Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیژن عبدی کارشناس نظام بانکداری در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژیگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره بازگشت تورم دو رقمی اظهار داشت: رسما اعلام شده که تورم در ماه گذشته دو رقمی بوده، علاوه بر این بحث تورم از آن دسته دعواهایی است که با عنوان سازی‌هایی که بر روی آن صورت می‌گیرد امکان مشخص کردن اوضاع جامعه بر اساس آن میسر نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: از اول امسال هزینه سبد مصرف خانوار یعنی انواع گوشت (قرمز و مرغ)، برنج، حبوبات، پوشاک و مسکن بالغ بر 30 الی 40 درصد رشد داشته است.
این کارشناس نظام بانکداری افزود: همچنین امسال سفره ماه رمضان خانوار 60 درصد کوچک‌تر شده و این یعنی تورم از همان ابتدا تک رقمی نشده و به طور متوسط سالیانه 15 درصد تورم داشته‌ایم.
عبدی گفت: امسال نسبت به سال گذشته قیمت سبد هزینه خانوار که توسط بانک مرکزی اعلام شده به طور متوسط نزدیک به 40 درصد افزایش داشته است.
وی با اشاره به آمارهای متفاوت و متناقض اعلام شده، افزود: تورم نیز به همین منوال است، چرا که باتغییر شاخص کالاهای آماری، تغییر سال پایه، تغییر وزن داده شده به کالاها و تغییر قیمت آن‌ها، نحوه محاسبه نرخ تورم تغییر می‌کند.
این کارشناس اقتصادی بیان داشت: هزینه سبد خانوار برای مردم ملموس تر است، حالا اگر این سبد ر ا با کالاهایی که مصرف عمومی ندارند ترکیب کنید یا تعداد آنها را به 300 یا 400 رسانده، وزن داده و به آنها ضریب دهید، قیمت عمومی کاهش می‌یابد، اما مردم چیزی را لمس نمی‌کنند، دقیقا اتفاقی که این روزها شاهد آن هستیم.
عبدی تصریح کرد: بنابراین از همان ابتدا باید به آمار با تردید نگاه کنیم.
وی درباره دلایل افزایش تورم گفت: نقدینگی عظیم عمده‌ترین دلیل افزایش تورم است، به هر حال نزدیک به 1300 میلیارد تومان نقدینگی ایجاد شده، که در گوشه‌ای از بازار خود را نشان داده و به صورت قدرت خرید در طبقات مختلف جامعه ظهور و بروز می‌کند.
کارشناس نظام بانکداری ادامه داد:به ازای نقدینگی باید تولید صورت بگیرد تا از افزایش تورم جلوگیری کند که این امر اتفاق نیفتاده است.
عبدی با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و مردم فقیرتر شده‌اند،ادامه داد: تداوم بیکای، ورشکستگی تولیدات داخلی و نبود برنامه‌های حمایتی دولت، همه به افزایش تورم کمک می‌کند.

این کارشناس با اشاره به نقش دلار در افزایش تورم گفت: در آغاز دولت یازدهم نرخ دلار 1200 تومان بود که اکنون این هزینه به 3200 تومان رسیده، گران شدن نرخ دلار، هزینه تمام شده همه دستگاه‌هایی که به نوعی به دلار وابسته هستند را افزایش داده و در نهایت تورم در جامعه ظاهر می‌شود.
وی بیان داشت: افزایش تورم، گرانی‌ها همچنان ادامه خواهد شد و تنها باید ببینم برنامه عملی دولت برای خروج از رکود چیست، اما هنوز هیچ برنامه‌ای ندیده‌ایم.
کارشناس نظام بانکداری تصریح کرد: دولت برای کنترل تورم، برنامه حمایتی برای افزایش تولید نداشته، هر روز بر شمار کارخانه‌های تعطیل شده افزوده می‌شود، صنایع کوچک و متوسط همچنان رو به تعطیلی است، اینها برای جامعه هزینه دارد و بر میزان تورم می‌افزاید.
انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۱۸۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت

در پی مذاکرات آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی و نگرانی‌ها درباره تورم در آمریکا، قیمت‌های نفت روز دوشنبه کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برگزاری مذاکرات برای برقراری آتش‌بس بین گروه مقاومت فلسطین (حماس) و رژیم صیونیستی در قاهره و درنتیجه فروکش‌کردن نگرانی‌ها درباره ایجاد درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه، همچنین داده‌های مربوط به تورم در آمریکا و احتمال پایین‌نیامدن نرخ بهره بانکی در این کشور سبب شد قیمت‌ نفت روز دوشنبه (دهم اردیبهشت‌) یک‌درصد کاهش یابد.

قیمت  نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز دوشنبه تا ساعت ۶ و ۴۴ دقیقه به وقت گرینویچ با ۹۸ سنت یا ۱.۰۹درصد کاهش به ۸۸ دلار و ۵۲ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال، نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) روز دوشنبه با ۸۳ سنت یا ۰.۹۹درصد کاهش، ۸۳ دلار و ۲ سنت در هر بشکه معامله شد.

تونی سیکامور، تحلیلگر بازار در مؤسسه آی‌جی، گفت: افزایش تلاش‌ها برای میانجیگری به‌منظور برقراری آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی، تنش‌های ژئوپلیتیک را کاهش داده و قیمت نفت را در معاملات ساعات اولیه روز دوشنبه پایین آورده است.

بازارها همچنین منتظر نتیجه بررسی سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا هستند که قرار است روز یکم مه (چهارشنبه، یازدهم اردیبهشت‌) اعلام شود.

داده‌های روز جمعه (هفتم اردیبهشت‌) نشان داد تورم آمریکا در ۱۲ ماه منتهی به ماه مارس ۲.۷درصد افزایش یافته است که از رقم هدف‌گذاری‌شده بانک مرکزی آمریکا مبنی بر رشد ۲درصدی تورم بیشتر است. کاهش نرخ تورم احتمال کاهش نرخ بهره را هم افزایش می‌داد؛ عاملی که محرک رشد اقتصادی و تقاضای نفت به‌ شمار می‌رود.

تینا تنگ، تحلیلگر مستقل بازار، گفت: تورم مداوم آمریکا نگرانی‌هایی را درباره تداوم بلندمدت رشد نرخ بهره بانکی ایجاد می‌کند که درنتیجه سبب افزایش ارزش دلار آمریکا و فشار بر قیمت کالاها می‌شود.

افزون بر این، داده‌های رسمی روز شنبه (هشتم اردیبهشت‌) نشان داد که با افزایش چشم‌انداز تقاضای نفت، رشد سود صنعتی چین در ماه مارس کاهش یافت و این تازه‌ترین نشانه مبنی بر کاهش تقاضای داخلی در دومین اقتصاد بزرگ جهان است.

دیگر خبرها

  • تورم بیشتر برای انگلیسی‌ها در سایه کنترل‌های جدید برگزیتی
  • کنایه سنگین به دولت رئیسی؛ ژست کنترل تورم نگیرید، نتوانستید
  • کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • کالری مصرفی 50 درصد ایرانیان زیر استاندارد
  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت
  • گران شدن ورزش به معنای تحمیل هزینه های بیشتر درمانی در آینده است
  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • ریزش سنگین دلار در بازار تهران؛ بازگشت دوباره به کانال ۵۰ هزاری را شاهدیم؟
  • ریزش سنگین ارز/احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزاری تقویت شد