Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرویس سلامت و پزشکی بی باک؛ بخش مهمترین عناوین:


بابل - فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان روحانی با بیان اینکه تئوری رابطه مستقیم روزه‌داری و ایجاد زخم معده امری اثبات نشده است، گفت: آن را دستاویز معافیت روزه‌داری نکنیم.

سید حسن عابدی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: گرسنگی پیوسته به‌اندازه یک روزه‌داری معمولی نمی‌تواند عامل ایجاد بیماری باشد یا موجب بروز زخم معده و زخم اثنی عشر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با ذکر این نکته که روزه‌داری موجب بروز زخم معده نمی‌شود بیان داشت: روزه‌داری برای تمام افرادی که دچار بیماری‌های دستگاه گوارش هستند، نتیجه یکسانی ندارد؛ یعنی همان‌طور که ممکن است روزه گرفتن به گروهی از افراد توصیه نشود برای برخی دیگر می‌تواند مفید هم باشد.

این فوق تخصص گفت: افرادی که مبتلابه بیماری‌های فعال گوارشی مانند زخم‌های فعال اثنی عشر و معده بهتر هستند بر اساس نظر پزشک معالج مدتی روزه نگیرد تا مرحله حاد بیماری طی گردد. زخم‌های اثنی عشر برخلاف زخم‌های معده با گرسنگی بدتر خواهد شد و به همین دلیل به بیمارانی که دچار زخم اثنی عشر هستند و پزشک این مسئله را تائید کرده و هنوز هم بیماری‌شان فعال است و بهبود حاصل نشده، توصیه می‌کنیم روزه نگیرند.

وی گفت: ریفلاکس یکی از بیماری‌های شایع گوارشی است که تغذیه و چگونگی غذا خوردن تأثیر زیادی بر آن می‌گذارد. در شرایط عادی به بیمارانی که دچار این بیماری هستند توصیه می‌شود حجم غذای مصرفی‌شان را کاهش دهند و تعداد وعده‌ها را بیشتر کنند اما در ماه رمضان چنین چیزی امکان‌پذیر نیست و تنظیم کردن آن دشوار خواهد بود؛ به‌ویژه هنگام سحر که فرد از خواب بیدار می‌شود، مقدار به نسبت زیادی غذا می‌خورد و مایعات می‌نوشد و بعد هم بلافاصله می‌خوابد.

فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان روحانی توصیه کرد: کنترل کردن این شرایط کمی سخت خواهد بود، توصیه می‌شود بعد از خوردن وعده سحر نخوابید یا اگر می‌خواهید حتماً بخوابید و استراحت کنید در حالت نیمه نشسته باشید، همچنین مایعات موردنیاز خوب است که در فاصله میان افطار تا سحر بنوشید، نه این‌که فقط هنگام سحر. در زمان افطار کمی از مواد غذایی بخورید؛ ولی یکی دو ساعت بعدازآن، غذای اصلی‌تان را مصرف کنند تا یک‌دفعه میزان زیادی آب و مایعات استفاده نشود.

دکتر عابدی با اشاره به اینکه افرادی که سندرم روده تحریک‌پذیر دارند روزه‌داری به نفعشان است اضافه کرد: این افراد زمانی که غذا مصرف می‌کنند، شرایط بدتری خواهند داشت و به همین دلیل روزه‌داری برای این بیماران منعی ندارد؛ پس آن‌ها می‌توانند بر اساس تشخیص پزشک روزه‌بگیرند.

وی ادامه داد: شرایط برای بیمارانی که به بیماری‌های التهابی روده (کولیت اولسراتیو و بیماری کرون) دچار هستند، تفاوت دارد و به این افراد توصیه می‌شود درصورتی‌که بیماری‌شان هنوز فعال است و در حال درمان هستند، تا حد امکان روزه نگیرند.

دکتر عابدی گفت: این روزها بیماری کبد چرب هم خیلی شایع شده و افراد زیادی را درگیر کرده است که روزه‌داری برای این بیماران هم مفید خواهد بود. همیشه به این افراد توصیه می‌شود رژیم بگیرند و وزنشان را کاهش دهند و درنتیجه روزه‌داری برای آن‌ها مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد.

وی با ذکر این نکته که مصرف نکردن آب و مایعات در طول روز می‌تواند موجب تشدید یبوست هم بشود، بیان داشت: یبوست هنگام روزه‌داری بدتر می‌شود و به همین دلیل باید به فکر پیشگیری از بروز آن باشیم؛ بنابراین توصیه می‌شود در فاصله میان افطار تا سحر از مواد غذایی حاوی فیبر مانند میوه‌ها و سبزی‌ها و همچنین مایعات به مقدار کافی استفاده کنید.

فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان روحانی توصیه کرد: مصرف میوه‌های مختلف مانند زردآلو، آلبالو و گلابی می‌تواند مؤثر باشد؛ ولی میوه‌هایی مانند موز و سیبی که پوست آن گرفته‌شده است، باعث یبوست می‌شود. همچنین خوب است انجیر خشک، زردآلوی خشک‌شده، کشمش یا خرمای خشک را داخل آب بیندازید و بگذارید یکی دو روز داخل آب بماند. پس‌ازآن، مصرف این ترکیب می‌تواند به بهبود یبوست کمک کند.

دکتر عابدی اظهار داشت: در طول ماه مبارک رمضان مصرف مقدار کافی آب و مایعات را فراموش نکنید و تا جایی که ممکن است از میوه‌ها و سبزی‌ها نیز استفاده کنید، همچنین توصیه می‌شود از مصرف مواد غذایی چرب و سنگین پرهیز کنید. استفاده از موادی مانند خرما بجای شیرینی‌جات مصنوعی مثل زولبیا بامیه که هم انرژی خوبی دارد و هم حاوی فیبر است، می‌تواند مفید باشد.


منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۲۳۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر دهقانی از اختلال کم کاری تیروئید یا تیروئید پرکار به عنوان یکی از بیماری‌های شایع غدد نام برد و افزود: بیماری کم کاری تیروئید در نتیجه‌ی کاهش تولید و ترشح هورمون‌های تیروئیدی حاصل می‌شود و عموماً زنان باردار و افراد بالای ۶۰ سال، در معرض ابتلا به آن هستند.

این متخصص داخلی در خصوص نحوه درمان بیماری کم کاری تیروئید نیز گفت: درمان این بیماری تقریبا ساده بوده و مصرف قرص‌های حاوی هورمون تیروئید می‌تواند، هورمون‌های مورد نیاز بدن را تأمین کند که در اکثر موارد برای بیماران قرص لوتیروکسین تجویز می‌شود.

وی اضافه کرد: این دارو روزانه یک بار مصرف می‌شود که برای تأثیرگذاری بیشتر باید به صورت ناشتا و یک ساعت قبل از مصرف صبحانه مصرف شود. همچنین مصرف همزمان برخی دارو‌ها مانند پنتوپرازول، قرص آهن، کلسیم و... می‌تواند در میزان تأثیرگذاری قرص لووتیروکسین سدیم اثر منفی داشته باشد، لذا توصیه می‌شود، با فاصله حدود یک ساعت با دارو‌های ذکر شده، قرص کم کاری تیروئید مصرف شود.

دکتر دهقانی خاطر نشان کرد: بیمار ممکن است ظرف ۱ تا ۲ هفته پس از شروع درمان، پاسخ اندکی را احساس کند، اما پاسخ کامل به درمان با هورمون تیروئید اغلب تأخیر دارد و ممکن است چندین هفته طول بکشد. ضمن اینکه اکثر بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید، لازم است مصرف دارو را برای باقی عمر ادامه دهند، اما گاهی تعدیل و یا افزایش دوز مصرفی تحت نظر پزشک متخصص اتفاق می‌افتد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ایجاد عدالت و شفافیت اقتصادی هدف لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم
  • خواص تخم کتان و دانه کتان برای لاغری و درمان بیماری ها
  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • خوراکی‌هایی که بهتر است با معده خالی خورده نشوند
  • به چه نانی نان کامل می‌گویند؟/ تاثیر نان‌های کامل در لاغری
  • کبد چرب و دردسرهایش
  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید
  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب
  • برای مبارزه با این بیماری خیار تلخ بخورید
  • «نان کامل» چه نانی است؟