Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرم‌آباد- نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با تشری حشان نزول آیه دهم سوره «حدید» گفت: انفاق فاصله طبقاتی در جامعه را کم می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد میرعمادی در جلسه تفسیر سوره «حدید» در مسجد بعثت خرم آباد با اشاره به آیه دهم سوره حدید «وَ ما لَکُمْ أَلاَّ تُنْفِقُوا فی‌ سَبیلِ اللَّهِ وَ لِلَّهِ میراثُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا یَسْتَوی مِنْکُمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قاتَلَ أُولئِکَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنَ الَّذینَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ وَ قاتَلُوا وَ کُلاًّ وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنی‌ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبیرٌ» گفت: موضوع این آیه تشویق به انفاق و نیکوکاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکید بسیار آیات قرآن کریم بر مسئله انفاق

وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در قرآن بسیار روی آن تکیه شده مسئله انفاق در راه خدا است، در قرآن کریم صدها آیه پیرامون انفاق در راه خدا آمده است، تصریح کرد: آیات مربوط به زکات، خمس، صدقه، انفاق، اطعام، ایثار، قرض الحسنه و ... تشویق بر امر واجب یا مستحب مالی است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه در سوره حدید هم آیه هفتم و آیه دهم اشاره به مسئله انفاق دارد، افزود: در آیه هفتم خواندیم که انفاق کنید از آنچه که شما جانشین در آن هستید؛ در آیه دهم خدای متعال توبیخ می کند و سرزنش می کند که چرا انفاق نمی کنید؟

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه در اینکه آیا آیه هفتم و دهم به یک موضوع اشاره دارند یا نه برخی مفسران گفته اند که این دو آیه به دو موضوع اشاره دارد، گفت: آیه هفتم اشاره دارد به انفاق به نیازمندان، اما در آیه دهم خداوند انفاق در راه، جهاد در راه خدا را مورد تاکید قرار می دهد.

وی یادآور شد: دو نوع انفاق داریم؛ یکی انفاق در راه نیازمندان و مساکین و فقرا، و دیگری انفاق در راه جهاد؛ اسلام برای پیشبرد اهداف اش نیاز به کمک مالی دارد و اگر مسئله جهاد با جان مطرح شد مسئله جهاد با مال نیز مطرح شده است.

میراث آسمان ها و زمین از آن خدا است

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه آیه دهم توبیخ بر ترک انفاق است، تصریح کرد: در جمله اول «وَ ما لَکُمْ أَلاَّ تُنْفِقُوا فی‌ سَبیلِ اللَّهِ» خداوند متعال می فرماید: چه شده است شما را که در راه خدا انفاق نمی کنید؟ این استفهام توبیخی است.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه آیا فکر نمی کنید شما جانشنین خدا در روی زمین هستید و مال و ثروت در دست شماست و چرا برگ عیشی برای خود به گور نمی فرستید، در حالیکه خداوند وارث آسمان ها و زمین است، شما اگر چیزی به ارث برده اید خدا به شما داده است، گفت: خداوند می فرماید چرا شما انفاق نمی کنید در حالیکه آنچه دست شماست امانت است و شما از دنیا می روید و چیزی از مال دنیا با خودتان نمی برید؛ سرانجام با یک کفن از دنیا می روید.

وی با بیان اینکه میراث آسمان ها و زمین از آن خدا است «وَ لِلَّهِ میراثُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»، تصریح کرد: نه تنها اموال و ثروت های روی زمین مال خداست بلکه آنچه در آسمان ها و زمین است مال خداست، چرا بخل می ورزید و دلبسته می شوید؟ همه موجودات و ثروت ها مال خداست و همه هستی برای خدا باقی می ماند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد یادآور شد: شایسته است انسان قدر و منزلت خود را بداند و برای خود مالی در آخرت ذخیره کند.

نزول آیه دهم سوره «حدید» پس از فتح مکه

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه در ادامه آیه می خوانیم «لا یَسْتَوی مِنْکُمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ»، کسانیکه قبل از پیروزی انفاق کردند و جهاد کردند با کسانیکه بعد از پیروزی انفاق کردند مساوی نیستند و این ها درجه شان بزرگتر و مقام شان بیشتر از کسانیکه است بعد از فتح انفاق کردند و حالا مبارزه می کنند، اظهار داشت: این آیه بعد از جریان فتح مکه نازل شد.

وی ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام وقتی می خواست مکه را فتح کند اعلام کرد که هم به کمک مالی نیاز داریم هم نیروی انسانی، عده ای آمدند و عده ای نیامدند، مکه فتح شد و مسلمانان زیاد شدند و باز هم پیامبر اعلام کرد که نیاز به کمک داریم و اینجا عده ای دیگر اعلام آمادگی کردند و در این رابطه آیه نازل شد.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه آنهایی که در دوران رژیم ستم شاهی مبارزه کردند و زندان رفتند و مال شان را دادند با کسانیکه بعد از انقلاب به میدان آمدند و بر سر سفره انقلاب نشستند با هم مساوی نیستند.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه در هشت سال دفاع مقدس نیز همینطور بود، البته هر دو کار خوبی انجام می دهند اما ارزش ها نباید کمرنگ شود و معیارها نباید عوض شود، تصریح کرد: کسانیکه قبل از فتح مکه کمک کردند برای خدا کمک کردند و هوا و هوسی در کار نبوده است؛ اصلا احتمال پیروزی نمی دادند.

وی با اشاره به اینکه اسلام به عمل با اخلاص نگاه می کند و ارزش قائل است، افزود: چه کار کنیم که انفاق و بخشش و سخاوت در جامعه نهادینه شود؟

ضرورت آگاهی مردم از اثر انفاق بر جامعه

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه پاسخ اول این است که ما اعتقاد به فرمانروایی خدا و مالکیت خدا بر جامعه را ترویج دهیم، مردم بدانند فرمانروای اصلی خداست و این مال خوشبختی نمی آورد و خوشبختی از سوی خدای متعال است، تصریح کرد: اعتقاد به فرمانروایی خدا بر جهان هستی و مالکیت خدا بر جهان هستی، انفاق را نهادینه می کند.

آیت الله میرعمادی با تاکید بر اینکه دمین راه این است که مردم را به پاداش انفاق کنندگان توجه بدهیم، در قرآن کریم برای پاداش انفاق کنندگان چقدر آیه داریم، ادامه داد: در آیه هفتم سوره حدید خداوند وعده پاداش کبیر را به کسانیکه انفاق می کنند می دهد، در جای دیگری آمده است که آنچه انفاق می کنید کم نمی شود بلکه به مال تان افزوده می شود.

وی با اشاره به اینکه سومین راه آگاهی دادن به جامعه در رابطه با تاثیر انفاق است، اظهار داشت: انفاق فاصله طبقاتی را کم می کند و اگر اثر انفاق گفته شود و اثر زکات گفته شود؛ انفاق در جامعه رواج می یابد.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه چهارمین روش، بی ارزش بودن دنیا را در نظر بگیریم، زوال ثروت را در نظر بگیریم، تصریح کرد: در پایان آیه دهم سوره حدید نیز آمده است که شما هرکاری کنید خدا آگاه است؛ یعنی انفاق کنید خدا آگاه است، بخل بورزید خدا آگاه است، خدا بر انفاق مخفیانه و آشکار شما آگاه است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۹۳۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای عجیب تن‌هاخ: ما جذاب‌‌ترین تیم لیگ هستیم!‏

به گزارش "ورزش سه"، منچستریونایتد امروز بازی 1-0 برده مقابل ‏برنلی را با اشتباهات فردی با تساوی 1-1 عوض کرد تا امیدهایش به ‏کسب سهمیه چمپیونزلیگ عملا به پایان برسد.‏

سرمربی یونایتد در پایان بازی ادعایی عجیب مطرح کرد و گفت ‏تیمش جذاب‌ترین تیم حال حاضر لیگ برتر است و خوب فوتبال ‏می‌کند و فقط نمی‌تواند از آنها استفاده کند. او که در پایان بازی ‏توسط هواداران هو شده بود به آنها هم تاخت و گفت هوادار نباید ‏درباره تیم تصمیم بگیرد و مسئولیت فقط به عهده سرمربی است. ‏

سوت زدن هواداران بعد از تعویض و بیرون کشیدن ماینو؟
آنها هوادار هستند ولی من باید تیم را مدیریت کنم. وقتی می‌بینم ‏بازی به چیزی نیاز دارد و متوجه می‌شوم که باید تازگی به تیم تزریق ‏کنم این کار را می‌کنم و خواهم کرد. این تصمیم تاکتیکی هم بود. از ‏نظر تاکتیکی عاقلانه این بود که مک‌تامینی را به زمین بفرستم که ‏می‌تواند توپ را نگه دارد و در بازی‌های گره‌خورده خلاق است. ‏

علت از دست دادن این همه فرصت توسط یونایتد؟
هر تیمی فرصت از دست می‌دهد. ولی ما وقتی فرصت از دست ‏می‌دهیم انگار اتفاق عجیبی افتاده. فقط از این حرف می‌زنند ‏درحالیکه ما خیلی فرصت هم ساختیم. در حال حاضر ما یکی از ‏دینامیک‌ترین و جذاب‌ترین تیمهای لیگ هستیم. خوب بازی می‌کنیم ‏و فرصت‌های زیادی ایجاد می‌کنیم. ‏

صعود به لیگ اروپا محتمل‌ترین گزینه است؟
واقعیت‌ها این را می‌گوید. وقتی اینقدر فاصله داریم خیلی سخت ‏است که چهارم بشویم. باید این بازی را می‌بردیم. در چند هفته اخیر ‏خودمان را در موقعیت برد قرار دادیم ولی بعد خراب کردیم و خودمان ‏از دستش دادیم. حالا فاصله آنقدر زیاد شده که در این بخش از ‏فصل نمی‌شود جبران کرد. ‏

دیگر خبرها

  • تلاوت آیات سوره بقره از سوی گروه تواشیح بین المللی تسنیم
  • عرضه ۳ اثر از سوره مهر یزد در نمایشگاه کتاب
  • پارکینگ طبقاتی توفیق زنجان افتتاح شد
  • کتاب «سقوط اسرائیل» به چاپ ششم رسید
  • کلنگ‌زنی ۲ پروژه تقاطع تکیه و چمن و پارکینگ طبقاتی در سنندج
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • ادعای عجیب تن‌هاخ: ما جذاب‌‌ترین تیم لیگ هستیم!‏
  • تشریح جزئیات اجلاسیه ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • دلار در سراشیبی | نزول دلار تا کجا ادامه دارد؟