Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-27@16:17:38 GMT

عوارض نوشیدنی های انرژی زا بر بدن شما

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۹۲۲۸۱

نوشیدنی انرژی زا برای افزایش سطح انرژی، هوشیاری و تمرکز در نظر گرفته شده اند. مردم در تمام سنین آنها را مصرف می کنند و محبوبیت آنها همچنان رو به افزایش است، ولی واقعیت چیز دیگری است. وجود مقدار بالا کافئین در این نوشیدنی ها خطر سکته قلبی را افزایش می دهد.

مصرف نوشیدنی های انرژی زا حاوی کافئین سبب بروز تغییرات زیادی در سیستم کارکرد قلب و ریتم آن می شود و پس از دوساعت باعث ایجاد افزایش فشار خون و کند شدن روند گردش خون در رگ ها و باعث تخریب کبد هم خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بسیاری از کشورها مصرف اینگونه نوشابه‌ها ممنوع است یا با علائم هشدار دهنده به فروش می‌رسند. در عربستان سعودی هر نوع تبلیغ نوشیدنی های انرژی زا را غدغن و فروش آنها را در مراکز عمومی، دولتی، آموزشی، بهداشتی و ورزشی ممنوع است. همچنین فروش نوشابه‌های انرژی زای الکلی در آمریکا ممنوع است زیرا افزودن کافئین به نوشابه‌های الکلی خطرناک است و قضاوت فرد را دچار مشکل می‌کند.

انرژی یک بطری نوشابه انرژی زا

یک بطری از نوشیدنی های انرژی زا مقدار بالایی کافئین معادل چهار فنجان قهوه تصفیه شده، دو اسپرسو، تقریبا چهار بطری کوکاکولا یا شش فنجان چای دارد. یک فرد سالم به طور متوسط می‌تواند بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ و حداکثر ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روزمصرف کند. مصرف بیش از حد نوشیدنی های انرژی زا می‌تواند باعث خونریزی مغزی شود زیرا قلب فعالیت کمتری برای رساندن خون دارد، اما فعالیت بدنی را افزایش می‌دهد.

مواد تشکیل دهنده نوشیدنی های انرژی زا

نوشیدنی های انرژی زا حاوی موادی مانند کافئین، نوشابه‌های انرژی‌زا نوشیدنی‌هایی حاوی مواد گوناگونی مانند کربوهیدراتها (قندها)، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد محرکی مانند کافئین، تورین (یک اسید آمینه، پیش ساز پروتئین)، گلوکورونولاکتون (یک ماده طبیعی که در بدن از تجزیه قند ساده گلوکز ایجاد می‌شود)، اسیدهای آمینه، هیدرات‌های کربن، ویتامین‌ها و اغلب عصاره گیاهان دارویی مانند جنسینگ هستند. معمولاً مصرف‌کننده پس از مصرف اینگونه نوشابه‌ها انرژی زیادی می‌گیرند.

مواد تشکیل دهنده عموم نوشیدنی های انرژی زا را می توان به صورت زیر دسته بندی نمود:

افدرین تورین جینسنگ ویتامین گروه ب دانه گوآرانا کراتین گلوکورونولاکتون شکر

اثرات مصرف نوشیدنی های انرژی زا

به عنوان نمونه اثرات نوشابه های (RED BULL) توسط سازندگان آن اینچنین آورده شده است:

۱-تحریک متابولیسم.

۲-بهبود وضعیت احساسی(نشاط آوری)

۳-افزایش تمرکز و سرعت واکنش.

۴-بهبود و افزایش عملکرد.

۵-افزایش انرژی و رفع خستگی.

۶-تقویت حافظه.

اما توجه داشته باشید که همواره تبلیغ اینگونه فرآورده ها با چاشنی اغراق و بزرگنمایی همراه میباشد و مسلماً این نوشابه ها به شما بال نخواهند داد. همچنین بر اساس پژوهشهای بعمل آمده افزایش انرژی بدنبال مصرف نوشیدنی های انرژی زا تا حدود زیادی نیز جنبه روانی دارد. یعنی این نوشابه ها به عنوان یک دارونما عمل کرده و احساس افزایش انرژی را به مصرف کنندگان القا می کنند.

اهمیت انتخاب نوشیدنی ورزشی مناسب

در هنگامی که میزان از دست رفتن آب بدن در هنگام انجام فعالیت های ورزشی به ۲درصد (حدود ۲ کیلوگرم در یک ورزشکار با وزن ۱۰۰کیلوگرم) برسد، کارآیی ورزشی شروع به کاهش می نماید در نتیجه انتخاب و مصرف نوشابه های ورزشی مناسب برای جبران آب والکترولیت های از دست رفته ناشی از تعریق و نیز متعادل کردن میزان مواد قندی مورد نیاز نه تنها در حین انجام فعالیت های ورزشی بلکه قبل و بعد از ورزش اهمیت دارد.این  در حالی است که، انتخاب غلط و مصرف نوشیدنی های انرژی زای بی کیفیت توسط ورزشکاران پیامدهای نامطلوبی در پی دارد.

دلایل مصرف نوشیدنی های ورزشی

آبرسانی و هیدراتاسیون موثر،  تجدید و جبران ذخایر الکترولیت بدن،  تامین انرژی برای افزایش کارآیی عضلات درحین فعالیت های ورزشی و  افزایش سرعت ریکاوری بعد از انجام فعالیت های ورزشی دلایل مصرف نوشیدنی های ورزشی هستند. جالب است بدانید که ترکیبات تشکیل دهنده نوشابه های ورزشی، در اکثر اوقات فاقد مواد محرک و ممنوعه هستند. همچنین حدود ۶-۸ درصد کربوهیدرات در ترکیب این نوشیدنی ها وجود دارد که حاوی الکترولیت به ویژه املاح سدیم و پتاسیم هستند و  ممکن است دارای ترکیباتی مانند ویتامین ها و ترکیبات گیاهی  و یا پروتئین باشند.

البته باید دقت داشت تولید کنندگان نوشابه های انرژی زا در ترکیب محصولات خود از ترکیباتی استفاده می کنند  که روی بطری قید نمی شود و همین مسئله ممکن است به نوعی برای ورزشکاران حرفه ای خطر آفرین باشدو احتمال آلودگی به مواد ممنوعه به خصوص ترکیبات محرک و در نتیجه مثبت شدن نتیجه آزمایش دوپینگ ورزشکاران حرفه ای در نتیجه مصرف نوشیدنی های انرژی زا در حین مسابقات وجود دارد.

مضرات مصرف نوشیدنی های انرژی زا

۱- اعتیاد آوری: ترکیبات اعتیاد آور شامل کافئین و گوارانا میباشند که با مصرف طولانی مدت میتوانند ایجاد وابستگی جسمی کنند. اما از آنجایی که علایم محرومیت از آنها خفیف و تنها ممکن است ایجاد سردرد کنند، اعتیاد به نوشابه های انرژی زا عمدتاً جنبه روانی دارد.

۲- مصرف زیاد نوشابه های انرژی زا موجب اسهال، تهوع، استفراغ، دل درد، افزایش گاز روده، و بی خوابی میشود.

۳- اختلال در الکترولیتهای بدن، بی نظمی ضربان قلب، افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب (حتی تپش قلب)، کم آبی بدن و بی خوابی میتوانند اثرات کوتاه مدت آنها باشد.

۴- نوشابه های انرژی زا تمام مضرات نوشابه های گاز دار را نیز دارند.

۵- مواد محرک موجود در ترکیب نوشیدنی های انرژی زا فشار خون و ضربان قلب را افزایش می دهند، در نتیجه مصرف آنها در حین انجام فعالیت های ورزشی شدید و سنگین که فشار خون و ضربان قلب ورزشکار افزایش می یابد، خطرناک بوده و ممکن است باعث بروز عوارض قلبی- عروقی از جمله انواع بی نظمی در ضربان قلب، ایست ناگهانی قلبی و سکته های قلبی و مغزی گردد.

۶- درصد بالای انواع کربوهیدراتها و قندهای موجود در ترکیب نوشیدنی های انرژی زا  برای سلامت دهان و لثه ها مضر بوده و در صورت  رعایت نکردن  بهداشت دهان و دندان می تواند به فساد دندانها منتهی گردد.

