Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@00:25:55 GMT

رد پای روستانشینی قدیم در «تُل‌کمین» مردشت

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۱۴۶۷۰

«تُل کمین مرودشت فارس، دوره‌های فرهنگی و استقراری از دوره روستانشینی قدیم در هزاره ششم پیش از میلاد تا دوره میانه و پایانی اسلامی را در خود جای داده است.»

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، «نوروز رجبی»، سرپرست ایرانی مطالعات باستان‌شناسی گروه مشترک ایران و آلمان در «تُل کمین» با اعلام این خبر، گفت: نتیجه مطالعات فصل نخست در این محوطه نشان می‌دهد، از آغاز هزاره ششم پیش از میلاد تا آغاز هزاره اول و دوره هخامنشی پیوسته در این محوطه کلیدی استقرار فرهنگی و سکونتی وجود داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارت دیگر تنها در بازه‌ی زمانی پس از دوره هخامنشی تا سده‌های نخستین اسلامی در این محوطه هیچگونه شواهدی از استقرار فرهنگی دیده نشده است.

به گفته این باستان شناس، فصل نخست این فعالیت پژوهشی بیشتر با هدف شناخت و مطالعه پیش رفت و برنامه‌های گوناگون انجام شد که از جمله می‌توان به تهیه نقشه منحنی میزان (توپوگرافی) تپه، شبکه بندی، بررسی پیمایشی فشرده تپه و گردآوری مواد فرهنگی اشاره کرد.


او با تاکید بر اهمیت این محوطه برای مطالعه پیوسته زیستی در دشت مرودشت گفت: یکی دیگر از برنامه‌های این گروه مشترک، بررسی‌های ژئوفیزیک و ژئورادار (روش رادار نفوذی زمین) به منظور شناخت بهتر بقایای معماری و فرهنگی در دل تپه بود که می‌تواند بهترین راهنما برای ادامه مطالعات باستان شناسی مبتنی بر کاوش در فصل های آینده باشد.

تعیینعرصه و حریم برای جلوگیری از تخریب

رجبی افزود: به دلیل آسیب‌پذیری تپه به وسیله کشاورزان و برای جلوگیری از تخریب و تسطیح تدریجی این تپه، برنامه تعیین عرصه و حریم تپه با باز کردن دوازده گمانه در پیرامون تپه دنبال و به خوبی انجام شد.

به گفته وی، این برنامه پژوهشی باعث وضع مقررات و قوانینی برای تپه خواهد شد که به موجب آن هر گونه آسیب زدن به بقایای فرهنگی و تاریخی پیگرد قانونی و مجازات به همراه خواهد داشت.


او از دیگر برنامه‌های پژوهشی گروه مشترک ایران و آلمان در «تُل کمین» را آسیب‌شناسی، مستندنگاری و تهیه نقشه سه بعدی تپه بیان کرد تا به کمک آن مدارکی موثر از شرایط کنونی تپه به دست آید.


براساس این گزارش؛ مطالعات باستان‌شناسی مشترک پژوهشکده باستان شناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه گوته فرانکفورت با هدف پاسخگویی به پرسش‌های باستان شناسی و مسایل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جوامع هزاره چهارم تا هزاره اول پیش از میلاد در بلندی های فارس و دشت مرودشت و با تمرکز بر تُل کمین انجام شد .تُل کمین محوطه ای مهم بر کناره رودخانه کُر با گستره ده هکتار است که نخستین بار توسط ویلیام سامنر شناسایی و معرفی شد و در دهه شصت خورشیدی چندین گمانه توسط واندنبرگ بر روی آن باز شد.


این مطالعات با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و به سرپرستی مشترک نوروز رجبی و «جان واک مایر» یکی از برنامه های بلند مدت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است که براساس تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه گوته فرانکفورت انجام می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۱۴۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب عملیات مکانیکی آبخیزداری در استان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، جاوید بخت در بازدید از طرح‌های آبخیز داری آبدگاه باشت اضافه کرد: عملیات اجرایی پخش سیلاب آبدگاه باشت در سطحی به وسعت ۸۰ هکتار اجرا شده است.
وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده، با توجه به بافت خاک و شرایط توپوگرافی، سالانه می‌توانیم ۸ و ۴ دهم میلیون متر مکعب روان آب را در این منطقه کنترل کنیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری افزود: در بارش‌های اخیر تقریبا ۳ و ۴ دهم میلیون متر مکعب روان آب را در عرصه پخش سیلاب آبدگاه باشت کنترل کردیم.
 جاوید بخت عنوان کرد: سازه‌های آبخیزداری و آبخوانداری از سرعت سیل و تخریب آن می‌کاهد و موجب کاهش فرسایش خاک، نفوذ آب در زمین و تغذیه آب قنوات، چاه‌ها و چشمه‌ها می‌شود.
وی با بیان اینکه برای اولین بار در مصوبات اول سفر دولت به استان ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان مصوب شد گفت: ۳۳۰ هزار هکتار مطالعات آبخیزداری آماده در استان داریم که امیدواریم با تزریق اعتبار به مرحله عملیاتی برسد.

دیگر خبرها

  • یادداشت|تأملات سیدحسن حسینی در حوزه «بیدل شناسی»
  • اجرای ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب عملیات مکانیکی آبخیزداری در استان
  • اسرائیل با حذف میراث باستانی به دنبال نفی تاریخ فلسطین است
  • کشف حلقه گمشده تاریخ در فلات ایران
  • تایباد شهری مرزی؛ محل تلاقی راه‌های تجاری قدیم
  • ۳۳۶۰ نفر از موزه‌های خراسان شمالی بازدید کردند
  • تست شخصیت ریش: مدل ریش شما در مورد شما چه می‌گوید
  • اجرای ویژه برنامه های فرهنگی و هنری در موزه مردم شناسی ارومیه برای کودکان
  • چه خبر از بازگشت اشیای تاریخی تمدن جیرفت قاچاق شده به انگلیس؟
  • چه خبر از بازگشت اشیای تاریخی قاچاق در انگلیس؟