Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-28@07:13:45 GMT

۱۳ درمان خانگی عفونت دستگاه ادراری

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۸۹۸۱۹

۱۳ درمان خانگی عفونت دستگاه ادراری

آب جعفری گذشته از این واقعیت که می‌تواند یک نوشیدنی طراوت‌بخش برای بعد از شام باشد، می‌تواند به تسکین عفونت دستگاه ادراری و افزایش سرعت فرآیند درمان نیز کمک کند چرا که به عنوان یک دیورتیک (ادرارآور) عمل می‌کند.

سرویس سبک زندگی:اگر شما عفونت دستگاه ادراری (UTI) را تجربه کرده‌اید، خوب نسبت به رنج و عذاب آن آگاهی دارید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
به شدت احساس می‌کنید که باید توآلت بروید اما وقتی وارد توآلت می‌شوید و می‌نشینید نمی‌توانید ادرار کنید! اما واقعا احساس می‌کنید که این اتفاق باید بیفتد… و هنگامی که موفق می‌شوید کمی ادرار کنید، بدن‌تان انگار که با آتش ده هزار خورشید می‌سوزد. به این ترتیب روزتان را به حالت بحرانی و با گرفتاری و سختی زیادی سپری می‌کنید. در ادامه این مطلب را به نقل از سایت بازده می‌خوانیم.

