Web Analytics Made Easy - Statcounter

این واقعیت نباید از چشم کسانی که به حمایت‌های بیرونی دل ‌بسته اند و فاقد اطلاعات تاریخی‌اند دور بماند که قدرت در ایران در درون مرزهایش بسته می‌شود. همچنین ایران تجربه تهاجم همه جانبه صدام به تحریک و پشتیبانی امریکا را سرفرازانه پشت سر گذاشته است.
به گزارش جهان نيوز، متن یادداشت عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران را در ذیل از نظر می گذرانید:
وقوع رخدادهای پی در پی با محوریت ریاض به دنبال سفر ترامپ به عربستان این پرسش را مطرح می‌سازد که آیا سعودی‌ها کاملاً گرفتار تور امنیتی صهیونیست‌ها شده‌اند؟ چنین سؤالی بلافاصله بعد از تلاش تهران برای کاهش تنش در خلیج فارس پررنگ‌تر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این که ایجاد تنش طولانی مدت در جهان اسلام در چه کانون‌هایی در حال طراحی است بحث مستقل و مبسوطی را می‌طلبد، اما در این میان با اندک تردیدی می‌توان مدعی شد که برخی از حکام سعودی بسترساز برنامه‌های عداوت‌گستر در میان ملت‌های منطقه‌اند. در همین حال ایران بر اساس سیاستی ثابت حتی از واگرایی کشورهای عربی متمایل به متحدان غربی صهیونیسم چندان استقبال نکرده بلکه در صدد مهار تنش‌های گوناگون با منشأ بیرون‌منطقه‌ای برآمده است. این موضع تهران نمی‌تواند خوشایند قدرت‌هایی باشد که نه‌تنها می‌خواهند صهیونیست‌ها را در حاشیه‌ای امن قرار دهند، بلکه در صددند تا به‌تدریج آنان را تحت پوشش پروژه‌های مشترک نمایشی مقابله با تروریسم وارد تعاملات منطقه‌ای نمایند. بدین منظور ابتدا ایران‌هراسی در بالاترین حد خود در منطقه کلید خورد. بدون تردید این هراسی می‌تواند توجیه‌گر کمک به پرورش تروریسم خوب از منظر امریکایی‌ها شود. آیا برخی همسایگان جنوبی به دلیل کم‌دانی سیاسی وارد تور امنیتی اسرائیل شده و ابتکار عمل را به طور کامل از دست داده‌اند؟ البته در این میان نباید از افراد نفوذی چون عادل الجبیر که آگاهانه منافع مخالفان جهان اسلام را پیگیری می‌کنند غفلت کرد. به لحاظ سابقه تاریخی نباید فراموش کرد در پی درگیر کردن سعودی‌ها و برخی شیوخ دیگر با دولت عثمانی توسط افراد نفوذی چون لورنس عربستان اسرائیل متولد شد.
برای تغییر شرایط متزلزل صهیونیست‌ها در منطقه اکنون ایران‌هراسی به منزله جنگ سرد پی گرفته می‌شود و آن‌چه می‌تواند این جنگ سرد را به جنگ گرم در منطقه تبدیل سازد، انتقال شرایط از تشویش افکار ملت‌های مسلمان به عدم برخورداری از امنیت جسمی به صورت دراز مدت است.
در این میان موضوع قطر نباید صاحب‌نظران را از تحولات سریع منطقه غافل کند. تحت فشار قرار دادن این کشور به عنوان یک مسئله حاشیه‌ای می‌تواند یکی از اهداف احتمالی زیر را تأمین سازد: سعودی ها که شکست‌های متعدد و سنگینی در سازمان‌دهی گروه‌های تروریستی متحمل شده‌اند درصدد برآمده‌اند تا با غلبه بر قطر که اراده قوی و مستقل سیاسی ندارد به بازسازی خویش‌ بپردازند.
امریکا با فشار غیر مستقیم بر دوحه از طریق ریاض در پی وادار ساختن این کشور به نقش‌آفرینی بیشتر در انتقال درآمدهای نفتی منطقه به خزانه واشنگتن است.
قطر به نوعی وجه المصالحه اروپای منتقد به تمامیت‌خواهی امریکا در خلیج فارس شده است.
رقابت دیرینه جریان‌های سلفی و اخوانی- که هر یک پشتیبانانی در منطقه و خارج از آن دارند- عامل فراز و نشیب‌ها در روابط دوحه و ریاض است؛ لذا بازیگران اصلی اهداف خود را پی می‌گیرند. از آن‌جا که مسئله قطر گذرا است، دیپلماسی ایران به‌ویژه بعد از تحرکات تروریستی در تهران، باید بر روشن و شفاف‌سازی تبعات ایجاد تنش طولانی‌مدت در جهان اسلام متمرکز شود.
از منظر امریکا فروش 400 میلیارد دلار جنگ‌افزار به عربستان باید ادامه یابد، لذا کشورهایی چون قطر ولو با تهدید علی‌رغم خدمات فراوانشان می‌بایست در فهرست خریداران تسلیحات قرار گیرند. همچنین در کنار ایران‌هراسی القائاتی همچون اسرائیل می‌تواند همسایه‌ای بی‌ضرر باشد دنبال می‌شود. پذیرش تهدید از جانب تهران را نمی‌توان به حساب بلاهت سیاسی گذاشت. فراموش نکنیم که در انتخابات اخیر 29 اردیبهشت رقیب‌هراسی توانست تردیدهایی جدی در افکار عمومی ایجاد کند که هیچ گونه بهره‌ای از حقیقت نبرده بود. از همان مسیری که برخی از کشورهای منطقه وارد تور امنیتی صهیونیست‌ها شده‌اند باید بتوان به خارج کردن آنان کمک کرد. در این کشور برخی عقلا وجود دارند که می‌توان سرنوشت محتوم و ویرانگر همراهی با سیلی که جبهه طرفداران صهیونیسم برای منطقه تدارک دیده‌اند را با آنان در میان گذاشت. علمای الازهر و بسیاری از نخبگان و حتی سیاسیون غیر وابسته می‌توانند تبعات قرار گرفتن در درون سیلی بنیان برکن را تبیین سازند. تا زمانی که خود را به امواج نسپرده‌ایم می‌توانیم ابتکار عمل را در دست داشته باشیم؛ در غیر این صورت دل‌باختگان به قدرت حامیان صهیونیسم به هر سو کشیده خواهند شد و انهدام، امری اجتناب ناپذیر خواهد بود؛ لذا از مسیر جنگ سرد می‌توان شعله‌های جنگ گرمی که برای منطقه تدارک دیده شده را کاهش داد.
این واقعیت نباید از چشم کسانی که به حمایت‌های بیرونی دل ‌بسته اند و فاقد اطلاعات تاریخی‌اند دور بماند که قدرت در ایران در درون مرزهایش بسته می‌شود. همچنین ایران تجربه تهاجم همه جانبه صدام به تحریک و پشتیبانی امریکا را سرفرازانه پشت سر گذاشته است؛ بر همین منوال تهران از تجربه مقابله با سازمان‌های تروریستی بسیار قوی‌تر از داعش- هم به لحاظ تشکیلاتی و هم به لحاظ آموزشی- برخوردار است. سازمان مجاهدین خلق و دیگر گروه‌های چپ امریکایی همچون چریک‌های فدایی خلق سال‌ها سرمایه‌گذاری‌های ضد ایرانی واشنگتن را متوجه خود ساختند و دستاورد چشم‌گیری جز بی اعتباری برای حامیانشان رقم نزدند.
ثبات و آرامش، مسیری متفاوت از اتکا به بیگانگان، به ویژه قدرت‌های حامی صهیونیسم که دشمنی‌شان با جهان اسلام برای همگان قابل درک است را می‌طلبد.

منبع:تسنیم

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۹۸۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کوچاندن ساکنان شرق رفح از سوی رژیم صهیونیستی + فیلم

طبق گزارش  خبرگزاری سما، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز کوچاندن فلسطینیان از منطقه شرقی شهر رفح به سمت منطقه خان یونس در جنوب نوار غزه خبر داد و با انتشار ویدئویی، از ساکنان محله‌های شرقی این شهر از جمله الشوکه، السلام الجنینه، تبه زراع و البیوک خواست تا به منطقه خان یونس بروند.

بر اساس نقشه اعلام شده توسط سخنگوی ارتش اشغالگر اسرائیل، گذرگاه زمینی رفح در محدوده عملیات نظامی این رژیم خواهد بود.

سخنگوی ارتش اشغالگر اسرائیل اعلام کرد: برای تشویق حرکت تدریجی غیرنظامیان در مناطق مشخصی از پیامک و مکالمات و اطلاعیه‌هایی استفاده خواهیم کرد.

در همین ارتباط، رادیو ارتش رژیم اسرائیل اعلام کرد که بر اساس برآوردها، حدود ۱۰۰ هزار غیرنظامی در شرق شهر رفح که تخلیه خواهند شد، زندگی می‌کنند.

این رادیو افزود که تصمیم آغاز کوچاندن ساکنان رفح روز گذشته در شورای جنگ اتخاذ شده است.

این رسانه صهیونیست همچنین گزارش داد که «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی شب گذشته با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا آغاز روند کوچاندن ساکنان رفح را به او اعلام کرد.

رسانه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت نیز گزارش داد: عملیات تخلیه جزیی با موافقت سطوح سیاسی انجام می‌شود و عملیاتی موقت است و به تدریج با توجه به ارزیابی‌های جاری، وضعیت پیشرفت خواهد کرد.

منابع صهیونیست اعلام کردند که قبل از شروع حمله به رفح، طبق ارزیابی‌ها، عملیات کوچاندن ساکنان این منطقه دو تا سه هفته به طول خواهد انجامید.

این درحالی است که منابع فلسطینی از پخش اطلاعیه‌ها و بنر‌هایی از سوی هواپیما‌های رژیم صهیونیستی بر فراز رفح خبر دادند.

این تحرکات صهیونیست‌ها در حالی است که روند مذاکرات مربوط به آتش بس در غزه توفیقی تاکنون نداشته است و از سویی مقامات رژیم صهیونیستی پس از عملیات موفق رزمندگان مقاومت فلسطین به پایگاه نظامیان صهیونیست در کرم ابوسالم در نوار غزه بر طبل جنگ کوبیده و از حمله به رفح خبر می‌دهند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • تلاش برای تحقق وحدت و تقریب جزء اولویت های ماست
  • جابه‌جایی منطقه حاشیه‌نشین تبریز در اولویت کاری است
  • لزوم ایجاد کمربند سبز در اطراف شهر برای جلوگیری از حاشیه نشینی
  • وزیر صهیونیست: مذاکره با حماس بس است؛ به رفح حمله کنید
  • اقدامات رژیم صهیونیستی امنیت کل منطقه را به خطر انداخته است
  • موسوی: اگر منطقه ناامن شود همه کشورهای آن آسیب می‌بینند
  • آغاز کوچاندن ساکنان شرق رفح از سوی رژیم صهیونیستی + فیلم
  • وحشت روزنامه دولت از برملاشدن ناتوانی‌های اقتصادی دولت سیزدهم
  • حمله شدیدالحن جواد ظریف به آل‌سعود به زبان انگلیسی
  • پلیس آل‌سعود جلوی عکس گرفتن با پرچم فلسطین را گرفت | فیلم