Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سبک جديدي از آثار هنري در حال رشد کردن است که در آن هنرمندان با استفاده از ابزار و سيستم ها و نرم افزار ها داده هاي اطلاعاتي را تبديل به آثار هنري دو بعدي و سه بعدي مي کنند.
به گزارش کليک-اين روزها تعريف از هنر و انواع روش هاي خلق اثر هنري کمي متفاوت شده است. هنرمندان با توجه به پيشرفت تکنولوژي راه هاي متفاوتي را براي خلق اثر هنري به کار گرفته اند، بايوآرت، اينترنت آرت، ربات آرت از زير شاخه هاي جديد هنري مي باشد که هنرمندان مدرن با استفاده از آن ها برخي آثار هنري خود را خلق کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ديگر هنرمندان از کليشه هاي قديمي براي خلق بسياري از آثار خود استفاده نمي کنند و بسياري از آن ها ترجيح مي دهند پيوندي ميان تکنولوژي و هنر به وجود آورند. يکي از جديد ترين روش هاي خلق آثار هنري با استفاده از پيوند با تکنولوژي، استفاده از داده ها و يا همان ديتا در مراکز بزرگ است، هنرمندان با دريافت اين داده ها و تغيير شکل آن ها، آن ها را به يک اثر هنري تبديل مي کنند.
مسير تبديل داده ها به اثر هنري، روش و مسيري است که مدتي است برخي از هنرمندان آن را آغاز کرده اند و در حال تبديل شدن به سبک خاصي از هنر است. در واقع اين هنرمندان داده هاي خام را در فرمت فايل هاي خام دريافت کرده و در روندي آن ها را به آثار هنري تبديل مي کنند. برخي اوقات اين تبديل در رابطه با فضاي اطراف ما است و در واقع فضاي زندگي ما به اثر هنري تبديل مي شود و در برخي از اوقات امواج و داده هايي که از چشم ما پنهان هستند به اثر هنري تبديل مي شوند.
يکي از متداول ترين نوع اين هنر ها را مي توانيم به تصاوير اينفو گرافي، هيستوگرام ها و چارت هاي آماري اشاره کنيم. با استفاده از اين تصاوير حتي مردم معمولي نيز مي توانند با کمي خلاقيت آن ها را به آثار هنري تبديل کنند. اما برخي اوقات هنرمندان راه هاي خلاقانه تري براي به تصوير کشيدن اين داده ها دارند و آن ها را به آثار هنري فاخري تبديل مي کنند.

Fernanda Viégas و Martin Wattenbergh از اين روش براي خلق آثار هنري استفاده کرده اند. يکي از آثار بسيار شگفت انگيز اين دو هنرمند استفاده از نقشه هاي وزش باد در ايالات متحده آمريکا بوده است. اين دو هنرمند با استفاده از داده هاي پايگاه ملي پيش بيني ديجيتالي از فرم هاي ايجاد شده توسط اين داده ها استفاده کرده اند و در واقع اين فرم ها چيزي شبيه به نقاشي هاي امپرسيونيستي است. براي شناخت آثار امپرسيونيست ها مي توانيم به آثار مونه اشاره کنيم. امپرسيونيست ها از ضرب قلم هاي منقطع براي ايجاد فرم استفاده مي کردند و در آثار آن ها هيچ خطي ديده نمي شود، در آثار خلق شده با استفاده از نقشه هاي آب و هواي آمريکا نيز چنين فرم هايي ديده مي شود که شما در تصوير بالا مي توانيد يکي از اين آثار هنري را مشاهده کنيد.
پروژه ديگري که با استفاده از اين تبديل ها صورت گرفته است، پروژه Flickr Flow است. اين پروژه در واقع از تصوير هاي عکاسي شده از 4 فصل سال از بوستون تهيه شده است که در Flickr به اشتراک گذاشته شده است. سپس هر عکس بر روي چرخه به صورت دايره اي در آمده است و نشان دهنده رنگ هاي آن فصل است. اگر به اين چرخه مثل يک ساعت نگاه کنيم، فصل تابستان را در قسمت بالايي فرض کنيم و 12 ماه را از تابستان به بعد دنبال کنيم به خوبي مي توانيم رنگ هاي هر فصل را در چرخه مشاهده کنيم. در واقع داده هاي دريافت شده به موج هاي رنگي تبديل شده و نشان دهنده ماه ها و فصول مختلف است.

يکي ديگر از آثار هنرمندانه با استفاده از داده هاي الکترونيکي، کار هنرمند خلاق Aaron Koblin است. او از نقشه هاي هوايي در طول 24 ساعت استفاده کرده است و توانسته با هنرمندي اين نقشه ها و داده هاي آن را به آثار هنري تبديل کند که آثار هنري او را مي توان شبيه به هنر آبستره دانست. در ويدئو 60 ثانيه اي زير مي توانيد تبديل شدن اين نقشه ها به آثار هنري را مشاهده کنيد.
http://click.ir/wp-content/uploads/2017/06/1.mp4
يکي از طرفداران پر و پا قرص هنر و تکنولوژي، ديويد مک کندلس، روزنامه نگار مستقل در لندن، از بانک اطلاعاتي وبلاگ ها استفاده کرده است و با استفاده از داده هاي اين بانک هاي اطلاعاتي موفق به خلق اثر هنري شده است و در سال 2009 نيز کتابي در رابطه با اين روش خلق آثار هنري منتشر کرده است، وب سايت او يکي از پربازديد ترين ها شده است.
در واقع روند کار مک کندلس به اين صورت بوده است که الگوي بازديد هر سايتي را برداشته و آن الگو را به اثر هنري تبديل کرده است. در يک وب سايت خبر هاي مختلفي منتشر مي شود و در پايگاه داده اي هر خبري که بيشترين بازديد را داشته باشد با رنگ قرمز نمايش داده مي شود و خبر هايي که بازديد کمتري دارند با رنگ آبي نمايش داده مي شوند. با توجه به همين الگو نمودار بسيار جالبي به دست آمده است و نشان داده که مردم علاقه بيشتري به شنيدن خبر هايي جز دسته خبر هاي زرد دارند تا خبر هاي علمي و واقعي.

همان طور که در تصوير بالا نيز مشاهده مي کنيد در نمودار قسمت هايي ديده مي شود که قرمز پر رنگ است و برخي از قسمت هاي نمودار نيز رنگ صورتي کمرنگ تري دارد، قسمت هايي که قرمز پررنگ تري دارد در واقع نشان دهنده خبر هاي هاليوودي است چون اين خبر ها در طول هفته بيشترين بازديد را براي وب سايت هاي خارجي دارد.

گوگل چند وقت يک بار در زمينه تبديل ديتا و اطلاعات به آثار هنري فعاليت هايي مي کند و در واقع اطلاعات و ديتا را از News Lab دريافت کرده و از طراحان سراسر دنيا دعوت کرده تا با استفاده از علم و ذوق خود آثار هنري خلق کنند. در واقع اين اطلاعات تبديل به تصاويري از دريا مي شوند.
يکي ديگر از پروژه هاي گوگل در اين رابطه استفاده از داده هاي گوگل ترنسليت است، در اين پروژه از 10 کلمه برتر هر زباني که بيشتر در طول يک سال جستجو شده اند استفاده مي شود و با استفاده از اين 10 کلمه برتر آثار هنري خلق مي شود.

در بسياري از موارد هنرمند تلاشي براي به دست آوردن فرم هاي جديد نمي کند بلکه فرم ها به صورت خود به خود به وجود مي آيند و هنرمند تنها اين فرم ها را از دل اين نقوش خارج مي کند.
يکي ديگر از پروژه هاي اين زمينه fbFaces نام دارد که با همکاري Jorn Roder و Jonathan Pirnay شکل گرفته است. شايد از اسم اين پروژه متوجه محتواي آن شده باشيد. در اين پروژه از 100000 عکس پروفايل فيسبوک افراد مختلف استفاده شده است و اين عکس هاي پروفايل در يک اتاق بزرگ به ديوار چسبانده شده اند و اين اتاق تبديل به يک اثر هنري شده است.



