Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: استان اصفهان به‌شدت در معرض گردوغبار قرار دارد که از ۲ منشأ و کانون‌های خارجی و داخلی استان تأثیر می‌پذیرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، حمید ظهرابی امروز در نشستی خبری به مناسبت هفته محیط زیست اظهارداشت: به آقای رئیس جمهور می‌گوییم این‌بار نوبت احیای زاینده‌رود است و مطالبه اصلی ما و مردم استان اصفهان رسیدگی سریع‌تر به مشکلات این حوضه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: انتظار ما از اصحاب رسانه و مردم استان همکاری بیشتر در زمینه کمک به احیای حوضه آبریز زاینده‌رود بوده که در تحقق این خواسته برحق و مهم توسط دولت مؤثر است.

کمبود منابع مالی مشکلی جدی در حفاظت محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه اعتبارات هزینه‌ای این اداره کل از حدود 5 میلیاردو 765 میلیون تومان در سال 92 به 12 میلیاردو 127 میلیون تومان در سال 95 رسیده است گفت: این درحالی‌است که در بخش اعتبارات عمرانی رقمی حدود 3 میلیاردو 300 میلیون تومان تخصیص یافته که بسیار ناچیز است.

وی افزود:ما همچنان معتقدیم هم در حوزه اعتبارات جاری و هم در اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای، سازمان حفاظت محیط زیست از ضعیف‌ترین دستگاه‌های دولتی کشور است.

ظهرابی خاطرنشان کرد: وقتی مسئولان می‌گویند اولویت نخست ما حفظ محیط زیست است پس باید در بخش تخصیص اعتبارات هم اولویت را به این سازمان بدهند تا مشکلات این حوزه با کیفیت و سرعت بهتری رفع شود.

اصفهان موفق‌ترین کلانشهر کشور در‌ کاهش آلودگی هوا

وی با اشاره به اینکه اصفهان در حوضه کاهش آلودگی هوا موفق‌ترین کلانشهر کشور بوده است، گفت: بارزترین اقدامات در این زمینه حذف انتشار 1772 تن آلودگی در هر شبانه‌روز به واسطه مصرف سوخت مازوت در 2 نیروگاه شهید منتظری و اصفهان بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اصلاح سوخت و استانداردسازی بنزین و توزیع بنزین یورو 4 ، نوسازی ناوگان حمل و نقل را از دیگر اقدامات در این زمینه دانست و افزود: در همین زمینه میزان گوگرد گازوئیلی که در شعاع 50 کیلومتری اصفهان به میزان 2.8 دهم مترمکعب توزیع می‌شد حدود ppm 7500 بود که امروز به کمتر از ppm 50 رسیده است.

وی به افزایش 4 برابری پایش‌های زیست محیطی در استان هم اشاره و خاطرنشان کرد: تعداد بازدیدهای ما از واحدهای صنعتی استان از 3105 مورد در سال 92 به 12598مورد در سال 95 رسیده و سبب افزایش تعداد روزهایی با هوای سالم در اصفهان از 107 به 294 روز شده است.

ادامه مقابله با کانو‌های بحرانی گردوغبار در اصفهان

ظهرابی با بیان اینکه در حال حاضر در فصول سرد سال 75 روز هوای ناسالم در اصفهان داریم که همچنان در صدد کاهش آن هستیم ، گفت: ارائه آمار مقابله با آلودگی هوا و گردوغبار به منزله از بین رفتن کامل این معضل نیست و باید مشکل را به تدریج حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان به‌شدت در معرض گردوغبار قرار دارد که از 2 منشأ و کانون‌های خارجی و داخلی استان تأثیر می‌پذیرد، افزود: کانون‌های بحرانی فرسایش بادی ما در داخل استان حدود یک میلیون و90 هزار هکتار است که در تلاش برای شناسایی و مهار آن‌ها هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تعطیلی بخش عمده‌ای از کارخانه‌های تولید گچ سنتی، تمدید نکردن مهلت قرارداد فعالیت 6 معدن گچ و خاک و جلوگیری از توسعه آن‌ها به‌عنوان تهدیدی جدی در شرق اصفهان و عامل ایجاد حدود 8 تا 12هزار هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی را از دیگر اقدامات بسیار مهم در مقابله با منشأ داخلی گردوغبار در استان عنوان کرد.

جبران تأخیر 10 ساله در احیای تالاب گاوخونی

وی با بیان اینکه احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی در گذشته زیاد مورد توجه نبود اما در 2 سال اخیر به یکی از مهمترین وظایف ما تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: در این مدت، تأخیر چند سال گذشته را جبران کردیم و امروز هم‌پای احیای تالاب‌های استان‌های همجوار که حدود 10 سال پیش احیای آن‌ها آغاز شده بود حرکت می‌کنیم.

ظهرابی نتیجه این تلاش‌های فشرده را تهیه و تدوین برنامه مدیریت زیست‌بومی با فعالیت 3760 نفرساعت کار و برگزاری 11 کارگاه مدیریت زیست‌بومی با حضور همه ذینفعان در این حوزه دانست و گفت: این برنامه آماده تصویب در مراجع قانونی است.

وی احداث ساختمان محیط‌ بانی و مدیریت تالاب بین المللی گاوخونی برای کنترل دقیق مشکلات و شرایط تالاب، برگزاری همایش‌های جهانی، راه‌اندازی 6 مدرسه تالابی در حوضه آبریز زاینده‌رود با هدف آموزش ویژه دانش آموزان در حوزه حفظ تالاب را از دیگر اقدامات مهم انجام شده در این حوزه اعلام کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان همچنین در مورد پایش و نظارت بر کیفیت آب‌های سطحی و زیرزمینی استان گفت: در نمونه‌برداری از آب‌های زیرزمینی و رودخانه زاینده‌رود که از سال 93 آغاز شده از 130 مورد به 692 مورد در سال 95 رسیده‌ایم که نشان دهنده‌ پیگیری با حساسیت بالا در این حوزه است.

وی بیان کرد: نمونه‌برداری از تصفیه‌خانه شهرک‌های صنعتی از 108 مورد در سال 92 به 658 مورد ، از تصفیه خانه‌های شهری از 214 به 1114 مورد و از پساب واحدهای صنعتی از 237 به 1152 مورد رسیده که نشان دهنده تغییر رویکرد دولت در حفظ محیط زیست است.

پوشش 95 درصدی جمعیت استان در طرح مدیریت پسماند

ظهرابی با اشاره به اینکه 6 کارخانه تولید کود کمپوست در استان اصفهان فعال است که حدود 80 درصد پسماند تولیدی را بازیافت می‌کنند، گفت: در حوزه پسماند صنعتی مشکلاتی جدی داشتیم که با مشارکت شرکت شهرک‌های صنعتی در حال تدوین برنامه‌ای برای رفع مشکل در این زمینه هستیم.

وی به قرارگرفتن بیمارستان‌های استان تحت پوشش سیستم‌های امحای پسماندهای ویژه اشاره کردو افزود: بزرگترین مرکز مدیریت و امحای پسماند صنعتی و ویژه در کشور در حوالی شهر هرند اصفهان به بهره‌برداری رسید که مجهز به مدرن‌ترین دستگاه‌های مدیریت و امحای این نوع پسماند است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تعداد شهرهایی که در استان دارای برنامه جامع مدیریت پسماند بودند از 38 مورد در سال 92 به 62 مورد در سال 95اعلام کرد و اظهارداشت: حدود 93 درصد جمعیت استان امسال با بهره‌برداری از کارخانه‌های تولید کود کمپوست در شهرستان‌های شهرضا، مبارکه ، دهاقان، خوانسار و گلپایگان زیرپوشش طرح مدیریت پسماند قرار می‌گیرند.

یک سوم حیات وحش کشور در استان اصفهان

وی تعداد جانوران پستاندار قابل سرشماری حیات وحش استان اصفهان را حدود 21977 رأس در سال 92 اعلام کرد و گفت: این آمار در سال 95 به 29015 رأس رسیده نشان می‌دهد استان اصفهان با دراختیار داشتن یک سوم حیات وحش کشور دارای تنوع زیستی قابل توجهی است.

ظهرابی افزایش تعداد مناطق تحت مدیریت محیط زیست و مناطق 4 گانه این اداره‌کل را از 2 مورد در سال 92 به 12 مورد در سال 95 اعلام کرد و افزود: نمونه افزایش این مناطق ایجاد اثری طبیعی- ملی در شهرستان برخوار نخستین‌بار در استان و ارتقای وسعت مناطق حفاظت شده ما از یک میلیون به یک میلیون و 270 هزار هکتار در 2 سال اخیر است.

وی همچنین با اشاره به اینکه بسیاری از استان‌های همجوار درگیر شیوع بیماری در حیات وحش خود شدند و تعداد زیادی از جانداران این حوزه را از دست دادند، تصریح کرد: ما در استان اصفهان به‌هیچ عنوان شاهد شیوع بیماری در بین حیات وحش نبودیم و این مهم با تلاش محیط‌ بانان و کارشناسان ما با برقراری برنامه‌های دقیق مراقبتی به‌دست آمد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: این درحالی بود که در یکی از مناطق حفاظت شده استان مرکزی براثر شیوع بیماری بیش از 90 درصد حیات وحش آنها نابود شده بود و این درگیری در استان‌های قم، فارس و تهران هم مشاهده شد.

وی با بیان اینکه براثر خشکسالی حدود 50 درصد بوته‌های پارک ملی کلاه قاضی اصفهان خشک شده و زندگی حیات وحش در خطر بود، افزود: با مشارکت مثال‌زدنی مردم منطقه و راه‌اندازی کمپین مردمی «نذرعلوفه» که الگویی برای دیگر استان‌ها بود، نیاز حیات وحش استان به علوفه تا حدود زیادی رفع شد.

بیش از 800 مدرسه استان زیرپوشش طرح‌های آموزشی زیست محیطی

ظهرابی درمورد جلب مشارکت مردم و آموزش همگانی در حوزه محیط زیست به عنوان بخشی مهم به ارتقای آموزش در مدارس در سال تحصیلی 92-93 از 253 به 883 مدرسه در سال تحصیلی 95-96 اشاره و خاطرنشان کرد: تشکل‌های زیست‌محیطی هم از 13 مورد در سال 92 به 39 مورد در سال 95 رسید اما بازهم برای استانی همچون اصفهان آمار کمی است.

وی با اشاره به اینکه با راه‌اندازی 5 مدرسه طبیعت در استان اصفهان جایگاه نخست کشور را در تعداد این مدارس دراختیار داریم، گفت: آموزش ‌906 معلم و به‌کارگیری 20 مروج در زمینه محیط زیست، برگزاری 5 دوره آموزشی و اجرای طرح یک ساعت با محیط بان در مدارس استان از دیگر اقدامات مهم ما در این زمینه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان همچنین ایجاد نخستین پاسگاه محیط بانی مردمی استان در شهرستان تیران و کرون را از راهکاری مؤثر انجام شده در استان برای نجات حیات وحش منطقه از نابودی عنوان کرد.

انتهای پیام/

R41346/P1377/S6,51/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۱۳۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران

به گزارش تابناک، «کورس ربیعی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه ماه اردیبهشت‌ زمان مناسبی برای ورود پرندگان تابستان‌گذران است، گفت: پرستوهای دریایی، چلچله‌ها، حواصیل‌ها، زنبورخوارها، و گلاریول‌های بال‌سرخ به‌همراه حدود 60 نوع دیگر از پرنده‌ها که شاید جمعیت آنها به یک میلیون بال برسد، با گرم‌شدن هوا خود را به محیط‌های طبیعی مازندران می‌رسانند.

وی تصریح کرد: این پرندگان در واقع برای تغذیه نیامده‌اند بلکه زمان آشیانه‌سازی و زادآوری آنهاست، لذا نیاز است گردشگران و طبیعت‌دوستان که به دل طبیعت می‌زنند؛ مراقب باشند آرامش آنها را بر هم نزنند.

ربیعی یادآور شد: زایش تنوع جانوری چون گوزن‌ها و شوکاها نیز در این فصل است و آنها برای تولیدمثل نیاز به آرامش دارند. 

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان مازندران با اعلام اینکه روز گذشته، شنبه، بازدید میدانی از میانکاله داشته و یک بال قو و فلامینگو را دیده است، گفت: گرچه با آغاز نشانه‌های سپری‌شدن زمستان، پرنده‌های زمستانه نیز مهاجرت به زیستگاه‌های اصلی را از سر می‌گیرند اما تالاب‌های مازندران در طول سال، میزبان پرنده‌های مختلفی است.

وی تصریح کرد: آب‌بندان‌ها، تالاب‌ها و محیط طبیعی مازندران مسیرهای چندگانه مهاجرتی است؛ هم مقصد است و هم محل گذار و استراحت و هم محل جابه‌جایی پرندگان؛ در واقع این موجودات زیبا در این توقفگاه‌ها، هم زیست دارند و هم آشیانه‌گذاری و تولیدمثل، اما مانند قوها و فلامینگوها نهایتاً به مبدأ بازمی‌گردند.

ربیعی با بیان اینکه جمعیت قابل‌توجهی از پرندگان تابستان‌گذران از جمله گلاریول‌های بال‌سرخ عاشق زمین‌های تالابی هستند، گفت: منبع غذایی خوبی برای آنها به‌ویژه حشرات در این نوع مناطق وجود دارد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش مازندران با اشاره به پایش‌های انجام‌شده در اوج حضور پرندگان زمستان‌گذران، نتیجه این سرشماری را ورود 200 هزار بال پرنده زمستان‌گذران به محیط‌های طبیعی استان اعلام کرد که نسبت به سال گذشته چندان تفاوتی نداشته است.

وی گفت: نیمی از این تعداد پرنده، در پناهگاه حیات وحش میانکاله به‌دلیل تنوع محیطی بالا، زمستان‌گذرانی داشتند.

بین 850 تا 900 تالاب در مازندران وجود دارد که تالاب‌های میانکاله، ازباران، سرخ‌رود، و لپو معمولاً بیشتر از دیگر تالاب‌ها در فصول مختلف سال، نشانه‌های روشنی از زیستمندی پرندگان مهاجر و بومی را به‌همراه دارند.

دیگر خبرها

  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند
  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟
  • روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • روستایی که سهم لک لک ها شد | لک لک هایی که روستاییان را مجبور به خانه سازی کردند
  • این لک لک ها اهالی را مجبور به خانه سازی می کنند
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران