Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بالا رفتن قدرت تجزيه و تحليل، به دست آوردن استقلال فکري، تحصيل روحيه علمي، کمک به تذهيب نفس و آشنايي با اسلام ناب از جمله مواردي بوده اند که در طي مطالعه آثار شهيد مطهري، توانسته ام به آنها دست يابم.

به گزارش جام نيوز، بخش آموزش هاي غير حضوري مرکز قرآن و حديث حرم کريمه اهل بيت(ع) از ابتداي فعاليت خود پذيراي قشرهاي مختلف مردم از هر مليت بوده و در اين راستا با ثبت نام از علاقه مندان و ارائه محتواي دوره هاي مختلف و برگزاري آزمون به صورت ماهانه از شرکت کنندگان و صدور گواهينامه پايان دوره براي کسانيکه حد نصاب نمره را کسب کرده باشند، توانسته است اقدامات مفيد و مخاطب پسندي را در بخش آموزش غير حضوري نسبت به زائرين و مجاورين بانوي کرامت انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!





سبک و سياق کار بدين گونه است که علاقه مندان اعم از خواهران و برادراني که امکان حضور در برنامه ها و آموزش هاي حضوري در آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها، را ندارند با مراجعه به مرکز آموزش هاي غير حضوري و ثبت نام در رشته ها و عناوين ارائه شده 16 گانه و دريافت محتواي دوره ها اعم از کتاب و يا لوح هاي فشرده به صورت غير حضوري مطالعه کرده و در آزمون ها شرکت مي کنند و امکان ثبت نام در چندين رشته به صورت همزمان نيز براي علاقه مندان امکان پذير است و شخص مي تواند به صورت يکدفعه در چندين رشته ثبت نام و در آزمون ها شرکت نمايد و در صورت کسب حد نصاب نمره گواهينامه پايان دوره خود را دريافت نمايد.


در اين راستا مصاحبه اي با يکي از علاقه مندان به شرکت در دوره هاي غير حضوري مرکز قرآن و حديث به نام خانم سيده فرزانه نقوي، 46 ساله اهل کشور پاکستان که مدت 28 سال ساکن کشور ايران و شهر مقدس قم مي باشد و توانسته در اين زمينه موفقيت هاي خوبي را کسب کند انجام داده ايم که در ذيل مي آيد:


خودتان را معرفي نماييد؟

سيده فرزانه نقوي، 46 ساله که هم اکنون در منزل تحصيل مي کنم و مشغول خانه داري بوده و حدود 28 سال ساکن کشور ايران مي باشم و 4 تا فرزند دارم.، سه پسر و يک دختر. پسر اول: طلبه اتمام کارشناسي، مسلط به زبان هاي عربي و انگليسي. پسر دوم: کارشناسي زبان و ادبيات انگليسي و طراح سه بعدي و انيميشن. دختر: در حال اتمام کارشناسي ارشد رشته فلسفه و حکمت اسلامي؛ حافظ کل قرآن. پسر سوم و فرزند آخر: مشغول تحصيل در رشته گرافيک و همسرم نيز طلبه سطح خارج رشته فقه و اصول حوزه علميه هستند و عمدتا فعاليت هاي علمي- پژوهشي دارد.


تا کنون در چه دوره هاي آموزشي در حال برگزاري در حرم شرکت نموده ايد و موفق به دريافت گواهي اتمام دوره شده ايد؟

دوره آشنايي و مطالعه آثار شهيد مطهري که موفق به اخذ گواهي پايان دوره نيز شده ام و دوره ي آشنايي با نهج البلاغه که در حال گذراندن دوره مي باشم.


علت علاقه ي شما جهت حضور در دوره هاي آموزشي غير حضوري حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليهاچه بوده است؟

بدليل سير منظم مطالعه اي که در برنامه ريزي دوره هاي مذکور ديدم و اينکه بنده به ميزان زيادي در منزل اهل مطالعه هستم و تا کنون کتبي را از دروس ادبيات عرب همراه با استماع صوت اساتيد و موارد مشابه از دروس حوزوي خوانده ام، بعلاوه مدت قابل ذکري نيز در حوزه هاي علميه مشغول به تحصيل بوده ام و به قول معروف با کيفيت مطالعه در منزل آشنايي داشته و با اين امر مأنوسم، همين انس با کتاب و مطالعه در منزل بسيار برايم پربرکت بوده است و سطح علمي خوبي بحمدالله برايم به ارمغان آورده است، براي نمونه بنده به عنوان کارشناس چندين برنامه تلويزيوني شبکه سحر تي وي 2، که به زبان اردو بر آنتن مي رود در برنامه اي تحت عنوان «گهرانه» توفيق حضور داشته ام و ويدئو اين برنامه هاي در يوتيوب نيز در دسترس علاقه مندان قرار داده شده است. پس شرکت برايم در اين دوره آموزشي که توسط حرم مطهر ارائه مي شد، جذاب و مفيد مي نمود؛ افزون بر اينکه بهتر و بيشتر به امور منزل نيز مي توانستم رسيدگي نمايم، پس بهتر چنين ديدم که با شرکت در دوره هاي غير حضوري حرم مطهر مي توانم بين امر مهم تحصيل علم، و وظيفه خطير خانه داري جمع کنم و به هر دو به نحو مطلوب برسم.


