Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید سکندر حسینی می‌گوید: ادبیات مقاومت در سال‌های اخیر رشدی را مرهون جلسات نیمه رمضان شاعران با رهبر انقلاب است،‌ جلساتی که حضور افغانستانی‌ها در آن نوع نگاه به جامعه مهاجر را تغییر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،‌ رمضان که به نیمه می‌رسد،‌ وقتی ماه کامل می‌شود،‌ در شب میلاد کریم اهل بیت(ع) لحظه دیدار فرا می‌رسد،‌ دیدار شاعران با رهبری فرزانه که از جنس شعر است و شاعرانگی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال‌های سال است که بیت رهبری پذیرای جمعی از اهالی فرهنگ و هنر، استادان زبان و ادب فارسی و برخی از شعرای پیشکسوت و جوان ایرانی است. شاعرانی که با شور و شوق با قطعه شعری به دیدار یار آمده‌اند.

اما این دیدار به همین جا ختم نمی‌شود‌، چرا که یکی از نکات جالب آن حضور جمعی از شاعران فارسی‌گوی افغانستان، تاجیکستان و هندوستان در کنار شاعران ایرانی است،‌ شاعرانی که گاهی برای نخستین‌بار به ایران می‌آیند و از اینکه ولی‌امر مسلمین با شاعران فارسی زبان چنین دیدار صمیمانه و بی‌آلایشی دارند،‌ انگشت حیرت به دهان می‌برند.

در چند سال گذشته اما حضور شاعران فارسی‌زبان از افغانستان پررنگ‌تر از کشورهای دیگر بوده است، شاعرانی که اغلب با همین جلسات شعر به جامعه شناسانده شده‌ و مسیر ترقی را آغاز کرده‌اند، یکی از این شاعران سید سکندر حسینی است. همان شاعری که دو سال پیش، پس از قرائت شعری درباره اوضاع سیاسی اجتماعی افغانستان رهبری فرمودند که با شعر شما احساس می‌شود، یک حرکت قدرتمند در ادبیات افغانستان اتفاق می‌افتد.

حسینی معتقد است که ادبیات پایداری و مقاومت در سال‌های اخیر رشدش را مرهون جلسات شاعران با رهبر انقلاب است،‌ چرا که این دیدارها قوت قلبی برای شاعران مقاومت است و مسیر را روشن‌تر می‌کند.

وی می‌‌گوید:‌ دیدار شاعران با مقام معظم رهبری در رشد و بالندگی ادبیات پایداری و مقاومت در ایران و جهان بسیار تاثیرگذار بوده است، از طرفی دیگر بیانگر اهمیت شعر و شاعری است،‌ چرا که رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران توجه جدی به شعر و ادبیات دارند و این خود مهم است.

حسینی با اشاره به اثرگذاری این دیدارها و حضور شاعران مهاجر افغانستان در آن تصریح می‌کند: ادبیات مهاجرت افغانستان یکی از شاخه های قدرتمند ادبیات افغانستان است که در ایران رشد کرده و به شکوفایی رسیده است، جامعه ادبی ایران در رشد ادبیات مهاجرت افغانستان بسیار تاثیرگذار بوده است‌، اما حضور شاعران مهاجر افغانستان در محضر رهبر انقلاب و در این دیدارها به دیده شدن شعر مهاجرت کمک کرده است.

وی ادامه داد:‌ از سوی دیگر حضور شاعران مهاجر در دیدارهای شاعرانه رهبری موجب شده تا نوع نگاه به جامعه مهاجر در ایران نیز تغییر کند،‌ چرا که نگاه حاکم به جامعه مهاجران افغانستان در ایران اغلب نگاه کارگری بوده و کمتر با نگاه فرهنگی روبرو بوده‌ایم ،نشست‌های رهبری با شاعران و حضور شاعران افغانستانی در این دیدارها موجب شد تا چهره فرهنگی و ادبی افغانستان نمود یابد و نگاه صرف تنها کارگری نباشد.

حسینی با اشاره به استقبال شاعران افغانستان به ویژه در میان مهاجران برای حضور در این دیدارها گفت: جامعه ادبی مهاجر افغانستان تمایل وسیعی برای حضور در این دیدارها دارند،‌ این دیدارها در واقع چراغ راه ادبیات فارسی است،‌ رهنمودهایی که رهبری در این دیدار برای شاعران دارند‌، نه تنها مسیر ادبیات انقلاب را مشخص می‌کند‌، بلکه بر وضعیت شعر و زبان فارسی نیز تاثیر‌گذار است.

وی جلسات نیمه رمضان شاعران با رهبر انقلاب را موجب تقویت زبان فارسی دانسته و می‌گوید: در سال‌های گذشته شاعرانی از هند آمده بودند،‌ که پس از بازکشت به هند در جهت گسترش زبان فارسی کوشیدند،‌ شاعر هندویی که دو سال پیش در این دیدارها حضور داشت سال پیش می‌گفت،‌ پس از این جلسات و حضور شاعران هندی،‌ 40 نفر به دانشجویان زبان فارسی دهلی هند افزوده شدند.

وی با اظهار امیدواری نسبت به فراهم شدن امکان حضور بیشتر شاعران افغانستانی در این جلسات گفت:‌ خواندن شعرم برای نخستین بار در محضر رهبر انقلاب خوانده و عنایت ایشان به شعر من،‌ برکات بسیاری برایم به همراه داشت.

انتهای پیام/

R1013198/P1361/S4,35/CT3

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۱۸۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویری کمیاب از دیدار یحیی السنوار با رهبر انقلاب

به گزارش خبرآنلاین این دیدار در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۹۰ انجام شد که در آن اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین نیز حضور داشت.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901152

دیگر خبرها

  • تصویری کمیاب از دیدار یحیی السنوار با رهبر انقلاب
  • زمان دیدار معلمان با رهبر انقلاب مشخص شد
  • جمعی از معلمان روز معلم با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
  • جمعی از معلمان با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
  • جمعی از معلمان در روز معلم با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در «گنج‌های پنهان»
  • استقبال شاعر «سلام فرمانده» از غزل رهبر انقلاب
  • شاعر سلام فرمانده به استقبال غزل رهبر انقلاب رفت
  • از هند تا ایران؛ استقبال شاعران از غزل رهبر انقلاب