Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@13:44:00 GMT

حوادث تروريستي تهران و نعل وارونه تکفيري ها

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۹۱۹۴۳

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- رخدادهاي تاثربرانگيز روز گذشته تهران، تلاشي براي قدرت نمايي حاميان تروريسم تکفيري در برابر ايران و به چالش کشيدن کانون ثبات و امنيت و مهد مردمسالاري ديني در گستره پرتلاطم منطقه بود؛ اقدامي که به رغم شکست و زبوني عاملان و آمران آن پاسخي قاطع و شايسته را مي طلبد.

به گزارش گروه پژوهش و تحليل خبري ايرنا، ديروز (17 خرداد ) دو نقطه در مرکز و جنوب پايتخت هدف عمليات تروريستي تعدادي تروريست قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دو اقدام مسلحانه در ساختمان مجلس شوراي اسلامي و حرم امام خميني (ره) گروهي به روي مردم و نيروهاي امنيتي آتش گشودند.
در جريان اين رخدادها که در نهايت به کشته شدن تروريست ها انجاميد، 17 تن از هموطنانمان نيز جان خود را از دست دادند و بيش از 50 نفر مجروح شدند. اندک زماني پس از اين رويداد شوک آور بود که سيلي از همدردي با قربانيان حادثه و انزجار و محکوميت اقدام وحشيانه تروريست ها در سطح کشور و نيز وراي مرزها در جامعه بين المللي به راه افتاد.
حوادث ديروز تهران به موازات ايجاد فضايي ملتهب، هيجاني و تاثربرانگيز بر اثر شهادت شماري از هموطنان، به سرعت نگاه ها را متوجه عوامل و آمران آن ساخت. چند ساعت پس از آغاز حملات، گروه تروريستي داعش با انتشار فيلمي از درون ساختمان مجلس و يکي از قربانيان، مسووليت عمليات تروريستي را برعهده گرفت. اين گروه همچنين از ادامه حملات خود در ايران خبر داد.
آنچه به حوادث ايران در مقايسه با ديگر رخدادهاي تروريستي و تحرکات داعش در سراسر جهان معنايي خاص داده است شرايط زماني و مکاني وقوع آن است؛ وضعيتي که در آن برخي دولت هاي حامي تروريسم در منطقه به سوي تشديد تنش با ديگر بازيگران روي آورده و به شکلي علني تهديداتي را متوجه ساير کشورها ساخته اند.
پيش از وقوع رخدادهاي ديروز تهران بود که وزير امور خارجه رژيم سعودي از ضرورت تنبيه ايران سخن گفت و اما پس از آن با رويکرد نعل وارونه اعلام داشت کشورش عمليات تروريستي در هرکجاي دنيا را محکوم مي کند. در چارچوب همين مواضع بود که چندي پيش نايب وليعهد و وزير دفاع سعودي از کشاندن جنگ به داخل مرزهاي ايران سخن گفته بود.
سعودي ها که اين روزها در تلاش براي جلب رضايت و همراهي مقامات کاخ سفيد خود را کباده کش مبارزه با تروريسم نشان مي دهند، بازي پيچيده و در عين حال نافرجامي را براي ضربه زدن به ايران و ديگر بازيگران رقيب يا ناهمسو در منطقه آغاز کرده اند. نگاهي به تکاپو و محورهاي فعاليت رسانه هاي نزديک به سعودي نشان دهنده چهره هايي از اين بازي پيچيده است.
سعودي ها از يک سو در تنش اخير با قطر، دوحه را در کنار تهران متهم به حمايت از گروه هاي تروريستي ساخته و مدعي رسوخ نيروهاي ايراني در خاک همسايه شرقي خود و دخالت در کشورهاي منطقه شده اند و از سوي ديگر گروه مورد حمايت سعودي ها با حمله به مجلس و مرقد امام خميني (ره) آشکارا به چالش کشيدن امنيتي جمهوري اسلامي ايران را دنبال کرده است.
از منظري ديگر، حمله تروريست ها به خانه ملت داراي پيامي واضح است و آن ناسازگاري و تقابل جدي انديشه تکفيري با هرگونه مصاديق مردمسالاري است؛ رخدادي که به نوعي دوقطبي ايدئولوژيک موجود در منطقه را به تصوير مي کشد و تماميت خواهي و طائفه گرايي تکفيري را در موضعي آشتي ناپذير با مردمسالاري ديني ايران نشان مي دهد. نکته قابل تامل اينکه در تنازع اين دو گفتمان مي توان آشکارا شاهد حملاتي به قطب مردمسالاري منطقه با ابزارهايي از جنس حقوق بشر، آزادي فعاليت هاي مدني، حقوق سياسي شهروندان و ... در رسانه هاي سعودي بود؛ رويکردي که بيش از هر زمان ديگري مصداق نعل وارونه حاکمان سعودي است.
نگاهي به اقصي غربي و هزاران فرسخ دورتر از قلمرو سعودي، تلاش هايي توقف ناپذير براي مقابله با ملت ايران را به چشم مي آورد. در ادامه سياست هاي ضدايراني آمريکا يکي از اصلي ترين مباحث دولتمردان و قانونگذاران آمريکايي به مقابله با آنچه اقدامات بي ثبات کننده ايران خوانده مي شود، متمرکز شده و اين در حالي است که حتي چشمان نابينا نيز قادر به تشخيص ايران در خط مقدم مبارزه با تروريسم و ناامني در منطقه است.
در روزهايي که توطئه و دشمني در جبهه متحد آمريکايي، سعودي و صهيونيستي عليه ملت ايران اوج گرفته و دست عمال اين جبهه به خون ده ها تن از ايرانيان آلوده شده، صداهايي غالبا هم نوا با دشمنان کشور از برخي مواضع و گوشه و کنارها به گوش مي رسد؛ صداهايي که به دنبال ايجاد خلل در آهنگ يکنواخت، منسجم و رساي اتحاد و همدلي ملت است.
آنچه مشخص است اينکه ايرانيان اينک بيش از هر زمان ديگري به انسجام و اتحادي ملي براي پاسخ قاطع به دشمني و غرض ورزي هاي خارجي نيازمندند. پربيراه نيست که ايجاد تفرقه و تلاش براي مصادره به مطلوب حملات تروريستي ديروز با اهداف آلوده فردي و محفلي را هدف پنهان طراحان و صادرکنندگان فرمان آتش تروريست ها بدانيم.
از اين رو هر صدايي منافي نداي اتحاد و وفاق ملي اگر نه به معناي خيانت و همراهي با دشمنان قسم خورده کشور که نهايت بي ادراکي و فقدان درايت سياسي و بازي در زمين کساني خواهد بود که کينه جويانه به روي ايرانيان آتش گشودند.
پژوهشم**9279**1601**خبرنگار: سيدمحمد موسي کاظمي**انتشاردهنده: شهناز حسني

ايرنا پژوهش، کانالي براي انعکاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشي ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شويد.



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۹۱۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند

به گزارش جام جم آنلاین، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در گامبیا پس از حضور در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی با فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی ملاقات کرد.

آخرین دیدار امیرعبداللهیان و همتای سعودی اسفند ۱۴۰۲ در جده و در جریان اجلاس فوق العاده Oic به منظور بررسی تحولات جنگ غزه انجام شد.

دیگر خبرها

  • (ویدیو) دفاع تمام قدرت روس‌ها از تحویل سوخو ۳۵‌ها به ایران در تلویزیون سعودی
  • کشته‌شدن ۴ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق
  • روسیه: ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کردیم
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کرد
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه را منهدم کرد
  • ۲ پایگاه متعلق به تروریست‌ها در سوریه منهدم شد
  • یک کشته و چهار زخمی در حمله به کاروان نیروی هوایی هند در کشمیر
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • بیانیه طالبان در مورد اتفاقات بدخشان
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند