Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-25@01:04:10 GMT

برای زنده بودن زاینده رود چه باید کرد؟

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۰۴۳۲۷

یکی از اصلی‌ترین مطالبات مردم اصفهان از دولت‌های مستقر و مسئولان استانی احیای همیشگی رودخانه زاینده‌رود است رودخانه‌ای که هر چند روزهای زیادی در بهار ۹۶ جاری بود اما همین روزها بار دیگر شاهد لب‌های خشک و ترک خورده این رودخانه خواهیم بود.

به گزارش تسنیم از اصفهان، زاینده‌رود همیشه جاری حالا دیگر به یک آرزو برای مردم اصفهان بدل گشته است، شاید بی تدبیری‌های دیروز و امروز طراوت را از ساحل زاینده‌رود در اصفهان گرفته باشد اما مردم این شهر امیدوارند تا با یک همت جمعی رگ حیاتی شهر خود را برای همیشه جاری ببینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



استاندار اصفهان معتقد است که زاینده‌رود در دهه‌های گذشته به دلیل سوء مدیریت، بارگذاری‌های خارج از ظرفیت، خشکسالی و غیره به یک رودخانه فصلی تبدیل شده و تأکید می‌کند که با اجرای کامل طرح 9 ماده‌ای احیای حوضه آبریز زاینده‌رود بتوانیم بخشی از مشکلات را برطرف کنیم.

از جمله انتقاداتی که در سال‌های گذشته به مجریان طرح 9 ماده‌ای احیای زاینده‌رود وارد شده، کندی حرکت در این زمینه است. هر بار صحبت از پیگیری اجرای طرح‌هایی می‌شود که زندگی زاینده‌رود به آن گره خورده اما در عمل، روزهای خشک و بی جان زاینده‌رود همچنان ادامه دارد.

حیات کشاورزی اصفهان نیز به حیات زاینده‌رود بسته شده، در غرب و شرق اصفهان کشاورزان سال‌هاست که درگیر و دار مشکلات ناشی از کم آبی با کاهش تولید محصولات خود روبه‌رو هستند و آنچه که از دولتمردان می‌خواهند مدیریت آبی است که می‌تواند قطره قطره آن نجات بخش جان محصولات کشاورزی باشد.

در این میان آنچه که مردم اصفهان به عنوان اصلی‌ترین مطالبه خود از دولت‌های مستقر و مسئولان استانی و شهری دارند، احیای دائمی رودخانه زاینده‌رود است، شادابی و نشاط کهن شهر اصفهان به این رگ حیاتی وابسته است و زندگی کشاورزان همچنین حالا و با نزدیک شدن به آغاز دوره جدید مدیریت در کشور و همچنین شهر آنچه که انتظار می‌رود عمل به وعده‌ها و تدبیر برای زنده نگه داشتن زاینده‌رود است.

منتخبان دوره پنجم شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این زمینه صدایی واحد داشته و آماده پیگیری هستند. هر چند که براین موضوع نیز اتفاق نظر دارند که پیگیری بحث آب ارتباطی به شورای شهر ندارد اما آنچه که مطالبه مردم اصفهان است توسط منتخبان آنها پیگیری خواهد شد.

طبق برنامه‌ریزی‌ها می‌توان زاینده‌رودی پایدار ایجاد کرد

پورمحمد شریعتی‌نیامنتخب شورای شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار درباره حل مشکل آب اصفهان در پنجمین دوره شورای شهر بیان کرد: بحث آب ارتباطی به شورا و شهرداری ندارد در این موردبیشتر بارندگی‌های بالا دست مدنظر بوده و قطعاً معضل آب براساس آب پشت سد است که در این خصوص با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان تقریباً یک زاینده‌رود پایدار ایجاد کرد.

وی ادامه داد: ضعف مدیریتی مخصوصاً از زمان دولت نهم و دهم که مجوز برداشت بی‌حد و حساب آب به استان چهارمحال و بختیاری داده شدوضعیت زاینده‌رود را به وضع امروزی بدل کرده است. اگر مدیریت خوبی از جانب استانداری، شورای شهر و شهرداری صورت گیرد و این ارگان‌ها دست به دست هم دهندمی‌توانیم یک زاینده‌رود پایدار داشته باشیم.

سوءمدیریت‌های گذشته که به زاینده‌رود جفا کردهباید برطرف شوند

کوروش محمدیدیگر منتخب شورای پنجم به برنامه‌های پنجمین دوره شورای شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار به حل مشکل آب اشاره کرد و گفت: در بحث آب همه مقید به این هستند که باید این مشکلات را با تعامل و ایجاد فرآیندهای مدیریتی مرتفع کرد همچنین برای مدیریت این بحران با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های مدیریت استانداری و دستگاه‌های مرتبط پیش برد.

وی بیان کرد: باید یک حوزه تعاملی بین شورای شهر و در صورت لزوم تعاملی میان دستگاه‌های داخل و خارج استان برقرار کنیم که از طریق تعامل بخش‌هایی از این سوءمدیریت گذشته که به زاینده‌رود جفا کرده را برطرف کنیم.

منتخب پنجمین دوره شورای شهر اصفهان ادامه داد: همین طور در رابطه با برنامه‌های دیگر مانند اعتبارات تخصیص یافته از سوی دولت باید پیگیری‌های لازم صورت بگیرد و نیز اقدامات و پیگیری‌های لازم در رابطه با تونل سوم کوهرنگ انجام شود. امیدواریم با حمایت دولت و مسئولان و نمایندگان مجلس توافق لازم برای حل بحران آب اصفهان صورت گیرد.

وی به مهمترین معضلات شهری اصفهان که در این دوره شورا به آن رسیدگی می‌شود اشاره کرد و گفت: عمده معضلات شهری اصفهان در 3 حوزه وجود دارد، مسائل زیست‌محیطی یکی از آن‌ها است که زاینده‌رود و مسائل حوضه آبریز زاینده‌رود را در بر می‌گیرد که این خود بخش مهمی از دغدغه‌های مردم و مشکلاتی است که ارزش توجه به آن بسیار است.

منتخب پنجمین دوره شورای شهر اصفهان افزود: ما تلاش می‌کنیم در راستای ایجاد برنامه و شرایط تعاملی و برای رفع موانع جاری‌شدن دائمی زاینده‌رود با خارج از حوزه شورا و دستگاه‌های استان تعاملاتی داشته باشیم و قطعا در این زمینه از کمک متخصصان سراسر کشور بهره‌ مند خواهیم شد چرا که ما به نگاه مشورتی اعتقاد داریم و باید از افراد خبره کمک گرفته شود.

همراه با تعامل سازنده حق‌آبه مردم اصفهان را پیگیری می‌کنیم

اصغر برشان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار در اصفهان با اشاره به معضل آب در شهر اصفهان افزود: مسئله آب یک مسئله ملی است و قطعا ما همگام و همراه در تعامل سازنده با مجموعه مسئولان استانی و کشوری در رابطه با مسئله احیای زاینده‌رود و حق آبه مردم اصفهان اقدام خواهیم کرد چرا که حیات اصفهان به زاینده‌رود بوده و بدون شکیکی از اولویت‌ها و برنامه‌های این دوره از شورا رفع معضل آب است.

منتخب پنجمین دوره شورای شهر اصفهان بیان کرد: البته باید گفت مشکل آب اصفهان تنها به دست شورای شهر حل شدنی نیست، شورا هم باید با سایر نهادها و سازمان‌های استانی و جذب بودجه‌های ملی برای مسئله آبرسانی اقدامات لازم را انجام دهد.

شورای شهر به عنوان مطالبه‌گر آب زاینده‌رود عمل می‌کند

«حل مشکل آب جزء ماموریت‌های شورای شهر نیست، شورای شهر تنها به عنوان مطالبه گر و به عنوان نمایندگان مردم در این زمینه فعالیت می‌کند، اینکه آب همیشه در رودخانه زاینده‌رود جریان داشته باشد و این رودخانه تبدیل به رودخانه‌ای فصلی نشود یک مطالبه عمومی است و شورای شهر این موضوع را دنبال و برای آن برنامه‌ریزی می‌کند» این بخشی از صحبت‌های علیرضا نصر اصفهانی عضو کنونی شورا و منتخب مردم اصفهان در دوره پنجم است. وی مطالبه‌گری اعضای شورای شهر را از جمله راهکارهای شورای پنجم برای پیگیری حق مردم اصفهان در زمینه آب می‌داند.

نصر اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: اعضای شورا باید مشکل آب را به عنوان مطالبه‌گر از دست‌اندرکاران امر مطالبه کنند، اگر چه متولی بحث آب استانداری و وزارت نیرو است و ارتباطی با نمایندگان شورای شهر اصفهان ندارد، اما شورا به عنوان مطالبه‌گر موظف به دنبال کردن این بحث از طریق تذکر در صحن علنی شورا، نطق‌های میان دستور و مکاتبه با مسئولان مربوطه است.

وی با اشاره به ارتقا فرهنگ مردم در نحوه استفاده از آب، جلوگیری از اسراف آب که جزئی از ماموریت‌های شهرداری است، بیان کرد: ارتقای فرهنگ مصرف آب و جلوگیری از اسراف را می‌توان در قالب فرهنگ شهروندی مورد توجه قرار داد، من فکر می‌کنم بخشی از مشکلات کمبود آب را بتوان از این مسیر برطرف کرد.

وعده‌ زندگی برای زاینده‌رود از هیئت دولت تا شورای شهر

15 بهمن‌ماه سال 93 بود که حسن روحانی رئیس‌جمهور در سفر به اصفهان در میان انبوه جمعیتی که به استقبال او به میدان امام (ره) آمده بودند، اعلام کرد که جریان دائمی رودخانه حیات‌بخش زاینده‌رود باید برای همیشه باید وجود داشته باشد، اما این اتفاق هنوز صورت نگرفته است. اگرچه این قول در دولت یازدهم هنوز محقق نشده اما روحانی به عنوان یکی از کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سفر انتخاباتی خود به اصفهان بار دیگر بر جاری ماندن زاینده‌رود تأکید کرد که منتخب مردم اصفهان در شورای پنجم نیز به این موضوع اشاره کرد.

فتح الله معین رئیس موقت منتخبان شورای پنجم شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم به برنامه‌های پنجمین دوره شورا برای حل مشکل آب در اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: مشکل آب جزء مطالبات عمومی مردم استان اصفهان و در اولویت دولتمردان شهر اصفهان و کشور است، رئیس جمهور در سفر اخیری که به اصفهان داشت، گفت احیای زاینده‌رود جزء نخستین برنامه‌های دولت دوازدهم خواهد بود به علاوه اینکه اقداماتی در جهت احیای زاینده‌رود مدنظر است از جمله افزایش اعتبارات تونل سوم کوهرنگ و تسریع در بهره برداری کامل از آن، یکی از برنامه‌های این دوره شورا پیگیری موضوع احیای زاینده‌رود از طریق نمایندگان، مسئولان دولتی و مذاکره با وزرا و پیگیری خواست مردم برای احیای زاینده‌رود است.

بدون شک توجه به موضوع احیای زاینده‌رود به عنوان شاهرگ حیاتی نصف‌جهان موضوعی است که باید این روزها در دستور کار دولت و دیگر مسئولان قرار گیرد. مسئله‌ای که به نظر می‌رسد شورای پنجم نیز تلاش می‌کند که در این راستا اقداماتی اساسی صورت گیرد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۰۴۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم زنده نگه‌ داشتن هنرهای بومی قزوین با آموزش آن به نسل جوان

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت زنده نگه داشتن هنرهای بومی قزوین تاکید کرد و گفت: آموزش این هنرهای بومی فاخر به نسل جوان باید در اولویت برنامه‌های فرهنگی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور بعدازظهر امروز _سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت_ از مجموعه تاریخی‌فرهنگی سعدالسلطنه قزوین بازدید کرد و در جریان این بازدید با هنرمندان فعال دیدار و گفت‌وگو کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه بازدید از سرای سعدالسلطنه بر ضرورت زنده نگه داشتن هنرهای بومی قزوین تأکید و اظهار کرد: در همین راستا آموزش این هنرهای بومی فاخر به نسل جوان باید در اولویت برنامه‌های فرهنگی قرار گیرد.

خسروپناه اضافه کرد: استان قزوین ظرفیت‌های گردشگری زیادی دارد که باید به نحو مطلوب از آن استفاده کرد، زنده نگه داشتن هنرهای بومی بسیار حائز اهمیت است و بهترین راهکار برای تحقق این مهم آموزش این هنرها به نسل جوان است.

وی با بیان اینکه احیا، مرمت، بازسازی و بهره‌برداری از مجموعه کاروان‌سرای درون‌شهری سعدالسلطنه اقدام به‌جایی بوده است، تصریح کرد: توجه به ارزش‌های فرهنگی‌اجتماعی همزمان با تلاش برای توسعه گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است.

کد خبر 747287

دیگر خبرها

  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • سهم اصفهان از حقابه زاینده‌رود؛ تقریباً صفر/ بارگذاری بیش از اندازه آب در سد زاینده‌رود مشکل‌ساز می‌شود
  • لزوم زنده نگه‌ داشتن هنرهای بومی قزوین با آموزش آن به نسل جوان
  • رنجش اهالی شهرک زاینده رود اصفهان از جاری شدن فاضلاب در سطح معابر + فیلم
  • حقوق شهر اصفهان در بازگشایی‌های زاینده‌رود محقق نشده است
  • (ویدئو) مدیریت «پت و مت» در زاینده‌رود؟!
  • مدیریت «پت و مت» در زاینده‌رود؟! / اعتراف مسوولان اصفهانی؛ آبی که از دریای عمان به اصفهان برسد وارد رودخانه نمی‌شود/ مدیریت یکپارچه تنها راه نجات زاینده‌رود (فیلم)
  • تعمیر شکستگی خط انتقال آب زاینده رود به کاشان
  • آغاز هفته فرهنگی اصفهان با شعار «اصفهان؛ شهر زنده، شهر زندگی»
  • آغاز هفته‌ فرهنگی اصفهان با شعار شهر زنده، شهر زندگی