از چه طريقي با مرکز آموزشي دوره هاي غير حضوري حرم مطهر آشنا شده ايد؟

بنده الحمدلله توفيق حضور مستمر در نماز جماعت حرم را در صحن امام رضا عليه السلام را دارم و در يکي از اين حضورها پس از اتمام اقامه نماز، مکبر محترم برنامه هاي آموزشي حرم مطهر را اعلام نمود که آموزش غير حضوري نيز يکي از اين اعلام ها و برنامه ها بود. بدين نحو با اين دوره آشنا و جهت تحصيل و مطالعه ي کتب آن اقدام نمودم.


تأثيرات آشنايي و مطالعه ي کتب خوانده شده در طول دوره؛ در زندگي شخصي شما به چه نحو بوده است؟

از نکات مهم در باب مطالعه اين است که، هر کتابي را بايد با روشي متناسب با هدف آن خواند. گاهي هدف حفظ کردن، گاهي هم فهميدن عميق و دقيق، در بعضي موارد اطلاع سطحي و در مواردي هم گرفتن ديدگاه، يا تغيير و تکميل يک ديدگاه قبلي است. اما در باب آثار شهيد مطهري بحث دقيق تر مي شود وهدف من از مطالعه آثار شهيد مطهري، فهميدن عميق و دقيق و گرفتن ديدگاه هاي ناب ايشان در باب مسائل مختلف بوده است.


بالا رفتن قدرت تجزيه و تحليل، به دست آوردن استقلال فکري، تحصيل روحيه علمي، کمک به تذهيب نفس، آشنايي با اسلام ناب از جمله مواردي بوده اند که در طي مطالعه آثار شهيد، توانسته ام به نوبه ي خود بدان ها دست يابم.


آموزش گام به گام در سير کتب شهيد مطهري به نحوي بود که؛ يک سير آسان به مشکل طراحي شده بود که اگر کسي با اين سير پيش رود قدم به قدم و گام به گام آموزش مي بيند بدون اينکه دچار مشکل شود، بدين نحو نيز در مواجهه با آثار شهيد دچار مشکل خاصي نشدم.


ميزان همدلي و همياري اعضاي خانواده ي شما با شما نسبت به شرکت در دوره هاي آموزشي چگونه بوده است؟

داشتن خانواده اي خوب از جمله بزرگترين نعم الهي است و بسي جاي شکر بسيار دارد. الحمدلله خانواده خوب و دلسوزي دارم و همه ي اعضا اهل مطالعه و تحصيل اند و به اين دليل شرايط مشابهي داريم که به درک اعضا از هم بسيار کمک مي کند و همدلي پايداري را ثمره مي بخشد. در تمامي مراحل مطالعه کتب و نيز زمان هاي برگزاري آزمون مربوط به هر کتاب از حمايت هاي روحي فراوان خانواده بهره بردم و اين همدلي هاي مکرر نقطه و قوت و محرک بيش از پيش بنده در مسير حرکتم بوده است. همه ي اين رفتارها بدليل درک اعضا خانواده از هم بوده است. کمک هاي اعضا هم از جهت روحي و القاي افکار مثبت براي استواري در مسير بوده است و هم از حيث فهم مطالب کتب مورد مطالعه شهيد ره؛ داشتن بحثاي تبييني به صورت هم فکري و مباحثه اي بوده است.


چگونه بين امر همسرداري و مادري و تحصيل خود جمع کرده ايد؟ نحوه ي مديريت شما به چه صورت بوده است؟ توصيه شما به خانم هايي که به دليل رسيدگي به همسر و خانواده، از تحصيل خود سرباز مي زنند چيست؟

اين کار برايم سخت نبود و البته رمز و کليد سخت نبودن بسياري از کارها در برنامه ريزي صحيح نهفته است. وقتي زمان انجام هر کاري از کارهاي روزمره مشخص باشد خود بخود بسياري از مشکلات خانم هاي خانه دار مشغول تحصيل مرتفع مي گردد. بنده در ابتدا به امور خانه داري رسيدگي مي کنم و پس از اتمام کارها با خيال آسوده و فراغ بال به مطالعه مشغول مي شوم و حتي براي رفتن به ميهماني و خارج از منزل نيز براحتي سعه وقت دارم. البته حفظ اعتماد به نفس و بالاتر از آن توکل به خداوند متعال در انجام امور بسيار راهگشاست و نقطه قوت مهمي است.


