Web Analytics Made Easy - Statcounter


«برای شطرنج ایران که بابت آخرین میزبانی خود هنوز به فیده بدهی دارد، میزبانی مسابقات غرب آسیا مشکل ساز نمی شود؟» این سئوالی است که در گفتگو با رئیس فدراسیون بررسی شد.

به گزارش خبرنگار بی‌باک، فدراسیون شطرنج ایران بابت میزبانی سال گذشته خود در مسابقات قهرمانی زنان جهان و البته بدهی چند هزار دلاری به فیده که از این رقابت ها برایش به جا مانده، روزهای آرام و بی دغدغه ای ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فدراسیون به خاطر عمل نکردن به تعهد خود برای پرداخت به موقع هزینه های مربوط به میزبانی مسابقات زنان جهان، طی هفته های گذشته تا پای تعلیق هم پیش رفت هر چند در نهایت با ضمانت نایب رئیس ایرانی فیده و به شرط «تسویه حساب بدهی باقی مانده تا دو ماه آینده» از این معضل نجات پیدا کرد.

به جز ۴۵۰ هزار دلار جایزه نقدی مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان که پرداخت کامل آن به فیده با تاخیر و در مراحل مختلف انجام شد، فدراسیون ایران ۱۸۰ هزار دلار هم بابت هزینه های جانبی به فیده بدهکار است. این مبلغ حداکثر تا پایان ماه جولای در سه قسط باید به حساب فیده واریز شود. وزارت ورزش که بابت برگزاری مسابقات یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به فدراسیون شطرنج کمک کرد، قرار است این فدراسیون را در تامین هزینه بدهی باقی مانده حمایت کند.

این اوضاع ماه های گذشتهفدراسیون شطرنج است در حالیکه همین فدراسیون با این بدهی چند هزار دلاری، طی ماه های آینده میزبان یک رویداد دیگر هم خواهد بود. مسابقات غرب آسیا قرار است مردادماه با حضور نمایندگانی از کشورهای عضو منطقه همچون قطر، امارات، عمان، عربستان، عراق، سوریه، اردن، فلسطین، بحرین و لبنان در هر دو بخش مردان و زنان به میزبانی ایران برگزار شود.

حال این سئوال مطرح می شود که «با توجه به بدهی به جا مانده از مسابقات زنان جهان، یک میزبانی دیگر پرونده بدهی های مالی فدراسیون شطرنج را سنگین تر نمی کند؟ بهتر نبود فدراسیون به جای برگزاری این رقابت ها، صرف حضور در آن و اعزام نماینده را در دستور کار قرار می داد تا بار مالی جدیدی برای شطرنج ایران درست نمی شد؟» این پرسشی بود که رئیس فدراسیون شطرنج در گفتگو با خبرنگار مهر به آن پاسخ داد.

مهرداد پهلوان زادهدر این گفتگو تاکید کرد که مسابقات غرب آسیا به خاطر اینکه انتخابی جهان به حساب می آید، از اهمیت زیادی برخوردار است حال اینکه میزبانی این رقابت ها برای ایران نسبت به حضور در آن، کم هزینه تر است!»

پهلوان زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه نفرات اول هر یک از بخش های مردان و زنان مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان صاحب سهمیه جهانی خواهند شد، گفت: از این حیث نتیجه گرفتن در این رقابت ها اهمیت زیادی دارد. به هر حال برای هر کشوری و ازجمله ایران مهم است که در همین رقابت های منطقه ای صاحب سهمیه جهانی شود و قاعدتا میزبان بودن از عوامل تاثیر گذار در این مهم است.

وی ادامه داد: هر یک از کشورهای غرب آسیا با یک نماینده در هر یک از بخش مردان و زنان در مسابقات غرب آسیا شرکت می کنند. یعنی مجموعا هر کشور با دو شطرنجباز در رقابت ها حضور خواهد داشت. در حالیکه ایران با ۸ شطرنجباز (۵ بازیکن در بخش مردان و ۳ بازیکن در بخش بانوان) در مسابقات شرکت خواهد کرد.

رئیس فدراسیون شطرنج در مورد دلیل تعداد بیشتر شطرنجبازان ایرانی در رقابت های غرب آسیا و انتخابی جهان توضیح داد و گفت: مثل همه کشورها یک سهمیه عادی برای هر بخش مردان و زنان داریم. ضمن اینکه طبق روال همیشگی به هر کشور در ازای هر چهار استاد بزرگی برای هر بخش مردان و زنان دارد، یک سهمیه اضافه خواهد شد. دیگر اینکه کشور میزبان هم مجاز به معرفی یک نماینده بیشتر در هر بخش مردان و زنان خواهد بود.

پهلوان زاده تاکید کرد: در میان کشورهای منطقه غرب آسیا، ایران تنها کشوری است که به خاطر داشتن چندین استاد بزرگ، می تواند از قوانین مربوط به آن برای افزایش سهمیه بازیکن شرکت کننده استفاده کند. ما در بخش مردان ۱۲ استاد بزرگ داریم و بر همین اساس می توانیم در کنار ۲ سهمیه عادی و میزبانی خود، از ۳ بازیکن دیگر هم برای حضور در مسابقات استفاده کنیم. در بخش بانوان هم چهار استاد بزرگ داریم و اینگونه یک سهمیه به ۲ سهمیه عادی و میزبانی ما اضافه خواهد شد. اینگونه تعداد نفرات ایران در بخش مردان و زنان مسابقات غرب آسیا به ترتیب ۵ و ۳ بازیکن می شود.

وی تصریح کرد: جدا از سهمیه میزبانی که به خاطر برگزاری مسابقات به ایران اختصاص داده شده است، تعداد نفرات ما در رقابت های غرب آسیا بیشتر از دیگر کشورها است. طبق برآوردهای انجام شده، هزینه اعزام این تعداد بازیکن نسبت به میزبانی مسابقات بیشتر می شود. یعنی با توجه به شرایط و اهمیت مسابقات، میزبانی رقابت ها نسبت به اعزام بازیکن با صرفه تر است.

رئیس فدراسیون شطرنج در بخش دیگری از گفتگو با خبرنگار مهر در مورد نتایج مسابقات غرب آسیا و اینکه «شانس بازیکنان ایرانی برای کسب سهمیه جهانی از این رقابت ها چقدر است؟»، گفت: کم شانس نیستیم اما کار خیلی سختی هم داریم. شطرنجبازان ما خیلی باید جدی باشند تا بتوانند در مصاف با رقیبان شان نتیجه بگیرند.

وی یادآور شد: در بخش بانوان بازیکن چینی الاصل قطر به نام «ژو چن» از مدعیان اصلی مسابقات است. سارا خادم الشریعه باید برای کسب سهمیه جهانی با این بازیکن رقابت نزدیکی داشته باشد. در بخش مردان هم «سالم عبدالرحمن» از امارات که ریتینگ ۲۶۵۰ را دارد، مدعی به حساب می آید. وی تک ستاره شطرنج امارات است و شطرنجبازان ما باید رقابت نزدیکی با او داشته باشند.

پهلوان زاده در پایان گفت: در هر صورت مسابقات غرب آسیا به خاطر اینکه انتخابی جهان به حساب می آید، از اهمیت زیادی برخوردار است. این رقابت ها، مسابقاتی نبود که بتوانیم قید آن را بزنیم. به خاطر اهمیت مسابقات هم نمی خواستیم تعداد شرکت کنندگان مان را در آن کم کنیم. از طرفی همان طور که گفتم با این تعداد شرکت کننده، میزبانی مسابقات نسبت به اعزام بازیکن، برای مان با صرفه تر و کم هزینه تر خواهد بود.


--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۰۸۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور بیش از ۳۳ کشور آسیایی در اجلاس آسیا(ACD) به میزبانی اصفهان

جام جم آنلاین اصفهان؛ امیر کشانی در نشست خبری دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا یکی از مواردی که در دوره‌های گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته است،اظهار کرد:روابط بین‌المللی و ارتباط‌گیری اتاق با شهرهای آسیایی بود که یکی از اهداف برگزاری اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا(ACD) ارتباط با سایر کشورهای آسیا و ایجاد رشد اتاق بازرگانی اصفهان است. 
وی گفت: در این اجلاس اعضای مجمع گفتگوی آسیایی به اصفهان آمده و فضای تجاری، اقتصادی و بین‌المللی رونق خواهد گرفت.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان به تشکیل پنج کمیته؛کشاورزی و امنیت غذایی، فناوری و دانش‌بنیان،گردشگری، توسعه پایدار و بین‌المللی اشاره کرد و اظهار داشت: در این اجلاس حوزه‌های سرمایه‌گذاری ایران و اصفهان به عنوان یک کشور آسیایی به سایر کشورها معرفی و در سایت این اجلاس بارگذاری خواهد شد. 
وی با اشاره با اینکه پیشنهاد اولیه برگزاری این اجلاس در شهریور ماه گذشته مطرح و سپس به تایید وزارت امور خارجه رسید، بیان داشت: این اجلاس فرصتی برای مذاکره حضوری نمایندگان اتاق‌های بازرگانی آسیا است زیرا نخستین اجلاس به میزبانی ترکیه به صورت غیرحضوری برگزار شد. 
وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۳ کشور آسیایی برای این اجلاس دعوت شده‌اند، افزود: اعلام حضور بیش از ۳۰ نماینده اتاق در یک اجلاسیه یک رکود محسوب می‌شود. 
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به سه وظیفه اصلی اتاق بازرگانی تصریح کرد: اتاق‌های بازرگانی سه وظیفه آموزش (ارتباط اتاق بازرگانی با دانشگاه‌ها)، امور تجاری و فعالیت اقتصادی و چانه‌زنی با دولت و مجلس را بر عهده دارند. 
وی ادامه داد: در کنار نهاد حاکمیتی و حمایت از بخش‌های داخلی، اتاق بازرگانی در این دوره ارتباطات تجاری و بازرگانی در خارج کشور را مورد توجه قرار داده که یکی از تجربه‌های مفید آن برگزاری اجلاس نمایندگان (Icc )تجارت جهانی بود. 
کشانی با اشاره به اینکه اتفاقات اخیر در حوزه سیاسی کشور ‌امکان تعلیق این اجلاس را نیز رقم زد، افزود: اصفهان از هفته گذشته تاکنون جزو مهمترین اخبار در صدر دنیا قرار گرفته که با پیگیری وزارت خارجه با سفرای کشورهای آسیایی این اجلاس تحت شعاع قرار نگرفت و به قوت خود باقی ماند. 
وی با تاکید به این نکته که برخی نیز قصد بر هم زدن و تحت شعاع قراردادن این اجلاس را داشتند، گفت: همزمان با برگزاری این اجلاس در اصفهان نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ در تهران برگزار می‌شود و بسیاری از فعالان اقتصادی با توجه به برگزاری این دو برنامه به ایران سفر می‌کنند. 
کشانی با تاکید با اینکه این اجلاس با همکاری اتاق ایران برگزار می‌شود، گفت: مدعوین این اجلاس روسای اتاق، نایب رییس، عضو هیات رئیسه و یا نماینده کشورهای دعوت شده هستند‌. اصفهان پیشرو و در سه سال آینده چهره جدیدی از اصفهان جهانی را معرفی خواهد کرد. 
وی با تاکید به اینکه این اجلاس یک فرصت جهانی برای ایران و اصفهان است، بیان کرد: فرصت ویژه جذب توریست به اصفهان و جهانی شدن آن یک موقعیت بی نظیر است و تمامی تمهیدات لازم از جمله مباحث ترافیکی و امنیتی لازم برقرار و هماهنگی‌ها انجام شده که از این فرصت جاری بودن زاینده‌رود و رونق گردشگری نیز استفاده مفید شود. 
کشانی خاطرنشان کرد: طی چند روز گذشته نیز اتاق بازرگانی اصفهان میزبان هیات‌هایی از کشور روسیه و ازبکستان بوده و در این راستا پیشنهاد میز مشترک در اصفهان و کشورهای مقابل مطرح شده است. 
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه صحبت‌های خود به نقش رسانه‌ها در ایجاد گفتمان جدید اشاره و بیان داشت: البته همه مشکلات تجاری با برگزاری این اجلاس حل نخواهد شد اما زمینه همکاری‌های دوجانبه‌ فراهم خواهد کرد و در این راستا اتاق بازرگانی اصفهان برپایی نمایشگاه جنبی نیز برای تعاملات تجاری بیشتر در نظر گرفته است که اعضای اتاق بازرگانی نیز در آن مشارکت دارند. 

/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

دیگر خبرها

  • تاج: میزبانی تایلند عالی بود
  • تلاش فدراسیون کبدی برای ادامه همکاری با «مازندرانی»
  • حضور بیش از ۳۳ کشور آسیایی در اجلاس آسیا(ACD) به میزبانی اصفهان
  • ارشیا مصدقی در ماده پرش با نیزه ششم شد
  • برتری تیم ملی شطرنج مردان مقابل نمایندگان روسیه
  • رقابت بوکسور‌های کیش در مسابقات قهرمانی کشور به میزبانی ملایر
  • برتری تیم ملی شطرنج مردان و تساوی تیم ملی زنان مقابل نمایندگان روسیه
  • لیگ کشتی از شهریور آغاز می شود/ میزبانی اهواز از جام تختی خوب بود
  • مسابقات بوکس در ملایر در حال برگزاری است
  • جمالپور: حق کشتی فرنگی خوزستان داشتن ۲ مربی در المپیک است