بولتن سینما و تلویزیون:خبرهایی از «جامجم»؛ از جنس خداحافظی/ کسي حواسش نيست، خانوادهها ميبينند!
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۱۴۸۹۹
گروه سینما و تلویزیون: اخبار حوزه سینما و تلویزیون نیز همواره مخاطبان خاص خود را داشته و دارد؛ به همین خاطر در مطلب پیش رو تلاش کردیم مهمترین و جذاب ترین مطالب این حوزه را جمع آوری نموده و تقدیم علاقه مندان کنیم تا اگر امکان پیگیری مطالب در طول روز را ندارد، در یک زمان مشخص و یکجا از آنها مطلع شوند.به گزارش بولتن نیوز، تیتر مهمترین خبرهای امروز 20 خرداد ماه 96، به صورت هایپرلینک در زیر آمده که شما می توانید با کلیک بر روی آنها به صورت اختصاصی وارد آن مطلب شوید؛ البته متن کامل این مطالب در ادامه مطلب نیز آمده است و شما می توانید متن کامل و تصاویر مرتبط عناوین را در ادامه مشاهده فرمایید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«ویلاییها» و مشکلاتی که گریبانگیرش شده استدکور «ماه عسل» در فضایی کهکشانی/ مخاطب به تاریکی دعوت میشودخبرهایی از «جامجم»؛ از جنس خداحافظیمرگ عقلانیتپورحسینی، بازغی و فراهانی به سریال گمشدگان پیوستند+ عکسخانه دوست همین جاست...کسي حواسش نيست، خانوادهها ميبينند!مهدويان: موضوع «ماجراي نيمروز» همچنان زنده استبازیگر برنده اسکار سر از برج تاریک در آورد+عکس
مشروح اخبار«ویلاییها» و مشکلاتی که گریبانگیرش شده است
سید محسن عبداللهی در یادداشت پیش رو که پیرامون فیلم ویلاییها نگاشته، معتقد است: این فیلم ارزشمند به علت همزمانی اکرانش با آثاری پر فروش همچون «نهنگ عنبر۲» و «گشت۲۲» با بی مهری گسترده ای از سوی سینماها و مسئولان اکران مواجه شد. فیلمی که قاعدتا بر اساس گفته های وزیر ارشاد، می بایست مورد توجه و حمایت ویژه قرار می گرفت، درگیر تسویه حساب های صنفی گشت و در پیچ و خم اکران، بدترین سرنوشت نصیبش شد.متن این یادداشت که به صورت اختصاصی در اختیار خبرنگار ما قرار گرفته شده است به شرح زیر می باشد:
یک بام و چند هوایی هم چنان در سینمای ایران موج می زند. چنان داستان های متناقضی از این عرصه به گوش می رسد که هر شنونده ای را متعجب می کند. وزیر ارشاد از حمایت از هنرمندان و آثار انقلابی و سهل کردن شرایط تولید فیلم های دفاع مقدسی می گوید، اما زیر مجموعه اش در سینما درست برخلاف این صحبت ها عمل می کنند.
در جایی دیگر از حفظ کرامت هنرمند و حمایت های گوناگون سخن می گوید، اما هنگامی که فردی به این عدم حمایت اعتراض می کند، با برخورد قهری مواجه می شود. داستان این تناقض ها یک روز باید حل شوند اما گویا آن روز در این نزدیکی ها نیست و باید به انتظار نشست.
«ویلایی ها» فیلمی به کارگردانی منیر قیدی در جشنواره فجر گذشته مورد توجه مردم و منتقدان قرار گرفت اما داوران جشنواره این فیلم را نپسندیدند و به صورت کاملی آن را نادیده گرفتند. همین امر باعث شد که عوامل فیلم و علی الخصوص قیدی، کارگردان آن، اعتراضاتی تند و تیز نسبت به شرایط داشته باشند. آن اتفاقات گذشت تا به زمان اکران «ویلایی ها» رسیدیم.
این فیلم ارزشمند به علت همزمانی اکرانش با آثاری پر فروش همچون «نهنگ عنبر۲» و «گشت۲» با بی مهری گسترده ای از سوی سینماها و مسئولان اکران مواجه شد. فیلمی که قاعدتا بر اساس گفته های وزیر ارشاد، می بایست مورد توجه و حمایت ویژه قرار می گرفت، درگیر تسویه حساب های صنفی گشت و در پیچ و خم اکران، بدترین سرنوشت نصیبش شد.
همزمانی اکران با آثار تجاری از یک سو و از سوی دیگر اکران در سالن های محدود و در سانس های کم مخاطب، تا حدود زیادی فیلم را زمین زد. به این علل شروع ماه مبارک رمضان را نیزمی بایست اضافه کرد تا مشخص شود که چرا اثری این چنین پرقدرت با شرایط بدی رو به رو شد و آیا کسی نبود به حضرات یادآوری کند که حداقل اگر مخالف شخص هستید، برای رزومه کاری خود و حمایت ظاهری از آثار دفاع مقدسی، از «ویلایی ها» حمایت می کردند تا فردا روز بتوانند چیزی برای عرضه داشته باشند.
اما آن چه در واقعیت رخ داده است، خلاف این موارد را نشان می دهد. بی مهری از جشنواره به اکران نیز کشیده شد و شورای صنفی نمایش قبل از این که موعد مقرر پایان اکران این اثر سر برسد، حکم به پایین کشیده شدن این فیلم از سرگروهی و جایگزینی «رگ خواب» حمید نعمت الله با آن را دادند. اقدامی که با اعتراضات گسترده عوامل فیلم رو به رو شد و پس از تهدید به خارج کردن فیلم از چرخه اکران توسط تهیه کننده و کارگردان، با موافقت عوامل «رگ خواب» یک هفته دیگر به «ویلایی ها» فرصت اکران دادند.
