Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@04:53:15 GMT

کتابي که رهبر انقلاب مغتنم دانسته‌اند

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۵۹۹۷۱۳

خبرگزاري آريا - 155 سال پيش در چنين روزي، شانزدهمين رئيس‌جمهور ايالات متحده آمريکا به بيش از دو قزن برده‌داري در اين کشور خاتمه داد. رمان تحسين‌شده «ريشه‌ها» رنج‌هاي بي‌شمار سياه‌پوستان را در دوران سياه برده‌داري آمريکا به تصوير مي‌کشد.

به گزارش خبرنگار تاريخ خبرگزاري فارس، هنگامي که «آبراهام لينکلن» در سال 1860 ميلادي به رياست جمهوري آمريکا انتخاب شد، شعار تبليغاتي خود براي مبارزه با برده‌‏داري را دنبال کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين امر، خشم ايالت جنوبي امريکا را که طرفدار برده‏داري بودند برانگيخت، از اين رو، به تشکيل اتحاديه جديد و خودمختاري اقدام کردند. در اين حال جنگ بين ايالات شمالي و جنوبي آغاز شد و طرفداران بردگي عليه مخالفان آن به نبرد پرداختند. در گرماگرم جنگ‏‌هاي آمريکا، در نهم ژوئن 1862 ميلادي، به ابتکار آبراهام لينکلن و به دستور کنگره دولت‏‌هاي متحد شمالي آمريکا، رژيم برده‏‌داري و خريد و فروش زنان و مردان سياه‌پوست، با نام کنيز و غلام در کليه ايالات شمال آمريکا لغو شد. در ادامه اين امر، لينکلن اعلاميه معروف آزادي بردگان را در سراسر آمريکا صادر کرد و باعث شورش سياهان عليه اربابان سفيدپوست خود شد. اين امر سرانجام شکست طرفداران برده‌‏داري و لغو بردگي در سراسر آمريکا را رقم زد.
يکي از بهترين کتاب‌هايي که در قالب داستان به بيان رنج‌هاي بي‌شمار مردان و زنان سياهپوست در دوران سياه برده‌داري مي‌پردازد، «ريشه‌ها» اثر الکس هيلي است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در 29 آبان 1392 در يکي از بيانات خود درباره «ريشه‌ها» فرمودند: «...کتاب «ريشه‌ها» کتاب مغتنمي است براي نشان دادن اين فجايع (آمريکا). اين را چطور مي‌تواند انسان فراموش کند؟...» اين جمله از زبان مقام معظم رهبري نشان از اهميت والاي کتاب مذکور دارد، زيرا کمتر ديده مي‌شود که رهبري در سخنراني‌هاي عمومي خويش از يک شخص يا يک کتاب -آن هم يک رمان خارجي- نام ببرند.



«ريشه‌ها» در سال 1976 منتشر شد و در کمتر از هفت ماه پس از انتشار، توانست بيش از يک و نيم ميليون نسخه بفروشد و به بيش از 37 زبان زنده دنيا ترجمه شود.
کتاب ريشه‌ها، سرگذشت اجداد مؤلف آن (نياي هفتم الکس هيلي) است که از شخصي به‌نام «کوتا کينته» آغاز مي‌شود. او در قرن هجدهم به عنوان يک برده به زور به ايالات متحده منتقل مي‌شود و داستان کتاب به تشريح سرنوشت وي و نسل هاي بعديش، تا دو قرن بعد از آن مي‌پردازد. اين رمان به لحاظ تاريخي، روايتگر جنگ هاي استقلال و تشکيل ايالات متحده آمريکا، شورش‌هاي بردگان، جنگ داخلي و لغو برده‌داري است.
داستان کتاب تا فصل سي و سوم به شرح زندگي بوميان آفريقا معطوف شده است، زندگي آرام، راحت و پر از تجربه‌هاي تلخ و شيرين زندگي آنها. اين بخش از کتاب نمايشگر آداب و سنن و فولکلور مردمان سياه‌پوست آفريقايي است و البته شرح وحشت و اضطراب انديشه سياهان درباره سفيدپوستان و دردهايي غيرقابل تصور.
به تدريج از فصل 34 کتاب گستره وسيع‌تري پيدا مي‌کند و به کالبدشکافي قساوت و بي‌رحمي سفيدپوستان عليه سياه‌پوستان مي‌پردازد؛ بربريت و وحشي‌گري‌هايي که سفيدپوستان بر سياه‌پوست‌هاي مظلوم روا مي‌دارند، روح هر انسان آزاده‌اي را در جهان مجروح مي‌سازد و خواننده اين حقايق را در برابر سبعيت و سنگدلي پايان‌ناپذير عده‌اي سفيدپوست به بهت و اعجاب وا مي‌دارد. گويي اين نوشته‌ها به افسانه شبيه هستند تا واقعيت، اما اتفاقات کتاب کاملاً واقعيت دارند گرچه تلخ و اندوهناکند.
در ادامه کتاب صحنه‌هاي رقت بار و غيرقابل تحملي از نحوه رفتار اربابان سفيدپوست با بردگان سياه پوست تصوير مي‌شود. گرچه در فصل‌هاي بعدي کتاب نيز توضيح داده مي‌شود که در برابر سفاکي ها و جنايت‌هاي وحشيانه و بربريت‌مآبانه سفيدپوست‌هاي ظاهراً متمدن، بردگان هم ساکت نمي‌نشينند و از هر راه ممکن مثل مقاومت، فرار، شورش علني با سرنوشت تلخ خويش مي‌جنگند و حتي با کشته شدن، مرگ با عزت را بر حيات ننگين زير سايه سفيدهاي گرگ‌صفت ترجيح مي‌دهند. قسمت‌هاي پاياني کتاب، بازگشت نويسنده به سرزمين نياي خود (کونتا) هست که فضاي نوستالوژيک، عاطفي و بي‌بديل به وجود مي‌آورد.
کتاب هيلي که در 120 فصل به رشته تحرير درآمد، در آمريکا با مقاومت‌هايي مواجه شد و نويسنده‌اي به‌نام «هارولد کورلاندر» وي را به «سرقت ادبي» متهم کرد. بر اين اساس حتي کار هيلي به دادگاه هم کشيده شد و وي در دادگاه پذيرفت که بخشي از کتابش را از کتاب «آفريقايي»، نوشته کورلاندر گرته‌برداري کرده است.
با اين حال کتاب ريشه‌ها در آمريکا با استقبال زيادي رو‌به‌رو شد و در رديف کتاب‌هاي پرفروش قرار گرفت.


در سال 1977، شبکه «اي‌بي‌سي» سريالي بر اساس رمان ريشه‌ها ساخت و روي آنتن برد که توسط ميليون‌ها آمريکايي ديده شد و 9 جايزه «اِمي» را براي سازندگان به ارمغان آورد.


در سال 2016 نيز شبکه «هيستوري» اين سريال را مجدداً جلوي دوربين برد و در چهار قسمت پخش کرد. احتمال ساخت فصل دوم اين سريال نيز وجود دارد.


در ايران نيز متن ترجمه شده کتاب در سال 1356 منتشر و بارها و با طرح جلد‌هاي متفاوت تجديد چاپ شد. مترجم اين اثر، «عليرضا فرهمند» است که تصريح کرده، پيش از انتشار کتاب با الکس هيلي که روزنامه‌نگاري موفق و صاحب يک کتاب‌فروشي بوده ديدار داشته است.

انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۹۹۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه‌ای که رهبر انقلاب برای پژوهشگاه رویان داشته‌اند

عبدالحسین شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان در برنامه برمودا حاضر شد و به سوالاتی درباره فعالیت‌های پژوهشگاه پاسخ داد. شاهوردی درباره توانایی‌های متخصصان کشورمان برای تولید اعضای بدن انسان صحبت و توصیه‌ای را که رهبر معظم انقلاب برای کار در عرصه مهندسی بافت داشتند، بیان کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • جمعی از معلمان با رهبر انقلاب دیدار خواهند کرد
  • نوشتن کتابی درباره امام قلی‌خان برای بچه‌ها
  • کتابی پر ازجاهای خالی!
  • شهید مطهری فرقان انقلاب بود
  • نامه رهبر انقلاب به دانشجویان منشا تحولات عظیم اروپا و آمریکا شد
  • بانوان هنرمند انقلاب اسلامی به منویات اخیر رهبر انقلاب پاسخ دادند
  • چاپ کتابی درباره سکوت و پایبندی در آثار آلبر کامو
  • تصاویری از رهبر انقلاب در خلیج فارس
  • باقری:‌ گذر موفق ایران از نشیب وفرازها مرهون حکمت رهبر معظم انقلاب است
  • توصیه‌ای که رهبر انقلاب برای پژوهشگاه رویان داشته‌اند