Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- کدام مهم‌تر است: رم بیشتر یا رم سریع‌تر؟، طراحی اسلحه لیزری برای از بین بردن علف‌های هرز، خصوصیات غافلگیرکننده‌ای از ماه که شاید تاکنون نمی‌دانستید، ساخت سریعترین خودروی زرهی دنیا در چین و... از اخبار خواندنی فناوری امروز است. به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، کدام مهم‌تر است: رم بیشتر یا رم سریع‌تر؟، طراحی اسلحه لیزری برای از بین بردن علف‌های هرز، خصوصیات غافلگیرکننده‌ای از ماه که شاید تاکنون نمی‌دانستید، ساخت سریعترین خودروی زرهی دنیا در چین و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از اخبار خواندنی فناوری امروز است.جزئیات را در ادامه بخوانید ....
۱۰ قابلیت iOS ۱۱ که اپل در موردشان چیزی نگفت

تایپ کردن برای سیری

استفاده از دستیارهای دیجیتال همان‌قدر که مفید است می‌تواند خسته‌کننده هم باشد؛ بنابراین اگر کمپانی‌ها بتوانند شیوه‌ی تعامل با آن‌ها را آسان‌تر کنند، قطعا کاربران را خشنود خواهند کرد. به نظر می‌رسد اپل سرانجام قصد دارد در iOS۱۱ یکی از پردرخواست‌ترین ویژگی‌های تعامل با هر دستیار هوشمندی را به سیری اضافه کند. در iOS ۱۱ می‌توانید به جای صحبت کردن با سیری، فرمان‌هایتان را با تایپ کردن به او اعلام کنید.

‌پشتیبانی از QR Code

کدهای QR در آمریکا به اندازه‌ی سایر نقاط جهان محبوب نیستند. به همین دلیل اپل موفق شده بود تا به حال بدون پشتیبانی مستقیم از QR Code به مسیرش ادامه دهد. ولی به نظر می‌رسد سرانجام اپل قصد دارد به طور رسمی از QR Code پشتیبانی کند. به احتمال زیاد این قابلیت به نرم‌افزار دوربین iOS ۱۱ اضافه خواهد شد. این یعنی دیگر لازم نیست برای اسکن کردن این کد‌ها از اپلیکیشن‌های متفرقه استفاده کنید.

‌حالت یک‌دستی

اپل از iOS ۸ به دولوپر‌ها اجازه داد تا برای آیفون و آیپد کیبورد تولید کنند. از آن زمان به بعد اپل محبوب‌ترین ویژگی‌های کیبوردهای متفرقه (مانند استیکر‌ها و اپ‌ها) را انتخاب کرده و به آهستگی آن‌ها را به iMessage افزوده است. حالت یک‌دستی جدیدترین این ویژگی‌ها است که در iOS ۱۱ اضافه خواهد شد. طبیعتا ما هنوز به طور دقیق نمی‌دانیم که این ویژگی چگونه کار می‌کند، ولی به احتمال زیاد کیبورد را در سمت دلخواه صفحه‌نمایش فشرده خواهد کرد. همچنین به امکان زوم یک‌دستی در اپلیکیشن Maps هم اشاره شده که می‌تواند استفاده از نقشه‌های اپل را ساده‌تر کند.

‌ضبط تصویر از روی صفحه‌نمایش

اپل با دنبال کردن مسیر رقبایی مثل سامسونگ که در آخرین سری از گوشی‌های گلکسی خود امکان ضبط کردن محتوای صفحه‌نمایش (و ساختن تصاویر متحرک GIF) را داده بودند، قصد دارد این قابلیت را به iOS ۱۱ اضافه کند. امیدواریم اپل امکان ساخت تصاویر GIF را هم در نظر گرفته باشد.

‌نوشتن یادداشت روی اسکرین شات

اپل این قابلیت را در دمویی که برای آبپد پروی جدید اجرا شد نمایش داد. ظاهرا اپل قصد دارد علامت‌گذاری و نوشتن یادداشت روی اسکرین شات‌ها را بسیار ساده‌تر کند. در iOS ۱۱ به جای این که مجبور باشید پس از گرفتن اسکرین شات برای استفاده از آن به کمرا رول بروید، می‌توانید بلافاصله آن را برش دهید و روی آن چیزهایی را بکشید یا بنویسید.

‌طراحی جدید اپلیکیشن Podcasts

اپل در iOS ۱۱ طراحی کل اپ استور را به طور کامل تغییر داده است؛ بنابراین با توجه به این اپلیکیشن Podcasts هم نوعی فروشگاه مستقل است، خیلی عجیب به نظر نمی‌رسد که طراحی آن را هم تغییر دهد. پیدا کردن پادکست‌ها همیشه در اپلیکیشن پادکست اپل سخت بوده است. حالا اپل این شانس را دارد که این مشکل را حل کند.

‌استفاده از ۳ D. Touch برای تغییر تب‌ها در سافاری

شما را نمی‌دانیم، ولی ما هر گاه (پس از مدت‌ها) از سافاری روی آیفون استفاده می‌کنیم، باید زمان زیادی را صرف پیدا کردن شیوه‌ی دسترسی به محل تغییر تب‌ها کنیم. ظاهرا اپل قصد دارد با استفاده از قابلیت لمس سه‌بعدی حرکت کردن بین تب‌ها در سافاری را راحت‌تر کند.