صداي اتصال اينترنت دايال آپ را به خاطر داريد؟ هنرمندي با نام روجي ايکدا از داده هاي مخابراتي استفاده کرده است و با استفاده از آن ها توانسته هنري مفهومي در زمينه هنر ويدئو آرت توليد کند. در واقع هنر اين هنرمند هم در زمينه موسيقيايي ارزش هنري دارد و هم از نظر بصري فرم هاي بسيار نابي توليد مي شود. وي اين داده ها را به شکل خاصي در کنار هم قرار داده و از صداي آن ها نيز استفاده مي کند و هنري دو جانبه را خلق مي کند.
http://click.ir/wp-content/uploads/2017/06/2.mp4
پروژه Datametrics که توسط روجي ايکدا ابداع شده است، در واقع به نوعي موسيقي هرج‌ومرج تشبيه شده است که تاکنون بسياري از کارگردانان از موسيقي هاي او به عنوان موسيقي متن خود استفاده کرده اند. البته نسخه اصلي مورد استفاده قرار نگرفته است و کمي تغيير در آن ايجاد شده است.
يکي ديگر از پروژه هاي ايکدا پروژه data.path است که در سال 2013 مورد استقبال بسيار زيادي قرار گرفت. اين پروژه در واقع در همان زمينه تبديل اطلاعات و ديتا ها به فرم ها و صدا ها است ولي در اين پروژه تغييرات صدا و تصويري به وجود آمده است. در واقع هدف اصلي اين پروژه بازسازي تئوري اصلي کائوس يا خاموس در قالب تصوير است. تئوري خاموس به باور هاي يونانيان باستان باز مي گردد و در اين باور، همه موجودات از يک خلأ اوليه آفريده شده اند که آن خاموس ناميده مي شود. کائوس در لغت به معناي هرج و مرج است. البته در باور تمام اديان و عقايد از کائوس نام برده شده است در قرآن نيز اين خلا اوليه دخان ناميده شده است که به معناي دود غليظ است. بسيار عجيب است اگر به ويدئو آرت تهيه شده در اين پروژه نگاهي بيندازيد مي توانيد فرم کهکشان و آسمان را به راحتي در آن مشاهد ه کنيد.


پروژه ديگري که شايد با پروژه هاي ياد شده تا به اين جا کمي تفاوت داشته باشد پروژه IAMI، در اين پروژه پارچه اي با تار و پود هاي هوشمند بافته مي شود و اين پارچه قاب مي شود. در واقع اين پارچه هوشمند با اپليکيشني در گوشي هوشمند شما کنترل مي شود. شما درطول روز مي توانيد به اين اپليکيشن مراجعه کنيد و حس و حال خود را توصيف کنيد. سپس تابلو شما با توجه به اطلاعات وارد شده تغيير رنگ داده و با استفاده از اين تغيير رنگ حس و حال شما در روز مشخص مي شود.



در واقع اين تار و پود ها با استفاده از فيبر نوري ساخته شده اند و داراي سه حالت جداگانه هستند که اين حالت ها مي تواند به خوبي حال و هواي ما در قالب رنگ را نشان دهد.
دنياي هنر بسيار گسترده است و در هر دوره اي با استفاده از هر وسيله اي هنرمندان به خلق آثار هنري پرداخته اند. در واقع اين سبک از هنر را مي توان ترجمه داده ها به آثار هنري دانست.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۱۴۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیبایی نقاشی خداوند در طبیعت زیرکوه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مناظری که طبیعت زیرکوه با لاله ها خلق کرده است از بی نظیرترین مناظر بهاری است.


دیگر خبرها

  • زیبایی نقاشی خداوند در طبیعت زیرکوه
  • ۵۰ پروژه جدید به ارزش ۲۵ میلیارد دلار برای ایجاد ارزش افزوده در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • ۵۰ پروژه جدید برای ایجاد ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • چگونه به هنر نگاه کنیم و واقعا آن را ببینیم؟
  • همه ۲۵ شهر خراسان شمالی به طرح ملی جی نف متصل می‌شود
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • نمایشگاه آثار هنری کنگره جهانی محمد(ص) در شورای شهر شیراز برپا شد
  • مطالبه ۳۵ میلیارد تومانی شهرداری قوچان در پروژه مجتمع فرهنگی هنری
  • نشست «اقلیم، طبیعت، بیان هنری» برگزار شد/ نگاه فلسفی به زیبایی
  • ۲۰۰روستای بالای بیست خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند