Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا از رشت،نخستین کارگروه بانوان و خانواده استانداری به ریاست معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان برگزار شد.

در این نشست بخشنامه اجرای مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی استانها جهت فعالسازی بانوان توسط دبیر کارگروه تبیین و آخرین اقدامات صورت گرفته پیرامون مصوبات کارگروه بانوان در سال95 تشریح شد.

رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان در این نشست با اشاره به توانمندی‌های زنان گیلان به ویژه نقش زنان سخت‌کوش در بعد مدیریتی و اجرایی، اظهار داشت: باید از این توانمندی و کارایی در جهت اقتصاد مقاومتی بهره مند شد و به عنوان شاخصی برای استان به آن توجه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه باید در حوزه بانوان سرمایه‌گذاری اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با رویکردی متفاوت صورت گیرد، تصریح کرد: دولت تدبیر و امید بر توانمندی‌ و کارایی زنان توجه ویژه ای دارد، چنانکه در بسیاری از پست های مهم، زنان فعال و خوش سابقه به تصدی رسیده اند.

این مسئول بر سهم متعادل بانوان در بهره‌برداری از ثروت تولیدی خانوار تأکید کرد و افزود: لازم است تا نقش و سهم واقعی زنان در توسعه دیده شود.

علیزاده به اشتغال طیف وسیعی از زنان گیلانی در بخش گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد و اذعان داشت : به جهت نوع و جنس فعالیت های این حوزه،عمده اشتغال در مجموعه بانوان متمرکز شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قریب به 6400 نفر در حوزه گردشگری فعالیت می نمایند که 1185نفر از آنان را بانوان تشکیل می دهند، از فعالیت 14798 هنرمند صنایع دستی در سراسر استان خبر داد و گفت: صنایع دستی گیلان با توانمندی بانوان این دیار آمیخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان خارج شدن از پوسته فعالیت های تکراری را بخش مهم فعالیت این اداره کل در سالهای اخیر خواند و گفت:ایجاد خانه صنایع دستی و برپایی مراکز خلاقیت و اجرای طرح روستاهای بدون بیکار روستاهای بدون بیکار اسطلخ جان،دهنه سرشیجان و حلیمه جان از دیگر افتخارات این اداره کل بوده که با سرلوحه قرار دادن بندهای اقتصاد مقاومتی مسیر بالندگی صنایع دستی و احیای دوباره هنرهای بومی و سنتی استان را هموار ساخته است.

علیزاده با بیان اینکه در گسترده کردن شبکه تولید صنایع دستی گیلان مطالعات بسیاری صورت گرفته، از بازاریابی اصولی، فعال نمودن مراکز عرضه و فروش، ایجاد فروشگاه های مجازی،توسعه تجارت الکترونیک و نیز برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی در استان بعنوان حلقه های دیگر در مسیر تولید انبوه صنایع دستی یاد کرد و خاطرنشان کرد:هم اکنون 90 کارگاه، 344 فروشگاه و 9 بازارچه در حوزه عرضه صنایع دستی استان فعال هستند.

این مسئول همچنین به برگزاری 77نمایشگاه صنایع دستی طی سال95 اشاره کرد و بیان داشت: در این نمایشگاه ها علاوه بر عرضه و معرفی صنایع دستی، نسبت به معرفی ظرفیت های گردشگری گیلان و همچنین معرفی فرهنگ ها و آیین های این دیار در راستای تحقق نشاط اجتماعی اقدام شده است.

وی با اشاره به ظرفیت هتل ها و اماکن اقامتی رسمی، به عدم توازن آمار موجود با متقاضیان امر سفر بیان داشت:امروز سلایق و خواسته های گردشگران به سمت و سوی اقامتگاه های بوم گردی سوق پیدا کرده که این امر نیازمند مطالعات جدی و نگاهی اثربخش است.

علیزاده، توسعه بومگردی را موجب رونق اقتصادی و خودکفایی روستاییان خواند و اذعان داشت: با تلفیق داشته های فرهنگی، هنرهای بومی محلی و مواهب طبیعی می‌توان هم افزایی و توسعه اشتغال و اقتصاد در سطح مطلوبی را شاهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان خارج شدن به مبحث مشارکت جویی در توسعه فرهنگی و اشتغالزایی بر پایه خودکفایی تاکید کرد و اظهار داشت: بهره گیری از دانش تجربی فعالان سازمانهای مردم نهاد و تلفیق آن با دانش آموختگان جوان و تحصیل کرده گامی در راستای احیای هنرهای بومی و محلی خواهد بود.

این مسئول، رویکرد فرهنگی را در تولید سرمایه های اجتماعی حائز اهمیت دانست و گفت: رویکرد فرهنگی مستلزم آموزش عمومی است که هر قدر سازمان های مردم نهاد درگیر آموزش جامعه شوند، به مدل های توسعه بهتری دست خواهند یافت.

در ادامه احمدی پور معاون سیاسی امنیتی استانداری بر ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی بعنوان راهکاری برای رفع محرومیت و نیز تحقق اشتغال پایدار تاکید کرد و گفت:خودکفایی و حرکت به سوی شکوفا سازی توانمندی ها باید در کانون توجه همگان قرار گیرد.

وی تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را در گرو حرکت و پویایی فردی و اجتماعی خواند و گفت:دولت تدبیر و امید،نشاط و تعالی روحی را بعنوان مهمترین راهکار برای تحقق این مهم می داند و در جهت اجرای آن تلاش می کند.