‌استفاده‌های بیشتر از ۳ D. Touch در iOS ۱۱

به نظر می‌رسد اپل قصد دارد استفاده از تکنولوژی لمس سه‌بعدی را در iOS ۱۱ به شیوه‌های دیگری هم گسترش دهد. لمس سه‌بعدی به عنوان میان‌بری برای قابلیت Look UP استفاده خواهد شد که اجازه می‌دهد به سرعت به مجموعه‌ای از توضیحات یا نتایج جستجوی مرتبط با یک کلمه یا عبارت انتخاب شده دسترسی داشته باشید. لمس سه‌بعدی همچنین در iMessage هم قابلیت‌های بیشتری پیدا می‌کند که از میان آن‌ها می‌توان به امکان به اشتراک گذاشتن یک URL با استفاده از ۳ D. Touch اشاره کرد.

‌استفاده‌های بیشتر از NFC

تا به حال چیپ NFC در آیفون محدودیت‌های بسیار زیادی داشته است که امکان استفاده از آن در اپلیکیشن‌های متفرقه را غیرممکن می‌کرده. این در حالی است استفاده از تکنولوژی NFC در اپلیکیشن‌های اندرویدی مدت‌ها است که رواج دارد. اپل ممکن است در iOS ۱۱ با اضافه کردن حالت جدید NFC Reader mode، در را برای استفاده کردن اپلیکیشن‌ها از این تکنولوژی باز کرده باشد.

‌افزونه‌ی ضد کلاه‌برداری SMS

امنیت کاربران هنوز هم برای اپل در اولویت قرار دارد. اپل برای این که مطمئن شود کاربرانش به راحتی فریب نخواهند خورد، در iOS ۱۱ یک افزونه‌ی ضد کلاه‌برداری جدید را به اپلیکیشن Messages اضافه کرده است.منبع: The Verg, Cult of Mac

۱۰میانبر و ژست حرکتی مخفی در آیفون
اسکرول به بالای صفحه با ضربه روی منوی بالای صفحه
تقریباً در هر اپلیکیشنی می‌توانید روی منوی بالای صفحه ضربه بزنید تا به ابتدای صفحه بازگردید. این نواری است که زمان را نشان می‌دهد و در هر سند یا لیستی قرار گرفته است. برای مثال، اگر صفحه‌ی وبی که با سافاری بازکرده‌اید تا پایین اسکرول کنید و بخواهید سریعاً به بالا بازگردید، فقط کافی است روی نوار منو بالای صفحه ضربه بزنید؛ در اینصورت به سرعت به ابتدای صفحه باز می‌گردید.

بازکردن مجدد تب‌های بسته شده با فشردن طولانی کلید زبانه جدید سافاری
مرورگر سافاری (safari) به شما اجازه می‌دهد زبانه‌ای را که قبلاً بسته‌اید را مجدد باز کنید. برای استفاده از این ویژگی، روی کلید سمت راست پایین این مرورگر ضربه بزنید تا تب‌هایی که اخیراً باز شده‌اند، را ببینید. لمس طولانی مدت کلید تب جدید نیز لیستی از صفحاتی که اخیرا بسته شده‌اند را به شما نشان می‌دهد.
با لمس ۳D مکان نما را در متن جابجا کنید

اگر آیفونی با قابلیت لمس سه‌بعدی (۳D) دارید، می‌توانید نشانگر متن ورودی را هنگام تایپ متن حرکت دهید. کیبورد را باز کنید، کلید فاصله را کمی با شدت فشار دهید؛ در این حالت یک صفحه کلید خالی نمایان می‌شود و نشانگر ظاهر می‌شود. اگر انگشتتان را به راست یا چپ حرکت دهید، نشانگر حرکت خواهد کرد. انگشتتان را حرکت دهید تا محل نشانگر را تنظیم کنید.
با دوبار کلیک روی کلید home به حالت reachability آیفون بروید
روی آیفون‌های بزرگ مثل آیفون پلاس و نه روی مدل SE یا نمونه‌های قدیمی و کوچک‌تر، با دوبار لمس (نه فشردن) کلید home وارد حالت Reachability می‌شوید. در این حالت تمام محتویات صفحه نمایش پایین می‌روند و بدین ترتیبت به کاربران اجازه می‌دهد با یک دست به تمامی بخش‌های سیستم عامل دسترسی داشته باشند. با ضربه زدن مجدد روی کلید هوم از حالت Reachability خارج می‌شوید.
این کار با دوبار ضربه زدن روی کلید هوم که حالت تغییر مکان اپلیکیشن‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهد، متفاوت است.
تغییر سرعت پخش موزیک یا Podcasts

وقتی موسیقی یا پادکست گوش می‌کنید، شاید بخواهید موسیقی خود را با سرعت دیگری گوش کنید. برای این کار انگشتتان را روی نوار پخش موسیقی قرار دهید و به بالا یا پایین حرکت دهید و دستتان را از روی نوار بردارید. بدون برداشتن انگشتتان و اینکه در چه وضعیتی از پخش موسیقی قرار گرفته‌اید سرعت پخش موسیقی تند یا کند خواهد شد یا به صورت نرمال پخش باز خواهد گشت. خودتان می‌توانید این را تست کنید یا با عقب و جلو کشیدن آن کنترل دقیق‌تری روی پخش موسیقی داشته باشید.

این ویژگی برای هر اپلیکیشن موسیقی یا Podcast قابل اجرا است و با هر اپلیکیشنی که دارای کلیدهای کنترل موسیقی باشد، کار می‌کند؛ البته این بستگی به این دارد که آیا توسعه‌دهنده آن اپلیکیشن، این حالت را به آن افزوده باشد یا خیر.
از لمس ۳D برای جابجایی بین اپلیکیشن‌ها استفاده کنید

لمس ۳D روشی است برای حرکت بین اپلیکیشن‌ها، بدون آن که روی کلید home دو بار کلیک کنید. اگر از آیفونی استفاده می‌کنید که لمس ۳D را پشتیبانی می‌کند، با ضربه به سمت راست صفحه و کشیدن آن می‌توانید اپلیکیشن‌هایی را که مکرر از آن‌ها استفاده می‌کنید، مشاهده کنید. با تکرار این پروسه می‌توانید بین چندین اپلیکیشن حرکت کنید.

