Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - صادق آهنگران معتقد است که امروز همان فضاي دفاع مقدس در جبهه مقاومت و سوريه احساس مي‌شود. به گفته او؛ مقاومت امروز در سوريه، مقاومت در برابر ضد ارزش‌هاست؛ ارزش‌هايي مانند فرهنگ عاشورا و تفکر انقلابي. به گزارش خبرنگار فرهنگي باشگاه خبرنگاران پويا، صادق آهنگران از جمله افرادي است که نامش با دفاع مقدس پيوند خورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«اي لشکر صاحب زمان، آماده باش، آماده باش»، «با نواي کاروان»، «سوي ديار عاشقان» و ديگر نوحه‌هاي او، خلق شيوه‌اي جديد در عرصه نوحه بود؛ شيوه‌اي که با همکاري زنده‌ياد معلمي شکل گرفت و بعد از آن، تا امروز به شکل‌هاي مختلفي ادامه دارد.
صادق آهنگران به لحاظ حضورش در جبهه و نقشي که در پشت جبهه برعهده داشت، خاطرات تلخ و شيرين بسياري دارد که البته خودش معتقد است همه اين خاطرات شيرين‌ است. قرار است کتاب خاطرات او به همراه نوحه‌هايي که در سال‌هاي دفاع مقدس خوانده شده، در قالب مجموعه‌اي دو جلدي منتشر شود. اين خاطرات از دوران کودکي آهنگران تا زمان حاضر را دربرمي‌گيرد. آهنگران مي‌گويد که قصد داشته با بيان خاطرات از دوران پيش از انقلاب تا دوره کنوني، سير نوحه‌هاي دفاع مقدس را به نسل جديد نشان دهد.
آهنگران نيز همانند بسياري ديگر از فرماندهان و رزمندگان حالا بعد از سه دهه خاطرات خود از روزهاي دفاع مقدس را مي‌نويسد. او در بخش نخست اين گفت‌وگو در همين رابطه مي‌گويد که مانند بسياري ديگر از رزمندگان براي پرهيز از ريا، خاطراتش را تاکنون ننوشته است، اما بعد از توصيه رهبر معظم انقلاب احساس کرده که نوشتن خاطراتش اداي ديني است به شهدا. حالا قرار است تلخ و شيرين روزهاي آهنگران در يک مجموعه دو جلدي به چاپ برسد. او در بخش دوم اين مصاحبه به چرايي حضورش در سوريه و جبهه مقاومت اشاره مي‌کند. به گفته او؛ مقاومت امروز در سوريه، مقاومت در برابر ضد ارزش‌هاست؛ ارزش‌هايي مانند فرهنگ عاشورا و تفکر انقلابي. امروز همان فضاي دفاع مقدس در جبهه مقاومت و سوريه احساس مي‌شود. بخش دوم و پاياني گفت‌وگوي تسنيم با آهنگران به اين شرح است:
*تسنيم: آقاي آهنگران، از بين نوحه‌هايي که خوانديد به کداميک علاقه بيشتري داريد؟
آن ترجيع‌بندي که ماندگار شد: «اي لشکر صاحب الزمان آماده باش آماده باش». اميدوارم تا زمان ظهور امام زمان(عج) ماندگار باشد تا هم توفيقي باشد براي من و هم براي کساني که در به ثمر نشستن آن تلاش کردند. علاوه بر اين،‌ «با نواي کاروان» که براي مدتي آرم اخبار هم شد. آن زمان چهار نوحه داشتيم که آرم اخبار رسمي کشور شدند: «با نواي کاروان»، «سوي ديار عاشقان»، «کربلا اي حرم و تربت خونبار حسين» و «هنوز از کربلا آيد بگوش».
*تسنيم: شما سال‌هاست که در هيئات فعاليت مي‌کنيد. در اين سال‌ها فضاي مختلفي را تجربه کرده‌ايد. با توجه به تجربه‌اي که در اين زمينه داريد، سطح شعرهايي را که امروزه در هيئات خوانده مي‌شود، در مقايسه با گذشته چطور ارزيابي مي‌کنيد؟
به نظرم سطحشان بالاتر رفته است. سطح شعرها نسبت به گذشته رشد قابل توجهي دارد. مرحوم معلمي يکي از پايه‌گذاران شعر هيئت در دوره انقلاب بود. به نظرم هر ثوابي که براي اين مداحي‌ها ثبت مي‌شود، براي مرحوم معلمي است. معلمي مستمع را در نظر مي‌گرفت. براي قشر خاصي شعر نمي‌گفت. به گونه‌اي شعر مي‌گفت که هم کشاورز آن را متوجه شود و درک کند و هم يک روستايي و هم يک دانشجو. معتقد بود که بايد به گونه‌اي شعر بگويد که در مخاطب نفوذ کند و در او انگيزه‌ساز شود. تخصص مرحوم معلمي در اين بود و از پس آن هم خوب بر مي‌آمد. شما به شعرهايي که براي سربندها مي‌سرود، دقت کنيد: «اي لشکر صاحب الزمان آماده باش»، «با نواي کاروان»، «سوي ديار عاشقان رو به خدا مي‌رويم» ... همه ساده در عين حال شيرين و جذاب‌اند.

بعد از جنگ هم شعرها روند رو به رشدي دارند. مداحان در عرصه‌هاي جديدتري وارد شدند و تجربه‌هاي نوتري را وارد شعر هيئت کردند. به عنوان نمونه، پرداختن به مثنوي در اين چند سال گذشته بيشتر از قبل شده و همين موضوع بستري را فراهم کرده تا بتوان به موضوعات بيشتر پرداخت.
*تسنيم: گمگشته هيئت‌هاي امروز را چه مي‌دانيد؟
خوشبختانه امروز هيئت‌هاي انقلابي خوبي داريم، اما گاه با ضعف سبک و شعر يا ضعف در سبک عزاداري‌ها مواجه هستيم. اين موضوعات دغدغه پيشکسوتان و به خصوص رهبر معظم انقلاب در زمينه هيئات است. بعد از تأکيدات معظم‌له در اين رابطه، مداحان و فعالان در دستگاه امام حسين(ع) در هيئت رزمندگان،‌ مجمع الذاکرين، سازمان تبليغات اسلامي و حتي بسيج مداحان جلساتي را برگزار کردند تا اين ضعف‌ها شناسايي و تا حد امکان برطرف شود. الحمدلله سطح کار هيئات در اين چند سال بالاتر از قبل رفته و تا حدودي انتظارات رهبر معظم انقلاب در اين زمينه برآورده شده است.
براي پيدا کردن سبک در هيئات تنبلي مي‌کنيم
در سال‌هاي اخير شاهد ورود سبک‌هاي غربي از سوي برخي از جوانان به هيئات هستيم که ناآگاه هستند و بايد در اين رابطه با آنها صحبت شود. به اعتقاد من، فرهنگ ما غني است. ما الي ما شاالله سبک داريم. ديگر نيازي به استفاده از سبک‌هاي غربي نيست. اين موضوعات بايد گفته شود. گاه براي پيدا کردن يک سبک مناسب وقت نمي‌گذاريم و تنبلي مي‌کنيم. خاطرم هست ما با مرحوم معلمي ساعت‌ها جلسه برگزار مي‌کرديم تا بر سر يک سبک به توافق برسيم. در آن زمان هم سبک غربي زياد بود، رپ باب شده بود، شو زياد بود اما ما ديديم که فرهنگ خودمان چيزي از اين نظر کم ندارد. حالا ما بيشتر روي سبک جنوب کار کرديم؛ سبک‌هاي مازندراني، خراساني، بوشهري و ... همه اين‌ها ظرفيت‌هاي بسياري دارد که بايد به آن توجه کرد؛ لذا فعالان در هيئات بايد توجه داشته باشند هر سبکي که بخواهند؛ از حزين گرفته تا شور در فرهنگ خودمان هست، نبايد تنبلي کرد. بايد وقت گذاشت، انرژي صرف کرد تا استعدادها در اين زمينه شناسايي شود.
*تسنيم: يکي از موضوعاتي که در سال‌هاي اخير بارها تکرار شده و واکنش‌ها در مواجهه با آن متفاوت بوده، بحث ورود مسائل سياسي روز به شعر هيئت است. از سويي عده‌اي بر اين باورند که هيئت تريبون شيعه است و از اين طريق مي‌توان روشنگري کرد و بسياري از مسائل مهم را در قالب شعر هيئت براي مخاطب امروز بيان کرد. از سوي ديگر، عده‌اي نيز مخالف اين رويکرد هستند و بر اين باورند که بيان مسائل سياسي در شعر هيئت به نوعي خطاست و موجب مي‌شود که شاعر براي شعر خودش تاريخ انقضا تعيين کند. به باور اين عده، شعر هيئت که سياسي شد، تاريخ مصرف مشخصي دارد و بعد از آن کاربرد ندارد. شما خود در نوحه‌ها هميشه مسائل روز را وارد کرده و حتي مسائل امروز را با تاريخ صدر اسلام و عاشورا پيوند مي‌زنيد.
کسي که انقلاب عاشورا را قبول داشته باشد، يعني سياست او را قبول دارد. نمي‌شود امام حسين(ع) را قبول داشته باشيد اما سياست امام را نپسنديد. همه کار امام حسين(ع) براي پيشبرد اهداف و احکام الهي با سياست بود. امام(ره) نيز با توجه به همين ديدگاه بر اين امر تأکيد دارند که سياست ما عين ديانت ماست و ديانت ما عين سياست ماست. اين موضوعي که مطرح مي‌کنيد، يک بحث بسيار انحرافي است که از شروع انقلاب بوده و تا الان هم ادامه دارد. هدف اصلي اين است که دين را از سياست جدا کنند.

نمي‌شود از امام حسين(ع) گفت، اما از سياست امام حرفي نزد
ما وقتي حکومت اسلامي را قبول داريم و معتقديم که اسلام بايد در انقلاب حکومت کند، طبعاً بايد با سياست عجين شويم؛ لذا من نمي‌توانم فقط روضه امام حسين(ع) را بخوانم که در گودال قتلگاه بودند، شمر آمد و ... . همه اين‌ها براي چه بود؟ آيا امام(ع) آمدند تا فقط شهيد شوند؟ ما بايد به اصل هدفي که امام حسين(ع) براي آن به شهادت رسيدند، ‌توجه کنيم. ما نمي‌توانيم از سياست به دور باشيم. اينکه الان سياست مذمت مي‌شود، آن ناخالصي‌هايي است که در سياست به کار مي‌رود. اين ناخالصي‌ها بايد مذمت شود. مي‌گويند «سياست پدر و مادر ندارد»، اين در وصف آن سياستي است که ارزش‌ها را حفظ نمي‌کند و آمده تا پا بر سر چهارچوب‌هاي الهي و انقلابي بگذارد، اما سياستي که امام خميني(ره) پايه‌گذاري کرد، توام با ديانت بود، کلک، خلاف و دروغ در آن راه نداشت.
امروز همان فضاي دفاع مقدس در سوريه ديده مي‌شود
*تسنيم: اخيراً عکسي از شما در ميان رزمندگان فاطميون منتشر شد که در حال نوحه‌خواني بوديد. چه شد که به سوريه رفتيد؟
در اين مدت سوريه زياد رفتم. به هر حال پاسدار هستم. وظيفه‌ من است که به سوريه بروم. از سوي ديگر، دوست دارم که دوباره در فضاي هشت سال دفاع مقدس و در حال و هواي جبهه‌ها قرار بگيرم. به نظرم همان فضاي دفاع مقدس الان در سوريه احساس مي‌شود. رزمنده‌ها مانند رزمنده‌هاي دوران جنگ تحميلي هستند؛ به همان اندازه متدين، با ايمان، شجاع، بدون هيچ چشم‌داشت. توفيق داشتم که در اين مدت چندبار به سوريه بروم و در ميان رزمنده‌ها مداحي کنم.
مقاومت در سوريه، مقاومت در برابر هجمه‌ها عليه ارزش‌هاست
*تسنيم: اوضاع امروز سوريه چه پيامي براي ايران و مردم ايران و کل مردم منطقه دارد؟ اوضاع سوريه و مقاومتي که آنجا انجام مي‌شود، چگونه است؟
پيام امروز سوريه اين است که بايد حافظ انقلاب باشيم. مقاومت در سوريه، مقاومت در برابر هجمه‌ها عليه ارزش‌هاست. رزمندگان ما آنجا از حرم حضرت زينب(س) دفاع مي‌کنند. اين‌ها خط قرمز‌هاي ماست و يک ارزش محسوب مي‌شود. مثل کربلا مي‌ماند، اگر کسي بخواهد به کربلا حمله کند، ساکت مي‌ايستيد؟ وقتي از حرم حضرت زينب(س) دفاع مي‌کنيم، يعني داريم از فرهنگ کربلا و عاشورا دفاع مي‌کنيم. يعني از انقلاب دفاع مي‌کنيم. يعني از ارزش‌هايمان دفاع مي‌کنيم.

تمام تلاش تکفيري‌ها نابودي تفکر انقلابي است
همه اين حملات و تهديدها بر سر کشور ماست. مي‌خواهند انقلاب زمين بخورد. به سوريه حمله مي‌کنند‌، مردم يمن را مي‌کشند تا اثرات انقلاب را از بين ببرند و نگذارند که آرمان‌هاي انقلاب نفوذ کند. نقشه دارند که با ما هم‌مرز و بعد وارد جنگ مستقيم شوند. تمام اين تلاش‌ها براي از بين بردن تفکر انقلابي است. حضور رزمنده‌هاي ايراني در سوريه به درخواست دولت سوريه بوده است. تمام بچه‌ها در کنار هم براي حفظ ارزش‌ها مقاومت مي‌کنند و مي‌جنگند. تمام هم و غم رزمنده‌ها حفظ امنيت و ارزش‌هاست.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۰۹۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیب تیم های فولاد و تراکتور

ترکیب تیم های فولاد و تراکتور اعلام شد.

ترکیب تیم های فولاد و تراکتور مشخص شده است.

ترکیب فولاد برابر تراکتور:

کریستوفر کنت، موسی کولیبالی، جفرسون باهیا، علی شجاعی، حمید بوحمدان، سینا مریدی، احسان پهلوان، محمد علی‌نژاد، ساسان انصاری، محمد عسکری و لوسیانو پریرا

ترکیب تراکتور برابر فولاد:

حسین پورحمیدی، مهدی شیری، عارف آقاسی، شجاع خلیل‌زاده، محمد نادری، ریکاردو آلوز، سید مهدی حسینی، گوستاوو واگنین، مهدی هاشم‌نژاد، رحمان جعفری و امیرحسین حسین‌زاده

از دست ندهید ????????????????????????

بایرلورکوزن رکورد 59 ساله را می‌شکند پاس دیدنی سردار آزمون برابر یوونتوس که با بی‌دقتی گل نشد (فیلم) کلوپ: امیدوارم با هوای بارانی اشک‌هایم را کسی نبیند پالما با ایرانی‌ها فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد

دیگر خبرها

  • گرامیداشت اربعین شهادت شهدای کنسولگری ایران در دمشق برگزار شد
  • مردم در زمینه خودکفایی محصولات کشاورزی تلاش کنند
  • دشمن تلاش دارد اعتماد مردم به نهادهای دینی را مخدوش کند
  • ترکیب تیم های فولاد و تراکتور
  • درگیری در حزب حسین الله کرم چند روز مانده به انتخابات مرحله دوم /لیست جدید منتشر شد /برخی کاندیداهای حاضر در لیست مشترک با امنا شائبه تخلف مالی دارند
  • درگیری در حزب الله کرم چند روز مانده به انتخابات مرحله دوم /لیست جدید منتشر شد /برخی کاندیداهای حاضر در لیست مشترک با امنا شائبه تخلف مالی دارند
  • اعتراض برخی از اعضای رزما به ائتلاف با امنا
  • شلیک ۷۰ راکت از لبنان به جولان اشغالی سوریه
  • امیر آراسته: جوانان درس مقاومت را از شهدا فرابگیرند
  • پیام تبریک فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مناسبت فرارسیدن روز بسیج سازندگی