توصيه اي که هم مي توانم به خانم هاي علاقه مند به تحصيل و در عين حال خانه دار داشته باشم همين مطلب است. نبايست به بهانه عدم وقت و توان از انجام امور اعم از خانه داري يا تحصيل سرباز زد؛ بسيار کم است شرايط استثنايي اما حق اين است که در غالب موارد امکان جمع بين شرايط و رسيدگي به امور با هم وجود دارد.


مقام معظم رهبري فرمايشي دارند بدين مضمون که: «برعکس جوامع غربي، اسلام به نقش مادران و زنان در جامعه بسيار تأکيد دارد و معتقد است بايد مادران جامعه اصلاح شوند تا تاريخ آينده اصلاح شود. در اسلام هرکس زن را به بي سوادي و بي اعتنايي به شرکت در کارهاي اجتماعي و مادر بودن و همسر بودن تشويق کند، خيانت کرده است».


اين کلام آقا نشان گر اهميت علم اندوزي و اصلاح به تبع آن دارد که خانم ها در هر نقشي لازم است اين نکات را مورد توجه و تدقيق قرار دهند.


درپايان اگر صحبت خاص داريد بفرماييد؟

در پايان، لازم مي دانم از تلاش هاي دلسوزانه ي مسئولين جامعه المصطفي العالميه که زمينه معرفت آموزي ديني بسيار خوبي را براي طلاب ساير کشورهاي جهان، در ايران فراهم آورده، صميمانه قدرداني نمايم و اشاره داشته باشم به اين مطلب که همين تلاش هاست که در جهت صدور اسلام ناب محمدي صل الله عليه و آله و سلم نقطه ثقل و اميد است و در ادامه تشکر ويژه دارم از توليت محترم حاج آقاي سعيدي و آستان پر برکت حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها، که زمينه هاي رشد معنوي، علمي، بصيرت افزايي در قالب دعوت سخنرانان به نام، اجتماعي و… را براي مخاطبين، زائرين و مجاورين حضرت فراهم آورده اند و از خداوند منان عافيت و توفيقات روز افزون براي اين گراميان مسالت دارم.

حوزه



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۹۱۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری نیم قرن در راه اعتلای فکری جامعه اسلامی قلم زد/عملیات وعده صادق بسیار گسترده بود

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: شهید مطهری با کوله‌باری از معرفت و تقوا و درک درست از واقعیت‌های فکری در جامعه، حدود نیم قرن در راه اعتلای فکری عقلانی و علمی جامعه اسلامی قلم زد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد، در خطبه‌های نماز جمعه امروز (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) در دانشگاه تهران ضمن دعوت همه مؤمنان برای تقوای الهی، گفت: شهید مطهری معلم حوزه و دانشگاه بود و روز شهادت شهید مرتضی مطهری روز معلم نام‌گذاری شد.

وی افزود: او شخصیتی بود که در مدرسه قرآن و عترت تربیت شد و با کوله باری از معرفت و تقوا و ورع و با بینش عمیق اجتماعی و سیاسی و درک درست از واقعیت‌های فکری در جامعه حدود نیم قرن در راه اعتلای فکری و عقلانی و علمی جامعه اسلامی قلم زد و با دستیابی به مقام شامخ شهادت به لقای خدای سبحان شتافت.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اهمیت علم که در قرآن هم به آن اشاره شده است، اظهار کرد: این قلم است که راه را برای ارتقای جامعه بشری در پرتو علم هموار می‌کند. قلم نقش انتقال علم به انسان را دارد و قلم راه برای فراگیری همه علوم برای انسان فراهم کرده است.

وی افزود: انسان در میان همه پدیده‌ها از بالاترین ظرفیت و استعداد برای فراگیری دانش برخوردار است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد تاکید کرد: جامعه آراسته به قسط که انسان‌های عادل آن را به پا می‌دارند، دستاورد آراستگی به علم و تصمیمات مبتنی بر دانش است.