۷ – در هم آمیختن نوشابه های انرژی زا و الکل و یا مصرف همزمان آنها خطرناک است

از آنجایی که الکل یک سرکوبگر و نوشابه های انرژی زا محرک می باشند. اثرات محرکی نوشابه های انرژی زا در ارزیابی و پایش میزان سرخوشی و غلظت الکل خون شما ایجاد تداخل میکند. بنابراین ممکن است درصد الکل خون شما بالا رفته باشد، اما از آنجایی که احساس گوش بزنگی می کنید متوجه آن نمی شوید.

مشروبات الکلی و نوشابه های انرژی زا هر دو باعث کم آبی بدن میگردند. کم آبی متابولیزه شدن الکل را کاهش داده و احتمال بروزمسمومیت از الکل را افزایش می دهد. همچنین مصرف همزمان نوشابه ها ی انرژی زا و مشروبات الکلی باعث بروز ریتم نامنظم و غیر طبیعی قلب می شود.

منبع: نبض ما

--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۹۲۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ نوشیدنی خوشمزه که میل به شکر را در شما به صفر می‌رساند

آفتاب‌‌نیوز :

همه ما کم و بیش به شیرینی‌جات و محصولات شکر علاقه‌مندیم و آنها را مصرف می‌کنیم. برای بعضی حتی ترک آنها با وجود اطلاع از مضراتی که دارد بسیار سخت و نشدنی است.

با این حال باید بدانید هر چیزی مزایا و معایب خود را دارد. خوردن غذاهای شیرین بیش از حد ممکن است شما را شاد و راضی کند، اما همچنین می‌تواند موجب مشکلات سلامتی بیشماری شود، از جمله افزایش خطر پوسیدگی دندان، افزایش وزن و مشکلات سلامت قلب.

طیف گسترده ای از عوامل می توانند بر هوس قند تأثیر بگذارند، از جمله محرک های روانی، نوسانات هورمونی، و انتخاب های غذایی. انتخاب برخی از نوشیدنی ها ممکن است به شما کمک کند به طور طبیعی در شرایط خاص با ولع قند خود مبارزه کنید.

اگر متوجه شدید که هوس شکر دارید، در اینجا هفت نوشیدنی معرفی می‌کنیم که ممکن است بخواهید برای کمک به کاهش اشتیاق خود در نظر بگیرید.

نوشابه های کم قند
نوشابه های کم قند می تواند یک انتخاب موثر برای کسانی باشد که به دنبال کاهش مصرف شکر هستند. این نوشیدنی ها معمولاً حاوی قند کمتری نسبت به همتایان پر قند خود هستند که به طور بالقوه منجر به کاهش مصرف قند می شود. وقتی در حد اعتدال مصرف شوند، می توانند میل به طعم شیرین را بدون رساندن بار کامل قند موجود در نوشابه های معمولی برآورده کنند.

این می تواند به کاهش تدریجی میل بدن به شیرینی کمک کند و به عنوان پله ای برای اتخاذ یک رژیم غذایی سالم با محتوای قند کمتر عمل کند.

برخلاف نوشابه‌های رژیمی که ممکن است از شیرین‌کننده‌های مصنوعی برای طعم شیرین خود استفاده کنند، برخی از نوشابه‌های کم قند مقادیر کمتری شکر را با شیرین‌کننده‌های طبیعی و غیرمغذی مانند برگ استویا ترکیب می‌کنند تا طعمی را که ما می‌شناسیم و دوست داریم ارائه دهند.

آب هندوانه
آب هندوانه می‌تواند تشنگی شما را برطرف کند و در عین حال به شما کمک کند میل به شکر را مدیریت کنید. یک لیوان آب هندوانه طبیعی حدود ۷۰ کالری و صفر گرم شکر دارد.

اما یکی از دلایل اصلی که این نوشیدنی در لیست ما قرار دارد این است که منبع طبیعی منیزیم است. کمبود منیزیم می تواند نقش مهمی در افزایش میل به قند داشته باشد، زیرا این ماده معدنی برای متابولیسم گلوکز ضروری است. بدون منیزیم کافی، بدن می تواند برای تنظیم سطح قند خون مبارزه کند، که منجر به افزایش میل به شیرینی به عنوان منبع انرژی سریع می شود. هر لیوان آب هندوانه ۲۴ گرم از این ماده معدنی مهم را تامین می کند.

آب
بله H۲O ساده قدیمی ممکن است به شما کمک کند میل به شکر را به طور طبیعی و راحت مهار کنید. چرا؟ برخی افراد در حالی که واقعا تشنه هستند فکر می کنند گرسنه هستند. بنابراین، نوشیدن آب هنگام شروع ولع قند ممکن است به شما این امکان را بدهد که عطش خود را رفع کنید و باالتبع، ولع قند خود را مدیریت کنید. چون شاید واقعا نیازی به شیرینی نداشتید و بدنتان فقط یک جرعه آب می خواست!

ماچا
ماچا، پودر ریز آسیاب شده ای است که از برگ های چای سبز مخصوص فرآوری‌شده تهیه می شود و به دلیل طعم منحصر به فرد و فواید سلامتی که دارد محبوبیت زیادی پیدا کرده است. توانایی آن برای کمک به مدیریت میل به شکر ناشی از محتوای بالای اسید آمینه ای که باعث آرامش و تندرستی می شود، در حالی که استرس و اضطراب را کاهش می دهد، که محرک های رایج برای میل به شکر هستند.

اگر طرفدار ماچا نیستید، چای سبز سنتی نیز به همین شکل عمل می کند.

کومبوجا
کامبوجا یک چای تخمیر شده است که به دلیل طعم تند و فواید سلامتی متعدد، به ویژه پتانسیل آن برای کمک به مدیریت سطح قند خون، شناخته شده است. این اثر مفید را می توان به وجود اسید استیک، تولید شده در طی فرآیند تخمیر نسبت داد.

اعتقاد بر این است که اسید استیک حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد و به بدن اجازه می‌دهد تا از گلوکز به طور مؤثرتری استفاده کند و به طور بالقوه سطح قند خون را کاهش دهد. علاوه بر این، کامبوچا حاوی پروبیوتیک‌هایی است که به میکروبیوم روده سالم‌تر کمک می‌کند – عاملی که با بهبود متابولیسم گلوکز و هوس‌ها و تمایلات غذایی خاص مرتبط است.

داده های دانشگاه جورج تاون نشان داد که نوشیدن کامبوچا با طیف متنوعی از باکتری های پروبیوتیک ممکن است قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهد.

سرکه سیب
سرکه سیب وقتی با آب مخلوط شود و برای خوش‌مزه شدن شیرین یا طعم‌دار شوند، به تثبیت سطح قند خون و در نتیجه مدیریت میل به شکر کمک می‌کنند. تصور می شود اسید استیک موجود در سرکه سیب هضم کربوهیدرات ها را کند می کند و منجر به آزاد شدن تدریجی گلوکز در جریان خون می شود.

این فرآیند می‌تواند به کاهش جهش‌های قند خون که اغلب منجر به افزایش میل به قند می‌شود، کمک کند و سرکه سیب را به انتخابی محبوب برای کسانی تبدیل می‌کند که به دنبال حفظ یک رژیم غذایی متعادل و مدیریت مصرف قند خود هستند.

آب سم‌زدا
آب سم‌زدا یک راه با طراوت برای هیدراته ماندن با اضافه کردن میوه ها، سبزیجات و گیاهان دارویی به آب سرد است. این فرآیند نه تنها طعم آب را بیشتر و آن را جذاب‌تر می‌کند، بلکه اسانس‌ها و مواد مغذی آنها را نیز در خود جای می‌دهد.

وقتی نوبت به مدیریت میل به شکر می رسد، آب سم‌زدا می تواند انتخاب خوبی باشد. شیرینی طبیعی میوه‌هایی مانند انواع توت‌ها، هندوانه یا مرکبات می‌تواند میلتان به شیرینی را بدون مصرف قندهای افزوده کم کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • کشف وتوقیف ۲۲ بسته نوشابه انرژی زا قاچاق در ورزنه
  • ۷ نوشیدنی خوشمزه که میل به شکر را در شما به صفر می‌رساند
  • خوشمزه‌های مضر را با نوشابه نخورید!
  • کشف بیش از ۲ هزار قوطی نوشیدنی انرژی‌زا قاچاق در هشترود
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است
  • عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید
  • جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف
  • بهترین زمان برای مصرف قهوه
  • مجازات قاچاقچی نوشابه انرژی زا