همچنین با لمس سمت چپ صفحه نمایش و کشیدن آن به سمت مرکز صفحه به جای سمت راست از همین ویژگی استفاده کنید. این کار را انجام دهید و انگشتتان را بردارید، خواهید دید که اپلیکیشن‌هایی که به صورت مکرر از آن‌ها استفاده می‌کنید ظاهر خواهند شد و می‌توانید روی هر یک از آن‌ها کلیک نمایید.
برای جستجو صفحه نمایش را به سمت پایین بکشید

اگر دنبال اپلیکیشن یا هر چیز دیگری هستید، مجبور نیستید همه صفحات را به سمت چپ بکشید تا به قابلیت جستجو دسترسی پیدا کنید. در هر یک از صفحاتی که باشید، کافی است انگشتتان را روی هر جایی از صفحه فشار دهید و به سمت پایین بکشید. نوار جستجوی داخلی ظاهر می‌شود و می‌توانید شروع به تایپ و جستجوی سریع یک اپلیکیشن یا هر چیز دیگری کنید.
لمس طولانی صفحه و تایپ یک کاراکتر یا نماد خاص

شاید شما نیز زمانی به حروف قدیمی یا یک نماد غیرمعمول نیاز داشته باشید. به راحتی و با استفاده از صفحه کلید پیش فرض می‌توانید این کار را انجام دهید، فقط با لمس طولانی حرف، عدد یا نماد مربوطه می‌توانید حروف و نمادهای بیش تری را مشاهده و تایپ نمایید.

برای مثال اگر می‌خواهید حرف e. را با استفاده از حروف قدیمی تایپ کنید، این حرف را روی صفحه‌کلید نگه دارید و از حروف ظاهر شده هر کاراکتری را که می‌خواهید انتخاب کنید و انگشتتان را روی آن بکشید. اگر می‌خواهید یکی از نمادهای واحد پول خارجی را تایپ کنید، کافی است انگشتتان را روی حرف $ نگه دارید تا نمادی که می‌خواهید ظاهر شود و آن را انتخاب کنید.
Swip یا حرکت جاروبی برای جلو و عقب رفتن در صفحات

برای رفتن به صفحه قبل یا بعد در مرورگر سافاری حتماً نیاز نیست که کلید Back یا Forward را کلیک نمایید، می‌توانید سمت چپ صفحه نمایش را لمس کنید و به سمت راست بکشید تا به صفحه قبل برگردید یا می‌توانید سمت راست صفحه را به سمت چپ بکشید تا به صفحه بعد در مرورگر سافاری بروید.

تکان دادن به منظور Undo

اگر بخواهید آخرین چیزی را که تایپ کردید لغو کنید، فقط کافی است گوشی آیفون خود را به طرفین تکان دهید، در این حالت صفحه پیغامی ظاهر می‌شود که از شما می‌پرسد آیا می‌خواهید آخرین چیزی را که در اپلیکیشن تایپ کرده‌اید، لغو کنید؟ این قابلیت در کلیه اپلیکیشن‌های اپل مثل پیام، ایمیل، نوت، تقویم و سافاری کار می‌کند.
منبع: howtogeek
کدام مهم‌تر است: رم بیشتر یا رم سریع‌تر؟
یکی از سؤالات متداول هنگام ارتقاء یا خرید کامپیوتر، استفاده از رم بیشتر یا سریع‌تر است. در این مقاله سعی می‌کنیم به این سؤال پاسخ دهیم.
تبلیغات

گاهی اوقات بهتر است به‌جای اختصاص دادن بودجه‌ای متوسط برای خرید کامپیوتری میان‌رده و جدید، به فکر ارتقاء سیستم فعلی خود باشید. با این کار می‌توانید با صرف هزینه‌ای به‌مراتب کمتر، هم یک کامپیوتر قابل قبول داشته باشید و هم از تولید زباله‌های الکترونیکی جدید جلوگیری کنید.

اگر سیستم شما دچار کندی سرعت شده است و جواب‌گوی نیاز‌هایتان نیست؛ احتمال دارد منشأ این کندی، سرعت حافظه‌ی رم کامپیوتر باشد. در این صورت وقت بازنشسته کردن رم‌های سیستم فرارسیده است. حال این سؤال پیش می‌آید که هنگام خرید رم جدید، کدام گزینه را در اولویت قرار دهیم؛ خرید رم‌هایی با سرعت بیشتر یا تجهیز سیستم به رم‌هایی با ظرفیت بیشتر؟ پاسخ به این سؤال آن‌طور که به نظر می‌رسد آسان نیست.

قبل از شروع بد نیست با حافظه‌ی RAM و کاربرد آن در کامپیوتر بیشتر آشنا شویم.
چرا به رم نیاز داریم
میزان ظرفیت حافظه‌ی رم باید به‌اندازه‌ای باشد که سیستم شما بتواند از پس نیازهای معمول روزمره برآید. به‌طور خلاصه، رم مانند یک حافظه کوتاه‌مدت است که پردازنده از آن به‌عنوان محلی برای ذخیره و بازخوانی سریع داده‌ها استفاده می‌کند. استفاده از حافظه‌ی رم باعث می‌شود سیستم به درخواست‌های شما در همان لحظه پاسخ بدهد و کندی در سرعت سیستم احساس نکنید. میزان تأخیر در اجرای دستورات حتی در حد چند ثانیه، باعث خواهد شد احساس کنید رایانه شما قدیمی و کند شده است.

