Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو محسن هاشمی رفسنجانی در حاشیه مراسم رونمایی از تندیس و نام‌گذاری مجتمع فرهنگی مرحومهاشمی رفسنجانی در مشهد باخبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی(آنا)به گفت وگو نشست. بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

محسن هاشمی با قدردانی از دست اندرکاران نصب تندیس و نام‌گذاری مجتمع فرهنگی واحد مشهد به نام مرحوم هاشمی رفسنجانی گفت: مرحوم هاشمی رفسنجانی نقش اساسی و قابل تقدیری در ایجاد دانشگاه آزاد اسلامی داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ایشان قبل از سال 46 در راستای ترویج مکتب تشیع با همکارانشان یعنی شهیدان بهشتی و باهنر اقدامات مفیدی انجام دادند و آثار ارزشمند آنان مانند مقالات‌شان در سراسر کشور بین طلاب و روحانیون و حتی فرهیختگان مورد استفاده قرار می‌گرفت به طوری که اکنون نیز می‌توان از بعضی از آنها استفاده کرد.

وی ایجاد و راه‌اندازی بنیاد رفاه در سال 46 توسط مرحومهاشمی رفسنجانی با همکاری دوستان و کمک اصناف و همکاری معنوی همکارانشان را از فعالیت های دیگر این مرحوم قبل از انقلاب نام برد و اظهار کرد: این بنیاد در روز حضور امام خمینی(ره) در ایران، مقر ایشان می شود و بسیاری از تصمیمات مهم برای تثبیت انقلاب در این مکان گرفته می شود.

محسن هاشمی افزود: تصمیم ایجاد دانشگاه آزاد اسلامی نیز در خطبه های نماز جمعه توسط ایشان مطرح می شود و با کمک یک میلیون تومانی حضرت امام در بحبوحه جنگ، دانشگاه شکل می گیرد و امروز این دانشگاه تبدیل به ثروت اجتماعی و فرهنگی هنگفتی شده است به طوری که بیش از پنج میلیون فارغ التحصیل دارد و اکنون دارای یک میلیون و 600 هزار دانشجو است و 11 میلیون مترمربع ساختمان مسقف و 40 میلیون متر مربع محوطه‌سازی دانشگاهی با کیفیت بالا ایجاد کرده و ساخت آزمایشگاه ها، تجهیزات کارگاهی، کتابخانه و ... نیز نتیجه این فعالیت هاست.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تفکرات مرحوم هاشمیافزود: در صنایع دفاعی کشور نیز ایشان همیشه در فرماندهی جنگ از صنایع موشکی کشور حمایت می کرد به طوری که موشک هایی که امروز عامل اقتدار و قدرت کشور هستند، آن زمان پایه گذاری شده است.

افق و آینده دانشگاه آزاد اسلامی

وی درباره افق و آینده دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آیت‌الله هاشمی همیشه خواستار این بودند که دانشگاه به سمت پژوهش محوری و ایجاد شرکت های دانش بنیان حرکت کند تا در کنار تحصیل علم، زمینه اشتغال دانشجویان نیز فراهم شود و این دانشگاه از نظر فعالیت های پژوهشی در کشور شاخص باشد.

محسن هاشمی درباره برنامه های عمرانی پیش‌روی دانشگاه آزاد اسلامی نیز خاطرنشان کرد: فعالیت های عمرانی همچنان مانند گذشته در حال انجام است. فعالیت‌هایی مانند طرح شفا(شهرک‌های فناوری آزاد) و شهرک های فناور و توسعه گردشگری در دانشگاه در ساختمان های بلااستفاده به ویژه در بخش خوابگاهی در حال انجام است.

وی ادامه داد: طرح تجمیع ساختمان های پراکنده دانشگاه، ساخت مجتمع پزشکی تهران و طرح تجمیع واحدهای دانشگاه در تهران جنوب، تهران شمال، تهران مرکزی و حتی در شهرهایی که ساختمان هایشان پراکنده است با ایجاد مجتمع دانشگاهی، یعنی تبدیل احسن این ساختمان ها با جدیت بیشتری پیگیری می شود.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در همین راستا دکتر نوریان مشغول بررسی همه برنامه های دانشگاه هستند و تکلیف فعالیت های عمرانی نیز با سرعت‌گیری بیشتری روشن می شود که امیدوارم این اتفاق هر چه سریع‌تر رخ دهد.

