Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-30@04:19:18 GMT

مراسم زیبای «یا رمضان» در بین ترکمن‌ها

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۱۷۸۴۹

مراسم زیبای «یا رمضان» در بین ترکمن‌ها

به گزارش خبرگزاری تقریب از گلستان، یا رمضان را از این لحاظ که خاستگاه مردمی دارد و سینه به سینه از نسل‌های گذشته به نسل امروزین ترکمن‌ها رسیده، در ردیف ادبیات شفاهی که با ماه رمضان ارتباط مستقیم دارد، قرار می دهند.

ساكنان مناطق تركمن‌ نشین كه به اجرای این مراسم سنتی دیرینه واقف هستند، همه ساله در این شب به انتظار رسیدن گروه‌ها می‌ نشینند تا پس از شنیدن اشعاری در وصف رسول اكرم (ص)، بركات ماه مبارک رمضان و دعا برای اهل خانه، هدایایی به آنان تقدیم كنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ترکمن‌ها بر این عقیده‌اند که این مراسم باعث افزایش بركت در منزل و اعطای سلامتی اعضای خانواده می‌شود و بنا به اعتقاد ترکمن‌های ایران، برپایی آن به این معناست که خانواده‌ها بر تداوم امساک در مابقی ایام ماه مبارک رمضان همت گمارند.

این مراسم كه پس از اقامه‌ نماز عشا و تراویح بر پا می شود و دسته‌هایی در بیرون مسجد هر محله تشكیل می‌شود و این دسته‌ها از بین خود یك سرخوان و یك صندوق‌دار را انتخاب می کنند.

سرخوان را معمولاً اعضای دسته انتخاب می‌کنند و معمولا فردی انتخاب می‌ شود که چهره‌ موجه، صدای رسا و زیبایی داشته باشد، در برخی از مناطق، طلاب حوزه‌های علمیه بنا به اعتقاد ترکمن‌های ایران، برپایی مراسم یا رمضان به این معناست که خانواده‌ها بر تداوم امساک در مابقی ایام ماه مبارک رمضان همت گمارند برای این انتخاب ارجحیت داده می‌شوند.

یا رمضان در حقیقت واگویه‌ های عامیانه‌‌ ای است که به مناسبت ماه مبارک رمضان از سوی گروه‌های مذکور به زبان ترکمنی خوانده می‌شوند، به این ترتیب که جوانان، نوجوانان و کودکان ترکمن دسته‌ هایی را تشکیل می‌دهند و به در خانه‌های محل رفته و مقابل آن تجمع می‌کنند، سرخوان شروع به خواندن ابیاتی که غالبا درباره‌ فضیلت ماه مبارک رمضان و دعا و نیایش درباره‌ اهل آن خانه است، می‌ کند، پس از پایان قرائت هر بند از آن اشعار توسط سرخوان و دیگر اعضای گروه، یک صدا «آلّاو» (که به نظر می‌رسد مخفف عبارت «الله هو» باشد) می گویند.

با عنایت به معانی ابیاتی که در این مراسم بیان می‌شود می توان این گونه استنباط کرد که عبارت «آلّاو» یا «یارمضان» که از سوی دیگر اعضای دسته در پایان هر بند به صورت هم صدا بیان می‌شود، نوعی تأکید و یا به عبارت دیگر تأیید (و به تعبیری تکبیر) سخنانی است که سرخوان به نمایندگی از سوی آن‌ها قرائت می‌نماید.

پس از پایان یافتن مراسم، صاحب خانه انعامی به نماینده‌ آن دسته می‌دهد. شکل انعام متفاوت است و بستگی به وضعیت مالی آن خانه دارد؛ اما غالبا پول نقد، آرد، شیرینی، شکر و امثالهم است. دادن انعام از سوی هر خانه که در ابیات سرخوان از آن به نام «یارمضان زکاتی» (زکات یارمضان) یاد می‌شود شاید با واجب بودن پرداخت زکات فطر (فطریه) برای هر خانواده بی‌ ربط نباشد. به عبارت دیگر، خانواده‌ها با دادن انعام به دسته‌ها، به نوعی فطریه را نیز پرداخت می‌کنند تا اگر به هر شکلی نتوانند در پایان ماه مبارک آن را پرداخت نمایند، به لحاظ شرعی مشکلی نداشته باشند.

در پایان این مراسم كه معمولا تا پاسی از شب به طول می‌كشد، افراد گروه نذورات جمع آوری شده را بین خود و یا مستمندان تقسیم می‌ كنند.

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۱۷۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبشار زیبای تخت‌چو در استان لرستان

آبشار زیبای تخت‌چو در استان لرستان

دیگر خبرها

  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • آبشار زیبای تخت‌چو در استان لرستان
  • جشنواره اسب‌ دوانی ترکمن ۱۴۰۳ + تاریخچه Turkmen Racing Horse Festival
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • جشنواره اسب‌ دوانی ترکمن ۱۴۰۳+ تاریخچه Turkmen Racing Horse Festival
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند
  • مورایس: با افتخار یک مسلمان هستم
  • مورایس: با افتخار یک مسلمان هستم + فیلم