حجت الاسلام ابوترابی‌فرد با اشاره به برگزاری اجلاس بین المللی ایران و آفریقا، گفت: در هفته گذشته در هفتم اردیبهشت ماه دومین دور از اجلاس بین المللی ایران و آفریقا برگزار شد. این اجلاس مهم که با ابتکار دولت سیزدهم برگزار شده است، با حضور نمایندگان عالی رتبه از کشورهای قاره ثروتمند آفریقا و با حضور بیش از ۳۰ تن از وزرای اقتصادی ۳۰ کشور آفریقایی برگزار شد.

وی ادامه داد: لازم می‌دانم از رئیس جمهور و وزیر صمت برای برگزاری این اجلاس تشکر کنم. همچنین بر تلاش‌های موفق وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در شکل‌گیری دبیرخانه این اجلاس در وزارت صمت برای پیگیری تصمیمات آن، تاکید کنم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به ظرفیت‌های قاره آفریقا، اظهار کرد: قاره آفریقا با حضور بیش از ۵۴ کشور، بیش از ۳۰ درصد از ذخایر طبیعی جهان، ۴۰ درصد از ذخایر طلا و ۹۰ درصد از ذخایر پلاتین جهان را در اختیار دارد و بر اساس گزارش بانک بین‌المللی پول در میان ۱۰ کشوری که در سال ۲۰۲۳ بالاترین سرعت و شتاب را در رشد اقتصادی داشتند، ۶ کشور آفریقایی قرار دارد.

وی افزود: تحکیم رابطه با این قاره کهن و ثروتمند و انسان‌های آراسته به فضیلت آن که در طول قرون گذشته مورد ستم استکبار جهانی قرار گرفتند، یک ضرورت است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملیات وعده صادق، بیان کرد: بحث دیگری که در این خطبه در حوصله وقت موجود به آن می‌پردازم عملیات درخشان «وعده صادق» است. در فضای جنگ شناختی وضعیت میدان را تفسیرها و روایت‌ها تعریف می‌کنند و حماسه وعده صادق نیازمند روایت صحیح است که باید به آن پرداخت.

عملیات وعده صادق بسیار گسترده بود

وی ادامه داد: به دو نگاه متفاوت در حجم این عملیات می‌پردازم که در این خصوص فرمانده مقتدر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد، این عملیات می‌توانست بسیار گسترده باشد ولی ما عملیات محدودی را در اندازه شرارت دشمن خبیث انجام دادیم، اما از نگاه تحلیلگران نظامی عملیات بسیار گسترده بود.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد تصریح کرد: دنیای غرب این عملیات را آغاز تحولی بنیادین در منطقه و معادلات سیاسی و نظامی تعریف می‌کند. در این نبرد درخشان رژیم صهیونیستی، آمریکا، انگلیس، فرانسه و کشورهای همسو با آنها از تمام کارت‌ها و ظرفیت‌های دفاعی خود استفاده کرده و آن را به کار بردند، اما ایران از تعداد محدودی از کارت‌های تهاجمی خود بهره گرفت و این نشان دهنده وضعیت میدان است.

وی ادامه داد: به قول یکی از کارشناسان مؤسسه «برو کینز» این عملیات اقدامی از جنس هشدار بود و با این حال از نظر راهبردی، مقیاس دامنه و پیچیدگی عملیات بسیار قابل توجه بود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران عنوان کرد: ایران در این عملیات محدود، قدرت فرماندهی خود را در هدایت پیچیده‌ترین، گسترده‌ترین و پیشرفته‌ترین عملیات پهپادی و موشکی در بالاترین سطح از دقت به نمایش گذاشت.

وی افزود: صهیونیست‌ها که با عملیات طوفان الاقصی نخستین شکست اطلاعاتی، امنیتی و نظامی بزرگ را تجربه کرده بودند با اشتباه محاسباتی در حمله موشکی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران که در حقیقت بخشی از خاک ایران است، با عملیات پیروزمندانه وعده صادق در سوگ فرو ریختن تار و پود افسانه شکست ناپذیری رژیم صهیونیستی نشستند.

حجت الاسلام ابوترابی‌فرد بیان کرد: عصر جدیدی در منطقه آغاز شده است که بازیگران اصلی آن پیروان پیامبر اعظم (ص)، ملل شجاع، معتقد و صبور امت جهان اسلام و ستون فقرات آن محور مقاومت است.

وی افزود: نیروهای مسلح کشورمان و فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از تعداد محدودی از نسل‌های قدیمی پهپادها، موشک‌های کروز و بالستیک با کلاهک بارشی موفق شدند با تاکتیک‌های نوین و پیچیده پرتاب‌های خود را از دیوارهای آتش هشت لایه آمریکا و چهار لایه رژیم صهیونیستی عبور داده و به اهداف مورد نظر به اصابت برسانند. این فرماندهان فرزندان سلحشور امام و بازوان قدرتمند نیروهای مسلح کشور و رهبر معظم و حکیم انقلاب اسلامی هستند.

حجت الاسلام ابوترابی‌فرد اذعان کرد: به گزارش شبکه الجزیره رژیم اسرائیل موفق به سرنگونی موشک‌ها و پهپادهای ایرانی نگردید و آنها هم که رهگیری شدند به لطف سامانه‌های آمریکا و متحدان او بود.

حجت الاسلام ابوترابی‌فرد تاکید کرد: باید متذکر شوم که موشک‌هایی که با هدف اصابت به هدف، شلیک شدند با حجمی بالاتر از انتظار به اهداف تعیین شده دقیقاً اصابت کردند و این عملیات اثبات کرد ایران می‌تواند هر نقطه از عمق سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده و رژیم متجاوز و کودک‌کش صهیونیستی را تنبیه کند.

وی افزود: از نگاه کارشناسان فنی و نظامی، فکر و خیال و نگرانی از پاسخ سخت ایران برای عملیات هجومی‌تر در رژیم صهیونیستی وجود دارد. البته پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی یک اقدام راهبردی استراتژیک و دارای ابعاد گسترده دفاعی، نظامی، امنیتی، سیاسی و اقتصادی و حتی حقوقی است و از نظر کارشناسان و تحلیلگران نظامی دارای پیامدهای میان مدت و بلند مدت است که به آن اشاره می‌کنم.

عملیات وعده صادق قدرت بازدارندگی ایران و منطقه را افزایش داد

خطیب موقت نماز جمعه تهران در تشریح پیامدهای عملیات وعده صادق، گفت: این عملیات، قدرت‌های کوچک و بزرگ را معطوف به خود داشت و به عنوان یک رزمایش فرامرزی تجربه‌های ارزشمندی را برای ساختار دفاعی کشور و محور مقاومت ایجاد کرد. همچنین اقدام دفاعی ایران بازندگی کشور، منطقه و محور مقاومت را افزایش داد، زیرا این رخداد به به منزله شکست آمریکا در بازدارندگی بود.

وی افزود: به اذعان کارشناسان نظامی عملیات وعده صادق نمونه برجسته از شاهکار و عملیات فضایی چند لایه بود که برتری جمهوری اسلامی ایران را در طراحی، فرماندهی، مدیریت میدان و انهدام اهداف خود به نمایش گذاشت. عملیاتی که هزینه بیش از ۳ میلیارد دلاری را برای صهیونیست‌ها و متحدان آنها همراه داشت و به شناسایی قابلیت‌های دفاعی و نظامی صهیونیست‌ها و متحدانشان در میدان منجر شد که نقش تعیین کننده‌ای در ارتقای ظرفیت‌های تهران و محور مقاومت ایفا خواهد کرد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه پیامدهای عملیات وعده صادق تشریح کرد: در بعد سیاست داخلی عملیات وعده صادق تلاش دشمن را در حوزه جنگ شناختی، برای اعتماد زدایی و ایجاد شکاف اجتماعی و تحمیل تفکر ناامیدی و ناکارآمدی و نادیده انگاری پیشرفت‌های انقلاب اسلامی و تخریب واقعیت‌ها را با چالشی جدی مواجه ساخته است و وعده صادق یک فرصت استثنایی برای ارائه گوشه‌ای از توانمندی‌های کشور در زمینه تولید فناوری‌های نظامی به ویژه صنایع هوافضا بود که می‌تواند در حوزه خلق ثروت برای ایران نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد.

دیگر خبرها

  • شهید مطهری نیم قرن در راه اعتلای فکری جامعه اسلامی قلم زد/عملیات وعده صادق بسیار گسترده بود
  • شهید مطهری نیم قرن در راه اعتلای فکری جامعه اسلامی قلم زد
  • بزرگداشت روز معلم در مدرسه علمیه خواهران ماکو
  • شهید مطهری از معماران بنای فکری انقلاب اسلامی بود
  • شهید مطهری جهش فکری در دانشگاه‌ها ایجاد کرد
  • یادنامه ای برای «استاد»
  • استاد مطهری؛ فیلسوف یا متکلم؟!
  • تقویت و ترویج آثار شهید مطهری موجب بصیرت افزایی
  • حوزه علمیه خواهران الزهراء (ع) بندرعباس طلبه می‌پذیرد
  • اصول فکری شهید مطهری برای جامعه دانشگاهی بسیار کارآمد است