محسن هاشمی افزود: دکتر نوریان قرار است برنامه های خود را در هیات امنا مجددا مطرح کنند و با تایید هیات امنا، برنامه ها را ابلاغ مجدد کنند تا بتوانیم فعالیت ها را گسترش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه در روند جاری کارها خللی وارد نشده اظهار کرد: همه فعالیت ها بر اساس برنامه در حال انجام است به طوری که اکثر پروژه های نیمه تمام را در سال 96 به پایان می رسانیم. بنابراین امیدوارم این امر با کمک و همکاری دکتر ولایتی و دکتر نوریان محقق شود.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامیگفت: بعد از رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی خوشبختانه موضوع دانشگاه آزاد اسلامی هم برای مقام معظم رهبری و هم هیات امنای دانشگاه اهمیت ویژه ای داشت به طوری که با درخواست هیات موسس مقام معظم رهبری وارد شدند و آقای دکتر ولایتی را به عنوان رئیس هیات موسس دانشگاه منصوب کردند.

محسن هاشمی افزود: امیدوارم هر دو این بزرگواران یعنی دکتر ولایتی و دکتر نوریان راه اعتدالی که آیت الله هاشمی رفسنجانی مدنظرشان بود بویژه در بخش علمی و بخش مدیریت دانشگاه را دنبال کنند.

وی تاکید کرد: امیدوارم روز به روز شاهد بروز ایده های آن مرحوم در دانشگاه باشیم. بویژه در بخش دانش بنیان که مدنظر دکتر ولایتی هم هست و با تصمیمی که اخیرا ایشان گرفتند و بودجه پژوهشی دانشگاه را دو برابر کردند، نشان دادند که چنین تفکری دارند.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامیابراز امیدواری کرد که این دانشگاه با برنامه ریزی به سمت کیفی کردن برنامه های خود حرکت کرده و در بخش های مختلف آموزشی روز به روز کیفی‌تر عمل کند.

محسن هاشمی درباره اقتصاد دانشگاه نیز گفت: هنوز برخی از واحدهای ضررده وجود دارند که باید با تلاش، اقتصاد دانشگاه مثبت شود و با جلوگیری از تعطیلی واحدهای زیان‌ده و برخورداری اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه از وضعیت رفاهی بهتر با کیفیت بیشتری به تلاش های خود در دانشگاه ادامه دهند.

وی خواهان جلوگیری و دوری از گفت و گوها و بحث های تخریبی مطبوعاتی شد و گفت: نباید در رسانه ها همدیگر را تخریب کنیم، بلکه باید اجازه بدهیم که دانشگاه در یک شرایط نرمالی قرار گیرد و بتواند به راهش ادامه دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۰۷۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سروری‌مجد: مدارس عالی مهارتی برای رفع نیاز صنایع تأسیس می‌شوند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی سروری‌مجد، قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی در جریان سفر یک روزه خود به عسلویه، ضمن دیدار با علمای اهل سنت و امامان جمعه عسلویه و نخل تقی از چند مجتمع پتروشیمی مستقر در عسلویه بازدید و با مدیران شرکت پتروشیمی دماوند و مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی دیدار و بستر‌های همکاری دانشگاه با صنایع را تشریح کرد.

قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه‌ای در حاشیه این دیدار‌ها با تأکید بر اینکه در سه سال گذشته، گسترش حوزه فناوری در دانشگاه از تأکیدات رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بوده، اظهار کرد: با حمایت مدیران ارشد سازمانی و همت همکاران در استان‌ها، برخی از واحد‌های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در بسیاری از حوزه‌ها، برندی معتبر در کشور شده‌اند که پیشنهاد می‌شود صنایع حتماً از این واحد‌های فناور بازدید کنند.

وی با بیان اینکه شرایط مناسب رفاه و آرامش در دانشگاه آزاد اسلامی برقرار شده، عنوان کرد: هر سال شاهد رشد جمعیتی مناسب از لحاظ تعداد دانشجو در دانشگاه هستیم. ۱۵۰ هزار دانش‌آموز در ۸۰۰ مدرسه در سراسر کشور در حال تحصیل بوده و ۳۰ هزار دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه مشغول تحصیل هستند که با افزایش واحد‌های بین‌الملل، هدف‌گذاری برای ۱۰۰ هزار دانشجو صورت گرفته است. ضمن اینکه در شرایط تحصیل دانشجویان غیرایرانی با تأکید بر پاسداشت زبان فارسی، تدریس به زبان رسمی کشور صورت می‌گیرد.

سروری‌مجد با اشاره به برخی طرح‌های دانشجویی و دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد: یکی از طرح‌هایی که با استقبال از سوی دانشجو و صنعت روبرو بوده، طرح پویش است که دانشجویان به‌عنوان نیروی کار، برای تجربه‌اندوزی و با حداقل هزینه به صنایع معرفی خواهند شد و پس از اتمام تحصیل، صنایع به انتخاب خود می‌توانند مستعدترین‌ها را جذب کنند. همچنین مدارس عالی مهارتی به‌عنوان طرح راهگشا با توجه به نیاز صنایع و رفع این نیاز‌ها در مناطق تأسیس می‌شوند.

وی اضافه کرد: مزیت مهم دانشگاه آزاد اسلامی، وجود آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های پیشرفته و مجهز است که با توجه به یکپارچگی دانشگاه، این ظرفیت‌ها در خدمت هر واحد دانشگاهی در هر استان به‌عنوان پشتیبان برای انعقاد قرارداد با صنایع قرار می‌گیرد. این اقدامات نشان‌دهنده تحولاتی است که در دانشگاه به وجود آمده تا آینده‌ای روشن برای دانشگاه، کشور و نسل جوان ترسیم شود.

دانشگاه آزاد کریدر واسطه‌ای برای ورود توانمندی‌ها به استان‌هاست

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر نیز با بیان اینکه در مدیریت جدید دانشگاه، دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان مجموعه یکپارچه و ید واحد در مسائل دانشگاهی و کشوری ایفای نقش می‌کند، گفت: آن چیزی که در استان بوشهر به‌عنوان چالش یا مزیت وجود دارد در حقیقت دغدغه یا فرصتی برای کل دانشگاه آزاد اسلامی است.

سعید رازقی ادامه داد: در کل استان‌ها با توجه به فرصت‌های موجود، ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی از طریق دانشگاه آن استان پای‌کار آورده می‌شود و در حقیقت این دانشگاه در هر استان، مدخل و کریدر واسطه‌ای برای ورود توانمندی‌های پژوهشی، آموزشی و مهارتی دانشگاه به استان‌هاست.

وی با اشاره به وجود نفت، گاز، پتروشیمی، دریا و نخیلات در استان بوشهر بیان کرد: امید است با این حس همکاری و علاقه‌مندی موجود در دانشگاه و صنایع مستقر در عسلویه با انعقاد قرارداد‌ها و تفاهم‌نامه‌های همکاری، آنچه به‌عنوان مأموریت در حوزه‌های ذکر شده برای دانشگاه در نظر گرفته و در استان بوشهر عملیاتی و به منصه ظهور رسانده شود.

دانشگاه‌ها راهگشای صنایع هستند

مدیر فنی مجتمع شرکت دماوند انرژی عسلویه نیز با ابراز علاقه‌مندی ارتباط با دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: بستر همکاری فراهم است و از چند جهت می‌توان این ارتباط را پیش برد.

غلامرضا یعقوب‌زاده با بیان اینکه می‌توان تلفیق صنعت و دانشگاه را پیش برد، افزود: این پتروشیمی می‌تواند پذیرای دوره‌های کارآموزی دانشجویان دانشگاه باشد که امکانات رفاهی نظیر خوابگاه نیز مهیاست و قطعاً در طرح‌های توسعه‌ای از این گروه از دانشجویان می‌توان بهره برد.

وی با بیان اینکه در بخش R&D نیز می‌توان از ظرفیت دانشگاه بهره گرفت، مطرح کرد: در بخش فنی چالش‌هایی وجود دارد که با توجه به اینکه دانشگاه و دانشجویان به دانش روز مسلط هستند، به‌ویژه در بحث افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی و نیز افزایش ایمنی و کارایی تجهیزات می‌توانند راهگشای صنایع باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توسعه فناوری موجب برتری کشور‌ها می‌شود
  • نقش دانشگاه امیرکبیر در تحقق شعارهای سال و اقتصاد دانش‌بنیان
  • طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • دکتر طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • تحول بی‌واسطه با مردم
  • «برنامه بی‌واسطه» دستاوردهای محققان دانشگاه آزاد اسلامی را به تصویر کشید
  • کسب رتبه برتر منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در بین مناطق ویژه اقتصادی کشور
  • آمادگی دانشگاه آزاد برای همکاری با صنعت
  • سروری‌مجد: مدارس عالی مهارتی برای رفع نیاز صنایع تأسیس می‌شوند
  • عضو هیأت علمی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان استاد نمونه کشوری شد