Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا، پنجمین دوره نمایشگاه «مهمانی هنر» با موضوع تصویرسازی داستان‌های کهن ایرانی و دینی با نمایشگاه گردانی فاطمه کافی‌زاده با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نشر نظر و انتشارات منادی تربیت در خانه هنرمندان ایران برپا شده است. در این نمایشگاه ۱۷۰ اثر از آثار ۷۷ تصویرگر ایرانی از سال ۱۳۴۷ تاکنون به معرض نمایش گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در افتتاحیه این نمایشگاه گفت: هنر عرصه زیبایی است و به تبع سرشت انسان به زیبایی تمایل دارد و بسیار خرسندیم که در ماه رمضان که ماه برکت و مهربانی است شاهد برپایی پنجمین دوره «مهمانی هنر» در خانه هنرمندان ایران هستیم.

او افزود: در سال های گذشته به سایر شاخه‌های هنر تجسمی توجه داشته ایم و در این دوره توجه مان را معطوف به تصویرسازی کرده ایم. تصویرسازی یکی از شاخه های مهم هنرهای تجسمی است اما متاسفانه به این رشته هنری آن گونه که باید در مقایسه با سایر رشته های تجسمی توجه نشده است.

به گفته رجبی معمار، تصویرسازی با آیین های کهن ایرانی اسلامی ارتباط تنگاتنگی دارد و تصویرسازی عرصه ای است برای به تصویر کشیدن این داستان های مهم که درگذر زمان سینه به سینه نقل شده اند تا به امروز به ما رسیده اند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با اشاره به اهمیت پنجمین نمایشگاه «مهمانی هنر» گفت: این نمایشگاه بی شک یکی از مهم ترین نمایشگاه های تصویرسازی در سال های اخیر است و در این نمایشگاه شاهد نمایش آثار هنرمندان پیشکسوت و جوان در کنار هم هستیم و با مرور آثار این مجموعه به نوعی می توان مسیری که تصویرگری ایران از سال ۱۳۴۷ تاکنون طی کرده مرور کرد، مسیری که با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شروع شده است و توسط سایر ناشرانی که در این عرصه وارد شده اند گسترش پیدا کرده است.

رجبی معمار با اشاره به اهمیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: جای بسی خوشحالی است که فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از پایه گذارانو تاثیرگذارانحوزه فرهنگ و هنر در گذر زمان تداوم داشته است و بی شک در طول سالیان آتی نیز همچنان شاهد تداوم و تاثیرگذاری فعالیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواهیم بود.

او با اشاره به نمایشگاه «مهمانی هنر» گفت: در این نمایشگاه شاهد نمایش آثار متنوعی هستیم و من به عنوان یک مخاطب جدی هنر از تماشای این آثار لذت می برم. بخشی از آثار این مجموعه من را به یاد دوران کودکی خودم می اندازد و با آن خاطره دارم. بخشی از آثار نیز من را به یاد دوران کودکی فرزندانم می اندازد. تصویرسازی هایی که کودکی نسل من و فرزندان نسل من را ساخته اند.

مجید رجبی معمار گفت: این نخستین همکاری خانه هنرمندان ایران با موزه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان است و قصد داریم با برپایی نمایشگاه و برنامه های مشترک به این همکاری در گذر زمان تداوم ببخشیم و امیدواریم که نه تنها هنرمندان بلکه مردم نیز مخاطب این نمایشگاه باشند و با اعضای خانواده خود برای تماشای این مجموعه به خانه هنرمندان ایران بیایند.

در ادامه زهرا اطهریرییس موزه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: موزه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دربرگیرنده آثار تولید شده توسط هنرمندان این مجموعه از نیمه دوم دهه ۴۰ است و تاکنون ۲۳۰۰ کتاب توسط انتشارات این مجموعه منتشر شده است که تصویرسازی های تمام این کتاب ها با مجموعه ای از اسناد و ماکت هایی که برای فیلم های این مجموعه تولید شده در این موزه نگهداری می شود.

او افزود: موزه کانون مجموعه بی نظیری از تصویرسازی ها را در اختیار دارد که در این سال ها کمتر فرصت دیده شدن آنها فراهم شده و بیشتر موزه، فعالیت خود را متمرکز بر گردآوری آثار کرده بود اما مدتی است که تصمیم گرفتیم که بخشی از برنامه موزه را نیز معطوف به نمایش آثار کنیم و شرکت در نمایشگاه «مهمانی هنر» نخستین تجربه جدی ما برای همکاری با سایر نهادهای فرهنگی است و تا پیش این هرگز این تعداد از آثار تصویرگران موزه برای نمایش در اختیار مجموعه ای گذاشته نشده است.

به گفته اطهری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با فراهم کردن امکان نشر کتاب برای کودکان و نوجوانان فرصت بالنده شدن تصویرگری را نیز در ایران فراهم کرده است و امروزه تصویرگران ایرانی در عرصه بین المللی از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند و جای بسی خوشحالی و افتخار است.

رییس موزه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان سخنانش با اشاره به اهمیت نمایشگاه «مهمانی هنر»، از علاقه مندان هنر دعوت کرد که حتما در ایام برپایی این نمایشگاه سری به گالری های خانه هنرمندان ایران بزنند.

این نمایشگاه نخستین همکاری خانه هنرمندان ایران با موزه کانون پرورش فکری کودکان است و برای نخستین بار است که موزه کانون پرورش فکری کودکان ۳۰ اثر از گنجینه خود را در اختیار مجموعه ای برای نمایش گذاشته است و تا پیش از این همکاری این موزه با نمایشگاه های معتبر جهان از جمله براتیسلاوا تنها در حد امانت گذاشتن دو یا سه اثر تصویرگری از گنجینه این مجموعه بوده است.

آثار ارائه شده در این مجموعه با تکنیک هایی چون خودکار، روان نویس، ترکیب مواد، کولاژ، اکرولیک روی مقوا، مواد رنگی، آبرنگ، گواش، رنگ روغن، پاستیل روغنی، چاپ دستی ایچینگ و مرکب خلق شده است و خالقان آثار بیشتر به داستان های هزار و یک شب، شاهنامه به ویژه نبرد رستم و اسفندیار و هفت خوان رستم و قصص قرآنی توجه داشته اند.

پنجمین دوره نمایشگاه «مهمانی هنر» تا ۲۹ خرداد ماه در خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه مندان است.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۰۸۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوجوانان بوشهری حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند

به گزارش خبرنگار مهر، سمیه رسولی دوشنبه شب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نوجوانان بوشهر به مناسبت روز ملی خلیج فارس با شرکت در ویژه برنامه «از آبی ها فراتر» ضمن پاکسازی ساحل، حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهرافزود: از جمله قسمت های این برنامه می توان به آشنایی نوجوانان با دلیل نامگذاری و اهمیت روز ملی خلیج فارس، تشکیل زنجیره انسانی، پاکسازی ساحل خلیج فارس، بازی و سرگرمی، اجرای موسیقی زنده محلی توسط نوجوانان، مسابقه و… اشاره کرد

وی گفت: خلیج فارس به عنوان یکی از مرزهای آبی ایران دارای ارزش سیاسی و فرهنگی بسیاری است.

وی ادامه داد: ما خلیج فارس را بخشی از هویت ایرانی خویش میدانیم و بخاطر همین بر آنیم تا این برگ زرین هویتی را به نسل جدید معرفی کنیم، برنامه امروز هم در همین راستا بود که سعی شد ضمن شادابی در طراحی برنامه محتوا نیز به خوبی رعایت شود.

وی گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر برنامه های متنوعی را به مناسبت بزرگداشت روز ملی خلیج فارس ترتیب داده است که در مراکز مختلف کانون در سراسر استان پیش بینی و اجرا می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر یادآور شد: برنامه «از آبی ها فراتر» به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر و با همکاری اداره کل حفاظت از محیط زیست و اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر به مناسبت روز ملی خلیج فارس با حضور نوجوانان بوشهری برگزار شد.

کد خبر 6092609

دیگر خبرها

  • نوجوانان بوشهری حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند
  • لزوم برندینگ شهری با احیای گرافیک محیطی
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • «شتر و آسیابان» به کازابلانکا رسید
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات