Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-29@16:33:50 GMT

هم‌اندیشی شخصیت‌های دینی عراق

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۰۰۲۱۳

هم‌اندیشی شخصیت‌های دینی عراق


ضیافت افطار سفارت ایران در بغداد با حضور گسترده شخصیت‌های دینی و مذهبی شیعه و سنی عراق، به میزبانی سفارت و رایزنی فرهنگی کشورمان برگزار شد.

به گزارش بی‌باک، ضیافت افطار سفارت ایران در بغداد با حضور گسترده شخصیت‌های دینی و مذهبی شیعه و سنی عراق، علما و اساتید حوزه‌های علمیه و مدرسه‌های دینی، نمایندگان بیوت مراجع، نمایندگان نهادهای مذهبی اهل سنت عراق همچون جماعت علمای مسلمین عراق و دارالافتای اهل سنت، به میزبانی سفارت و رایزنی فرهنگی کشورمان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین پس از اقامه نماز جماعت و صرف افطار، نشستی با حضور شخصیت‌ها و نخبگان دینی و مذهبی برگزار شد و در آغاز آن ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، با ابلاغ سلام گرم مقام معظم رهبری و دولت و ملت ایران به علما و روحانیون شیعه و اهل سنت عراق، تأکید کرد که دو کشور و دو ملت ایران و عراق همواره نیازمند همکاری مشترک هستند.

سفیر کشورمان در ادامه افزود: این نیازمندی فقط محدود به همکاری امنیتی، نظامی، سیاسی و اقتصادی نمی‌شود؛ بلکه مهم‌تر از همه اینها همکاری در زمینه‌های فرهنگی است.

وی سپس با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار دولت و ملت عراق ایستاده است، بیان کرد: باید همه در عراق و ایران و به ویژه علما و روحانیون از مذهب شیعه و اهل سنت تلاش کنند که مودت‌ها و دوستی‌ها بین دو ملت عمیق‌تر شود.

در ادامه این نشست شیخ خالد الملا، از روحانیون برجسته اهل سنت عراق و رییس جماعت علمای عراق این کشور طی سخنانی به مرحله بعد از داعش در عراق اشاره و بر ضرورت مقابله با تفکر تکفیری و افراط‌گرایی در این کشور تأکید کرد.

وی اثرگذاری مؤسسات و علمای اهل سنت در دعوت به اعتدال را اندک خواند و بیان کرد: متأسفانه هنوز برخی‌ها هنوز دعوت به افراط‌گرایی می‌کنند.

شیخ خالد الملا، همچنین استفاده از واژه‌هایی مانند «به حاشیه راندن اهل سنت» و «نادیده گرفتن اهل سنت در روند سیاسی» و «ظلم بر اهل سنت در بغداد و بصره و الانبار» را از جمله مسایلی دانست که به گفته وی، باعث تحریک جوانان سنی به افراط‌گرایی می‌شود.

رییس جماعت علمای عراق در ادامه بیان کرد: علما و روحانیون معتدل اهل سنت باید برای این تندروی‌ها حد و مرزی بگذارند و بتوانند سخن خود را به گوش عامه مردم برسانند تا عامه مردم از خطبه‌های افراطی متأثر نشوند.

وی همچنین از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به عراق تقدیر کرد و افزود: هیچ‌کس نمی‌تواند کمک‌های ایران به عراق را به ویژه در جنگ با تروریسم، نادیده بگیرد و منکر آن شود.

سید محمد الحیدری، خطیب و امام جماعت مسجد معروف و تاریخی «الخلانی» در مرکز بغداد و از روحانیون برجسته شیعه در عراق نیز با اشاره به سفر اخیر رییس جمهور آمریکا به منطقه، پیام آن را دامن زدن مجدد به جنگ فرقه‌ای در منطقه عنوان کرد.

وی افزود: علما و روحانیون شیعه و اهل سنت باید جلوی این سیاست‌ها را بگیرند و نگذارند بار دیگر فتنه مذهبی در منطقه بروز و ظهور یابد. علما و روحانیون باید خطرات این سیاست را در منطقه درک کنند؛ زیرا هدف این سیاست فقط برای توسعه سلطه آمریکا بر منطقه است.

الحیدری،وحدت صفوف علما و روحانیون شیعه و اهل سنت و تقویت همکاری بین آنها را راهکار مقابله با سیاست جدید فتنه‌انگیزی مذهبی در منطقه دانست و گفت: خط مشی حضرت امام خمینی (ره) بهترین راه برای مقابله با این سیاست‌های ویرانگر است.

عامر البیاتی، نماینده و سخنگوی رسمی دارالافتاء اهل سنت عراق نیز در این مراسم تنها راه مقابله با فتنه مذهبی را همکاری بین روحانیون و علمای دو مذهب بیان کرد.

وی تأکید کرد که گروه تروریستی داعش به زودی در عراق نابود می‌شود؛ اما ضروری است که برای جنگ بزرگ‌تر که همان جنگ با افکار و اندیشه‌های داعش است، آمادگی لازم ایجاد شود.

سخنگوی دارالافتای اهل سنت عراق، تفرقه‌افکنی را سیاست آمریکا در منطقه دانست و گفت:باید همه علما و روحانیون نسبت به سیاست‌های تجزیه‌طلبانه آمریکا و دامن زدن به تنش فرقه‌ای هوشیار باشند و در مقابل آن بایستند تا اجازه ندهند عراق بار دیگر به سراشیبی جنگ مذهبی کشیده شود.

شیخ محمد سعید النعمانی، از روحانیون برجسته شیعیان عراق نیز در این مراسم بیان کرد: یکی از بهترین پاسخ‌ها به بانیان اجلاس ریاض این است که روز جهانی قدس امسال متفاوت از سنوات گذشته برگزار شود.

وی افزود: قضیه فلسطین در فکر و اندیشه حضرت امام خمینی (ره) هرگز یک تاکتیک نبود؛ بلکه این قضیه حتی در ایام مبارزات علیه رژیم ستمشاهی به طور مرکزی در کلام و اندیشه امام (ره) ریشه داشت.

شیخ نعمانی در ادامه با اشاره به اینکه سران کشورهای عربی منطقه درصدد به فراموشی سپردن قضیه فلسطین هستند، بیان کرد: بر همه علما و روحانیون شیعه و اهل سنت واجب است که امسال پیشرو باشند و روز قدس را متفاوت از سنوات گذشته برگزار کنند.


--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۰۰۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست اسرائیل در عملیات وعده صادق جبران‌ناپذیر است

امام جمعه اصفهان گفت: همان طور که مقام معظم رهبری شکست اسرائیل در عملیات طوفان الاقصی جبران‌ناپذیر می‌دانستند، شکست این رژیم منحوس در عملیات وعده صادق نیز جبران‌ناپذیر است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار با مشاور وزیر و رییس شورای اقامه نماز وزارت نفت، ضمن تبریک عملیات بزرگ سپاه پاسداران در حمله به رژیم صهیونیستی اظهار داشت: همان طور که مقام معظم رهبری شکست اسرائیل در عملیات طوفان الاقصی جبران‌ناپذیر می‌دانستند، شکست این رژیم منحوس در عملیات وعده صادق نیز جبران‌ناپذیر است.

وی با بیان این که دشمن سال‌ها درباره قدرت پدافندی و گنبد آهنین تبلیغات زیادی انجام داده بود، گفت: آنها طوری تلقین می‌کردند که کشوری نمی‌تواند به رژیم صهیونیستی حمله کند اما خودشان می‌توانند هر کشوری را مورد هدف قرار دهند و لذا بیشتر کشورهای عربی می‌ترسند و این ترس ریخته شد و قدرت ایران بسیار بالا رفت.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در آیه 50 سوره مائده خداوند می‌فرماید اگر فردی ولایت یهود و نصاری را قبول کرد از آنها است، لذا برخی از کشورهای عربی را نمی‌نوان مسلمان نامید و افرادی که در دل آنها بیماری است به سرعت به سمت یهود و نصاری می‌روند و قرآن کریم می‌فرماید چه بسا پیروزی خداوند فرا می‌رسد و آنها ابراز پشیمانی می‌کنند.

امام جمعه اصفهان عملیات وعده صادق را کار بسیار عظیمی برشمرد و عنوان کرد:  بهترین تعبیر را امام(ره) داشت که فرمود اسرائیل غده سرطانی است، یعنی اگر مقابل آن نایستیم به یک کشور و منطقه اکتفا نمی‌کند و آن را در میان کشورهای اسلامی قرار داده‌اند تا آنها را بترسانند، اما مردم مظلوم غزه این ترس را از بین بردند و به مردم دنیا نشان دادند و هر کودک شیرخواری که اسرائیل می‌کشد بمبی بر علیه رژیم صهیونیستی است و مردم از آنها منتفر شده‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان این اقدام را کاری خدایی و از برکت خون شهیدان دانست و گفت: باید جوانان را با این کارهای ارزشمند آشنا کنیم و پیشرفت‌های نظامی کشور از ابتدای انقلاب تاکنون را تبیین کنیم.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد در ادامه سخنان خود به حضور قشر روحانیت در وزارت نفت نیز اشاره کرد و گفت: البته ما هزار طلبه در مدارس امین داریم و حدود 400 طلبه نیز در طرح هجرت در روستا حضور دارند اما تحصیل و ادامه آن برای طلاب و روحانیون امر مهم‌تری است و نباید طلاب به این واسطه از درس بازبمانند.

وی با تاکید بر ادامه تحصیل طلاب و روحانیون تصریح کرد: طلاب ما باید درس را ادامه دهند و باید از روحانیون مستقر در وزارت نفت نیز مسئله ادامه تحصیل را بخواهید.

«وعده صادق» خروشی در دل مؤمنان دنیا ایجاد کردعملیات "وعده صادق" تابوی شکست‌ناپذیری اسرائیل را درهم شکست

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین شاهانی مشاور وزیر و رئیس شورای اقامه نماز وزارت نفت نیز گزارشی از مجموع اقدامات و فعالیت های فرهنگی و مذهبی انجام شده در حوزه ائمه جماعات مرتبط با وزارت نفت ارائه کرد و اظهار داشت: وزارت نفت در چهار شرکتی اصلی خود در سطح کشور حدود 850 امام جماعت دارد و مدت 8 سال است که در این زمینه کشور به 10 منطقه تقسیم شده است و هر منطقه‌ای نیز مسئولی معین دارد تا بر کار نظارت کرده و مشکلات را پیگیری نمایند.

وی از برگزاری 14 کارگاه آموزشی ویژه ائمه جماعت منطقه اصفهان و برگزاری 4 دوره مجازی برای این روحانیون خبر داد و افزود: برگزاری سخنرانی، بیان احکام و مشاوره برخی از اقدامات این روحانیون است و هم چنین در جزایر خارک و عسلویه روحانیون ما حضور دارند و با تاکید وزیر نفت بر مسئله وجود نماز جماعت در کمپ های کارگری و شهرک‌های مصنوعی وزارت نفت نیز مساجد خوبی احداث شده و بر برنامه‌های فرهنگی آنها نظارت داریم.

شاهانی خاطر نشان کرد: در مورد مسئله حجاب و عفاف نیز مصوباتی داشته‌ایم و کنترل‌های خوبی شده است و بسیج صنعت نفت نیز کارهای فرهنگی خوبی  انجام می‌دهد.

انتهای  پیام/163/.

دیگر خبرها

  • نشست هم اندیشی تشکل‌های کارگری استان
  • تربیت فضلای دین توسط ماموستا فخری از حسنات ماندگار دفتر زرین زندگانی آن عالم فقید است
  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟
  • طرح «نور» است یا «زور»؛ روحانیون برای جنگ با که لباس نظامی پوشیده‌اند؟
  • نشست هم اندیشی انجمن های علمی و کانون های فرهنگی دانشگاه یاسوج
  • شکست اسرائیل در عملیات وعده صادق جبران‌ناپذیر است
  • تصویری از پلاکارد روحانیون علیه ابراهیم رئیسی در تجمع قم
  • واکنش ابطحی به تجمع برخی روحانیون قم با لباس نظامی
  • (تصاویر) حضور شخصیت‌های حوزوی در منزل سید حسین خمینی
  • پس لرزه‌های تجمع روحانیون قم با لباس نظامی