Web Analytics Made Easy - Statcounter


کتاب خاطرات سید هادی خسروشاهی درباره شهید نواب صفوی به تبیین دیدگاههای شهید نواب صفوی درباره حکومت اسلامی، فعالیت های کسروی و کودتای ۲۸ مرداد می پردازد.

به گزارش بی‌باک، کتاب «خاطرات مستند سید هادی خسروشاهی درباره شهید نواب صفوی» از سوی انتشارات کلبه شروق قم منتشر شده است.

این کتاب مجموعه­ای از گفتگو­های استاد سید هادی خسروشاهی با روزنامه ­ها و نشریات مختلف درباره فعالیت ­ها، نوع مبارزات فدائیان اسلام و نقش شهید نواب صفوی در این حرکت بنیادین تأثیرگذار تاریخ معاصر ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مجموعه شامل بخش ­هایی از خاطرات مستند استاد خسروشاهی درباره حوادث دوران نهضت ملی شدن صنعت نفت و نوع فعالیت­ های فدائیان اسلام در صحنه سیاسی کشور و نقش آن­ها در به پیروزی رساندن ملی شدن صنعت نفت، به گواهی شاهدان عینی و عناصری است که خود حضور چشم­گیر در عرصه اقدامات داشتند و به همین دلیل در ضمن مجموعه «خاطرات مستند» ایشان منتشر شده است. این خاطرات، علاوه بر مسائل سیاسی روز مربوط به آن برهه و دوران پیش از آغاز نهضت، شامل مسأله فعالیت فدائیان اسلام در حوزه علمیه قم و برخورد مراجع و علمای بزرگ و فضلا و طلاب حوزه علمیه قم با این جریان هم هست.

در مقدمه سید محمود خسروشاهی، مدیر اجرایی مرکز بررسی­های اسلامی قم آمده است: «استاد سید هادی خسروشاهی قبل از ورود به حوزه علمیه قم، از زمان اقامت در تبریز، با این جریان اسلامی در تماس و ارتباط بوده­اند و پس از حضور در قم و ادامه تحصیلات در حوزه علمیه قم، به طور عینی و عملی، در جریان این اقدامات قرار می­گیرند و خود به عنوان یک طلبه نوجوان هوادار حرکت فدائیان اسلام، شاهد حوادث گوناگون و مشکلاتی هستند که رهبری فدائیان اسلام در قم با آن­ها روبه­رو بوده­اند... و اکنون به بیان پاره­ای از این مسائل و نکات، در قالب پاسخ به پرسش­های خبرنگاران جرائد و مجلات پرداخته­اند و به عنوان «خاطراتی مستند» حقایق مسائل را روشن می­سازند.»

گفتنی است تاکنون از استاد خسروشاهی کتاب­های ارزشمند دیگری درباره فدائیان اسلام و رهبری شهید آن به نام­های «فدائیان اسلام؛ تاریخ، عملکرد و اندیشه»، «زندگی و مبارزه شهید نواب صفوی» و «مبانی فکری – فقهی مبارزات فدائیان اسلام» منتشر شده است.

این کتاب از سه بخش «درباره شهید نواب صفوی و اهداف و اقدامات فدائیان اسلام» و «پیوست» و «فهرست­ها و ضمائم» تشکیل شده است. بخش اول کتاب که حجم یبشتر کتاب را به خود اختصاص داده است، شامل گفتگوها و گفتارهای استاد خسروشاهی درباره شهید نواب صفوی و فدائیان اسلام است. «بررسی رابطه فدائیان اسلام و اخوان­المسلمین» (ماهنامه مهرنامه)، «چه کسی مجوز ترور را داده است؟» (روزنامه شرق)، «در مورد سخنان منسوب به آیت­الله بروجردی درباره نواب صفوی؛ نقدی بر ادعاهای سید صادق طباطبایی، (خبرگزاری فارس)، «نواب صفوی؛ پیشتاز جهاد و شهادت» (سایت تاریخ ایرانی)، «حکومت اسلامی از دیدگاه فدائیان اسلام» (روزنامه اعتماد ملی) و «سید عملگرا» (نشریه شهروند امروز).

در بخش پیوست هم سه یادداشت «اذان نواب از همه گلدسته­های عالم» (استاد محمدرضا حکیمی)، «نگاهی به کتاب «یادواره شهید نواب صفوی» (علی علیزاده) و «فدائیان اسلام؛ از آرمان تا عمل» (سید قاسم یاحسینی) آمده است.

استاد خسروشاهی می­نویسد که شهید نواب صفوی معتقد بود که کارگزاران ارشد رژیم شاه، اگرچه مسلمان هم باشند، چون سپر دشمن هستند و هجمه دشمن هم صورت گرفته است، می­توان آن­ها را حذف کرد. (صص ۳۴ و ۳۵)

وی می­گوید: اقدامات فدائیان اسلام در حذف عناصر وابسته به بیگانگان – که عامل اصلی فساد و تباهی همه­جانبه میهن اسلامی بودند، مانند یک عمل جراحی ضروری برای نجات جان بیمار بوده و هرگز هدف، حذف مهره سیاسی مخالف یا مهره فکری معارض نبوده است.. (ص۴۶)

استاد خسروشاهی در پاسخ به سئوالی به شخصیت احمد کسروی می ­پردازد و می­گوید: جناب سید احمد کسروی تبریزی هرگز اهل فکر! و یا در جرگه متفکران به مفهوم واقعی کلمه محسوب نمی­شود، بلکه او یک نویسنده و حداکثر تاریخ­نگار بود که استقبال از آثار تاریخی او، موجب غرور وی گردید. سپس عضویت وی در آکادمی تاریخ بریتانیای کبیر! و مؤسسه پژوهشی روسیه هم نوعی «خود گنده­ بینی» در او ایجاد نمود که کم­کم به فکر ایجاد «پاک­دینی» افتاد. (ص ۴۸)

استاد خسروشاهی درباره اندیشه سیاسی شهید نواب صفوی می­نویسد: شهید نواب صفوی در اندیشه تأسیس یک حکومت اسلامی در ایران بود و با تکیه بر دانش کلی درباره لزوم تأسیس یک حکومت اسلامی اقدام کرد و کتاب خود را در این رابطه و قبل از همه جریان­ها، تحت عنوان «اعلامیه فدائیان اسلام یا کتاب رهنمای حقایق» در سال ۱۳۲۹ش منتشر ساخت. البته این کتاب جنبه نظریه­پردازی و به اصطلاح تئوریک ندارد، بلکه نشان­دهنده شور و شوق و عشق و علاقه مؤلف آن بر احیای اندیشه اسلامی در تشکیل یک حکومت اسلامی است. (ص ۵۸)

استاد خسروشاهی در پاسخ به سئوالی درباره میزان هم­خوانی تجربه انقلاب اسلامی با ایده حکومت اسلامی شهید نواب صفوی می­گوید: «بی­تردید این انقلاب، شکل کامل و ایده­آل نوع حکومت مورد نظر شهید نواب است و او در حقیقت ۶۰ سال قبل و پیش از همه جریان­های سیاسی – مذهبی، خواستار ایجاد و برقراری چنین نوعی از حکومت بود، اما در تجربه اگر اشکالاتی می­دید – که بی­تردید در هر انقلابی دیده می­شود – هرگز به دنبال تخریب و براندازی نمی­رفت، بلکه با عمل به تعالیم اسلامی در وجوب امر به معروف و نهی از منکر، در اصلاح کاستی­ها می­کوشید و به نصیحت حکام و مسئولین امور می­پرداخت و هرگز به خود اجازه نمی­داد که با زاویه­گیری انحرافی، به جای اصلاح امور، بر آن صدمه و لطمه وارد سازند و ای کاش که دوستان معاصر نیز چنین می­بودند و چنین می­کردند... (ص ۶۵)

استاد حکیمی در بخشی از یادداشت­ خویش نوشته است: سید مجتبی نواب صفوی یکی از عزیزترین چهره­های فداکاری تاریخ اسلام بود، در نیم سده اخیر... نواب مجسمه­ای بود از حقیقت، ایمان، غیرت اسلامی و شور انقلابی. چنان بود که می­گفتی همه نویدهای دینی را به چشم دیده است و همه امور معنوی را تجربه کرده است. (ص ۱۰۰)

کتاب «خاطرات مستند سید هادی خسروشاهی درباره شهید نواب صفوی» در ۱۳۲ صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۵۰۰۰ تومان منتشر شده است. گفتنی است تاکنون خاطرات مستند استاد خسروشاهی درباره شخصیت ها و جریانات زیر منتشر شده است: علامه طباطبایی، آیت الله طالقانی، علامه سید مرتضی عسگری، امام موسی صدر، آیت الله مشکینی، شهید نواب صفوی، استاد سید جلال الدین آشتیانی، محمدعلی جمال زاده، احمد بن بلا (الجزایر)، دکتر حسن ترابی (سودان)، روژه گارودی (فرانسه)، نشریات مخفی حوزه علمیه قم، مبارزان ملی ـ مذهبی، حزب خلق مسلمان و به زودی خاطرات مستند ایشان درباره امام خمینی، شهید مطهری، شهید بهشتی، شیخ آقابزرگ تهرانی و محمدحسنین هیکل (مصر) منتشر می شود.

برای تهیه این کتاب و سایر مجموعه خاطرات مستند استاد خسروشاهی می‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعه نمایید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) یا سایت مرکز بررسی های اسلامی (www.iscq.ir) تماس بگیرید.


--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۲۳۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران قهرمان کشتی فرنگی جام صفوی در اردبیل شد

تیم کشتی فرنگی نوجوانان کشورمان جام قهرمانی نخستین دوره مسابقات بین‌المللی کشتی جام صفوی را در اردبیل بالای سر برد.

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3075873 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • مطهری امام
  • همایش عقیدتی سیاسی سپاه روح‌الله استان مرکزی
  • شهید مطهری مجاهد عرصه‌ جهاد تبیین بود
  • عکس| تغییر چهره باورنکردنی حسام نواب صفوی
  • سکانس‌هایی از فیلم های پاور
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • ایران قهرمان کشتی فرنگی جام صفوی در اردبیل شد
  • مبانی تئوری و فکری محکم اسلام علت ماندگاری انقلاب اسلامی است
  • ویدئوی آهنگ عاشقانه منوچهر هادی برای دخترش سوفیا