Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا نیزه پورملایی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این اداره کل به منظور ایجاد همفکری و توسعه همکاری حفاظتی، علمی و آموزشی در راستای استفاده از فرصت ها و پیشگیری و مقابله با تهدیدات محیط زیستی و سایبری هفته گذشته یک تفاهنامه ای را با پلیس فتا استان منعقد کرد.
وی ادامه داد: بر اساس این تفاهنامه مقرر شده است پلیس فتا در زمینه پیگیری و کشف تخلفات انجام شده در حوزه محیط زیست که در فضای مجازی منتشر می شود با محیط زیست همکاری و پیگیری های لازم را تا حصول نتیجه انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با تبریک هفته محیط زیست از 16 تا 22 خرداد گفت: شعار امسال این سازمان «من با طبیعتم» در نظر گرفته شده است.
وی افزود: بر این اساس ویژه برنامه های مختلف و متنوعی نظیر برپایی نمایشگاه عکس، مجهز کردن پاویون فرودگاه بین المللی زاهدان به عکس طبیعت، دیدار با سمن های فعال محیط زیست و بازدید رایگان مردم از موزه تاریخ طبیعی در استان پیش بینی شده است.
مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: با اجرای طرح های مهم و تاثیر گذار زیست محیطی در استان از جمله طرح جامع ریزگردها، برنامه مدیریت جامع تالاب هامون، احیای گودیهای تالاب هامون، پهنه بندی زیست محیطی سواحل مکران و غیره امسال برای نخستین بار جایزه ملی محیط زیست ایران به این استان اختصاص یافت.
وی با اشاره به وجود حدود 100 کارگاه آجر پزی در سیستان و بلوچستان افزود: با پیگیری های انجام شده نصب سوخت پاش در اکثر کوره های فعال آجر پزی استان از جمله زاهدان برای حفاظت از محیط زیست انجام شد.

***سیستان و بلوچستان دارای تنوع زیستی با غنای گونه ای پایین است
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: این استان دارای تنوع زیستی فراوان اما با غنای گونه ای پایین است به این معنی که انواع حیوانات را در شمار محدود می توان مشاهده کرد.
پورملایی افزود: سیستان و بلوچستان با داشتن آب و هوایی متنوع صدها گونه جانوری شامل انواع پرندگان، پستانداران، خزندگان و دوزیستان به همراه گونه های مختلف ماهیان آب شیرین و شور را در خود جای داده است.
وی افزود: بر اساس آخرین بررسی های صورت گرفته، تاکنون بیش از 85 گونه پستاندار، 102 گونه خزنده، بیش از 360 گونه پرنده آبزی و غیرآبزی و پنج گونه دو زیست در مناطق حفاظت شده خشکی و آبی سیستان و بلوچستان در بیشتر مواقع به صورت محدود شناسایی شده اند.
وی گفت: با توجه به اهمیت سرشماری حیوانات همه ساله این اقدام بر روی گونه های مختلف جانوری نظیر پرندگان، تمساح و غیره انجام می شود به گونه ای که طبق آخرین سرشماری در بهمن ماه سال گذشته تعداد تمساح های پوزه کوتاه در منطقه 365 تمساح گزارش شد.
وی با بیان اینکه همه ساله سرشماری پرندگان در 27 سایت سرشماری انجام می شود گفت: سایت هامون از جمله سایت های است که در گذشته قبل از خشکسالی 20هزار گونه پرنده در آن قابل مشاهده بود.
مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان قاچاق گونه های مختلف جانوری و صید را در کنار خشکسالی از مهمترین معضلات انسانی و طبیعی محیط زیست استان برشمرد.
پورملایی اظهار داشت: این اداره کل برای حفاظت از گونه های مختلف جانوری و گیاهی سیستان و بلوچستان طرح مدیریت مناطق حفاظت شده را در دستور کار قرار داده است.
وی کمبود محیط بان را از جمله مشکلات اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ذکر کرد و گفت: براساس استاندارهای جهانی برای حفاظت محیط زیست هر هزار هکتار یک محیط بان، در کشور هر 6 هزار هکتار یک محیط بان اما دراستان هر 30 هزار هکتار یک محیط بان است.
وی طرح قرق های اختصاصی حیات وحش را از جمله طرح های احیای جمعیت گونه ها در طبیعت، حفظ زیستگاه و جمعیت آنها ذکر کرد و افزود: در قالب این طرح بخش خصوصی به کمک سازمان محیط زیست می آید و حفاظت و بهره برداری منطقی از برخی زیستگاههای آزاد را با نظارت این سازمان برعهده می گیرد.

** مصوب شدن50 میلیارد ریال اعتبار در قالب طرح جامع مدیریت تالاب بین المللی هامون
مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: امسال در قالب طرح جامع مدیریت تالاب بین المللی هامون 50 میلیارد ریال مصوب شد که در صورت تحقق می تواند کمک قابل توجه ای به احیای این تالاب کند.
پورملایی اظهار داشت: با توجه به اهمیت کنترل کانون های بحران گرد و خاک از چهار کانون مهم بحرانی در تالاب هامون 2 کانون کنترل و بقیه در دست پیگیری است.
وی لایروبی و زدن دایک در برخی مناطق تالاب هامون را از جمله اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای ماندگاری آب در این تالاب ذکر کرد و گفت: این امر پیامدهای مثبت فراوانی از جمله کنترل ریزگردها وتخم گذاری و تولید مثل بسیاری از گونه های پرنده را به همراه داشته است.
به گزارش ایرنا تالاب هامون از سه دریاچه کوچک به نام های هامون پوزک (میانی)، هامون صابوری (شمالی) و هامون هیرمند تشکیل شده است که در زمان وفور آب به هم متصل می شوند و دریاچه هامون را تشکیل می دهند.
منطقه حفاظت شده هامون به دلیل قرار گرفتن در مرکز مناطق کویری و نیمه کویری کشورهای ایران و افغانستان، تنها مامن زیست پرندگان مهاجر شرق کشور است و تاکنون بیش از 183 گونه پرنده در دریاچه هامون مشاهده شده است.
بیش از100 گونه جانوری از جمله گراز، گربه وحشی و روباه نیز در حواشی این دریاچه زیست می کردند که قطع جریان آب هیرمند به مرز ایران، کمبود نزولات آسمانی، خشکیدن هامون و در نهایت بروز خشکسالی و استمرار آن در 18 سال گذشته سبب شده مهاجرت پرندگان و حیات جانوران در این منطقه به مخاطره بیافتد.
هامون بزرگترین دریاچه آب شیرین با مساحتی حدود پنج هزار و 700 کیلومترمربع در سراسر فلات ایران محسوب می شود که در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.
وی با اشاره به برخی شایعات در زمینه فعال نبودن ایستگاه پایش کیفیت هوا در شمال سیستان و بلوچستان گفت: هم اینک هر 2 ایستگاه پایش کیفیت هوای استان در شمال و مرکز فعال و به صورت لحظه ای آخرین اطلاعات را ارسال می کنند.
وی با قدردانی از مردم سیستان و بلوچستان در کاشت نی در برخی نقاط تالاب بین المللی هامون گفت: این نهاد در سالهای 92 و 93 این طرح را اجرا کرد و امروز مردم نیز به صورت خودجوش این کار را انجام می دهند.
به گزارش ایرنا یک میلیون و 489 هزار و 590 هکتار معادل 9/7 درصد (هفت و 9 دهم درصد) از کل مساحت سیستان و بلوچستان منطقه حفاظت شده و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.
گونه های جانوری و گیاهی استان در 13 منطقه شامل پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده، آثار طبیعی ملی و مناطق شکار ممنوع شامل مناطق حفاظت شده گاندو، جنگلی شیله، جنگلی بیرک و جنگلی پوزک، مناطق شکار ممنوع بزمان، بلبل آب نصرت آباد، مک سرخ و پزم و پناهگاه حیات وحش هامون و آثار طبیعی ملی تفتان، پیرگل خاش، سرو زربین سنگان و گل فشان تنگ کنارک زیست می کنند.
جنگل حرا، بسترهای علفی، سواحل شن و ماسه ای، رودخانه ها و تالاب ها از مهم ترین زیستگاه های گونه های جانوری سیستان و بلوچستان است.
تمساح پوزه کوتاه و سنجاب بلوچی از جمله گونه های جانوری سیستان و بلوچستان است که به گفته کارشناسان در دیگر نقاط کشور نمی توان آثاری از زیست آنها مشاهده کرد.
در بین پستانداران علاوه بر خرس سیاه و سنجاب بلوچی همچنین کل، بز، قوچ، میش، جبیر، آهو، گربه وحشی و کاراکال در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان زیست می کنند.
در بین پرندگان نیز دراج، هوبره، زاغ بور، گیلانشاه خالدار، پلیکان خاکستری باکلان و انواع پرندگان شکاری از جمله بحری، بالابان، هما، عقاب طلایی و عقاب ماهیگیر در این استان قابل مشاهده برای علاقه مندان به محیط زیست است.
7316**3213 خبرنگار: عصمت جهانی**انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۹۳۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده یک خرس قهوه‌ای و ۲ توله اش در اقلید

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اقلید گفت: یک خرس قهوه‌ای به همراه دو توله‌اش در کوه‌های روستای چشمه رعنا از توابع بخش مرکزی شهرستان اقلید مشاهده شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست، علی بخش نجاتی اظهار کرد: از ساکنان جوامع محلی اطراف این روستا و جوامع عشایری خواست با همکاری بیشتر با یگان حفاظت محیط زیست شهرستان اقلید برای حفاظت بیشتر از این گونه جانوری حمایت شده کوشا باشند.

وی افزود: در این فصل که بیشتر جوامع محلی برای برداشت گیاهان دارویی به مناطق زیستگاه‌های این شهرستان می‌روند ممکن است با گونه‌های حیات وحش برخورد داشته باشند، این افراد نباید زیستگاه‌های حیات وحش را ناامن و نا ایمن کنند، خرس وحشی از گونه‌های تحت حفاظت است و باید با رفتاری مهربانانه با این گونه در معرض انقراض برخورد شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اقلید مشاهد خرس وحشی و دو توله خرس در اطراف روستای چشمه رعنا را فرصتی برای ازدیاد و افزایش این گونه حیات وحش دانست.

کد خبر 751808

دیگر خبرها

  • مشاهده یک خرس قهوه‌ای و ۲ توله اش در اقلید
  • ضرورت تغییر رویکردهای محیط زیستی در مسیر توسعه دریامحور
  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • افزون بر پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال آزادسازی شد
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی/یک تجربه موفق
  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون
  • خوشحالی وصف‌ناپذیر مردم سیستان و بلوچستان از پر آبی هامون + تصاویر
  • نظارت مأموران محیط زیست آذربایجان‌غربی بر بیش از۷۶۰ هزارهکتار ازمناطق تحت مدیریت
  • برگزاری جشنواره منتظران در دیار علم و فرهنگ