اگر کامپیوتر در اجرای برنامه‌ی دلخواه تعلل می‌کند و باعث کلافگی می‌شود، احتمالا به رم بیشتری نیاز دارد. کندی و تأخیر در اجرای دستورات به این معنی است که کامپیوتر شما سعی در تخلیه‌ی وظایف (Tasks) از حافظه‌ی رم به حافظه‌ی اصلی (HDD یا SSD) دارد. درست است که حافظه اصلی دارای ظرفیت زیادی است، اما نسبت به رم سرعت بسیار کمتری دارد.

اگر از سیستمی قدیمی استفاده می‌کنید، احتمالا رم‌های قدیمی و ضعیفی دارید که جواب‌گوی نیازهای امروزی نیستند. حتی اگر لپ‌تاپ نسبتا جدیدی استفاده می‌کنید، اگر دستگاه شخصی شما ارزان‌قیمت باشد، احتمالا باز هم دچار کمبود فضای رم خواهید شد. لپ‌تاپ‌ها و کامپیوتر‌ها همیشه در ابتدا بسیار سریع هستند و رفتاری قابل قبول دارند؛ اما به‌مرور زمان سرعت آن‌ها کند می‌شود. کندی سرعت کامپیوتر پس از چندین سال به معنای استهلاک قطعات سخت‌افزاری آن نیست؛ بلکه این پیشرفت روزافزون نرم‌افزار‌ها است که نیاز آن‌ها به فضای رم را افزایش و سرعت کلی سیستم را کاهش می‌دهد.
تفاوت میان ظرفیت و سرعت رم
سیستم‌های کامپیوتری برای اجرای مناسب و روان نرم‌افزارها، به میزانی حداقلی از حافظه‌ی رم نیاز دارند. با افزایش این میزان حداقلی رم، سرعت سیستم به طرز محسوسی افزایش پیدا خواهد کرد. اما تا چه حد می‌توان حجم رم را اضافه کرد و همچنان متوجه افزایش سرعت سیستم شد؟
هنگام افزایش میزان رم از مقداری خاص به بعد، دیگر تغییری در سرعت سیستم احساس نخواهید کرد

هنگام افزایش رم، معمولا به نقطه‌ای خواهید رسید که اضافه کردن رم بیشتر به کامپیوتر، دردی از شما دوا نخواهد کرد. اینجا است که استفاده از رم «سریع‌تر»، به‌مراتب تأثیرگذارتر از رم «حجیم‌تر» خواهد بود.

هنگام انتخاب رم بر اساس سرعت، به دو فاکتور مهم باید توجه داشته باشید. نخستین عامل مؤثر بر سرعت «فرکانس» است که بر حجم داده‌های خروجی و ورودی به رم تأثیر می‌گذارد و با مگاهرتز (MHz) نشان داده می‌شود. پس رمی با فرکانسِ بالاتر، حجم بالاتری از اطلاعات را در بازه‌ی زمانی مشخص منتقل می‌کند و درنتیجه سریع‌تر خواهد بود. دومین عامل تأثیرگذار بر سرعت رم، میزان «تأخیر» (Latency) آن است که به بازه زمانی بین درخواست شما و پاسخ سیستم گفته می‌شود. هرچه میزان تأخیر رم کمتر باشد، سرعت آن بالاتر خواهد بود. هنگامی که سیستم شما میزان کافی رم در اختیار دارد، می‌توانید با استفاده از رم‌هایی با فرکانس بالاتر و تأخیر کمتر، بدون اضافه کردن حجم بیشتری از رم، نتیجه‌ی بهتری بگیرید. میزان تفاوتی که در سرعت سیستم حس می‌کنید به علل مختلفی وابسته است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
ظرفیت و سرعت رم مورد نیاز معمولا تن‌ها در صورتی به حجم زیادی از رم احتیاج دارید که به‌نوعی با ویرایش حرفه‌ای فیلم و صوت سر و کار داشته باشید. حتی در چنین کاربردهایی نیز داشتن ۸ تا ۱۶ گیگابایت رم کافی خواهد بود. با استفاده از این میزان رم به‌راحتی می‌توان چندین نرم‌افزار حرفه‌ای را به‌صورت هم‌زمان اجرا کرد و علاوه بر آن، تا چندین سال از ارتقاء رم بی‌نیاز خواهید بود.
اگر گیمر هستید، استفاده از ۱۶ گیگابایت رم ممکن است در برخی بازی‌ها به نفعتان تمام شود؛ اما در حال حاضر اکثر بازی‌های جدید را با ۸ گیگابایت رم نیز می‌توان اجرا کرد. استفاده از ۳۲ گیگابایت رم برای گیمینگ تغییر محسوسی در نحوه‌ی اجرای بازی ایجاد نخواهد کرد. بهتر است به جای استفاده از این حجم از رم، از رم‌هایی با سرعت بالاتر استفاده کنید.

موقع خرید رم حتما به این نکته توجه کنید که سرعت رم‌های جدید، باید با سرعت مادربرد فعلی‌تان سازگار باشد. برای مثال مادربردی با شکاف‌های رم ۱۳۳۳ مگاهرتزی، فرکانس رم‌های ۲۰۰۰ مگاهرتزی را به همان ۱۳۳۳ مگاهرتز محدود خواهد کرد.

با توجه به آنچه گفته شد، اکثر کاربران حتی در صورت استفاده از کامپیوتر برای مقاصدی که به رم زیادی احتیاج دارند (مانند ویرایش فیلم یا بازی) به‌ندرت به بیش از ۱۶ گیگابایت رم نیاز پیدا خواهند کرد. البته مواردی نیز وجود دارند که به استفاده از ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت رم در سیستم نیاز پیدا می‌شود؛ اما اگر کارتان مدیریت سرور نیست، احتمالا با چنین مواردی مواجه نخواهید شد.
چگونگی ارتقاء RAM
پیش از هر چیز، از نوع و سرعت رم‌های پشتیبانی شده توسط مادربورد خود مطمئن شوید. سپس در نظر داشته باشید که میزان رم استفاده‌شده در سیستم، به نوع و تعداد شکاف‌های رم مادربورد بستگی دارد. برای مثال، از آنجایی که رم‌های DDR۲ به ماژول‌های ۴ گیگابایتی محدود می‌شوند و با توجه به استفاده از تن‌ها ۴ اسلات رم در اکثر مادربوردهای میان‌رده، در چنین سیستم‌هایی توانایی استفاده از حداکثر ۱۶ گیگابایت رم (۴ ماژول ۴ گیگابایتی) خواهید داشت.هنگام ارتقاء رم باید ابتدا از نوع و سرعت رم‌های پشتیبانی شده توسط مادربورد مطمئن شد.

اما در صورت استفاده از رم‌های DDR۳ (که حداکثر ظرفیت ماژول‌های آن‌ها ۸ گیگابایت است) به همراه مادربوردی با ۸ اسلات رم، می‌توانید ظرفیت رم کامپیوتر خود را تا ۶۴ گیگابایت (با استفاده از ۸ ماژول ۸ گیگابایتی) افزایش دهید. البته با توجه به آنچه در بالا گفته شد، استفاده از این میزان رم توصیه نمی‌شود.

همچنین توجه داشته باشید که در مادربوردهای دوکاناله (Dual Channel)، بهتر است به‌جای استفاده از یک ماژول حجیم به‌تنهایی، از چندین ماژول کم‌حجم در کنار یکدیگر استفاده کنید. برای مثال، بهتر است به‌جای استفاده از یک ماژول ۱۶ گیگابایتی رم DDR۴، از دو ماژول ۸ گیگابایتی از همان رم در کنار یکدیگر استفاده کنید.

هنگام ارتقاء رم لپ‌تاپ، اما موضوع کمی متفاوت است. بعضی از لپ‌تاپ‌ها از رم‌های آنبورد (Onboard) استفاده می‌کنند که قابل جایگزین کردن نیستند؛ اما شرکت سازنده معمولا یک سوکت اضافه برای افزودن رم توسط کار در نظر می‌گیرد. برای مثال به این مشخصات رم که مربوط به یک لپ‌تاپ است توجه کنید:

DDR۳، ۱۳۳۳ MHz SDRAM, ۲ GB, OnBoard Memory, ۱ x. SO-DIMM socket for expansion up to ۶ GB SDRAM

همان‌طور که مشخص است، این لپ‌تاپ از یک رم ۲ گیگابایت با فرکانس ۱۳۳۳ مگاهرتز، به‌صورت آنبرد (Onboard) استفاده می‌کند و یک سوکت رم جهت ارتقاء تا ۶ گیگابایت هم در اختیار کاربر گذاشته است. تعداد سوکت‌ها و نوع رم قابل‌نصب تعیین می‌کند سیستم تا چه مقدار رم پشتیبانی خواهد کرد. کدام مهم‌تر است؛ ظرفیت یا سرعت؟

هرچند با توجه به عوامل مختلف از جمله سیستم عامل، استفاده‌ی کاربر، نرم‌افزارهای مورد نیاز و مادربورد سیستم، نمی‌توان نسخه‌ی یکسانی برای همه‌ی کاربران پیچید؛ اما به‌طور کلی می‌توان توصیه‌های زیر را هنگام ارتقاء دادن رم سیستم در نظر داشت:
برای اکثر کاربران در استفاده‌ی عادی و روزمره (مانند تماشای فیلم و مرور وب)، به‌ندرت به بیش از ۸ گیگابایت رم نیاز پیدا می‌شود. اگر کامپیوتر شما همین حالا هم از این میزان رم برخوردار است، بهتر است هنگام ارتقاء به‌جای بالا بردن ظرفیت، سرعت رم خود را افزایش دهید.
برای گیمرها، ۱۶ گیگابایت رم برای اجرای سنگین‌ترین بازی‌های روز کافی است. اگر همچنان فکر می‌کنید رم حجیم‌تر به اجرای بهتر بازی‌هایتان کمک خواهد کرد، توصیه می‌کنیم ویدئوی دیجیتال فاندری درباره‌ی تأثیر شگفت‌انگیز سرعت رم در اجرای بهتر بازی‌ها را تماشا کنید.

رم بالاتر از ۱۶ گیگابایت معمولا تن‌ها برای مصارف خاص مانند ادیت سنگین ویدئو، رندر سه‌بعدی و کاربردهای خاص مهندسی استفاده می‌شود. در چنین مواردی، هنگام ارتقاء سیستم (مخصوصا در شرایط بودجه‌ی محدود) ظرفیت رم بر سرعت آن تقدم دارد.

درنهایت بهتر است قبل از ارتقاء سیستم، با اندکی جستجو در فروم‌های اینترنتی از تجربیات کاربرانی استفاده کنید که کامپیوتری با مشخصات سخت‌افزاری مشابه با سیستم شما دارند.
منبع:makeuseof
طراحی اسلحه لیزری برای از بین بردن علف‌های هرزاکونومیست: به واقع، این سامانه جدید لیزری که مزیتی برای کشاورزان و محیط زیست محسوب می‌شود، از دو بخش نرم افزار روباتیک و سیستم لیزری از بین برنده برگ تشکیل شده است.در واقع توانایی امیدوارکننده این سامانه متکی بر یک نرم افزار روباتیک در حال آزمایش و تکمیل است. محققان امیدوارند که ترکیب الگوریتم‌های یادگیری عمیق و دوربین‌ها به این روبات اجازه دهد علف‌های هرز را در زمین‌های کشاوری شناسایی کند و با استفاده از لیزر از بین ببرد.این روبات به برگ‌های گیاهان هرز، پالس‌های کوتاه لیزر شلیک می‌کند که باعث تضعیف نیروی حیات آن‌ها می‌شود.به این صورت پیش بینی می‌شود که دیگری نیازی به استفاده از علف کش‌ها در زمین‌های کشاورزی نیست و به این ترتیب محیط زیست در امان خواهد ماند.این سیستم لیزر را می‌توان روی تمامی وسایل نقلیه ویژه اراضی کشاورزی سوار کرد و یا آن را به صورت افزوده و یک گزینه در ساختار تراکتور‌ها لحاظ کرد.محققان حین تکمیل این فناوری، سرگرم تبدیل تحقیق خود به یک کسب و کار جدید استارتاپ هستند؛ آن‌ها معتقدند که این فناوری پتانسیل تجاری شدن دارد.
خصوصیات غافلگیرکننده‌ای از ماه که شاید تاکنون نمی‌دانستیداسپیس: کره ماه تن‌ها قمر سیاره زمین است که علاوه بر درخشندگی مسحورکننده‌اش ویژگی‌های جالب دیگری نیز دارد که پس از شرح چگونگی تشکیل این قمر در ذیل به شرح این خصوصیات غافلگیرکننده می‌پردازیم.

شکل‌گیری کره ماه

بر اساس نظریه غالب، کره ماه اندکی بعد از شکل‌گیری منظومه شمسی حدود ۴. ۵ میلیارد سال پیش با برخورد سنگی به اندازه سیاره مریخ به کره زمین به وجود آمد.

قفل شده در یک مدار

شاید جالب‌ترین ویژگی ماه این باشد که همیشه یک طرف از صورت خود را به ما نشان می‌دهد، اما با وجود این که ماه و زمین هر دو به دور خود و خورشید می‌چرخند چگونه چنین چیزی ممکن است؟
مدت‌ها قبل، اثرات گرانشی زمین موجب آهسته شدن چرخیدن ماه حول محور خودش شد. این آهسته شدن تا جایی پیش رفت که با چرخش ماه به دور خورشید تطابق و هماهنگی پیدا کرد و تثبیت شد.

بسیاری از قمرهای سیارات دیگر نیز رفتاری شبیه به این دارند.

در زمانی که ماه به دور زمین می‌چرخد زمانی را بین زمین و خورشید می‌گذراند و نیمه‌ای از قسمت روشن ماه رو در روی ما قرار می‌گیرد.

در واقع بر خلاف باور عموم، ماه نیمه تاریک ندارد، تن‌ها نیمه‌ای است که ما هرگز نمی‌بینیم.

خواهر ماه

آیا ماه تن‌ها قمر کره زمین است؟ در حال حاضر بله، اما ممکن است تا ابد این طور نباشد!

در سال ۱۹۹۹ دانشمندان دریافتند یک شهاب سنگ به عرض ۵ کیلومتر در حال حرکت به سمت مدار زمین است و ممکن است توسط اثرات گرانشی زمین در مدار زمین گرفتار شود.

دانشمندان نام این شهاب سنگ را "کرویتن" (Cruithne) گذاشتند و تخمین زدند که ۷۷۰ سال طول خواهد کشید تا این شهاب سنگ در یک مدار نعل اسبی حول زمین قرار بگیرد و برای ۵ هزار سال باقی بماند و تبدیل شود به خواهر ماه، دومین قمر کره زمین.

کیسه بوکسی به اسم ماه

سطح پر از چاله ماه نتیجه برخوردهای شدید اجرام آسمانی بین ۴. ۱ تا ۳. ۸ میلیارد سال پیش با سطح این کره است.

زخم‌های حاصل از این جنگ اکنون به صورت چاله‌های متعدد در سطح این کره قابل مشاهده است.

اما این که چرا این چاله‌ها در طول این مدت دچار فرسایش زیادی نشدند به دو دلیل است. اول این که کره ماه از نظر زمین شناسی فعال نیست، بنابراین زلزله‌ها، آتش‌فشان‌ها و تشکیل کوه‌ها روی این کره به اندازه کره زمین موجب تخریب سطح آن نمی‌شود. دوم این که ماه تقریبا فاقد جو است، بنابراین باد و بارانی در ماه شکل نمی‌گیرد.

همه این‌ها عدم فرسایش و تغییر شکل چاله‌های سطح کره ماه در طول این سالیان دراز را توضیح می‌دهد.

قمر تخم مرغی

ماه گرد یا کروی نیست و در واقع به شکل یک تخم مرغ است؛ بنابراین هسته ماه دقیقا در مرکز هندسی آن قرار ندارد، بلکه حدود دو کیلومتر با مرکز هندسی آن فاصله دارد.

دانشمندان می‌گویند هسته ماه احتمالا داغ و به شکل مذاب است، درست مانند هسته زمین. در حالی که اطلاعات به دست آمده از کاوشگر ناسا در سال ۱۹۹۹ نشان داد هسته کره ماه دو تا چهار درصد از جرم آن را تشکیل می‌دهد، در صورتی که هسته زمین ۳۰ درصد از جرم آن را تشکیل داده است.

آیا ماه یک سیاره است؟

ماه از سیاره پلوتو بزرگتر است و حدود یک چهارم زمین قطر دارد. برخی دانشمندان فکر می‌کنند که ماه بیشتر شبیه به یک سیاره است. بنا به همین دلیل زمین و ماه را همراه باهم یک سیاره در نظر می‌گیرند. به این حالت "دو سیاره" گفته می‌شود.

سیاره پلوتو و قمرش که "کارُن" (Charon) نام دارد نیز به مانند زمین و ماه یک "دو سیاره" در نظر گرفته می‌شوند.

کشش ماه

ماه بیشترین اثر را در جزر و مد زمین دارد البته در این زمینه خورشید نیز اثرگذار است.

گرانش ماه اقیانوس‌های زمین رابه سمت خود می‌کشد. اوج مد دریا زمانی رخ می‌دهد که اقیانوس همزمان با چرخش زیرین زمین در راستای ماه قرار می‌گیرد. یک اوج مد دیگر نیز در قرینه این اتفاق، آن طرف زمین رخ می‌دهد، چرا که ماه بیشتر از اینکه آب را به سمت خود بکشد، زمین را می‌کشد و مد رخ می‌دهد.

جزر و مدهای قوی هنگام ماه جدید و ماه کامل شکل می‌گیرند، زیرا خورشید، زمین و ماه در یک راستا قرار می‌گیرند. وقتی ماه در نزدیک‌ترین نقطه به زمین قرار داشته باشد قوی‌ترین جزر و مد رخ می‌دهد.

خفیف‌ترین جزر و مد‌ها نیز در یک چهارم ابتدایی و انتهایی ماه اتفاق می‌افتند.

همه این کشش‌ها یک دلیل جالب دیگر نیز دارند و آن این است که هر ساله مقداری از انرژی چرخشی زمین توسط ماه دزدیده می‌شود و این اتفاق موجب آهسته شدن چرخش سیاره ما به میزان ۱. ۵ میلی ثانیه در هر قرن می‌شود.

خدانگهدارت ماه!

همین حالا که در حال خواندن این متن هستید ماه در حال دور شدن از ما است.

هر ساله ماه مقداری از انرژی چرخشی زمین را می‌گیرد و از آن برای بزرگتر کردن مدار خود استفاده می‌کند و هر سال حدود ۳. ۸ سانتی متر از زمین دور می‌شود.

محققان می‌گویند فاصله ماه از زمین در زمان شکل‌گیری‌اش تقریبا ۲۲ هزار ۵۳۰ کیلومتر بوده است در حالی که اکنون حدودا در ۳۸۵ هزار کیلومتری سیاره ما قرار دارد.
ساخت سریعترین خودروی زرهی دنیا در چین

پاپ ساینس: چین مشغول ساخت سریعترین خودروی زرهی آب و خاک دنیاست.

حداکثر سرعت تانک مذکور در آب ۵۰ کیلومتر برساعت است. البته تاکنون فقط نمونه این خودروی زرهی ساخته شده، اما در صورت ساخت آن به صورت تجاری، چین از آمریکا جلو خواهد زد. درحال حاضر سریع‌ترین خودروی زرهی آب و خاک دنیا در اختیار آمریکاست که با سرعت ۱۰ کیلومتر برساعت حرکت می‌کند.

موسسه North China Institute of Vehicle Research نمونه این خودروی زرهی را ساخته است.

این وسیله حمل ونقل چاپی بدنه‌ای V. شکل دارد تا هنگام حرکت در آب از موانع هیدرولیکی اجتناب شود. همچنین این نوع طراحی بدنه سبب می‌شود خودروی زرهی در برابر مواد منفجره دست ساز ایمن بماند.

در چرخ‌های عقبی آن نیز پمپهای جت فشرده قرار دارد تا سرعت خودروی زرهی به بیشترین میزان برسد. این وسیله حمل ونقل سبک و بدون زره یا اسلحه‌ها ۵. ۵ تن وزن دارد.
این قاب آیفون را به یک دوربین حرفه‌ای تبدیل می‌کند
مهر: شرکت Miggo سازنده تجهیزات جانبی دوربین‌های عکاسی قاب منحصر به فردی موسوم به Pictar را برای گوشی آیفون طراحی کرده که امکانات گسترده‌ای برای کنترل فیزیکی دوربین گوشی مذکور را در دسترس کاربران قرار می‌دهد.
این قاب همچنین مجهز به امکانات مناسبی برای ارتقای کیفیت عکس‌های گرفته شده با آیفون است. البته این به معنای تبدیل دوربین این گوشی به دوربینی با دقت دوربین‌های حرفه‌ای DSLR نیست. اما وضوح و جزییات عکس‌ها بدین شیوه بیشتر می‌شود.

قاب یاد شده تقریبا سه چهارم گوشی آیفون را دربر می‌گیرد، هر چند لنز گوشی را نمی‌پوشاند. این قاب با آیفون ۴ اس و مدل‌های بعدی آیفون تا آیفون ۷ سازگاری دارد. البته این قاب از استحکام لازم برای حفاظت از گوشی در برابر سقوط و فشارهای ناگهانی برخوردار نیست. قاب مذکور باعث می‌شود آیفون ظاهری شبیه به دوربین‌های کلاسیک پیدا کند.

قاب یاد شده در دسترس گرفتن آیفون برای عکاسی را هم تسهیل کرده و مهره‌های تعبیه شده بر روی آن دسترسی به گزینه‌های مختلف عکاسی و فیلمبرداری آیفون را تسهیل می‌کنند.

این قاب دارای سه دکمه چرخان برای کنترل میزان زوم، تعیین حالت عکاسی و در نهایت کنترل میزان نوردهی است و برای بهینه سازی استفاده از آن‌ها برنامه موبایلی Pictar نیز قابل نصب بر روی گوشی و استفاده است.

مهم‌ترین مزیت این قاب و برنامه اش اعمال سریع تنظیمات مورد نظر کاربر برای ع

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۲۰۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فواید و مضرات سشوار برای مو

بیشتر افراد برای خشک کردن و حالت دادن مو‌های خود از سشوار استفاده می‌کنند. عده‌ای هم فقط وقتی به آرایشگاه می‌روند، آرایشگر موهایشان را سشوار می‌کشد و بقیه سال دست به سشوار نمی‌زنند. در این مطلب مزایا و معایب استفاده از سشوار برای سلامت مو را بررسی و در ادامه ۳ راه ساده برای کاهش ضرر استفاده از سشوار بیان کرده‌ایم.