این مهلت تأثیری در وضعیت «ویلایی ها» نخواهد داشت و تنها مظلومیت سینمای دفاع مقدس را نشان می دهد. مشخص نیست چه تفکری در پس این رفتارها وجود دارد که با تمام وجود سعی می کنند آثاری که در حوزه انقلاب و دفاع مقدس می باشد را نادیده بگیرند و هر چه بیشتر این گونه سینمایی اصیل و ناب و انقلابی را سرخورده کنند. همین رفتارها باعث می شود که امثال قیدی، قید ساخت فیلم های دفاع مقدسی را بزنند و مانند حضرات منور الفکرنما، رو به سوی آثار شهری و سینمای معمولی این روزها بیاورند. سینمایی که سینما نیست و بیشتر شبیه آثار تلویزیونی است.
اما این که رئیس سازمان سینمایی و وزیر ارشاد اجازه می دهند در حوزه مدیریتشان، رفتاری خلاف سیاست های نظام و خود این مدیران رخ بدهد، جای تعجب دارد. هر فردی و علی الخصوص مسئولی که سخنی می گوید و وعده ای می دهد، در قبال گفته خود مسئولیت و تعهد دارد.
این تناقض آشکاری که میان وعده این دو مسئول رده بالای فرهنگی با عملکرد دستگاه زیر مجموعه ایشان وجود دارد، نه تنها از ضعف عملکرد، بلکه از بی پشتوانه بودن سخنان و عدم اعتقاد قلبی به آن چه شعار دادند نشأت می گیرد. ایشان اگر تعهد به وعده را جدی می گرفتند، بی شک نمی گذاشتند که بلایی این چنینی بر سر اثری که روایت گر زنان فداکار عرصه دفاع مقدس بود، بیاید و آن را به سمت نادیده گرفته شدن سوق نمی دادند. در واقع اگر تعهدی داشتند، اجازه از بین رفتن و کمرنگ شدن ارزش ها را نمی دادند و فرصت را از معاندان ارزش های انقلاب می گرفتند.دکور «ماه عسل» در فضایی کهکشانی/ مخاطب به تاریکی دعوت میشود
محمد یاراحمدی طراح باسابقه دکور و صحنه درباره دکور «ماه عسل» و ویژگی های آن گفت: سبک و سیاق دوست طراح ما آقای پیمان قانع به همین شکل است و ما چند سال است که می بینیم بک گراند این برنامه شامل یک پس زمینه سیاه می شود که چند نور یا لکه رنگی در عمق آن وجود دارد و همچنین استیجی که صندلی هایی برای مجری و مهمان دارد.
وی ادامه داد: بخشی از این طراحی به سلیقه تهیه کننده و برنامه ساز و بخشی هم به این بازمی گردد که برنامه به تکرار افتاده است که البته تکرار همیشه بد نیست. من از لانگ شات این دکور چندان بدم نیامد اما از نمای بسته احساس می شود که این کار کمی با عجله اجرایی شده چون ممکن است شما طرح خوبی داشته باشید که در اجرا به درستی درنیاید، بنابراین ممکن است این طراحی هم در اجرا کمتر روی آن وقت گذاشته شده باشد.
ما در بک گراند سیاه «ماه عسل»، حالتی کهکشان گونه می بینیم گویی مجری و مهمان در فضایی معلق صحبت می کنندیاراحمدی درباره این دکور که قرار بوده تصویری از یک شهر باشد، اظهار کرد: اکنون ما در بک گراند سیاه «ماه عسل»، حالتی کهکشان گونه می بینیم گویی مجری و مهمان در فضایی معلق صحبت می کنند. در نظر بیننده انگار طراح خواسته بگوید صحبت ها در این فضای لایتناهی انجام می شود و این میان حرف ها مهم است.
این طراح دکور پیشکسوت برنامههای سیما درباره طراحی رنگ های روی استیج عنوان کرد: این ترکیب که رنگ طلایی در آن به کار رفته است مرا یاد آتش فشان و گدازه های آتش فشان می اندازد و باید دید چقدر با محتوا همخوانی دارد.
وی اضافه کرد: اگر من بودم از این رنگ های گرم به این شکل استفاده نمی کردم بلکه ترکیبی از رنگ های ملایم تر به کار می بردم. این حالت گدازه داشتن با لحظات افطار که دوست دارید حال بهتری داشته باشید، همخوانی ندارد و اتفاقا با محتوا هم همخوانی ندارد.
یاراحمدی درباره طراحی تونل در «ماه عسل» نیز یادآور شد: متاسفانه ما مساله ای را از جایی گرته برداری می کنیم و توجهی نداریم که چقدر با فضای برنامه تناسب دارد. این مسیر و حلقه هایی که ایجاد شده است نیز بیشتر به مخاطب استرس می دهد. برای شما سوال ایجاد می شود که این تونل قرار است چه کارکردی داشته باشد آیا می خواهد به عنوان پل صراط در نظر گرفته شود و یا فردی که در این تونل دیده می شود از کجا می آید و به کجا قرار است او را ببرند. به هرحال اینجا یک نگاه سمبلیک حاکم است که باید درباره آن بحث شود.
این طراحی دکور برخلاف محتوای خود «ماه عسل» که قرار است محتوایش مخاطب را به نور و حال خوب دعوت کند، به تاریکی جلب می کندوی درباره نظر خود از این دکور اظهار کرد: این طراحی دکور برخلاف محتوای خود «ماه عسل» که قرار است محتوایش مخاطب را به امید، نور و حال خوب دعوت کند، به تاریکی جلب می کند. البته من می دانم زحمت زیادی برای این برنامه کشیده شده است اما خروجی نهایی دکور با محتوای برنامه زاویه پیدا کرده است.