کدام نیروهای شیطانی در دستگاه ادراری شما مشغول به کار هستند که تا این حد اذیت می‌شوید؟ دستگاه ادراری شما متشکل شده‌است از مجرای ادرار، که ادرار را از مثانه خارج می‌کند، مثانه، که ادرار در آن جمع می‌شود، میزنای، که حمل ادرار را از کلیه‌ها به مثانه بر عهده دارد و کلیه‌ها که برای تولید ادرار مواد زائد را از خون جدا می‌کنند. UTI (عفونت دستگاه ادراری) زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها راه خود را به مجرای ادرار باز می‌کنند.
این اتفاق می‌تواند به چند شیوه‌ی مختلف رخ بدهد… مثلا شما به جای رفتن به دستشویی ادرارتان را نگه می‌دارید یا سوند وصل کرده‌اید. و برای زنان ادرار نکردن پس از مقاربت باعث افزایش ریسک ورود باکتری به دستگاه ادراری می‌شود. اما بدون توجه به علت آلوده شدن، نتیجه واقعا عذاب‌آور است. درصورتی که عفونت ادراری بیش از چند روز طول بکشد یا بدتر شود، حتما باید به پزشک‌تان مراجعه کنید. اگر عفونت به دستگاه ادراری‌تان و کلیه‌ها وارد شود، با مشکل بزرگی مواجه خواهید شد. اما برای مبارزه با آنها در همان ابتدا، می‌توانید از داروهای خانگی قید شده در این نوشتار برای درمان UTI استفاده کنید. این درمان‌ها می‌توانند کمک کنند که همه چیز دوباره نرمال (و بدون دردسر) شود.
زمانی که پای داروهای گیاهی که عفونت دستگاه ادراری را درمان می‌کنند به میان می‌آید، مهم‌ترین خواصی که باید جست‌وجو کنیم به قرار زیر است:
– خواص ضد میکروبی:
به از بین رفتن باکتری عامل عفونت کمک می‌کنند.
– خواص مدر (ادرارآور):
داروهای ادرارآور برای درمان تعدادی از مشکلات استفاد می‌شوند، و با افزایش مقدار سدیمی که کلیه‌های‌تان در ادرارتان دفع می‌کنند، تاثیر خود را می‌گذارند. هنگامی که کلیه‌ها سدیم دفع می‌کنند، همراه آن آب هم می‌گیرند، و میزان مایعات در خون شما کم می‌شود. مایع کمتر به معنای فشار کمتر بر روی شریان‌ها است، به همین دلیل است که این نوع داروها برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شوند. در مورد عفونت ادراری ما فقط می‌خواهیم مقدار ادرار را افزایش بدهیم تا مدام باکتری‌ها از بدن خارج شوند و درد و عذاب این بیماری تسکین بیابد.
– خواص ضد التهابی:
ملتهب شدن پوشش مجرای ادرار و عفونت دستگاه ادراری می‌تواند ناراحتی جدی ایجاد کند. شما می‌توانید با کاهش التهاب تحریک‌کننده، درد همراه آن را کاهش بدهید. این اصلا جالب نیست که مدام احساس کنید باید به دستشویی بروید و ادرار کنید!
– خواص ضد اسپاسم:
خواص ضد اسپاسم می‌توانند به تسکین اسپاسم‌های دردناک یا گرفتگی عضلات ناشی از عفونت ادراری کمک کنند. به طور کلی اسپاسم در مثانه رخ می‌دهد.
۱. آب بنوشید – به میزان فراوانی آب بنوشید.
شاید نوشیدن آب، فوق‌العاده‌ترین درمان به نظر نرسد، اما یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید هنگام ابتلا به عفونت ادراری انجام بدهید. نوشیدن آب می‌تواند به خارج کردن باکتری‌ها کمک کند و (تقریبا) مهم‌تر این‌که هنگامی که احساس می‌کنید، باید ادرار کنید، واقعا چیزی برای خارج شدن وجود دارد! بسیاری از داروهای خانگی برای درمان عفونت‌های دستگاه ادراری نوشیدنی هستند، زیرا همیشه باید مایعی برای عبور از دستگاه ادراری و خروج از بدن وجود داشته باشد تا بدین وسیله باکتری‌ها از بدن‌تان دفع شوند.
مواد لازم:
-یک لیوان آب یخ
روش انجام کار:
در همان مراحل اولیه‌ی بروز عفونت، مانند یک ماهی که در بیابان خشکی گرفتار شده‌است آب بنوشید. ۸ لیوان آب را بخورید و بعد بیشتر و بیش‌تر. به پاکسازی دستگاه ادراری خود ادامه بدهید. احتمالا با این روش سلامتی خود را باز خواهید یافت یا دست کم اندکی راحت خواهید شد!
۲. به توالت بروید!
شاید واضح به نظر برسد، اما خواه مبتلا به عفونت دستگاه ادراری هستید و خواه نه، هر بار که احساس کردید باید ادرار کنید حتما به دستشویی بروید! اگر ادرارتان را نگه دارید، احتمال توسعه و تکثیر باکتری‌ها افزایش می‌یابد و همین سبب بروز عفونت می‌شود. اگر به عفونت ادراری مبتلا باشید، هر بار که دفع ادرار می‌کنید مقدار بیش‌تری از باکتری‌ها از بدن‌تان خارج می‌شوند. دستشویی رفتن در هر فرصتی که دست می‌دهد، یک بخش ضروری از فرآیند‌ی بهبودی است، حتی اگر دشوار باشد!
۳. سودا بنوشید.
منظور ما از سودا، نوشابه‌های شیرین نیست، بلکه سودای موجود در جوش شیرین را می‌گوییم که می‌تواند در رفع این مشکل کمک‌تان کند. این ماده‌ی معجزه‌آسا می‌تواند به درمان هر مشکلی کمک کند از سوزش سر دل گرفته تا عفونت دستگاه ادراری. جوش شیرین یک ماده‌ی قلیایی (در مقابل مواد اسیدی) است که می‌تواند به خنثی کردن یا کاهش اسیدیته‌ی ادرارتان کمک کند. اگر در مقابل دفع ادرار به دلیل احساس سوزشی که دارید، مقاومت می‌کنید، جوش شیرین می‌تواند به کاهش این ناراحتی کمک کند.
مواد لازم:
– ۱ قاشق چایخوری جوش شیرین
– ۲۴۰ میلی‌لیتر آب
روش انجام کار:
جوش شیرین را در آب بریزید و خوب هم بزنید تا حل شود و سپس کل لیوان را بنوشید. این نوشیدنی را صبح‌ها با معده‌ی خالی بنوشید. نوشیدن محلول جوش شیرین و آب را بیش از یک هفته تکرار نکنید، یا اگر در حال تلاش برای جلوگیری از مصرف نمک هستید، از این روش درمانی صرف نظر کنید چرا که جوش شیرین سدیم زیادی دارد.
۴. آب جعفری بنوشید.
آب جعفری گذشته از این واقعیت که می‌تواند یک نوشیدنی طراوت‌بخش برای بعد از شام باشد، می‌تواند به تسکین عفونت دستگاه ادراری و افزایش سرعت فرآیند درمان نیز کمک کند چرا که به عنوان یک دیورتیک (ادرارآور) عمل می‌کند. دیورتیک‌ها برای درمان برخی از مشکلات به کار می‌روند و با افزایش دادن مقدار سدیمی که کلیه‌های‌تان توسط ادرار دفع می‌کنند، تاثیر خود را می‌گذارند. هنگامی که کلیه‌ها سدیم دفع می‌کنند، آب بدن را هم به همراه آن می‌گیرند.
به این ترتیب میزان مایعات در خون شما پایین می‌آید، و مایع کم‌تر به معنای فشار کم‌تر بر روی شریان‌ها است. بهه مین دلیل است که از ادرارآورها برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود. در مورد عفونت ادراری ما فقط می‌خواهیم مقدار ادرار را افزایش بدهیم تا مدام باکتری‌ها از بدن خارج شوند و درد و عذاب این بیماری تسکین بیابد. اعتقاد بر این است که جعفری با مهار پمپ سدیم و پتاسیم تاثیر خود را می‌گذارد. با مهار بازجذب، سطح سدیم افزایش می‌یابد. برای برقراری تعادل در غلظت، کلیه‌ها سدیم بیشتری را از طریق ادرار دفع می‌کنند. دفع سدیم بیش‌تر به معنی دفع آب بیش‌تر است. به این ترتیب میزان دفع ادرار افزایش می‌یابد.
مواد لازم:
– حدودا ۱ فنجان آب جعفری تازه یا ۲ قاشق غذاخوری جعفری خشک
– ۱ تا ۲ فنجان آب
روش انجام کار:
آب را بجوشانید و جعفری را اضافه کنید (البته اگر از جعفری تازه استفاده می‌کنید که به عقیده‌ی من بهتر هم هست). شعله را پایین بیاورید و اجازه دهید به مدت ۶ تا ۱۰ دقیقه و به صورت نیم‌جوش روی حرارت باشد تا عصاره‌ی برگ کاملا وارد آب شود. در نهایت ترکیب ر صاف کنید و نوشیدنی حاصل را به صورت داغ بنوشید. اگر تابستان است و هوا گرم است آن را داخل یخچال بگذارید تا پس از چند ساعت دمنوش خنک جعفری داشته باشید.
اگر از جعفری خشک استفاده می‌کنید، خیلی راحت آن را در یک فنجان آب جوشیده بریزید، درش را بگذارید، و اجازه بدهید به مدت ۸ دقیقه دم بکشد. سپس ترکیب را صاف کنید و نوشیدنی حاصل را بنوشید.
۵. کمی تخم کرفس بجوید.
تخم کرفس نیز به عنوان یک دیورتیک عمل می‌کند. این خاصیت تخم کرفس عمدتا به دلیل یکی از ترکیبات موجود در آن به نام بوتیل فتالید است. اگر علاقه‌ای به خوردن آب جعفری ندارید، جویدن مقداری تخم کرفس می‌تواند به افزایش تولید ادرار کمک کند. اگر می‌خواهید مقدار بیش‌تری مایعات دریافت کنید، دمنوش تخم کرفس درست کنید (از روش تهیه‌ی دمنوش جعفری با استفاده از جعفری خشک استفاده کنید.)
مواد لازم:
– مقداری تخم کرفس
روش استفاده از تخم کرفس:
یک یا دو بار در روز، درست بعد از یک وعده غذایی مقداری تخم کرفس بخورید. این دانه‌های ریز همچنین می‌توانند به فرآیند هضم کمک کنند، پس چرا از آنها استفاده نکنیم؟ مطابق با برخی از شواهد نقل شده، اگر شما این کار را به طور روزانه انجام بدهید، این دانه‌های ریز می‌توانند به جلوگیری از عفونت ادراری کمک کنند.
۶. خیار بخورید.
این یکی درمان آسانی برای من است – من عاشق خیارم! نمی‌دانم چرا، اما خیار یکی از تنقلات مورد علاقه من است. در زمان کودکی، هنگامی که بچه‌های دیگر موقع ناهار مشغول خوردن آب‌نبات و شکلات می‌شدند، من به برش‌های خیار خیره می‌شدم. خیار به لطف آب فراوانی که دارد، یک ماده‌ی خوراکی عالی برای بیرون راندن آب اضافی بدن‌تان است، به خصوص زمانی که نوشیدن آب فراوان برای‌تان دشوار است.
مواد لازم:
– یک خیار برش خورده
روش انجام کار:
یک خیار را شستشو بدهید، سپس آن را برش داده و بخورید!
۷. از خوردن این چهار ماده‌ی خوراکی پرهیز کنید!
شکلات، مرکبات، نوشیدنی‌های گازدار، و کافئین ۴ چیزی هستند که باید از مصرف آنها پرهیز کنید اگر دائم گرفتار عفونت دستگاه ادراری می‌شوید. تمام این‌ها می‌توانند دیواره‌ی مثانه را تحریک کنند، و به طور بالقوه محیط را برای سکونت باکتری‌ها آسان کنند. مرکبات میزان اسیدیته‌ی ادرارتان را افزایش می‌دهند و همین باعث می‌شود که دفع ادرار دردناک‌تر باشد. در صورت امکان، بکوشید از مصرف این مواد خوراکی پرهیز کنید، ‌این کار آسان نیست، اما می‌تواند زندگی را قابل تحمل‌تر کند. البته در برخی از آدم‌ها مرکبات به بهبودی عفونت دستگاه ادراری کمک می‌کند، از این رو استفاده از آن برای آنها بلامانع است.
۸. از حرارت استفاده کنید.
زمانی که به عفونت دستگاه ادراری مبتلا هستید، ‌فقط ادرار کردن زجرآور نیست. التهاب و سوزش نیز می‌تواند یک ناراحتی دائمی و آزاردهنده ایجاد کند به طوری که در عضلات‌تان درد و گرفتگی احساس کنید. هنگامی که این اتفاق رخ می‌دهد، مثانه‌تان را گرم نگه دارید و به دنبال درمانی جدی باشید. گرمای ملایم عضلات‌تان را ریلکس می‌کند، و درد ناشی از اسپاسم یا التهاب را از بین می‌برد.
مواد لازم:
– یک بطری آب گرم (یا چیزی شبیه به همین)
روش انجام کار:
بطری را با آب داغ پر کنید. گرمای آب باید در حدی باشد که بتوانید بطری را لمس کنید. در واقع گرمای بطری نباید سوزاننده باشد. و نباید مثل یک توده‌ی سفت و داغ باشد، بلکه باید مانند یک تخت‌خواب آبی باشد. به این ترتیب، سطح بطری صاف‌تر است و به راحتی می‌تواند روی بدن قرار بگیرد در مقایسه با زمانی که آن را کاملا از آب پر کنید و سطحش برآمده و گرد باشد. بطری را داخل حوله بپیچید و دراز بکشید، و آن را درست روی مثانه‌تان قرار بدهید.
می‌توانید به آرامی دست‌تان را روی بطری قرار بدهید تا تماس بیش‌تری با پوست‌تان داشته باشد، اما اصلا آن را فشار ندهید چون احتمالا زمانی که خیلی درد دارید وسوسه می‌شوید که بطری را فشار بدهید تا درد از بین برود، اما چنین چیزی تاثیر ندارد. اجازه بدهید بطری تا زمانی که لازم است همان‌جا بماند.
۹. دمنوش زنجبیل
هر فهرست گردآوری شده برای مقابله با اختلالاتی که التهاب را شامل می‌شوند، بدون زنجبیل کامل نیست. ترکیب شیمیایی زنجبیل سبب می‌شود که از سنتز پروستاگلندین جلوگیری کند، فرآیندی که پیام‌رسان‌های کمی خلق می‌کند. پروستاگلاندین‌ها در مورد انواع فرآیندهای بیولوژیکی، مانند التهاب پیام‌رسانی می‌کنند. آنها همچنین علائم درد را به نورون‌ها منتقل کنند. به این ترتیب این ریشه‌ی خوراکی می‌تواند به جلوگیری از التهاب، کاهش التهاب موجود، و کاهش درد کمک کند. روند تاثیر داروهای ضدالتهابی که بدون نسخه‌ی پزشک به فروش می‌رسند، نیز همین است – با این فرق که زنجبیل هیچ گونه‌ عارضه‌ی جانبی آزاردهنده‌ای ندارد!
۱۰. آب قره قاط (کرنبری)
آب قره قاط آن‌قدرها خاصیت ندارد که انتظار داشته ‌باشید در فهرست درمان‌های خانگی UTI قرار داشته باشد اما آن‌قدری هم که بسیاری از آدم‌ها تصور می‌کنند، بدون خاصیت نیست. ایده‌ی پشت این حقیقت وجود دارد و آن این‌که باکتری‌های ایجادکننده‌ی عفونت ادراری زوائد رشته‌ای و مو مانندی (فیمبریا) دارند که سبب می‌شود بتوانند به دیواره‌ی مجرای ادرار بچسبند. ترکیبی از مواد اسیدی در آب این میوه باعث می‌شود که برای فیمبریا چسبیدن به چیزها سخت‌تر شود و به این ترتیب احتمال عفونت کاهش می‌یابد و / یا تکثیر باکتری سخت‌تر می‌شود.
به نظر می‌رسد که مطالعات نشان می‌دهند که این نوشیدنی واقعا تاثیرگذار است، با این حال، بیشتر در زنانی موثر است که قبلا به عفونت دستگاه ادراری مبتلا شده بوده‌اند یا از بروز دوباره و دوباره‌ی این عفونت رنج می‌برند. برای استفاده از تاثیرات این آب میوه باید مقدار مناسبی از آن را بخورید اما بسیاری از شرکت‌کننده‌ها در مطالعات از نوشیدن آن کناره‌گیری کردند زیرا سبب بروز دل‌درد در آنها شده بود. با وجود تمام این صحبت‌ها، این آب میوه ارزش امتحان کردن را دارد و ممکن است واقعا برای شما تاثیرگذار باشد.
مواد لازم:
– آب کرنبری
روش استفاده از این نوشیدنی:
در صورت امکان از آب کرنبری "واقعی” یا حداقل از نوعی که مملو از شکر نیست استفاده کنید. سه بار در روز یک لیوان ۲۴۰ میلیلیتری از این آب میوه را بنوشید. برای این‌که به طور بالقوه از عفونت جلوگیری کنید، روزی ۱ تا ۲ لیوان از این آب میوه بنوشید.
۱۱. خوردن بلوبری را فراموش نکنید.
بلوبری از جنس زغال اخته، سیاه‌گیله، است، و می‌تواند با تاثیر بر فیمبریای باکتری‌هایی که تلاش می‌کنند خود را به دستگاه ادراری بچسبانند، به از بین رفتن عفونت ادراری بالقوه کمک کند. آب بلوبری به آسانی آب قره قاط (کرنبری) در دسترس نیست (و معمولا با چیزهایی مانند انگور یا آب سیب مخلوط است)، بنابراین سعی کنید این توت‌های خوشمزه را به طور کامل مصرف کنید.
مواد لازم:
– ۱-۲ فنجان بلوبری تازه
روش استفاده از بلوبری:
هر روز مقداری بلوبری بشوئید و آنها را بخورید. این میوه افزودنی فوق‌العاده‌ای برای هر صبحانه‌ای است؛ من آنها را در بلغور جوی دوسر خیلی دوست دارم.
۱۲. ترب کوهی
ترب کوهی که در اصل بومی اروپا و عضو خانواده‌ی کلم است، به خاطر طعم تند و تیز ریشه‌ی سفیدش شناخته شده‌است. یک ترکیب طبیعی موجود در این گیاه، به نام آلیل ایزوتیوسیانات (AITC)، دارای اثر ضد میکروبی قدرتمندی است. در حالی که زغال اخته و بلوبری می‌توانند مهارگر باکتری باشند (بدین معنی که مانع از تکثیر باکتری می‌شوند)، AITC باکتری‌کش است، که یعنی باکتری‌ها را از بین می‌برد. این ترکیب با حمله به غشاء سلولی باکتری تاثیر خود را می‌گذارد و مانع از زنده ماندن باکتری‌ها می‌‌شود.
مواد لازم:
– ۱/۲ قاشق چایخوری ترب کوهی تازه (ریشه)
– رنده
– یک لیوان آب یا شیر
روش انجام کار:
ترب کوهی تازه را رنده کنید، و روزی دو بار و هر بار به میزان ۱ قاشق چایخوری از آن را مصرف کنید. حداکثر دوز یک و نیم قاشق چایخوری و سه بار در روز است. اگر دچار حالت تهوع شدید مصرف آن را متوقف کنید. اگر به خاطر تندی ترب مشکل داشتید، مصرف یک لیوان آب یا شیر با فاصله‌ی کمی از مصرف ترب می‌تواند کمک‌کننده باشد. به نظر من شیر برای این کار بهتر است چرا که آب نمی‌تواند طعم تندی را در دهان از بین ببرد.
۱۳. کرم تارتار و لیمو
این یک درمان خانگی قدیمی است، نه درمانی که بگوییم فلان مطالعه‌ی جدید اخیرا کشف کرده است…! اما به هر حال من این درمان را خیلی دوست دارم. گاهی اوقات این جواهرات قدیمی از هر چیز دیگری که بتوانید پیدا کنید تاثیرگذارتر هستند، و گاهی اوقات هیچ تفاوتی ندارند. کرم تارتار می‌تواند برای درمان عفونت دستگاه ادراری تاثیرگذار باشد به این دلیل که pH ادرارتان را تغییر می‌دهد و محیطی ایجاد می‌کند که برای رشد و تکثیر باکتری‌ها مناسب نیست. کمی لیمو یا آب لیمو به خاطر دریافت ویتامین C به کرم تارتار اضافه کنید. به این ترتیب معجونی خلق خواهید کرد که نه تنها باکتری‌ها را می‌کشد بلکه عفونت دستگاه ادراری را نیز فورا از بین می‌برد.
مواد لازم:
– ۱/۲ قاشق چایخوری کرم تارتار
– مقداری آب لیمو (ترجیحا تازه)
– آب تازه
روش انجام کار:
کرم تارتار را با یک و نیم فنجان آب گرم مخلوط کنید. چند قطره لیمو به آن اضافه کنید و ترکیب حاصل را ۱-۲ بار در روز بنوشید. این درمان نیز می‌تواند به جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری که ممکن است به طور روزانه رخ بدهند، کمک کند.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۸۹۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟

تب و لرز نوعی واکنش دفاعی بدن بوده و به درگیری سیستم ایمنی با بیماری و عفونت اشاره می‌کند اما گاهی لرز با تب همراه نیست و زمانی ایجاد می شود که فرد هیچ نشانه ای از تب ندارد. لرز و بدن درد بدون تب دلایل مختلفی چون عفونت، التهاب، آلرژی و یا مشکلات سیستم ایمنی و... دارند، اگر شما هم به این علائم دچار هستید و لرز بدون تب دارید، این بخش را مطالعه نمایید.

هوای سرد

به گزارش نمناک، قرار گرفتن درمعرض هوای سرد یا مکرراً با مواد و وسایل سرد کار کردن سبب لرز می شود.در صورتیکه شب در اتاق سرد بخوابید و یا بر روی تن خود به اندازه‌ی کافی پتو و پوشش نیندازید، همچنین اگر لباس گرم کافی نپوشید، ممکن است احساس سرما و لرزش بدن پیدا کنید.

استرس یا اضطراب

استرس یا اضطراب و ترشح آدرنالین ناشی از آن موجب لرز در بدن می شود. آدرنالین پایانه‎های عصبی شما را تحریک می‏کند، جریان خون را به ماهیچه‏ های بازوها و پاهای شما افزایش می‏دهد. همه این عوامل باعث می‏ شوند که شما به‏ صورت غیرارادی دچار لرزش شوید.

عفونتهای باکتریایی

عفونت‌های باکتریایی مانند گلودرد استرپتوکوکی و پنومونی سبب بدن‌درد و لرز با تب یا بدون تب می‌شود. لرز زمانی روی می‌دهد که بدن سعی می‌کند دمایش را بالا ببرد و باکتری‌ها را نابود کند.

کمبود خواب

کمبود خواب و التهاب و اختلالات ناشی از آن موجب لرز در بدن می شود، کمبود خواب با علائم فیزیکی چون خستگی، ضعف، تنش عضلانی، عدم تعادل هورمونی و... همراه بوده و منجر به التهاب در بدن یا تشدید واکنش‌های التهابی می شود.

کم آب شدن بدن

بدن برای بیشتر عملکردهایش به آب نیاز دارد و آب یک مؤلفه بسیار مهم و حیاتی برای بافت عضله است. کم آب شدن بدن به دلیل مصرف ناکافی مایعات یا دفع زیاد آن به دلیل اسهال و استفراغ و... می‌تواند علائم ناخوشایندی چون لرز و بدن درد ایجاد کند زیرا در شرایط بی آبی تنظیم دمای بدن سخت می‌شود.

عفونت های ویروسی

عفونت های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا همراه با تب و لرز و گاهی تنها لرز است. بدن شما در اتین شرایط ممکن است در تلاش برای نابودکردن ویروس‌ها، دمایش را بالا ببرد. گاهی این شرایط منجر به لرز، تب و یا هر دو می‌شود.

آلرژی های فصلی

آلرژی های فصلی و فعال شدن واکنشهای التهابی ناشی از آن ممکن است موجب بدن‌درد و لرز شوند زیرا سیستم ایمنی، آلرژن‌ها را تهدید می‌بیند و واکنش‌های التهابی بدن را فعال می‌کند.

گرفتگی های قاعدگی

تغییرات هورمونی و ترشح پروستاگلاندینها در زمان قاعدگی باعث التهاب شده و نحوه تنظیم دمای بدن را تغییر می دهد. افت استروژن سبب تعریق‌های شبانه، گرگرفتگی و بدن‌درد می شود، در زمان تعریق، بدن سعی می کند دمای خود را کاهش داده و به همین خاطر احساس لرز خواهیم کرد.

برخی داروها

برخی داروها چون آنتی بیوتیکها، استاتین ها، نارکوتیک ها، برخی ضد افسردگی ها مدرها و شیمی درمانی و... می‌توانند موجب لرز یا بدن‌درد شوند.

بیماری مزمن

بیماری های مزمن مانند فیبرومیالژیا، دیابت، التهاب لوزالمعده، بیماری کبد و کلیوی، کم کاری تیروئید، سندرم خستگی مزمن،اختلالات خود ایمنی، ام اس و اندومتریوز و... نیز ممکن است با علائمی چون لرز و بدن درد همراه باشند.

راهکارهای خانگی برای تسکین لرزو بدن درد (بسته به علت ایجاد آن)  برای تسکین لرزو بدن درد از روش گرمادرمانی مانند حمام گرم یا کمپرس گرم استفاده نمایید. ورزش سبک چون تمرینات کششی و پیاده روی برای تسکین لرزو بدن درد مفید است. برای تسکین لرزو بدن درد استرس را با تکینیک هایی مانند تنفس عمیق،یوگا و...کاهش دهید. مکمل منیزیم به صورت خوراکی یا موضعی برای درمان لرز و بدن درد مفید است به خصوص برای افراد دچار کمبود خواب و بیماری‌های مزمنی مانند فیبرومیالژیا یا سندرم پای بی‌قرار. آب رسانی به بدن با نوشیدن مایعات، شربت آبلیموی گرم و دم نوش ها اگر دهیدراته شدن بدنتان علت بدن‌درد و لرزتان باشد، مفید است. داروهای غیر تجویزی مانند مسکن هایی چون استامینوفن یا ایبوپروفن و ضد آلرژی ها به درمان بدن درد و لرز کمک می کنند. درمان پزشکی بسته به علت اصلی مثلا مصرف آنتی بیوتیک برای عفونتهای باکتریایی و...به درمان بدن درد و لرز کمک می کند پس بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده
  • کشف و ضبط لوازم خانگی قاچاق در بهار
  • با عفونت دستگاه ادراری بیشتر آشنا شوید
  • درمان‌های طبیعی و خانگی که به کاهش معده‌ درد کمک می‌کند
  • راه‌اندازی دستگاه توموتراپی بیماران سرطانی در گلستان
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟
  • درمان خانگی آبله مرغان + بهترین دارو برای از بین بردن جای جوش
  • التیام سریع زخم پای دیابتی با استفاده روزانه از یک محصول فناورانه ایرانی در منزل
  • مواد غذایی شگفت انگیزی که بوی بد یا عجیب و غریبی به ادرارتان می‌بخشند
  • 5 لوازم خانگی که قبض برق شما را نجومی می‌ کنند