این مسئول زنان را محور اصلی در بنیان خانواده‌خواند و اذعان داشت: تامین نیازهای‌فردی و اجتماعی این قشر سلامت خانواده و نیز تعالی جامعه را در پی دارد.

معاون سیاسی‌امنیتی استانداری گیلان از مسئولان دستگاه‌های اجرایی خواست تا توجه به ارکان نظام خانواده و رفع محرومیت های اجتماعی را با جدیت دنبال کنند تا جامعه و کشور را از معضلات بزرگتر در امان نگاه دارند.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۸۹۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: مراسم آئینی سنتی کومسای روز جمعه چهاردهم اردیبهشت‌ سال‌جاری در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان، منصور مهرزاد اظهار کرد: ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان و وجود ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی در این منطقه موجب شده است تا هورامان به یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور تبدیل شود و همواره مورد توجه تعداد بی‌شماری از گردشگران قرار گیرد.

وی افزود: کومسای از جمله برنامه‌هایی است که هرساله در نیمه اردیبهشت در این منطقه جهانی به‎ صورت ویژه و باشکوه هرچه تمام‌تر برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان خاطرنشان کرد: این مراسم آیینی روز جمعه چهاردهم اردیبهشت سال‌جاری با حضور گردشگران داخلی و خارجی در محوطه‌ای مجاور زیارتگاه سیدمصطفی مشهور به پیرشالیار از نوادگان و سادات حضرت امام جعفرصادق (ع) برگزار می‌شود.

مهرزاد ادامه داد: برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات منطقه، دف‌نوازی، اجرای شمشال هورامی و شعرخوانی از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده این مراسم آئینی است.

وی ابراز امیدواری کرد همواره بتوانیم با همکاری شایسته مردم، بخش خصوصی و دستگاه‌های مربوطه با ارائه خدمات مناسب و کسب رضایتمندی گردشگران در سفر به کردستان، انگیزه حضور دوباره و زمینه انتخاب استان به عنوان مقصد گردشگری را فراهم آوریم.

به گزارش ایمنا، کومسای در هورامی از دو کلمه «کو» به معنی جمع شدن و مجمع و «مسای» به معنی یادگیری تشکیل شده است. روایت می‌شود با توجه به وضعیت خاص منطقه و فرهنگ تعاون و همزیستی نشأت گرفته از طبیعت سخت هورامان و فرهنگ کوچ‌نشینی و هوارنشینی، هر ساله اواسط فصل بهار مردم، روستا را ترک و به هوارهای دور و نزدیک در منطقه کوچ می‌کردند و مدتی بیش از شش ماه از سال را از همدیگر دور بودند و قبل از کوچ لازم می‌دیدند که در جلسه و مراسمی مقرراتی را سامان‌دهی کرده و امورات ضروری اجتماعی را میان خود تقسیم و به افراد واجد شرایط واگذار کنند و برای کوچ آماده می‌شدند.

در ورای این ماجرا یک افسانه روایت می‌شود که پیرشالیار مردی بزرگوار بوده و کرامات خاصی داشته است که به عنوان مثال گفته می‌شود او توانسته شاه بهارخاتون را که دختری کر و لال بوده، شفا بدهد.

همچنین روایاتی وجود دارد که روزی یکی از مریدان پیرشالیار به نام درویش گومار نزد پیرشالیار رفته و از کمبود شیر دام‌های خود گله و شکایت می‌کند، پیرشالیار به او می‌گوید در نزدیکی مزار درویشی که دامپزشک بوده سنگی هست، قطعه‌ای از آن را بِبُر و به مشک دام‌های خود ببند تا شیرشان افزون شود؛ به‌همین دلیل هنوز هم در پایان مراسم کومسای تکه سنگ سفیدی را که در جوار مزار پیرشالیار وجود دارد می‌شکنند و برای تبرک با خود می‌برند که بنا بر اعتقاد اهالی هورامان، خاصیت برکت‌بخشی دارد.

مراسم جشن عروسی پیر شالیار هم یکی از جشن‌های رایج در منطقه جهانی هورامان است که هر ساله در اواسط بهمن و هم‌زمان با جشن سده برگزار می‌شود، این مراسم در واقع سالگرد ازدواج پیر افسانه‌ای به نام شالیار است که ریشه در اسطوره‌ها و اعتقادات و آیین قدیم مردم این سرزمین دارد.

منطقه هورامان تخت در ۶۰ کیلومتری جنوب شهر مریوان و غرب شهرستان سروآباد با جمعیتی بیش از ۳۵۰۰ نفر در میان کوه‌های سر به فلک کشیده تخت‌ثانی، پیررستم، مله‌اسب و کوسالان محصور است و نماد و قلب تپنده منطقه جهانی هورامان به‌عنوان منظری تاریخی و فرهنگی محسوب می‌شود.

کد خبر 749453

دیگر خبرها

  • تسهیلات مناسب به بانوان فعال در حوزه صنایع‌دستی اختصاص می‌یابد
  • قاسمی: استادان در هویت‌سازی و فرهنگ‌سازی اهتمام داشته باشند
  • استادان در هویت‌سازی و فرهنگ‌سازی اهتمام داشته باشند
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی از خانه انصاری ارومیه بازدید کرد
  • افتتاح هتل در ارومیه
  • بازدید معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی از پروژه جداره‌سازی خانه گردشگری ارومیه
  • هنرنمایی زنان عشایر در ۳۰ رشته صنایع دستی
  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • مراسم کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود