Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت الله جوادی آملی گفت: وقتی کشوری پایگاه اساسی داشته باشد نه تنها به کسی حمله نمی کند بلکه اجازه خیال حمله هم به کسی نمی دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله جوادی آملی چهارشنبه ۱۷ خرداد در جمع مردم دماوند به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در این سخنرانی به شهادت چندتن از هم میهنانمان در حملات تروریستی گروه تروریستی داعش اشاره کرد و در ادامه به خصایص ماه مبارک رمضان می پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه متن این سخنرانی آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم
و صل الله علی جمیع الانبیا و المرسلین سیما خاتمهم و افضلهم محمد (ص)
مستحضرید وقتی کشوری پایگاه اساسی داشته باشد نه تنها به کسی حمله نمی کند بلکهاجازه خیال حمله هم به کسی نمی دهد.

ماه مبارک رمضان در بین این دوازده ماه خصیصه ای دارد که اولیای الهی این را اولین ماه سال قرار می دهند نه تنها قرآن در این ماه نازل شد، جنگ بدر هم در این ماه بود. اگر یک حادثه کوچکدر یک گوشه ای از کشور اتفاق افتاد، نباید ترسی به خود راه داد. ما پیامبری داریم مثل امیرمومنان با همه آن شجاعت. حسین ابن علی روز روشن مسلحانه وارد میدان شد شمشیر داشت،می زد،می کشت و کشته می شد . اما وجود مبارک امیرالمومنین با دست خالی به جای پیغمبر خوابید که چهل شمشیردار از چهل قبیله آمدند که او را تکه پاره کنند. با اینکه طبق بیان کاشف الغطا، علی ابن ابیطالب از حسین ابن علی سلام الله علیهما اشجع بود، ایشان می گوید در جنگ بدر خیلی ها می جنگیدند من دیدم وجود مبارک پیامبر از سر شب تا صبح، کنار یک درخت دارد با خدا زمزمه می کند گویا اصلا فردا جنگی نیست.

ما دینی داریم که رهبرمان همچنین کسی است. علی (ع) که می گوید ما هروقت در جنگ هراس داشتیم به پیغمبر پناه می بردیم. «کُنَّا إِذَا احْمَرَّ الْبَأْسُ اتَّقَیْنَا بِرَسُولِ اللَّهِ» (شرح نهج‏ البلاغه ابن‏ابی‏ الحدید، ۱۹، ص ۱۱۶) دامنه جنگ وقتی خیلی داغ می شد ما کنار پیغمبر که می رفتیم مثل این که وارد سنگر شدیم. این پیغمبر مارا به شجاعت و شهامت تربیت کرد. حضرت امیر می گوید گویا اصلا فردا جنگی نیست. سربازان ما پیاده اند، آنها سواره اند، ما به اینها خرما می دهیم، آنها کباب می دهند، ما به اینها چوب می دهیم آنها شمشیر دارند. این جنگ نابرابر است. چه جور شما نمی ترسید؟ به کی تکیه می کنید؟ کلینی – رضوان الله تعالی علیه –نقل می کند؛ در یکی از جنگ ها آب تندی آمد، سیل بین حضرت و نیروهای نظامی اش آمد و حضرت تنها ماند. گوشه ای گرفت استراحت کرد، رقیب فرصت را مغتنم شمرد ، شمشیر کشید بالای سر حضرت. قبل از برخورد گفت (من ینجیک؟) سپاهیانت که آنطرف رودند. کی تو رو نجات می دهد؟ فرمود بین لبه شمشیر تو و سر من، قدرت او فاصله است. من ینجیک ؟ قال: الله ! او لبخندی زد و چرخی زد و فشاری آورد و سر خورد و خودش یک طرف، شمشیر یک طرف. وجود مبارک حضرت آمد شمشیر را گرفت گفت: من ینجیک؟ حالاتو چه کسی را داری؟ گفت تو بزرگی، من به بزرگواری تو {پناه آوردم}. گفت برو بخشیدمت.ما در دفاع مقدس این فاصله را دیدیم. این هشت سال را ما دیدیم. نباید ترس به خود راه بدهیم.

دو نکته را در جمع شما فضلا و بزرگان باید عرض کنم. یکی اینکه ماه مبارک رمضان، ماه قرآن است. خدا فرمود من این قرآن را نازل کردم، یعنی تنزل دادم. خدا دو گونهنزول فیض دارد. یک وقت است باران نازل می کند، او را به زمین می اندازد. یک وقتی قرآن نازل می کند، او را به زمین می آویزاند، نه می اندازد. ما یک انداختن داریم، یکآویختن. آن که خیال می کند خدا قرآن را نازل کرده، مثل اینکه باران را نازل کرده، قرآنی نیست و قرآن را نفهمیده. اما او که فهمیده خدا قرآن را آویخت، نه انداخت، وقتی قرآن می خواند ، می بیند که این کلام یک طرفش به دست اوست. این باور دارد ...... اگر خدای ناکرده خدا قرآن را مثل باران نازل کرده بود، این معقول نیست. اما فرمود من آویختم، نه انداختم ...... کتاب الله و عترتی ..... خب اینکه گفتند واعتصموا بحبل الله جمیعا، حبل یعنی چه؟ این طنابی که گوشه مغازه انداخته است، مشکلی حل نمی کند..... اگر این طناب به جای بلندی وصل نبود اتصال به او مشکلی حل نمی کرد، این به یک سطح بلندی وصل است، آدم می گیرد و بالا می رود. بگیرد که لااقل نیفتد. حداقل اینکه نیفتد ، حالا بالا نرفت نرفت. اقرا و ارقع نشد نشد، حداقل نیفتد. این ماه این کار را می کند.

ما باید بفهمیم که او را آویخت، نیانداخت ... ما شنیدیم که لیوان نیمی ش پر و نیمی ش خالی است، قرآن کلش پر است. منتها نیمی ش دیدنی و نیمی نادیدنی است. در آخر سوره مبارکه زخرف ، فرمود: اینکه لیوان پر است. قرآن یک کتاب پری است. یک بخشش در حوزه ها، دانشگاه ها قابل دیدن است، بخش دیگر نادیدنی است. انا جعلناه قرآنا عربیا لعلکم تعقلون و انه فی ام الکتاب لدیناه لعلی عظیم. فرمود: آن بخشش علی حکیمه، آن عربی نیست، عبری نیست، فارسی نیست، تازی نیست، آنجا جای حرف نیست. آنجا جای لفظ نیست. آنجا جای ادبیات نیست. آنجا که می گوید اول ما خلق الله نور نبینا، آنجا جای عبری و عربی نیست. آنجا جای علی حکیمه. خب این علی و حکیم ، دو اسم از اسمای حسنای خداست. خدا اسم خود را به مخاطب می دهد. این دو اسم را در بخش پایانی سوره توبه به پیغمبر داد. بالمومنین رئوف رحیم را به وجود مبارک پیغمبر داد. هم مخاطب او مظهر اوست، هم خطاب او مظهر اوست ... این نیمه دوم لیوان قرآن جایی است که ماه مبارک رمضان باید دید. انا جعلناه قرآنا عربیا لعلکم تعقلون و انه فی ام الکتاب لدیناه لعلی عظیم.

آنجا دیگر جای تفکر نیست. ما هم می توانیم با عربی مبین قرآن را بفهمیم که این حداقل و کف قرآن خواندن است. می توانیم با علی حکیم مانوس باشیم. ماه مبارک رمضان برای این است. آنوقت انسان چه شرق باشد چه غرب باشد هراسی ندارد.مرحوم کلینی رضوان الله تعالی علیه، در جلد پنج کافی می گوید: هیچ لذتی برای مومن به انداره لذت مرگ نیست. الآن تمام افتخارات ما این است. دست ما به ضریح حضرت برسد. این توفیق را پیدا کرده، کربلا و مشهد رفته دستش به ضریح رسیده خیلی خوشحال است. اما اگر خود حضرت بیاید به دیدار من چه می شود؟ مرحوم کلینی نقل می کند: هیچ لذتی در تمام مدت عمر برای انسان نیست به آن اندازه ای که مومن در حال مرگ حسین بن علی را ببیند ...همچنین ایشان نقل می کند: هیچ لذتی در تمام مدت عمر به اندازه لذت رحلت یک مومن نیست. خب خیلی ها این را نوشتند.

مرحوم کلینی نقل می کند که – حالاآن کسی که پیشاپیش میاید کیست خدا میداند - میگویند این که در جلوی همه ایستاده است، هذا رسول الله، آنکه در کنارش ایستاده، هذا علی بن ابیطالب، آن حسن بن علی، این حسین ابن علی. در همین روایت دارد که این را برای همه مخاطبین نقل نکنید. نمیتوانند تحمل بکنند. چون دارد که فاطمه زهرا سلام الله علیها می آید . آنجا دیگر محرم نامحرمی نیست، می گویند برای همه نقل نکنید، نمی دانند که فاطمه زهرا را می بینند یعنی چی... بدر این بود، در طلیعه صحبتم عرض کردم که خیلی ها سال دارند بالاخره . کسانی هم که میان سال یا خرد سال اند ، اول سالشان فروردین است. میخواهند جامه نو در بر کنند. یک نظام گیاهی دارند. آن که تاجر است پیشه ور است، کشاورز است ، اول سال او پاییز است. اما مرحوم ابن سامی یا سایر بزرگان می گویند اینهایی که اهل سیر و سلوکند اول سالشان ماه مبارک رمضان است. از اول ماه مبارک رمضان سال رو شروع می کنند تا پایان سال که آخر شعبان است، بررسی می کنند چه چیزی هستند. پس اول سال، ماه مبارک رمضان است. این را طبق فرمایشات می فرمایند هم تو روایات هست، هم تو ادعیه. در روایات ما به لسانی، در ادعیه به لسانی دیگر وجود دارد.

ماه مبارک رمضان قره الشهور است، یک- ماه مبارک رمضان راس السنه است، دو - این به تعبیری هم در روایات ماست هم در ادعیه. اگر حافظ می گوید (( ماه شعبان مده از دست قدح کین خورشید ، از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد )) برای همین است. بسیاری که اهل سیر و سلوکند ماه شعبان برایشان آخر سال است، پس به حسابت برس. میخواهی وارد سال بعد بشوی. این ماه شعبان را از دست نده. کاملا شب و روز بررسی بکن. ماه مبارک رمضان ماه حساب نیست. ماه راه است. ماه شعبان مده از دست قدح کین خورشید، اگر این خورشید غروب کرد ، طلوع نمی کند تا لیله الجوائز. یعنی شب عید فطر. (( ماه شعبان مده از دست قدح کین خورشید ، از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد )) شب عید رمضان یعنی شب عید فطر. چرا گفتند عید فطر به منزله روز قدر است، شب قدر است، لیله الجوائز است. (( روز عید است و من مانده در این تدبیرم ، که دهم حاصل سی روزه و ساغر گیرم )) ماه مبارک رمضان ماه کار است. باید تلاش کرد ... کاری که ما باید بکنیم همان است که وجود مبارک حضرت در آخرین جمعه ماه شعبان به همه ما دستور داده.

گفت: قد اقبل الیکم شهر الله ... فرمود ان انفسکم مرهونه بذنوبکم ففکوها باستغفار. ماه مبارک رمضان ماه آزادی است. یعنی تلاش کند که خود را آزاد کند. برای اینکه حق الناس و حق الله آدم را گرفتار می کند، معصیت و حق الناس به گردنش افتاد، وقتی گناه کرد بدهکار شد. وقتی بدهکار شد باید گرو بگذارد. خدا که خانه و فرش گرو قبول نمی کند، اینکه بعضی ها می گویند من نمیتوانم زبانم را کنترل کنم، چشمم را کنترل کنم، این بیچاره ها راست می گویند، برای اینکه چشم در اختیار خودشان نیست. گناه کرد، گناه کرد، گناه کرد تا چشمش را گرو گرفتند تا زبانش را گرو گرفتند. فرمود اگر کسی گناه کرد بدهکار است، پس اول بدهکار باید گرو بگذارد، دوم گرویی که خدا می گیرد، فرش و خانه نیست وسوم هم اینکه خود جان آدم را گرو می گیرند این فرد برده می شود. حضرت فرمود: ماه مبارک رمضان ماه فک رهن است. ان انفسکم مرهونه بذنوبکم. باید کوشید فک رهن کرد آزاد شد. حالا آنوقت بر زبانش ، چشمش و بر شکمش مسلط است. بر روی میز و زیر میز مسلط است. بر اختلاس و نجومی مسلط است. فرمود ان انفسکم مرهونه بذنوبکم. رهن است. ففکواها باستغفار. این ناله ها فک رهن است. این نمازها فک رهن است. این کار کار خوبی است.

بنابراین بهترین فرصت همین بهار مومنین است و آزادسازی کشور و نظام از هر سلطه داخلی و خارجی است. خدا هم به ما فرمود بیگانه هر روز نقشه می کشد، ما فهمیدیم . فرمود لا تزال تطلع علی خائنه منهم. قرآن گفت پیامبر مطلع باش گاهی شرق گاهی غرب هر روز نقشه می کشند. ما امت همین پیغمبریم. یکی نداند که دشمن هر روز نقشه می کشد، که تحت سلطه قرار می گیرد. فرمود پیامبر هر روز، هر لحظه نقشه می کشند. لا تزال تطلع علی خائنه منهم. بنابرابن هیچ نگرانی ای نداریم. و مرگ هم برای ما فضیلت است. شهادت برای ما بالاترین مرگ است، خدا روزی بکند، طوبی لنا و حسن مآب. منتهی ما از شما عزیزان متشکریم. دعا می کنیم هم نیروی نظامی مان، انتظامی مان، ارتشمان، سپاهمان و همه عزیزانی که در خدمت رهبری و نظامند، مشمول دعای ویژه ولیعصر باشند.

ما دعا را اصل می دانیم، ولی وظیفه ما مشخص است. این دعای روز دوازدهم که گذشت و خواندیم : (( و آمنا من کل ما نحذر و نخاف )) این دعا را هم داریم اما آنجا هم گفت خذوا حذرکم. آن عقل را بگیر. هوش، عقل ! عقل ! مرزهایتان را مواظب باشید ... در جریان انتظار بارها این حدیث را ما شنیدیم. نقل است از وجود مبارک امام صادق علیه السلام . پرسیدند وظیفه ما در حالت انتظار چیست؟ فلیعد احدکم ولو بسهم. منتظر کسی است که ولو با یک تیر آماده است... فرمود ولو یک تیر . خب این اللهم عجل لولیک الفرج هم هست، ولی تیر هم تیر ! (( به یک دست گوهر به یک دست تیغ )) هم جعلناه نورا، هم و انزلنا الحدید فیه بأس شدید.

ما وظیفه مان را میدانیم ، هیچ هراسی هم نداریم. هم بدر را می شناسیم هم لیله قدر را. از شما علما ، از شما مهندسین از شما عزیزانی که در خط مقدم دفاع هستید حق شناسی می کنیم و از ذات مقدس الله مسئلت می کنیم به امت ما، به ملت ما، به دولت ما و به رهبر ما، به مراجع ما، به بزرگان ما، به جوانان ما سعادت و سیادت دنیا و آخرت مرحمت بفرماید. پروردگارا این نظام را تا ظهور صاحب اصلی اش از هر خطری حفظ بفرما. روح مطهر امام راحل و شهدا را با اولیای الهی محشور بگردان. روح عزیزانی را که امروز شربت شهادت نوشیدند با شهدای صدر اسلام محشور بگردان. خطر سلفی و تکفیری و داعشی و آل سعود را به استکبار و صهیونیست برگردان. کل منطقه مسلمان نشین مخصوصا خاورمیانه را از لوث استکبار و صهیونیست و آل سعود آزاد بفرما و این کشور ولیعصر را تا ظهور آن حضرت از هر خطری حفظ بفرما.

غفر الله لنا و لکم
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۹۹۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حزب‌الله انتقام شهادت یک رزمنده خود را گرفت

مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد در پاسخ به شهادت یک رزمنده خود، بعد از اشباع‌ کردن سامانه‌های پدافندی رژیم اسرائیل در سواحل شمال غربی فلسطین اشغالی،  پایگاه اسرائیلی «شراگا» را مورد تهاجم قرار داده است.

به گزارش مشرق، جنبش حزب‌الله لبنان اعلام کرد در حمایت از مردم فلسطین و در پاسخ به شهادت یک رزمنده خود پایگاه اسرائیلی «شراگا» را در سواحل عکا (شمال غرب فلسطین اشغالی) مورد حمله قرار داده است.

منابع لبنانی، صبح امروز، گزارش داده بودند یک پهپاد اسرائیلی خودرویی را در جنوب لبنان هدف قرار داده است.

به دنبال این حمله، حزب‌الله اعلام کرد «محمد خلیل عطیه» یک رزمنده این جنبش در راه قدس به شهادت رسیده است.

تنها ساعاتی بعد از انجام این حمله، مقاومت اسلامی لبنان به این اقدام پاسخ داد و پایگاه شراگا را در شمال غرب فلسطین اشغالی مورد حمله قرار داد.

حزب‌الله اعلام کرد در پاسخ به ترور یک رزمنده خود با پهپادهای اشباع‌کننده و انتحاری مقر فرماندهی تیپ گولانی و مقر واحد ایگوز ۶۲۱ در پایگاه شراگا در شهر عکا را مورد تهاجم قرار داده است.

منابع اسرائیلی به دنبال انتشار این بیانیه خبر دادند پهپادها دقیقا با اهداف موردنظر برخورد داشته‌اند.

رادیو ارتش رژیم اسرائیل «گلگلتز» نیز اعلام کرد ۲۰۰ هزار شهرک‌نشین بعد از شلیک ۳ پهپاد از مبدأ لبنان به پناهگاه‌ها رفتند.

برای اولین بار طی عملیات طوفان الاقصی است که پایگاه شراگا مستقیما مورد اصابت قرار گرفته است.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • تجلیل از فعالان و عوامل برگزار کننده محفل قرآنی در ایلام
  • پایگاه‌های اشغالگران صهیونیست زیر آتش سنگین حزب‌الله
  • حقوق واقعی کارگران دیده شود
  • حزب‌الله انتقام شهادت یک رزمنده خود را گرفت
  • طرح بازرسان و ناظران افتخاری اجرا می‌شود
  • لایحه تشکیل سازمان گردشگری روی میز شورای شهر تهران
  • ۱۲ هزار خادم در قم در ماه مبارک رمضان به زائران و روزه‌داران خدمت کردند
  • ۵۶۰ هزار افطاری ساده و گرم در حرم حضرت معصومه (س) توزیع شد
  • ۸۴۷ فرزند یتیم ومحسنین تحت حمایت در طرح اکرام ایتام بهشهر
  • سریال‌های طنز همیشه حساسیت‌ برانگیز هستند/ ادامه «نون خ»؟ هنوز معلوم نیست