Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@23:18:49 GMT

خودروهاي سرخ «کرايسلر»؛ از چلنجر تا وايپر

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۰۶۱۶۹

خبرگزاري آريا - هفته نامه خودرو امروز: کرايسلر قطب سوم صنعت خودرو ايالات متحده آمريکا در طول تاريخ همواره به دليل پاره اي از مشکلات و برنامه ريزي هاي متفاوت چون توليد خودروهاي خاص، برندسازي و بازاريابي ضعيف، ضعيف در رقابت با دو قطب ديگر (جنرال موتورز و فورد) و... تقريبا در هيچ برهه اي از زمان نتوانست به پاي دو رقيب برتر هموطن خود برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اين حرف به معناي کوتاهي در طراحي و توليد به روزترين و برترين محصولات براي رقابت در سطح بين الملل نبود.


با توليد نسل رترو (Retro) شورولت کامارو، فورد ماستنگ و داج چلنجر، خودروهاي ماسل از سال 2006 به بعد وارد عصر جديد زندگي خود در هزاره سوم شدند که با تکرار تاريخ دهه هاي 60 و 70 ميلادي بار ديگر به دوران اوج و شکوفايي خود بازگشتند تا ثابت کنند کلاس ماسل هنوز هم برترين کلاس خودروهاي اسپرت در جهان است. در اين ميان کرايسلر هرچند دير اما قدم هاي بلندي برداشت و با معرفي برخي خودروهاي توليدي گروه خود رکوردهاي جديدي از خود برجاي گذاشت و با ارتقاي چشمگير دانش صنعت خودروسازي، خودروسازان بين المللي را وادار به تکاپو براي رقابت با محصولات جديد خود کرد.

هزيز شيطان بر زمين



داج چلنجر 2018-SRT Demon

«سرکش ترين خودرو جهان» شايد خلاصه ترين جمله براي توصيف جديدترين محصول کرايسلر باشد. رقابت بين ماستنگ و کامارو اوج گرفته بود که کرايسلر در سال 2015 از سکوت طول و دراز خود سر برآورد و با همکاري تيم تخصصي و فني خود با نام SRT، 707 اسب بخار قدرت و 880 نيوتن متر گشتاور را با نام SRT هلکت به صورت دو رقيب قدرتمند خود کوبيد.




جنرال موتورز و فورد در حيرت از اين غول تازه وارد تا سال 2016 هيچ کلامي براي گفتن نداشتند. چلنجر هلکت در کنار چارجر هلکت سريع ترين خودرو توليد انبوه جهان از دو سگمنت اسپرت کوپه و سدان لقب گرفتند تا ثابت کنند. سکوت کرايسلر معناي بسيار به همراه دارد.


جنرال موتورز و فورد هنوز از سيلي محکم هلکت سر بلندنکرده بودند که ابتداي سه ماهه دوم سال جاري کرايسلر مشت آخر را روانه کرد و دو رقيب قدرتمند خود را به خاک سياه نشاند. سريع ترين و قدرتمندترين خودرو خياباني توليد انبوه جهان با شتاب رسمي 2.3 ثانيه (2.28 ثانيه براي تسلا Model S P100D در سگمنت خودروهاي برقي) و شتاب 400 متر 9.65 ثانيه اي با شتبا مثبت G1.8 توان خروجي پيشرانه اي 840 اسب بخاري و 1044 نيوتن متري بود که با نام SRT Demon (ديمن به معناي شيطان) به جهان معرفي شد. اين هيولا از پيشرانه 6.2 ليتري سوپرشارژرداري بهره مي برد که در بخش قطعات فني تا 50 درصد با پيشرانه هلکت تفاوت دارد.




جالب آنکه خود پيشرانه هلکت براساس پيشرانه SRT392 شکل گرفته بود با اين تفاوت که بيش از 90 درصد قطعات آنها با يکديگر متفاوت بود. از اين رو پيشرانه ديمن را مي توان پيشرانه اي کاملا نوين از ساخته هاي SRT دانست که عنوان قدرتمندترين پيشرانه V8 توليد انبوه جهان را با خود يدک مي کشد.


ديمن سريع ترين خودرو خياباني جهان است که براي انتقال حداکثر لذت سواري با حداکثر شتاب بر پايه ايده خودروهاي درگ شکل گرفته است و از اين رو تنها در تعداد محدود 3300 دستگاه ويژه بازار آمريکا شمالي ساخته خواهدشد که تنها 300 دستگاه آن ويژه کانادا و مابقي ويژه ايالات متحده آمريکاست. هنوز قيمت قطعي و رسمي براي ديمن اعلام نشده اما براساس تحليل هاي کارشناسي قيمت اين هيولا زير 100 هزار دلار برآورد مي شود که از اين رو برگ برنده بزرگ کرايسلر در برابر رقباي گران قيمت اروپايي با توالي معادل با نصف ديمن است.