معایب استفاده از سشوار

با مزایای استفاده از سشوار آشنا هستیم. از خشک کردن مو در سرما یا قبل از خواب گرفته تا باز کردن فر و گره آن، زیبایی ظاهر، حالت‌دهی آسان، پرپشت نشان دادن مو و...، اما بد نیست معایب آن را هم بررسی کنیم.

آسیب زدن به بافت و ساختار مو | استفاده از سشوار باعث می‌شود مو‌ها خشک و آسیب‌پذیر شود. اگر می‌خواهید مو‌های شما ساختار نرم و سالم خود را حفظ کند، در استفاده از سشوار زیاده‌روی نکنید. علاوه بر این باید مراقب باشید که از دمای بالای آن استفاده نکنید و همیشه با دمای پایین‌تر کار کنید. ظاهر نرم و براقی که بعد از سشوار کشیدن می‌بینید موقتی و ظاهری است. دمای بالای سشوار مو‌ها را خشک می‌کند و در طولانی مدت، مو‌های شما نرمی و لطافت خود را از دست می‌دهد.

ضعیف شدن فولیکول مو| مو از انتهای فولیکول شروع به رشد می‌کند، در نتیجه اگر می‌خواهید مو‌هایی سالم و زیبا داشته باشید باید مراقب فولیکول‌های مو باشید. اگر در استفاده از سشوار زیاده‌روی کنید ممکن است فولیکول‌های مو آسیب ببینند که نتیجه آن نازک شدن مو و ریزش آن است.

سوزاندن مو و پوست سر| گاهی اوقات بعضی سشوار‌ها به خصوص آنهایی که در سالن‌های آرایش استفاده می‌شوند، دمای بسیار بالایی دارند. پس اگر با سشوار در دمای بالا کار می‌کنید و یک دسته از مو را مرتب و چند بار سشوار می‌کشید، احتمال سوختن مو و حتی سوختن پوست سر وجود دارد.

کدر شدن تار‌های مو| سشوار کشیدن مو، آنها را درخشان و زیبا نشان می‌دهد، اما اگر هر روز این کار را انجام دهید، مو‌های شما درخشندگی خود را از دست می‌دهد و به‌مرور زمان کدر می‌شود. این آسیب سشوار به مو در دما‌های بالا بسیار بیشتر است.

 آیا می‌توانیم هر روز سشوار بکشیم؟

هر وسیله‌ای که با حرارت، مو‌ها را حالت می‌دهد می‌تواند به مو‌های شما آسیب بزند؛ چه یک بار در هفته از آن استفاده کنید چه هر روز. اما قرار گرفتن مو‌ها در معرض دمای بالا آن هم به‌صورت روزانه می‌تواند بسیار مخرب باشد. هر چقدر کمتر از این وسیله استفاده کنید، مو‌های شما سالم‌تر می‌ماند. به‌خصوص درباره مو‌های کودک که ظریف‌تر و حساس‌تر است باید برای استفاده از سشوار بیشتر احتیاط کنید و نکات مهم برای سشوار کشیدن مو‌های کودک را یاد بگیرید.

 خشک کردن مو با سشوار یا در هوای آزاد؟

تحقیقات نشان داده خیس ماندن مو‌ها برای طولانی مدت هم می‌تواند آسیب‌زا باشد. خشک کردن مو با هوا به CMC (کمپلکس غشای سلولی، چسبی که سلول‌های مو را در کنار هم نگه می‌دارد) در الیاف مو آسیب می‌زند، در حالی که خشک کردن با سشوار آسیب نمی‌زند. دلیل احتمالی این امر این است که وقتی مو‌های شما خیس می‌شود، ساقه‌های مو متورم می‌شود؛ از جمله لایه دلتای CMC. خشک کردن مو با هوا فرایندی کند است، زیرا ممکن است تا دو ساعت طول بکشد تا تار‌های موی شما به‌طور کامل خشک شود. در این دوره CMC درون رشته‌های مو به‌طور مداوم در معرض آب قرار می‌گیرد و در حالت متورم می‌ماند. پژوهشگران هشدار داده‌اند که این شرایط ممکن است حتی از استفاده از سشوار هم مضرتر باشد.

 ۳ نکته ساده برای کاهش دادن آسیب سشوار به مو
۱. در حمام از نرم‌کننده استفاده کنید تا مو حالت گرفته و برای باز کردن فر و گره آن نیاز به استفاده زیاد از سشوار نباشد.
۲. موی خیس را سشوار نکشید. بعد از بیرون آمدن از حمام، به‌آرامی مو‌های خود را با حوله خشک کنید و آب اضافی آن را بگیرید.
۳. به دمای سشوار توجه کنید. بهترین دما برای خشک کر

منبع: روزنامه خراسان

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی خواندنی‌ها

دیگر خبرها

  • خواص و فواید خرما + فیلم
  • سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا
  • سناریو زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا
  • تئاتر کمدی «هشتگ، بچه شهرستانی‌ام» به روی صحنه می‌رود
  • راه اندازی پویش هشتگ معلم عزیزم
  • فواید و مضرات سشوار برای مو
  • تئاتر کمدی «هشتگ، بچه شهرستانی ام» به روی صحنه می‌رود
  • ناگفته های خسرو حیدری از دربی جام حذفی
  • مدیریت آبرسانی به زمین های کشاورزی پایین دست سد زیردان چابهار سرعت می‌گیرد
  • فاز توسعه ۶۰ هکتاری شهرک صنعتی اردبیل آماده بهره‌برداری است