Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -


يکي از اين عادت‌هاي بد غذايي اين است که کودک ما به طعم‌هاي شور و شيرين عادت مي‌کند

خيلي از مادران از بدغذايي فرزندشان گلايه مي‌کنند اما بعضي از عوامل بدغذايي به خود مادر برمي‌گردد. يعني مادر از زمان تولد کودک رفتارهايي مي‌کند که به عادت‌هاي بد غذايي منجر مي‌شود.

چهار رفتار عمده اشتباه والدين در رابطه با غذا خوردن کودک را بررسي مي‌کنيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


1. يکي از اين عادت‌هاي بد غذايي اين است که کودک ما به غذاهاي چرب و طعم‌هاي شور و شيرين عادت مي‌کند. چون مادران از زماني که مي‌توانند غذاهايي مانند سوپ و حريره بادام و... را براي کودک شروع کنند، غذاهاي او را با ذائقه خودشان تهيه مي‌کنند. در صورتي که کودک نيازي به طعم ندارد. براي مادر کودک اين غذاها بدون ادويه بدمزه به نظر مي‌رسد در حالي که براي کودک که پيش فرضي از اين طعم‌ها ندارد بدون شکر يا نمک نيز اين خوردني‌هاي ناقص نيستند.

امروزه علاقه به قند و نمک دو نگراني اصلي پزشکان براي سلامت افراد است. گسترش ديابت و مشکلات فشار خون به همين علاقه و عادت ما برمي‌گردد که ريشه در کودکي ما دارد. اگر از همان سال‌هاي اوليه تولد کودک ما آنها را به اين طعم‌ها عادت ندهيم بعدها دچار مشکل نخواهند شد.

2. از طرف ديگر بعضي از کودکان با سبزيجات، گوشت و لبنيات ميانه خوبي ندارند و غذاهاي آب پز و سالم را پس مي‌زنند. اين مشکل نيز ريشه در رفتار والدين دارد. چون رژيم غذايي خانواده به اندازه کافي شامل لبنيات و سبزيجات و گوشت نيست و غذاهاي پرچرب نيز مصرف مي‌کنند که اين تناقض رفتاري آنها در عدم مصرف مواد غذايي و تشويق کودک به مصرف همان مواد غذايي باعث مي‌شود کودک سر باز زند.

3. مشکل سوم رفتار والدين که به بدغذايي کودک منجر مي‌شود زورگويي و اجبار مادر در غذا دادن به کودک است که باعث مقاومت در بچه مي‌شود. بسياري از مادران هستند که از روي دلسوزي و نگراني براي سلامت کودک‌شان يک رفتار نادرست را در پيش مي‌گيرند و آن اينکه به اجبار کودک را به غذاخوردن وامي‌دارند.در اين شرايط نيز کودک طبعا لج مي‌کند و بيشتر و مصرتر از قبل از خوردن غذا سر باز مي‌زند. در شکل بدتر اين اتفاق مادر از غذا به عنوان ابزار تنبيه استفاده مي‌کند و به محض اينکه کودک کار خطايي انجام داد مجبورش مي‌کند تا از غذايي که دوست نداشته و نخورده، بخورد. اين رفتار البته باعث دلزدگي کودک از غذا مي‌شود.

زورگويي و اجبار مادر در غذا دادن به کودک باعث بد غذايي در کودک مي شود

4. رفتار بعدي که بسيار هم اثر مخربي در روند غذاخوردن کودک دارد، غذا دادن تحت هر شرايطي است. بعضي مادران هستند که دائما به دنبال کودکشان مي‌دوند تا قاشق قاشق غذا را بتوانند در دهان او بگذارند. بچه‌ها هم مدام در حال فرار کردن از دست مادر هستند و شايد در اين تعقيب و گريز چند قاشق غذا هم خوردند!

اما راهکارهاي درست در مقابل اين رفتارهاي اشتباه کدام‌ها هستند؟ ابتدا اينکه از اضافه کردن ادويه و نمک و شکر به غذاي کودک در سال‌هاي اول زندگي خودداري کنيم و ميزان مصرف خود را نيز از اين مواد کاهش دهيم تا وقتي کودک به سفره خانواده پيوست بتواند از غذاها بخورد و سلامت او و والدين حفظ شود.

دوم اينکه پدرومادرها خودشان هم از غذايي که براي کودک آماده کرده‌اند، بخورند. اگر بشقاب غذايي والدين نيز به همان ميزان حاوي سبزيجات و لبنيات باشد کودک راحت‌تر با اين موضوع مواجه مي‌شود و نسبت به خوردن غذاها بيشتر تمايل نشان مي‌دهد.

به هيچ عنوان از غذا به عنوان ابزار تنبيهي استفاده نکنند و براي غذاخوردن کودک نيز به زور و اجبار متوسل نشوند. مادراني هستند که از بدغذايي کودکشان و اينکه دائما بايد به دنبال او بدوند تا غذا بخورد گلايه مي‌کنند در حالي که هيچ کس جز خود مادران مقصر اين موضوع نيست. آنها کودک را به اين شيوه عادت داده‌اند و بايد کم کم از اين عادت او را جدا کنند. کافي اين مادران ديگر براي غذاخوردن کودک به او اصرار نکنند و کودک هر مقدار که خواست غذا را بخورد. نکته بعد اينکه اجازه ندهند کودک ميان وعده بخورد مخصوصا اگر به زمان وعده اصلي نزديک است. و ديگر اينکه هر يکي،دو ساعت يکبار تنها از کودک بپرسند که مي‌خواهد غذا بخورد يا خير؟ بالاخره کودک گرسنه مي‌شود و براي خوردن غذا تمايل نشان مي‌دهد تا اين عادت بد از يادش برود.

او در ادامه مبحث، دو نمونه از شرايطي که باعث بي‌اشتهايي و دلزدگي کودک از غذا مي‌شود را برمي‌شمرد و مي‌گويد: در کنار اشتباهات رفتاري والدين، مي‌توان به شرايط نامناسب کودک براي غذاخوردن نيز اشاره کرد. شرايطي که مطلوب کودک نيست و باعث مي‌شود نسبت به غذا بي‌تمايل باشد.

بعضي از کودکان با سبزيجات، گوشت و لبنيات ميانه خوبي ندارند

1. سخت‌گيري در آداب غذا خوردن: برخي از والدين بيشتر از نياز و خارج از توان کودک نسبت به رعايت آداب غذاخوردن سخت‌گيري مي‌کنند. آنها مدام از اينکه کودک هنگام غذاخوردن لباس خود را کثيف مي‌کند، گلايه دارند. حتي از اينکه کودک اصرار دارد براي غذاخوردن شخصا از قاشق استفاده کند، ممانعت به عمل مي‌آورند. يا روي مساله طرز نشستن و طرز قاشق برداشتن و به دهان بردن غذا با کودک مشکل دارند. والدين بايد توجه داشته باشند که يادگيري آداب غذاخوردن يک روند تدريجي است که با صبر و حوصله و مهرباني امکان‌پذير است. در غير اين صورت ممکن است سخت‌گيري در اين زمينه علاقه کودک شما را به غذا خوردن تحت الشعاع خود قرار دهد.

2. ايجاد محيط پرتنش براي غذاخوردن: اگر وقت غذاخوردن براي کودک تبديل به زماني پرتنش شود علاقه کودک به غذا خوردن از بين مي‌رود. به عنوان مثال، برخي از والدين که از بدغذايي کودک‌شان گلايه دارند، با تهديد و تشر کودک را پاي غذا مي‌نشانند و غذا را به زور و در يک اتمسفر تنش‌آلود به خورد او مي‌دهند. اين راه‌حل کاملا غلطي است و باعث تشديد بدغذايي کودک شما مي‌شود. بايد عوامل بي‌اشتهايي او را به درستي کشف و درصدد رفع آنها باشيد نه اينکه آن را تشديد کنيد!

1. اگر بچه غذا را نخورد راه‌حل‌هايي وجود دارد که مي‌توانند والدين با کمک آنها کودک را دوباره به غذا علاقه‌مند کنند. يکي از اين راه‌حل‌ها اين است که غذايش را با چيزهاي ديگر ترکيب کنند. به اين شکل که ترکيبات غذا را براي کودک عوض کنند. به عنوان مثال اگر کودک شما به خوردن سوپ علاقه نشان نمي‌دهد موادي که دوست ندارد را حذف کنند و چيزهاي ديگري به اين ترکيب اضافه کنند. يا مي‌توانند با حفظ ترکيب قبلي مواد جديدي به ترکيب اضافه کنند که به مورد پسند شدن طعم آن براي کودک کمک کند.

2. از موارد ديگري که مي‌توان براي ترغيب کودک به غذا خوردن استفاده کرد و بسيار نيز موثر است تزيين غذاست. به کار بردن خلاقيت و تزيين غذاي کودک با مواد خوراکي داخل بشقاب و ساختن تصويرها و شکل‌هاي جالب توجه باعث مي‌شود کودک به خوردن غذا بيشتر از قبل علاقه نشان دهد. براي ايده گرفتن و تزيين غذا مي‌توانيد از طرح‌هاي مختلفي که در اينترنت و شبکه‌هاي اجتماعي وجود دارند استفاده کنيد.

تزيين غذاي کودک باعث مي‌شود کودک به خوردن غذا بيشتر از قبل علاقه نشان دهد

3. نوع طبخ غذا در عدم علاقه کودک به غذا موثر است. شايد اگر نوع طبخ را عوض کنيد کودک شما به همان غذايي که اشتياقي براي خوردن از خود نشان نمي‌داد علاقه مند شود. به بيان ديگر، اگر شما انواع پخت مانند بخارپز، کبابي و سرخ شده را بيازماييد بالاخره به مدلي خواهيد رسيد که کودک آن را مي‌پسندد.

4. يک روش ديگر اين است که از کودک بخواهيد در طبخ غذايي که قرار است بخورد به شما کمک کند. بچه‌ها عاشق اين هستند که مواد را با هم مخلوط و طبخ کنند. اين پيشنهاد مطمئنا با استقبال کودک همراه مي‌شود و علاوه بر اينکه فرآيند طبخ را براي شما و او تبديل به يک فرصت وقت گذراني و لذت بردن با هم مي‌کند، کودک را براي خوردن آنچه خودش در تهيه آن نقش داشته است، ترغيب مي‎کند.

5. از راه‌حل‌هاي موثر براي ترغيب کودکان به غذا خوردن اين است که شرايطي را فراهم کنيد که کودک همراه با همسالان خود غذا بخورد. اين کار باعث بازشدن اشتهاي او به غذا مي‎شود. بسياري از مادران که تجربه غذاخوردن کودک‌شان را در مهد کودک دارند، به اين مساله واقف هستند. در شرايط ميهماني و حضور کودکان همسال نيز، بچه‌ها به شکل قابل توجهي نسبت به غذا تمايل بيشتري نشان مي‌دهند.

منبع:ninisite.com



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۱۷۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درباره فواید خوردن صبحانه بیشتر بدانیم

آفتاب‌‌نیوز :

صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است که خوردن آن اهمیت فراوانی برای همه سنین دارد. معمولا کودکان از خوردن آن به بهانه‌های مختلف خودداری می‌کنند. شاید شما هم جزء والدینی باشید که فرزندتان در مقابل خوردن صبحانه مقاومت می‌کند. برای دادن صبحانه به آن‌ها به هر ترفندی متوسل می‌شوید، تا حتی اگر بشود یک لقمه در دهان‌شان بگذارید. مشکلی که اکثر والدین با آن مواجهه هستند.

خانم سمیرا ابراهیم‌اف متخصص علوم تغذیه درباره اهمیت خوردن صبحانه برای کودکان می‌گوید:

صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است. صبحانه‌ای که اول صبح خورده می‌شود در واقع غذایی است که بچه را از یک ناشتایی ۱۰ تا ۱۲ ساعته در می‌آورد. اگر بچه آخر شب غذای خود را به موقع خورده و خوابیده باشد. در این فاصله‌ای که خوابیده تقریبا ذخایر و غذا‌های روز قبل مصرف می‌شود و بدن برای این که روز جدید را شروع کند نیاز به یک سری مواد غذایی جدید مثل ویتامین‌ها و املاح دارد تا بتواند سرحال شود.

وی در ادامه با بیان اینکه صبحانه اولین وعده‌ای است که وارد بدن می‌شود درباره اهمیت کیفیت آن گفت: صبحانه باید کربوهیدرات داشته باشد تا بدن بتواند مقداری گلوکز آزاد و انرژی لازم برای مغز را فراهم کند. این فرایند باعث می‌شود که کودک بتواند بازی کند، یا درس‌هایش را یاد بگیرد. باید پروتئین داشته باشد. چرا که بچه در طول روز در حال جنب و جوش است. برای رشدش نیاز به پروتئین دارد. همچنین باید ویتامین و املاح در آن باشد تا حداقل انرژی مورد نیاز روزانه‌اش تا میان وعده یا نهار تامین شود.

متاسفانه الان بچه‌ها دیر می‌خوابند و شب‌ها غذا‌های سنگین می‌خورند. صبح که از خواب بیدار می‌شوند. به خاطر خواب آلودگی یا هضم بد غذای شب گذشته، اشتهای خیلی خوبی ندارند و صبحانه خوب نمی‌خورند.

بسیاری از بچه‌ها صبح‌ها تمایلی به خوردن صبحانه حتی یک استکان چای را هم ندارند. شما به عنوان یک متخصص چه راهکار‌هایی را پیشنهاد می‌دهید؟

اولین راهکار این است که بچه زودتر از خواب بیدار شود. بین زمان بیدار شدن از خواب و غذا خوردن‌اش فاصله باشد. باید یک زمانی بگذرد. تا این که سیستم بدنی بچه توانایی پذیرش این غذا را داشته باشد.

ما یک سری سنت‌هایی در خوردن صبحانه مثل خوردن چای شیرین یا خوردن نان و پنیر داریم. بعضی از بچه‌ها واقعا به خاطر گرمایی که در بدنشان هست نمی‌توانند تحمل کنند یا دوست ندارند این غذا‌ها را بخورند. برای رفع این مشکل می‌توانیم با یک صبحانه خنک‌تر شروع کنیم، مثلا چند تکه میوه کنار نان و پنیرشان اضافه کنیم. تا حس بهتری به بچه‌ها بدهد. البته میزان آن نباید زیاد باشد. تا معده‌شان را اذیت کند. بعضی از بچه‌ها شیر را دوست ندارند، ولی والدین‌شان زورشان می‌کنند که باید صبح شیر بخورند. می‌توان آن شیر را به یک وعده غذایی دیگر منتقل کرد و از غذا‌هایی استفاده کرد که بچه پذیرشش را موقع صبح داشته باشد.

برای مثال اگر بچه‌ای پنیر دوست ندارد از کره استفاده کنیم. کره دوست ندارد می‌تواند یک مقدارنان و گردو بخورد. باید به ذائقه بچه توجه کرد. به طور کلی در صبحانه کودک حتما باید از گروه نان و غلات استفاده شود. بعضی وقت‌ها به عنوان تنوع غذایی می‌توانید از غلات آماده استفاده کنید. اگر در صبحانه از لبنیاتی مانند پنیر یا شیر استفاده شود خیلی خوب است. در برخی از فرهنگ‌ها از ماست چکیده استفاده می‌شود که می‌تواند همراه با یک مقداری میوه انتخاب خوبی باشد. این میوه می‌تواند به صورت خرما، کشمش یا مویز باشد یا به صورت میوه‌های تازه‌تر مثل انگور یا تکه‌های کوچکی از هندوانه باشد. برای این که تنوع بدهید به صبحانه بچه می‌توانید در فصل گرما در کنار صبحانه بچه از چند تکه میوه استفاده کنید. یا در فصل‌های سرد می‌توان از آش یا حلیم استفاده کرد.

این که هر روز زمانی که بچه از خواب بیدار می‌شود. باید یک تکه نان لواش فریزری همراه با یک پنیر شور را بخورد، واکنش نشان می‌دهد و نمی‌خورد برخی از بچه‌ها قبول می‌کنند و می‌خورد، ولی بعضی بچه‌ها نمی‌خورند؛ بنابراین اگر بچه زودتر بیدار شود و صبحانه متنوع داشته باشد احتمالا بهتر صبحانه می‌خورد.

برخی از بچه‌ها ذائقه‌شان به سمت غذا‌های شیرین مثل شکلات، انواع خامه‌ها و مواردی از این قبیل است. برای وعده صبحانه کودکان غذا‌های شیرین توصیه می‌شود؟

نمی‌توان این مواد غذایی را حذف کرد. در کل خوردن یک صبحانه خیلی شیرین کار خوبی نیست، چون وقتی صبحانه شیرین باشد قند خون به شدت بالا می‌رود و بعد، از آن طرف، انسولین ترشح می‌شود و قندشان سریع پایین می‌آید. ممکن است در یک یا دو ساعت اول گرسنه شوند.

در این صورت باید میان وعده داشته باشند. اگر بچه‌ها صبحانه شیرین می‌خورند حتما باید بعدش میان وعده برای آن‌ها گذاشته شود.

به طور کلی خوردن غذا‌های شیرین برای هیچ کس مفید نیست. این تغییر ذائقه‌ای که برای بچه ایجاد شده است را باید کم کم با جایگزین کردن مواد دیگر جبران کنیم. از شیرینی آن غذا کم کنیم مثلا اگر یک بچه‌ای عادت به چای شیرین دارد می‌توان مقدار چای و شکر آن را به تدریج کمتر کرد. اگر کم کم این شیرینی‌ها را از صبحانه‌شان برداریم و منابع پروتئینی مانند مغز‌ها را برای آن‌ها بگذاریم، منابع خیلی خوبی برای صبحانه و سلامت بچه‌ها هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • حضانت فرزند در قوانین ایران؛ مراحل، شرایط و حقوق والدین
  • درباره فواید خوردن صبحانه بیشتر بدانیم
  • شام لاکچری فضانوردان آپولو ۸ چه بود؟ (+عکس)
  • اصول مراقبت از دندان‌های شیری در کودکان
  • کودکتان را در گرداب بازی‌های رایانه‌ای رها نکنید
  • خودآزاری با برخی رژیم‌های غذایی!
  • تربیت دینی در سایه‌سار حجاب
  • انواع صبحانه در کشورهای مختلف جهان و اثرات آن بر روح و جسم
  • لحظه تیر خوردن یک کودک وسط خیابان + فیلم
  • صدماتی که والدین ندانسته به سلامت کودک خود می‌زنند