پرواز در ارتفاع

جيپ گرند چروکي ترک هاوک- 2018



Track Hawk (به معناي شاهين پيست) پروژه سريع ترين و قدرتمندترين شاسي بلند توليد انبوه حال حاضر جهان است اما ايده توليد شاسي بلندهاي تند و تيز که چند سالي است در صنعت خودروسازي رواج يافته، در حقيقت به اواخر دهه 1990 ميلادي و توليد جيپ گرند چروکي ZJ با پيشرانه 360 Magnum V8 باز مي گردد که براي اولين بار در تاريخ، شتاب 7 ثانيه اي خودروهاي اسپرت کوپه را براي سگمنت شاسي بلند ارمغان آورد.




ايده ترکيب سرعت با ويژگي هاي يک شاسي بلند همه جا رو با گرند چروکي WK SRT و پس از آن در نمونه WK2 SRT392 ادامه پيدا کرد و بعد از آن ترک هاوک يکي از پروژه هاي پيشنهادي کرايسلر در سال 2015 پس از معرفي سر هلکت (در کنار جيپ رنگلر و کرايسلر 300 مجهز به پيشرانه هلکت) بود که زمزمه هاي توليد آن در آينده نزديک به گوش مي رسيد. اين ايده ساده از به کارگيري پيشرانه 708 اسب بخاري هلکت بر اتاق جيپ گرند چروکي WK2 نشأت مي گرفت. نتيجه آنکه ترک هاوک به پيشرانه 707 اسب بخاري و 880 نيوتن متري هلکت مجهز است و از اين رو مي تواند تنها در 3.5 ثانيه جثه 2.4 تني اين غول را به تندي 100 کيلومتر بر ساعت برساند درحالي که درک 402 متر را تنها در 11.6 ثانيه از بگذراند.






نگه داشتن اين پاگنده در سرعت بالا بر عهده ترمزهاي بسيار قدرتمند برمبو است که به خوبي از پس اين کار بر مي آيد. ويژگي هاي اسپرت ترک هاوک به اين معنا نيست که نمي تواند از پس کارهاي خشن برآيد. از اين رو توان بکسل کردن وزني معادل 3.3 تن تضمين شده است که براي کاربران و خريداران مي تواند بسيار مهم باشد. رقباي جديد ترک هاوک چون پورشه، بنتلي، جگوار و به خصوص تسلا نيز ساکت نخواهند نشست اما قيمت بسيار معقول پيش بيني شده معادل 80 هزار دلار براي گرند چروکي ترک هاوک رقمي است که براي رقبا در قالب رقابت چندان خوشايند نخواهدبود.



دو روي يک سکه

داج چارجر 2015- SRT Hellcat


داج چلنجر هلکت يکي از دو خودرويي بود که در ابتدا با پيشرانه و کد هلکت به بازار معرفي شد، پيشرانه مشترک 6.2 ليتري سوپرشارژر به قدرت 7.7 اسب بخار گشتاور 880 نيوتن متر با چلنجر هلکت شتاب صفر تا صد 3.4 ثانيه اي براي اين سدان قدرتمند به ارمغان آورد که توانست عنوان سريع ترين خودروسدان جهان را بلافاصله از آن خود کند و رقباي گران قيمت اروپايي و به خصوص آلماني خود را از ميدان به در کند.




نکته جالب درخصوص چارجر هلکت حداکثر سرعت 323 کيلومتر بر ساعت آن در مقايسه با حداکثر سرعت 318 کيلومتر بر ساعت چلنجر هلکت است که اين اختلاف از طراحي خاص اتاق، آيروديناميک و ضريب درک بهتر چارجر نشأت مي گيرد. جدال ميان سدان هاي سريع چندي بود که ميان خودروهاي مطرح اين سگمنت نظير کديلاک CTS-V، ب ام و M5 و مرسدس بنز E-AMG و در آن زمان چارجر با پيشرانه V8 همي 5.7 ليتر جايي ميان سدان هاي سريع دنيا نداشت.
چارجر هلکت را نمي توان پروژه اي بسيار دقيق و زمان بندي شده و برنامه ريزي شده دانست چرا که با تحقيق و توسعه پيرامون پيشرانه هلکت به خودي خود بسياري از محصولات زيرمجموعه کرايسلر به گزينه هاي مناسب براي تجهيز به اين پيشرانه بدل شدند که دو گزينه باقي مانده ديگر نيز در زمره بهترين انتخاب هاي کرايسلر خواهندبود.


جيپ رنگلر، داج دورنگو و کرايسلر 300 نيز پيشتر براي تجهيز به پيشرانه هلکت کانديدا شدهاند که با توجه به توليد نسل جديد رنگلر در سال 2018 و ورود نمونه جديد 485 اسب بخاري SRT392 داج دورنگو، در حال حاضر بهترين گزينه براي ورود با پيشرانه قدرتمند هلکت کرايسلر 300 است که هنوز بدون تغيير نسل بر خط توليد قراردارد.




ورود کرايسلر 300 با پيشرانه هلکت مي تواند به کسب عنوان سريع ترين سدان لوکس براي کرايسلر 300 منجر شود. داج چارجر هلکت يک هيولاي رام شده است که هر زمان تنها با دستور راننده قفس خود را دريده و ديوانه وار لوگو SRT در صندوق عقب خود را به رانندگان پشت سر نشان مي دهد.




زاده پيست، ساکن خيابان

داج وايپر 2016- ACR XVI


داج وايپر کابوس هميشگي برادر ناتني، شورولت کوروت و يکي از برترين ابرخودروهاي جهان بوده و هست. کرايسلر در سال 1999 نسخه خاصي از داج وايپر را معرفي کرد که از مخفف کلمات American Club Racing با کد ACRشناخته مي شود. ACRهاي وايپر در حقيقت يکي از نسخه هاي سبک و تقويت شده وايپر هستند که با تمرکز بر ويژگي هاي عملکردي و براساس داده هاي مهندس حاصل از رقابت هاي اتومبيلراني لومان ساخته و پرداخته شده است و در نتيجه در زمينه مانورپذيري يک سر و گردن از تمامي وايپرها بالاتر مي ايستد.




نسل پنجم وايپر با کد شناسايي XVI در حالي روانه بازار شد که با تکيه بر پيشرانه 8.4 ليتري V10 تنفس طبيعي 645 اسب بخاري 813 نيوتن متري حرف هاي بسيار براي گفتن داشت. نسخه ACR نسل پنجم با اعمال تغييرات فني و ظاهري بسيار نظير استفاده از کيت آيروديناميک فيبرکربني با قابليت توليد نيرو پسا در پيچ هاي تند به اندازه 680 کيلوگرم، ترمزهاي برمبو و تايرهاي مسابقه اي مجوز خياباني و سيستم تعليق سفارشي سازي شده ويژه وايپر ACR است که باعث مي شود ميزان عظيم 800 کيلوگرم نيروي پسا تنها در هنگام شتابگيري توليد کند که بيشترين ميزان در يک خودرو توليد انبوه در جهان است. به دليل همين نيروي پساي بسيار زياد، حداکثر سرعت نهايي خودرو به شدت تحت تاثير قرار گرفته و به 283 کيلومتر بر ساعت محدود شده است اما به دليل نيروي پساي 907 کيلوگرمي در اين سرعت پايداري خودرو و توان تحمل نيروي جانب مرکز به شکل قابل توجهي افزايش يافته است.




نتيجه تمامي اين تغييرات فني و ظاهري شکستن 14 رکورد رسمي در 14 پيست معتبر در سراسر جهان از جمله ثبت رکورد 7 دقيقه و 1 ثانيه اي پيست نوربرگرينگ آلمان است که چندي بعد شکسته شد. وايپر و به خصوص نسخهACR آن يکي از سريع ترين خودروهاي حال حاضر جهان و به عبارت ديگر سريع ترين خودرو مسابقه اي توليد انبوه مجوز خياباني جهان است که يکي از بزرگ ترين رکوردداران رسمي پيست هاي مطرح جهان به شمار مي آيد اما با اين حال رقم 123 هزار دلاري آن است که هرچند در برابر رقباي آمريکايي خود (حتي کوروت C7 Z07) رقم قابل توجه و گران قيمتي است اما در برابر اروپايي ها همچنان خودرو توانمند و در عين حال ارزاني به شمار مي آيد که به دليل تعداد توليد محدودتر (در مقايسه با کوروت) و همچنين توليد تماما دست ساز، اين خودرو در آينده ارزش معنوي چشمگيري نيز پيدا خواهدکرد.



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۰۶۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت سنگین تگرگ به منازل و خودروهای مردم در شهر مرزی! | تصویر

تصاویری از خسارت تگرگ به منازل و خودروها در شهر مرزی درح _سربیشه خراسان جنوبی را،ببینید./ایسنا

دیگر خبرها

  • جیپ گلادیاتور با پیشرانه پلاگین هیبریدی 4xe تولید می‌شود (+عکس)
  • کاتالوگ و جزییات ال۹۰ بومی‌سازی منتشر شد +تصویر
  • بازارهای نوظهور جهان با سریع‌ترین رشد در دوره ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۹
  • (عکس) ال۹۰ هم بومی‌سازی شد!
  • ال۹۰ هم بومی‌سازی شد!/ عکس
  • جذاب‌ترین موستانگ‌های شلبی تاریخ، از 1967 تا 2022 (+عکس)
  • خسارت سنگین تگرگ به منازل و خودروهای مردم در شهر مرزی! | تصویر
  • ببینید | رانندگی با تنها فراری پلاک ملی ایران چه حسی دارد؟
  • مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است
  • هفت کشور جهان تمام برق مورد نیاز را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کنند