Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@18:13:15 GMT

شناسایی 150 نقطه بحرانی حریق در جنگل‌ها و مراتع لرستان

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۱۰۱۶۷

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: 150 نقطه بحرانی حریق درجنگل‌ها و مراتع استان شناسایی شده است.

به گزارش ایسنا، شیرزاد نجفی در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان کوهدشت با محوریت پیشگیری از وقوع و اطفاء حریق از جنگل‌ها و مراتع، افزود: مجموع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان در سال 95، 884 هکتار بوده که نسبت به سال گذشته 67 درصد کاهش حریق را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی سرانه جنگل در استان را به ازای هر نفر 6 هزار و 914 متر مربع و در شهرستان کوهدشت 7 هزار و 314 متر مربع اعلام کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان هدف از آتش‎سوزی در جنگل‌ها و مراتع را تبدیل اراض جنگلی و مرتعی به زمین‌های زراعی، اختلاف قومی و قبیله‌ای، آتش زدن پس چر مزارع و سرایت به اراضی ملی دانست و اظهارکرد: طی بررسی‌های انجام شده در لرستان در 10 سال گذشته 90 درصد از آتش سوزی‌ها عمدی و 10 درصد غیرعمدی بوده است.

نجفی اضافه کرد: در سال 1395 سطحی معادل 844 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی لرستان دچار 48 حریق بوده است، که از این میان 167 هکتار از جنگل‌ها و مراتع شهرستان کوهدشت طعمه 3 فقره حریق شده است.

وی با بیان اینکه تعداد 150 نقطه بحرانی حریق درجنگل‌ها و مراتع استان شناسایی شده است، گفت: مجموع مساحت نقاط بحرانی در شهرستان کوهدشت 87 هزار و 731 هکتار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان افزود: استاندارد جهانی حفاظت از جنگل به ازاء هر 1000 هکتار یک نفر است که در ایران به ازاء هر 13 هزار هکتار و در استان لرستان به ازای هر 27 هزار هکتار یک نفر و در شهرستان کوهدشت با توجه به تعداد افراد مسئول اطفاء حریق 6 نفر به ازای هر 41 هزار و 678 هکتار یک نفر نقش حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی را بر عهده دارد.

نجفی مهمترین اقدامات انجام گرفته اداره کل منابع طبیعی در جهت مدیریت پیشگیری و اطفاء حریق از جنگل‌ها و مراتع را شامل تهیه و نصب تابلوهای هشدار دهنده، آموزش افراد، احداث جاده‌های نفوذی، ساماندهی نیروها، تهیه وسایل و ادوات و تجهیزات اطفاء حریق، برقراری گشت‌های حفاظتی(گشت‌های موتوری و خودرویی)، ایجادپایگاه‌های شناسایی و کشف حریق در فصول بحرانی و ایجاد کشیک اطفاء حریق که همه ساله از ابتدای خردادماه لغایت ابتدای آبان ماه کشیک در سطح ادارات منابع طبیعی تشکیل می‌شود، دانست.

آریایی مدیرکل ستاد بحران لرستان نیز با تاکید بر مدیریت بحران در زمان حادثه، مدیریت بحران را یک کار تیمی و گروهی دانست که هرکس وظیفه‌ای که بر عهده دارد به نحو احسن باید انجام دهد و در شهرستان‌ها، فرمانداران سر حلقه و سر گروه این مسئولیت هستند.

وی با اشاره به ماده 47 قانون حفاظت، گفت: هر کس در جنگل عمداً آتش سوزی کند به حبس مجرد از سه تا ده سال محکوم خواهد شد و در موقع حریق در جنگل‌ها، مامورین دولتی اعم از لشکری، کشوری و شهرداری‌ها که در نزدیکی آن محل هستند در مقابل تقاضای اداره منابع طبیعی، نیروی انتظامی یا بخشداری‌ها موظف‌اند به کلیه وسایل ممکنه دولتی و شهرداری که در اختیار دارند در اطفاء حریق کمک کنند.

مدیرکل ستاد بحران لرستان تصریح کرد: مامورین کشوری و شهرداری که در ایفای وظیفه مسامحه و قصور کنند به حسب مورد طبق مقررات ماده 58و 59 قانون استخدام کشوری مجازات می‌شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۱۰۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر

مهدی قاسمی از اجرای حکم قطعیت یافته قضایی و تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری با موضوع رفع تصرف از اراضی ملی پلاک فرخشهر خبر داد و گفت: به دنبال اجرای این حکم، تصرفات غیر قانونی شامل ساخت و ساز و کاشت درخت و ایجاد استخر به مساحت ۲۰ هزار مترمربع در اراضی ملی پلاک فرخشهر خلع ید شد.

بیشتر بخوانید

تخریب یک ملک در خیابان عمان شهرکرد

قاسمی افزود: این اقدام با دستور معاون دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شهرکرد و با حضور یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و پشتیبانی ماموران کلانتری ١۵ فرخشهر صورت گرفت.

به گفته وی؛ مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف، تصرف و یا ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی ملی می توانند موارد را از طریق شماره تلفن ١۵٠۴ و  سامانه ١٣٩ به صورت ٢۴ ساعته و شبانه روزی به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گزارش دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • طرح جنگل‌داری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی و توسعه توریسم بررسی شد
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال