Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@18:55:26 GMT

جولان صنایع چینی در بازار ایران

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۱۳۴۹۸

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشمر با اشاره به وضعیت نگران کننده کالاهای چینی در بازار گفت: متاسفانه در حوزه صنایع دستی هم جولان صنایع چینی در بازار ایران بسیار دیده می‌شود.

رضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به مناسبت روز جهانی صنایع‌دستی با بیان این مطلب اظهار کرد: هرچند تامین مواد اولیه برای صنعت گران صنایع دستی بسیار سخت هست ولی صنایعی که از چین می آید در همان شکل، ابعاد و مدل بسیار ارزان و قیمت بسیار پائینی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه صنعتگران رشته صنایع دستی باید به دنبال مواد اولیه گران و نایاب باشند، اظهار کرد: با حمایت های خود باید جلوی کالاهای چینی را گرفت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشمر با اعلام اینکه اکنون نگاه به صنایع دستی هنری است، بیان کرد: چون تاکنون خرید صنایع دستی در سبد خانوار قرار نگرفته هدیه داده نمی شود.

وی با اشاره به اینکه صنایع دستی نیازمند حمایت بیشتر است، اظهار کرد: در برخی تولیدات همانند چرم نگاه صنعتی حاکم بوده و توجه به آن اقتصادی است.

یوسفی با اعلام اینکه در این بخش باید عرضه برمبنای تقاضا باشد و دارای برند شوند، گفت: چون بسیاری از کالاهایی که در منطقه داریم فاقد کیفیت لازم بوده و سطح پایینی دارند باید سطح بندی شده و براین اساس قیمت گذاری شوند.

وی با تاکید براینکه همه باید سفیر تبلیغ صنایع دستی باشند، عنوان کرد: برخی رشته ها هستند که درآمدزا بوده ولی برخی مثل چلنگری(ساخت ابزار و ادوات) در منطقه فراموش شده اند.

وی در ادامه با اعلام اینکه بسیاری از هنرمندان صنایع دستی هنوز به این باور نرسیده اند که دست سازه های آنها می تواند درآمد زا باشد، گفت: فرت بافی روستای ایور از جمله صنایع دستی هست که باید تقویت شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشمر با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید به صنایع دستی توجه بیشتری داشته باشد هرچند کارهایی شروع شده اما هنوز کفایت نمی کند، افزود: آمادگی داریم با ورود به مدارس دانش آموزان را با رشته صنایع دستی آشنا کنیم.

وی با اعلام اینکه اکنون در کاشمر 15 کارگاه صنایع دستی فعال هستند، گفت: در سال گذشته بالغ بر 50 نفر مجوز گرفته اند و دو کارگاه دیگر در شرف گرفتن مجوز هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشمر با اشاره به اینکه اکنون 450 نفر در حوزه صنایع دستی فعال هستند، بیان کرد: در این حرفه باید مهم گردش مالی باشد نه اینکه چند نفر فعال هستند.

یوسفی با اعلام اینکه فرت بافی که به عنوان صنایع دستی در خراسان از جمله خواف و تربت جام تولید می شود دو وردی بوده اما فرت روستای ایور چهار وردی هست که می شود روی آن نقش پیاده کرد، عنوان کرد: بدون شک در اولین داوری دفاع می کنیم تا فرت بافی روستای ایور مهر اصالت بگیرد.

وی با بیان اینکه اگر این صنایع دستی بتواند نشان یونسکو بگیرد حضورش در نمایشگاههای بین المللی سود آوری بسیاری خواهد داشت، گفت: بسیاری صنایع دستی را جلوتر از هنرهای تجسمی می دانند و این می طلبد با حمایت های خود رونق را به این صنعت بازگردانیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر در ادامه با اشاره به اینکه برای اولین بار در منطقه ترشیز و در حوزه صنایع دستی سمنی به نام مجمع صنایع دستی ترشیز در حال شکل گیری است، افزود: هدف این مجمع ترغیب کننده مردم به سمت صنایع دستی و ایجاد کمپین های صنایع دستی است.

یوسفی در ادامه وضعیت بیمه صنعت گران صنایع دستی را یکی از مشکلات پیش رو دانست و گفت: متاسفانه بدون اینکه اعلامی بشود مدتی هست که بیمه هنرمندان صنایع دستی با مشکلات بسیاری مواجه شده است.

وی بیمه‌های هنرمندان صنایع دستی را یکی از خواسته های به حق صنعت گران دانست و اظهار کرد: نیاز هست مثل گذشته با نگاه جدی تری به این موضوع توجه شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر با بیان اینکه اگر به دنبال اقتصاد درون زا هستیم باید مشکلات پیش روی هنرمندان صنایع دستی را برداشت، گفت: صنایع دستی نیازمند روز آوری بوده و هنرمندان این عرصه باید آموزش ببینند.

رشته های منسوخ باید احیاء شوند

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز با بیان اینکه در زمینه آموزش جز استان‌های برتر در کشور هستیم، گفت: هرچند مشهد به عنوان شهر جهانی گوهر سنگ ها شناخته شد، اما شورای جهانی از مشهد وشهرهای اطراف مثل نیشابور انتظاری فراتر از آنچه هستند دارند.

محمدحسین مطیع با اعلام اینکه برای گسترده شدن آموزش در سطح استان نیازمند خرد جمعی هستیم، افزود: باید در زمینه برداشت محصول و فراوری آنها اقدامات جدید و به روزتری انجام شود.

وی بیان کرد: با پتانسیل هایی که در استان وجود دارد انتظاری که از صنایع دستی می رود بیشتر از سایر بخش هاست.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی با بیان اینکه با همکاری بیشتر می‌توان نتیجه مطلوب‌تری از آنچه هست به دست آورد، گفت: اکنون از 250 رشته صنایع دستی 70 رشته آن در استان خراسان انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه در این 70 رشته صنایع دستی22 رشته بومی و دارای مزیت صنایع دستی در استان وجود دارد که از جمله می توان به سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، سنگ‌تراشی، قلم‌زنی روی سنگ، ابریشم‌بافی، نواربافی، زیورآلات سنتی، پوستین دوزی و ارغوان‌بافی اشاره کرد، افزود: متاسفانه باید گفت نمد مالی یکی از هنرهایی هست که در حال فراموشی است.

وی با تاکید بر احیاء رشته های منسوخ شده، تنها راه احیاء و حفظ صنایع دستی فراموش شده همچون نمد مالی را تغییر روش تولید و نوع مصرف این اثر بیان کرد و افزود: به رغم اینکه صنایع دستی در اشتغالزایی نقش بسیار اساسی دارد اما کمتر به این موضوع توجه می شود.

مطیع با بیان اینکه اشتغالزایی که می توان با استفاده از صنایع دستی ایجاد کرد بسیار زیاد است، بیان کرد: صنایع دستی یکی از رشته هایی هست که در آن سرمایه بسیار کم ولی ارزش افزوده بسیار زیادی دارد.

وی با اعلام اینکه اگر به صنایع دستی توجه شود نتیجه بسیار خوبی می توان از این بخش گرفت، افزود: اکنون 16 هزار هنرمند در خراسان رضوی شناسایی و زیر پوشش اداره کل میراث فرهنگی قرار گرفته‌اند که از این تعداد حدود 8000 نفر، هنرمند صنایع دستی در رشته‌های مختلف هستند.

وی با بیان اینکه سال گذشته برای 350 هنرمند کارت صنعتگری صادر شده است، افزود: در خراسان رضوی بیش از 6900 هنرمند صنایع دستی در قالب مشاغل خانگی مشغول فعالیت هستند و از مجموع هنرمندان شناسایی شده، تاکنون حدود 3000نفر کارت شناسایی صنعتگری خود را به‌روز کرده‌اند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در ادامه به ورود جنس های چینی در حوزه صنایع دستی اشاره کرد و افزود: واردات و صادرات تحت کنترل ما نیست ولی باید گفت که در ایران اجناس صنایع دستی چینی بی رویه هست که باید کنترل شود.

مطیع با اعلام اینکه نمی شود واردات را قطع کرد ولی می توان بر آن‌ها کنترل بیشتری داشت تا ضربه جدی به بازار وارد نشود، اظهار کرد: آنچه از چین به نام صنایع دستی وارد می شود صنایع دستی نیست و ماشینی است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه ورود اجناس در حوزه صنایع دستی تحت کنترل ما نیست، گفت: چون اکثر این وسایل به طور ماشینی تولید می شوند به همین خاطر قیمت بسیار پایین تری دارند.

مطیع با اشاره به اینکه بازار به دنبال سود خود هست به همین خاطر تا وقتی اجناس چینی با قیمت پایین باشند از تولید کننده داخلی استقبالی نخواهد شد، اظهار کرد: قیمت پایین اجناس چینی موجب شده از صنایع دستی داخلی استقبالی نشود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۱۳۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه محمد معتمدی برای استفاده از صنایع دستی + فیلم

صنایع دستی به‌عنوان نماد فرهنگی، هویت و تاریخ یک کشور است باید توجه ویژه‌ای به آنها داشت. محمد معتمدی خواننده موسیقی‌های سنتی توصیه‌ای را به مردم برای استفاده هرچه بیشتر از صنایع دستی در منزل ارائه داده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • تولید بیش از ۸۵ نوع صنایع دستی در فارس
  • معرفی گوهرسنگ خراسان جنوبی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • توسعه گردشگری ایران و عمان باعث تقویت روابط اجتماعی می‌شود
  • رایزنی برای افزایش سفر بین ایران و عمان
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • حضور ۲ هزار بازرگان خارجی و ۸۰ کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران
  • (تصاویر) شاسی‌بلند چینی بازار ایران به بریتانیا می‌رود
  • توصیه محمد معتمدی برای استفاده از صنایع دستی + فیلم
  • تصاویر| شاسی‌بلند چینی بازار ایران به بریتانیا می‌رود / ورود چری به بازار خودروی اروپا