یاراحمدی درباره هزینه های احتمالی دکور «ماه عسل» نیز عنوان کرد: این دکور پر هزینه ای است چون چنین استودیویی در سازمان نداریم که در اختیار یک برنامه قرار بگیرد و سوله ای است که بیرون از سازمان روی آن کار شده است. این پرهزینه بودن به دلیل متریال نیست اما از لحاظ پروداکشن کار پر هزینه ای است چون خود این فضا و اجرایی کردن یک ایده در آن به راحتی به دست نمی آید.
وی در پایان گفت: این سیاهی ذهن را تیره و تار می کند. تلویزیون با مخاطب عام طرف است و شاید این ترکیب رنگ خیلی هم هنری باشد اما برای چنین برنامه ای با مخاطب گسترده آن خوب نیست.خبرهایی از «جامجم»؛ از جنس خداحافظی
راهروهای جامجم، هرازگاه، محل پیچیدن شایعات است؛ شایعاتی از نوع خداحافظی مدیران ارشد این سازمان. درحالیکه یک سالی از آمدن علیعسگری به رسانه ملی نمیگذرد، برخی گمانهزنیها از کناررفتن علیعسگری از ریاست صداوسیما حکایت دارد. اوایل خرداد سال جاری بود که حجتالاسلام سیدرمضانعلی موسویمقدم، قائممقام رئیس صداوسیما، در گفتوگو با «فارس» رفتن علیعسگری را از این سازمان تکذیب کرد.
روزنامه «بانیفیلم» بود که اولبار گزارشی بلندبالا درباره دلایل خداحافظی احتمالی علیعسگری نوشت و محمدباقر قالیباف، عبدالرضا رحمانيفضلی، محمد حسینی، علی دارابی، اصغر پورمحمدی و حجتالاسلام موسوی را بهعنوان گزینههای ریاست این سازمان معرفی کرد. در بخشی از این گزارش آمده بود: «از اواخر سال گذشته شایعه تغییرات کلان در مدیریت سازمان صداوسیما به گوش رسید و حتی استعفای چندباره علیعسگری بارها در راهروهای جامجم پیچید؛ اما مانند خیلی از اتفاقات جاری در مملکت، این اتفاق مهم نیز به بعد از انتخابات موکول شد تا با مشخصشدن وضعیت دولت، تکلیف ریاست سازمان صداوسیما نیز مشخص شود. اگرچه یکی از مأموریتهای حیاتی صداوسیما برگزاری مناظرات انتخابات ریاستجمهوری بود و به اعتقاد خیلی از کارشناسان رسانه و اهالی سیاست، رسانه ملی در برگزاری این مناظرات نمره قبولی گرفت؛ اما نمیتوان کتمان کرد که رابطه تلویزیون با دولت که منتخب مردم برای چهار سال جدید هم هست، چندان تعریفی نیست و بیشک این رابطه خاکستری در حال و احوال تلویزیون تأثیرگذار خواهد بود».
انتقادها را روی چشم میگذاریمحدود یک سال پیش بود که خبررفتن محمد سرافراز و جایگزینی علیعسگری و حواشی قبل و بعد این جایگزینی تا مدتها ادامه داشت و حتی صحبتهای محمد سرافراز در مراسم تودیعش نیز رنگوبوی کنایهآمیزی داشت و نمیتوان از انتقاد لاریجانی درباره رویکرد صداوسیما در موضوع برجام در دوران مدیریت سرافراز به راحتی گذشت. سرافراز در پایان عمر مدیریتش در سازمان صداوسیما، در گفتوگویی با ایسنا، رفتنش را کمک به سازمان صداوسیما اعلام کرد و گفت رفتن او باعث شود صداوسیما کارش را با اقتدار و قدرت ادامه دهد. هرچند در ابتدا محمد سرافراز با شعار «جوانگرایی»، «برونسپاری» و «چابکسازی» دست به تغییرات گسترده مدیران باسابقه صداوسیما زد؛ اما محدودکردن قدرت عمل بسیاری از مدیران در مراکز تحت مدیریتشان و عزل یکباره بسیاری از آنها، زمینه این اختلاف را بیشتر میکرد و در نهایت، بسیاری از وعدههای سرافراز مبنی بر بهبود شرایط تلویزیون محقق نشد. سرانجام عمر ١٨ماهه مدیریت سرافراز با آمدن دکتر علیعسگری به پایان رسید؛ اما قطعا پس از تغییر و تحولات مدیریتی در سازمان صداوسیما، بسیاری نگاهشان به رویکرد و عملکرد عسگری در دورانی بود که سکاندار این مجموعه عریض و طویل میشود. چندین ماه از زمانی که علیعسگری بر صندلی مدیریت تکیه زده میگذرد، هرچند دوران مدیریت او تاکنون فراز و نشیبهای بسیاری داشته؛ اما قطعا او را میتوان مدیر اثرگذارتری دانست و ثبات دوران مدیریت او بیش از سابق است. تعدد سریالسازی و برنامهسازی نسبت به گذشته در دوران مدیریت او چمشگیرتر است و میتوان به برنامهریزیهای رسانه ملی در ماههای آینده دید بهتری داشت. از طرفی نمیتوان از برخی انتقادها در دوران مدیریت او به راحتی گذشت. برخی از این نقدها متوجه رویکرد تلویزیون در بحث پوشش اخبار است. مدتی قبل علیعسگری در مراسم تشییع پیکر آیتالله هاشمیرفسنجانی در پاسخ به سؤالی درباره افزایش انتقادها از سازمان صداوسیما نسبت به نحوه پوشش اخبار و حواشی درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و جلوگیری از پخش بخشهایی از شعارهای مردم در مراسم، اعلام کرده بود: «ما انتقادها را روی چشم میگذاریم و سعی میکنیم نسبت به انتقادها، عملکردمان را اصلاح کنیم».
گمانهزنی تازهطبق برخی شنیدهها، گویا عمر مدیریتی علیعسگری هم خیلی طولانی نیست و برخی از احتمال جایگزینی عبدالرضا رحمانیفضلی، وزیر کشور دولت یازدهم، برای مدیریت سازمان صداوسیما خبر میدهند. در همین رابطه سینمادیلی نزدیک به فریدون جیرانی نوشت: «درحالیکه پیش از این رسانههای مختلف از کنارهگیری دکتر علیعسگری از ریاست سازمان صداوسیما خبر داده بودند، خبرهای رسیده به سینما از احتمال بالای ریاست عبدالرضا رحمانیفضلی، وزیر کشور دولت یازدهم، برای این سازمان حکایت دارد. از قرار معلوم، بنا بود روز گذشته این خبر رسما اعلام شود که حوادث تروریستی تهران اعلام آن را به تأخیر انداخت. بهترشدن روابط صداوسیما و دولت میتواند از مشخصههای مدیریت احتمالی رحمانیفضلی بر این سازمان باشد».پیگیریهای خبرنگار «شرق» درباره صحتداشتن یا نادرستبودن این خبر از مسئولان صداوسیما بیپاسخ ماند و هنوز هیچیک از مدیران سازمان صداوسیما به انتشار این خبر واکنشی نشان ندادهاند؛ اما به توجه به اینکه تاکنون علیعسگری اعلام استعفا نکرده است و در گفتههای اخیرش خبری از رفتن نیست، نمیتوان چنین خبرهایی را خیلی نزدیک به واقعیت دانست و بعید به نظر میرسد عمر مدیریت علیعسگری به این کوتاهی باشد. توجه به یک نکته ضروری به نظر میرسد: رسانه ملی مدتهاست در شرایط سختی به سر میبرد که تغییرات در سطوح مدیریتی نمیتواند راهحل برونرفت از برخی مشکلات باشد. انتظارات از سازمان صداوسیما تغییر کرده و سالهاست مخاطبان رسانه ملی از تلویزیون کشورشان انتظار تغییرات وسیعتر و چشمگیرتری را دارند. جدیدترین انتقادها به صداوسیما در پی حادثه تروریستی ١٧ خرداد در تهران مطرح شد. بسیاری پرسیدند چرا رسانه ملی بسیار کند و با محدودیت اخبار را پوشش داد. البته بسیاری هم معتقد بودند در مبحث ارتباطات، روزنامهنگاری و روابطعمومی، زمانی که مباحثی مانند مدیریت بحران، پوشش خبری، روشهای اطلاعرسانی و امنیت ملی را در کنار یکدیگر قرار میدهیم درمییابیم که حرکت صداوسیما صحیح بوده.
گمانهزنیای که به حقیقت پیوستسکوت روابطعمومی سازمان صداوسیما به شایعات رفتن علیعسگری دامن میزند. بسیاری از رسانهها این سکوت را نشانه تأیید خبرهایی از این دست تلقی میکنند. سال گذشته، درست در همین روزها، روابطعمومی صداوسیما در واکنشی دیرهنگام نهتنها استعفا و غیبت سرافراز را تکذیب کرد و از آخرین فعالیتهای رئیس سازمان در آخرین روزهای سال در این مجموعه سخن به میان آورد، بلکه حتی بحث برخورد حقوقی با منتشرکنندگان این گمانهزنیها را هم مطرح کرد. آن زمان برخی رسانهها خبر از استعفای محمد سرافراز دادند و اینبار یک گزینه تازه نزدیک به غلامعلی حدادعادل را مطرح کردند: علیعسگری، معاون فنی سازمان صداوسیما، در دوره عزتالله ضرغامی. این گمانهزنی البته بهسرعت به حقیقت پیوست تا ثابت کند برخی گمانهزنیها بیخود و بیجهت نیست.***خبرهایی از جنس استعفا و خداحافظی وقتی که با تواتر منابع همراه شود، مخاطب را به ماجرا حساس میکند، اما فارغ از این قضاوتها، تغییرات مدیریتی کوتاهمدت دستکم در دو سال گذشته، حواشی بسیاری را بر سر راه کیفیت برنامههای تلویزیون ایجاد کرده است. منتظر میمانیم تا ببینیم آیا در بر پاشنه تغییر در رویکردها و رفتارهای رسانه ملی خواهد چرخید یا نه.مرگ عقلانیت
سریال محبوب «خانه پوشالی» در حالی به فصل پنجم رسیده است که سرشناس ترین هوادار آن یعنی «باراک اوباما» دیگر بر مسند قدرت نیست و یک رئیس جمهور غیرعادی به نام «دونالد ترامپ» قدرت را به دست گرفته است. «فرانک آندروود» با بازی درخشان «کوین اسپیسی» در فصل های گذشته برای تصاحب مقام ریاست جمهوری دست به همه کار زد، دروغ گفت، تهمت زد، رشوه و باج داد و حتی دستش به خون آلوده شد.
حالا در فصل پنجم هم آندروود باید رقیب جمهوری خواه خود را در انتخابات شکست دهد و این بار با رأی مردم به مقامش مشروعیت ببخشد. شباهت هایی میان آمریکای خانه پوشالی و آمریکای واقعی وجود دارد که نظر بسیاری از رسانه ها را به خود جلب کرده است. در اینجا 7 مورد از مهم ترین شباهت ها را بررسی می کنیم:1- ارتباط با روسیهآمریکای آندروود: در فصل جدید مجموعه مانند فصول قبل، آمریکای آندروود ارتباط نزدیکی با روسیه دارد. گرچه این ارتباط چندان دوستانه نیست اما در بسیاری از سکانس ها می بینیم که دو طرف همدیگر را به اسم کوچک صدا می کنند و به ظاهر صمیمیتی در میان آن ها وجود دارد. رقابت با روسیه در میدان سوریه نیز در بسیاری از لحظات سریال دیده می شود.آمریکای ترامپ: ارتباط ترامپ با روسیه به خصوص در زمان انتخابات، هنوز هم یکی از سرتیتر های رسانه های غربی است، ترامپ در بیشتر این گزاره ها متهم است که از سرویس های روسی برای پیشبرد اهدافش استفاده می کند. البته نظرات خود ترامپ هم درباره پوتین بر قدرت این اتهامات افزوده است.
2- سوریه و نبرد علیه داعشآمریکای آندروود: در دنیای سیاستِ آندروود، سیاست خارجی اهمیتی ندارد به جز در مواردی که این اقدامات بین المللی به سود روابط داخلی او ختم شود. در این فصل هم داستان چندان متفاوت نیست. آندروود برای فرار از شکست در انتخابات، داعش را که در سریال به نام «آیکو» شناخته می شود بهانه اقداماتی امنیتی می کند تا از آن به سود خود بهره ببرد. همچنین در قسمتی از فصل پنجم، او از ماجرای رسانه ای سلاح های شیمیایی استفاده می کند تا با حضور نظامی در سوریه، افکار عمومی از روابط داخلی آمریکا منحرف شود.آمریکای ترامپ: پس از وقوع حمله شیمیایی در سوریه، ترامپ در اولین فرمان نظامی خود دستور حمله به سوریه را صادر کرد. بسیاری از رسانه ها هدف از این کار را منحرف کردن افکار عمومی در آمریکا مطرح کردند.
3- هکر ها و انتخابات ریاست جمهوریآمریکای آندروود: در فصل پنجم سریال، آندروود با هک کردن برخی سیستم های مدیریت و خدمات شهری، در انتخابات ایجاد آشفتگی می کند تا بتواند از این آب گل آلود ماهی بگیرد. او در این راه از برخی کارکنان سازمان سیا استفاده می کند.آمریکای ترامپ: پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، رسانه ها شک و تردیدی را نسبت به احتمال نفوذ هکر ها و به خصوص هکر های روسی به سیستم انتخابات مطرح می کردند. گفته می شود حملاتی هم در این راستا انجام شد که یکی از آن ها در افشای ایمیل های «هیلاری کلینتون» موفقیت آمیز بود و نقش کلیدی در آرای نهایی داشت.
4- کمیته تحقیقآمریکای آندروود: از قسمت های میانی فصل پنجم ماجرای تحقیق از ریاست جمهوری به علت تخلف های متعدد مطرح می شود. آندروود متهم است از روش های غیرقانونی برای پیروزی در انتخابات استفاده کرده است. در این بازجویی ها از نزدیک ترین افراد به پرزیدنت سوال می شود. همچنین یکی از مهم ترین مقامات اف بی آی نیز در برابر هیئت تحقیق مورد پرسش قرار می گیرد.آمریکای ترامپ: پس از اخراج رئیس اف بی آی توسط ترامپ، جلسات مختلفی درباره علت این عزل عجیب وغریب برگزار شد. در حال حاضر کمیته تحقیقی درباره ارتباط این دو شخص با یکدیگر و دخالت های احتمالی خارجی در انتخابات به سود کاندیدای پیروز در آمریکا در جریان است. این اخبار بخش عمده ای از اخبار روز رسانه های این کشور را به خود اختصاص می دهد و هیچ بعید نیست در آینده نزدیک شخص رئیس جمهور برای پاسخگویی به برخی سوالات به کمیته تحقیق احضار شود.
5- نامزد های نامحبوب و مشارکت پایینآمریکای آندروود: برخی از ایالت های آمریکا به طور سنتی به یکی از دو جناح دموکرات و جمهوری خواه گرایش دارند، اما این پیش بینی زمانی محقق می شود که درصد قابل توجهی از مردم در انتخابات مشارکت داشته باشند. به همین دلیل در بسیاری از سکانس های فصل پنجم، نامزد ها مردم را به حضور در انتخابات دعوت می کنند. در خانه پوشالی، نامزد دموکرات به علت مشارکت پایین مردم در آستانه شکست قرار می گیرد. نامزد جمهوری خواهان هم گرچه از این شرایط ممکن است بهره مند شود اما او هم فردی محبوب به تصویر کشیده نمی شود. در واقع هر دو نامزد اصلی افراد محبوبی میان آمریکایی ها نیستند.آمریکای ترامپ: میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا حدود 54 درصد پیش بینی شده است که آمار خوبی به نظر نمی رسد. (آمار قطعی میزان مشارکت، یک سال بعد از انتخابات منتشر می شود) از طرفی در بسیاری از نظرسنجی ها پیش از انتخابات این نتیجه حاصل می شد که هیچ کدام از دو نامزد از محبوبیت بالایی در میان عموم مردم برخوردار نیستند. به گزارش مراکز نظرسنجی بین المللی محبوبیت ترامپ در میان روسای جمهور دو دهه گذشته آمریکا در کمترین سطح ممکن است و این نرخ روز به روز روندی نزولی را طی می کند.
6- مرگ عقلا نیتآمریکای آندروود: در یکی از مهم ترین لحظات فصل پنجم و در یکی از آن سکانس های درخشانی که اسپیسی مستقیماً با دوربین صحبت می کند، رئیس جمهور آمریکا به مخاطبان اعلام می کند «به دوران مرگ عقلانیت و شعور خوش آمدید» . بعد از این صحنه است که با اتفاقات هیجان انگیز و تصمیمات حیرت آور آندروود مواجه می شویم. این جمله کوتاه از سوی آندروود برای مخاطب یادآور رویداد های چند ماه اخیر آمریکاست.آمریکای ترامپ: ترامپ قابل پیش بینی نیست! توئیت های بی ربط، تصمیمات خلاف قانون و عزل و نصب های بی دلیل، همه نشان از فقدان عقلانیت در تصمیمات ترامپ دارد. بسیاری از کارشناسان نبود عقلانیت را مهم ترین مشکل سیستم مدیریتی چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا معرفی می کنند و حتی برخی روانشناسان او را بیمار می دانند! به همین دلیل است که باید هر روز منتظر یک غافل گیری جدید از سوی او باشیم. رفتار های ترامپ شبیه هر چیزی باشد با عقل و استنباط میانه ای ندارد.
7- قدرت سیاست - قدرت تجارتآمریکای آندروود: طمع قدرت مهم ترین مؤلفه شخصیتی «فرانک آندروود» در «خانه پوشالی» است. هیچ چیز و هیچ کس نمی تواند مانع رسیدن او به قدرت شود اما نهایت قدرت برای آندروود کجاست؟ صندلی ریاست جمهوری آمریکا؟ این مقام هم شاید برای او به اندازه کافی قدرتمند نباشد. شاید این خواست را بتوان در وال استریت پیدا کرد. بازار آزاد و دنیای تجارت بر قلمروی سیاست چیره می شود یا سیاست تعیین کننده بازار است؟ او در انتهای این فصل پاسخ این پرسش ها را خواهد داد!آمریکای ترامپ: پیش از انتخابات اخیر، «دونالد ترامپ» هیچ سابقه سیاسی یا اجرایی در نظام کشورداری آمریکا نداشت و تنها با یک پشتوانه هنگفت مالی و رسانه ای توانست به کرسی ریاست جمهوری برسد. طمع قدرت برای ترامپ، دیگر افزایش سرمایه یا تعدد طبقات برج شخصی اش نیست، او قدرت را در ریاست جمهوری دیده و به همین دلیل وارد این عرصه شده است، اما این جایگاه می تواند نهایت قدرت برای ترامپ باشد یا تجربه ای کوتاه او را به دنیای تجارت آزاد بازمی گرداند؟ آیا سیاست بازی های معمول برای ترامپِ تاجر کسالت آور نیست؟ برای پاسخ این سوالات هم باید تا پایان فصل چهل و پنجمِ ریاست جمهوری آمریکا صبر کرد.پورحسینی، بازغی و فراهانی به سریال گمشدگان پیوستند+ عکس
پرویز پور حسینی، پژمان بازغی، فریبا نادری، شقایق فراهانی، رامین ناصر نصیر، پاشا رستمی و بهاران بنی احمدی به عنوان بازیگران جدید به سریال گمشدگان پیوستند و جلوی دوربین رفتند و قرار است بزودی بازیگران مطرح دیگری در هفته آینده به سریال بپیوندند.
پیش از این بازیگرانی همچون روشنک گرامی، بهنام تشکر، ستاره اسکندری، سعید داخ، کتانه افشارینژاد، مهرداد ضیایی، حسن تسعیری، یاسر جعفری، آرزوابی زاده، سارا مهدوی، ادوین راستاد در سریال نقش آفرینی کردند.
تصویربرداری این مجموعه همچنان ادامه دارد و تاکنون بیش از 60درصد سریال پیشرفت داشته است و تدوین آن نیز به صورت همزمان ادامه دارد تا سریال برای پخش در موعد مقرر در تابستان سال 96 آماده شود.
مجموعه تلویزیونی «گمشدگان» محصول گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما است و داستان آن با نگاهی آسیب شناسانه و اجتماعی به معضل اعتیاد و تاثیرات مخرب آن بر خانواده میپردازد.
عوامل سریال «گمشدگان» عبارتند از: کارگردان: رضا کریمی، نویسندگان: رضا مقصودی و احسان جوانمرد، مدیر تصویر برداری: علیرضا رنجبران، تصویربردار: سجاد حیدری، تدوین: فریدون جامه بزرگ، مدیر تولید: مهدی رجبی، دستیار اول کارگردان و برنامهریز: عادل معصومیان، طراح صحنه و لباس: پیام سوری، طراح گریم: مجید اسکندری، صدابردار: رضا کنشلو، منشی صحنه: جمشید خندان، مدیر تدارکات: روحالله رهبری، عکاس: علی حمیدنژاد، نورپرداز: نورالدین جعفری، مشاور امور رسانهای: علی زادمهر، ناظر کیفی: سیدهادی موسوی تهیه کننده: علی حجازی مهر، محصول گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما.خانه دوست همین جاست...
این روزها امتحان نهایی فیلمی به کارگردانی عادل یراقی، نویسندگی عادل یراقی و عباس کیارستمی و تهیهکنندگی مصطفی شایسته روی پرده است و توانسته رضایت شمار زیادی از دوستداران سینمای متفاوت از جریان اصلی سینما را جلب کند. در این فیلم که شهاب حسینی، لیلا زارع، بهنام اصغری و امیر سلامتی
منبع: بولتن نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۱۴۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی
به گزارش خبرنگار مهر، «سینما» یکی از هنرهای هفتگانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویسها و گروههای خبری رسانهها به خود اختصاص میدهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذرهبین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل میشوند. در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیشروی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.
«اتاق فرار» و «ایساتیس»؛ پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه و مستند در هنر و تجربه
از زمان شکلگیری گروه سینمایی «هنر و تجربه»، فیلم کوتاه مورد توجه بیشتری قرار گرفت و اکران عمومی فیلمهای کوتاه در این گروه سینمایی معنایی دیگر پیدا کرد و امیدی برای فیلمسازان سینمای کوتاه برای اکران فیلمهایشان شکل گرفت. فیلمهای کوتاه در بستههایی ۴ الی ۷ فیلمی به صورت یک اکران واحد در سینماهای «هنر و تجربه» اکران میشدند که این روش، از سوی فیلمسازان سینمای کوتاه بسیار مورد توجه قرار گرفت. از سال ۱۳۹۸ تاکنون؛ بستههای «یلدای کوتاه»، «۱۰۸ دقیقه در یک قرن»، «بازگشت کوتاه»، «هفت»، «وضعیت قرمز»، «پنج گان کوتاه»، «یک سانس؛ چند رویا»، «ژانر وحشت» و «ژنریک؛ شش فیلم شش نگاه» و «اتاق فرار» اکران شده اند.
اقبال عمومی به فیلمهای کوتاه به اندازه سینمای بدنه نیست اما در هفتهای که گذشت اعلام شد تعداد مخاطبانی که بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» را دیدند، بیش از همه بستههای قبلی بوده اند.
این اتفاق برای فیلم مستند «ایساتیس» نیز افتاد و اکران این فیلم مستند نیز با اقبال عمومی مواجه شده است. مستند «ایساتیس» ساخته علیرضا دهقان طبق آمار در سامانه سمفا تاکنون بیش از ۱۰ هزار مخاطب داشته است.
پیش از این فیلمهای «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریانپور، «پسر انسان» به کارگردانی سپیده میرحسینی و «مقیمان ناکجا» به کارگردانی شهاب حسینی پرمخاطبترین فیلمهای «هنر و تجربه» (۱۴۰۱ تاکنون) بودند.
اضافه شدن ۳ فیلم به چرخه اکران سینماها
جلسه شورای صنفی نمایش روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در خانه سینما برگزار شد که پس از بررسی، قرارداد سه فیلم ثبت شد؛ فیلم سینمایی «تاوان» به کارگردانی رامین سهراب زاده و تهیه کنندگی محسن صرافی به سرگروهی پردیس سینمایی هنر شهر آفتاب شیراز. فیلم سینمایی «نیلگون» به کارگردانی حسین سهیلیزاده و تهیه کنندگی ایرج محمدی با پخش «رسانه فیلمسازان مولود» به سرگروهی سینما فرهنگ و فیلم سینمایی «قلهک» به کارگردانی و تهیه کنندگی مصطفی شایسته با پخش «هدایت فیلم» به سرگروهی پردیس سینمایی ملت. همچنین مقرر شد اکران فیلمهای سینمایی «تاوان» و «نیلگون» از ۱۹ اردیبهشت در سینماهای سراسر کشور آغاز شود.
حسین سهیلی زاده پیش از این، موفقیتهایی را با سریالهای تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی در جذب مخاطب به دست آورده است و «نیلگون» اولین فیلم بلند سینمایی او محسوب میشود و باید دید که مخاطبان سینمایی نیز از اثر او استقبال میکنند یا خیر.
مصطفی شایسته تهیه کننده و کارگردان سینما است که تهیهکنندگی آثاری چون «بی پولی» و «کنعان» را در کارنامه دارد. او نیز که کارهای سینمایی معدودی را کارگردانی است، در سال ۱۴۰۲، فیلمهای «قلهک» و «خرچنگ» را ساخته است و حالا «قلهک» طی روزهای آینده به اکران میرسد.
فیلم «تاوان» هم همان «لایه های دروغ» است که پیش از این در جشنواره فیلم فجر اکران شد و به عنوان اولین فیلم اکشن مشترک ایران و فنلاند معرفی شده است.
شایعاتی برای رفتن رییس سازمان سینمایی و رد آن
در چند روز اخیر شایعاتی مبنی بر برکناری و تودیع محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی از سمت خود منتشر شده بود که در نهایت مهدی سموعی رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب توییتی به این شایعات پایان داد و تودیع یا تغییر محمد خزاعی را رد کرد.
مهدی سموعی، ابتدای این هفته با انتشار یک توییت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شنبه در شورای زیر ساخت وزارت فرهنگ، محمد خزاعی گزارش خوبی داد، به آقای وزیر شایعات اخیر را گفتم و جویا شدم. آقای اسماعیلی در جلسه و پشت بلندگو گفت: خزاعی کارهای نیمه تمامی دارد که با مدیریت او تا پایان دولت به اتمام خواهد رسید. تمام. امروز خبر رکوردشکنی دیگری را از فروش سینما شنیدیم. از همکاران درخواست دارم به حاشیهها توجه نکنند. تغییری در مدیریت سازمان سینمایی نداریم.»
اولویتهای تولید سینما در سال جدید چیست؟
رییس سازمان سینمایی اولویتهای تولید آثار سینمایی، کوتاه، مستند و انیمیشن در سال ۱۴۰۳ را در یکصد و هفتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی اعلام کرد.
خزاعی با توجه به نهایی شدن سیاستگذاری اولویت های تولیدی در شورای عالی تولید، عنوان کرد: علاوه بر موضوعات اجتماعی، دینی، خانوادگی و اخلاقی، تقویت بنیاد خانواده، توجه به موضوع جمعیت، حل مسایل اجتماعی، خدمات و پیشرفتهای نظام و کشور، توجه به مفاخر ملی و عناصر هویتی، عزت ملی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، ترویج امید، موضوع ایثار، شهادت، تبیین نقش جبهه مقاومت و تقویت فرهنگ عفاف و حجاب از جمله اولویتهای ابلاغی تولیدات امسال است. با سیاستهای اتخاذ شده در حوزه تولید و اکران فیلمها، پیشبینی میشود در سال جاری این رونق و اقبال عمومی را به آثار اجتماعی، دفاع مقدس و سایر ژانرهای سینمایی شاهد باشیم.
افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم کوتاه
انجمن سینمای جوانان ایران سقف حمایتهای خود از تولید فیلم کوتاه را در همه سطوح تولیدی افزایش داد. این انجمن بهعنوان فراگیرترین مدرسه سینمایی کشور که رسالت خود را آموزش حرفهای سینما و کشف و حمایت از استعدادهای سینمایی ایران میداند، از طریق پیچینگ به بررسی طرحها و فیلمنامههای کوتاه سینمایی میپردازد و بنابر سطح فیلمساز و فیلمنامه، در سه قالب «فیلماولی»، «نیمه حرفهای» و «حرفهای» از ساخت فیلم کوتاه جوانان ایران حمایت میکند.
طبق مصوبه هیاتمدیره انجمن سینمای جوانان ایران منوط به تایید فیلمنامهها در فرآیند پیچینگ در سال ۱۴۰۳، فیلماولیها تا سقف اعتبار ۲۵ میلیون تومان، فیلمهای نیمهحرفهای تا سقف ۱۲۵ میلیون و فیلمهای حرفهای میتوانند تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان، بودجه تولید دریافت کنند. همچنین، هنرمندان پس از ساخت اثر خود، در صورت بالابودن سطح کیفی اثر و منوط به تایید شورای عالی تولید انجمن سینمای جوانان ایران، امکان درخواست متمم قرارداد را نیز دارند که در مجموع (مبلغ قرارداد به علاوه متمم) برای فیلماولیها تا سقف ۵۰ میلیون تومان، برای نیمهحرفهایها تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان و برای حرفهایها تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود.
اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
سامانه ثبت طرح مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ بازگشایی میشود. علاقهمندان به سینمای مستند و همکاری با مرکز گسترش میتوانند از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با ورود به سامانه ثبت طرح درdefc.ir (بخش تولید) طرح خود را ثبت کنند. پیگیری وضعیت بررسی طرحها و نتایج در سامانه مرکز و صفحه شخصی امکانپذیر است.
اولویتهای مرکز گسترش نیز همچون اولویتهایی که سازمان سینمایی اعلام کرده، به «خانواده و جمعیت»، «محیط زیست، مدیریت انرژی، حیات وحش»، «طرح مسایل اجتماعی، پرسشگری، مطالبهگری»، «پیشرفت و تولید در کشور» و «انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت فلسطین» اختصاص دارد.
طرحهایی که در قالب این اولویتها نباشند اما با معیارهای تولید و حمایت در مرکز گسترش همخوانی داشته باشند، فرصت ساخت را به دست خواهند آورد، همچنین طرحهایی که دارای دمو باشند، در اولویت بررسی قرار خواهند گرفت.
آغاز نظارت سازمان سینمایی بر محتوای خارجی پلتفرمها
پس از انتشار و ممنوعیت پخش سریال مصری «حشاشین» در پلتفرمهای نمایشی، محمد خزاعی در نامهای خطاب به معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، با اشاره به حضور پررنگ آثار سینمایی خارجی (شامل آثار مستند، کوتاه، انیمیشن و آثار بلند سینمایی) در سکوهای نمایش فیلم کشور آورده است:
«با استناد به ابلاغیه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ایجاد ساز و کار راهاندازی بخش نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلمهای خارجی متقاضی نشر بر سکوهای نمایش فیلم، از این پس عرضه این آثار منوط به اخذ تاییدیه نمایش از سازمان سینمایی است.»
در این نامه بر تهیه ساز و کارهای لازم برای تشکیل و اداره این مجموعه نظارتی و نیز تدوین دستورالعمل نحوه نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلمها و آثار سمعی و بصری متقاضی نشر بر سکوهای نمایش فیلم تاکید شده است. خزاعی در این نامه همچنین تدوین ضوابط ناظر بر فیلمهای خارجی متقاضی نشر بر بسترهای نمایش فیلم و نیز برگزاری جلسات مختلف با بخشهای مربوطه را خواستار شده است. با توجه به اهمیت نظارت بر آثار سینمایی خارجی و پایش محتوایی این آثار صدور این ابلاغیه فصل تازهای در تخصصی شدن و تمرکز بیشتر بر ماهیت آثار خارجی ارزیابی میشود.
اکران خصوصی «مست عشق» برای شمس و مولوی پژوهان
اکران خصوصی فیلم سینمایی «مست عشق» برای مولویشناسان، شمس پژوهان و شاهنامهپژوهان روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه در موزه سینما برگزار شد. در این اکران، چهرههای برجستهای چون محمدعلی موحد، میرجلالالدین کزاری، ژاله آموزگار پژوهشگر فرهنگ و زبانهای باستانی، عبدالمجید ارفعی متخصص زبانهای باستانی و مترجم خط میخی عیلامی، لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر و یونس شکرخواه متخصص علوم ارتباطات حضور داشتند.
حسن فتحی در این مراسم متنی را قرائت کرد که عبارت است از:
«همه ما آدمها بیآن که خواسته باشیم، متولد میشویم و طنز قضیه در این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، متولد شدن ما با نوعی مسؤولیت اخلاقی همراه است؛ مسؤولیتِ اینکه اوضاع جهانی را که لُملُمه میزند از حرص و طمع و کشتار و ویرانی، با افعال خودمان سیاهتر از آنچه که هست نکنیم. پیام شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخکامی و خشونت و نفرتپراکنی، میتواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار شده این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگنظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل و نواندیشی و تجدیدنظر کنیم. این اثر سینمایی بیهیچ تفاخری برگ سبزی تحفه درویش و نمایش قطرهای از دریای بیکران اندیشههای عرفانی است.»
کد خبر 6096213