Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کشاورزان منطقه غرب اصفهان، امروز در اعتراض به آنچه عدم تخصیص مناسب آب و محرومیت از حق‌آبه خود قلمداد می‌کردند روبروی شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان تجمع کردند. اعتراض این کشاورزان شهرستان فلاورجان و شهرهای قهدریجان، قلعه سفید، نجف‌آباد، جوزان و روستاهای توابع آن به کاهش جریان آب رودخانه از روز گذشته و عدم‌کفایت آن برای آبیاری مزارع و باغ‌های این منطقه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*اعتراض کشاورزان به بسته‌ شدن رودخانه

یکی از کشاورزان حاضر در این تجمع در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: آب رودخانه از روز گذشته قطع‌ شده و بسته شدن این آب موجب شده ما برای اعتراض در اینجا حاضر شویم.

وی در ادامه افزود: تخصیص 10 روزه آب حتی اگر اجرایی هم شود برای آبیاری باغ‌های این منطقه کافی نیست و موجب خسارت کشاورزان و خشک شدن درخت‌ها می‌شود.

این کشاورز قهدریجانی تأکید کرد: آب به منطقه شرق اصفهان اختصاص‌یافته و برای غرب اصفهان نیز توافقاتی با کشاورزان شده بود که در حال حاضر این توافق انجام نشده است.

به گفته وی، بازگشایی آب بعد از عید مشکلی از مشکلات کشاورزان غرب حل نمی‌کرد و حال که باغ‌ها نیاز به آب دارند؛ این آب بسته شده است.

یکی دیگر از حاضران در این تجمع تصریح کرد: قرار بود از آب تخصیص‌یافته، 200 مترمکعب به شرق و 200 مترمکعب به غرب اختصاص یابد اما تاکنون 35 مترمکعب بیشتر به غرب اختصاص نیافته است.

*از 940 میلیون متر مکعب قانونی، 526 میلیون مترمکعب آب به کشاورزان رسیده است

اسفندیار امینی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با دلیل اعتراض کشاورزان غرب اصفهان اظهار کرد: کشاورزان غرب مطالبه آب دائم دارند و خواستار تخصیص آب پیوسته برای حفظ کشت خود تا پایان تابستان هستند.

وی در ادامه افزود: حق‌آبه کشاورزان به‌ طور کامل عرضه نمی‌شود و شرکت آب منطقه‌ای نیز با استناد به نبود آب کافی، این اقدام را انجام نمی‌دهد.

دبیر اجرایی صنف کشاورزان استان اصفهان تصریح کرد: شورای هماهنگی زاینده‌رود در مصوبه خود، 526 میلیون مترمکعب آب برای کشاورزان حوضه زاینده‌رود اختصاص داده است.

امینی ادامه داد: صنف کشاورزان به این میزان تخصیص اعتراض دارد و بر اساس مصوبه شورای عالی آب، آورد طبیعی رودخانه، تونل اول کوهرنگ و زایش‌های طبیعی رودخانه در پایین‌دست سد، از آن حق‌آبه‌داران است که از این مقدار نزدیک 891 میلیون مترمکعب متعلق به ‌حق‌آبه‌داران و محیط‌زیست و 150 میلیون مترمکعب نیز ورود بین حوضه‌ای وجود دارد که باید به آن اضافه کرد.

وی اعلام کرد: اما تنها 526 میلیون مترمکعب به کشاورزان اختصاص‌یافته است و 85 میلیون مترمکعب نیز به محیط‌زیست اختصاص‌ یافته است.

دبیر اجرای صنف کشاورزان استان اصفهان خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعات موجود و جدول منابع و مصارف حوضه زاینده‌رود، مجموعاً 940 میلیون مترمکعب از آب رودخانه، برای حق‌آبه‌داران است.

*کشاورزان غرب خواهان جریان پیوسته آب طبق طومار هستند

امینی تأکید کرد: کشاورز می‌خواهد کشت را انجام دهد و تا شهریور آب می‌خواهد؛ اما حق‌آبه‌های آن‌ها به سایر فعالیت‌ها داده شده و برداشت‌های غیرمجاز این حق را از کشاورزان زایل می‌کند.

دبیر اجرایی صنف کشاورزان استان اصفهان در خاتمه اذعان کرد: در برنامه شورای هماهنگی رودخانه زاینده‌رود، مصوب 23 دی‌ماه سال گذشته، که با مخالفت نماینده کشاورزان نیز همراه بود؛ اعلام شد تا شهریورماه، هر ماه حجم مشخصی از آب داده می‌شود که آب منطقه‌ای بر تخصیص 10 روز در ماه نظر داشت اما کشاورزان غرب در حال حاضر، طبق طومار شیخ بهایی، خواهان تخصیص حق‌آبه به‌صورت پیوسته هستند.

انتهای پیام/خ

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۲۶۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع ضدصهیونیستی در روستای کچوئیه لنجان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ اهالی روستاها وشهرستان های استان اصفهان در حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق راهپیمایی کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

امروز در تجمعی خودجوش اهالی روستای حمایت خود را از اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق» و پاسخگویی به تجاوز رژیم منحوس صهیونیستی. گلستان پرنور شهدای کچوییه لنجان اعلام کردند.

دیگر خبرها

  • ایتالیا خواستار «کاهش تنش مطلق» در خاورمیانه است
  • پاریس خواستار خویشتن‌داری کشور‌ها در غرب آسیا شد
  • تجمع ضدصهیونیستی در روستای کچوئیه لنجان
  • پاریس خواستار خویشتن‌داری کشورها در غرب آسیا شد
  • فارس و صدا و سیما: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل هستند
  • خسارت هزار میلیارد ریالی بارندگی به کشاورزان لامردی
  • خرید تضمینی بیش از ۲۱ هزار تن گندم توسط شبکه تعاون روستایی فارس
  • تجمع کشاورزان مقابل استانداری قزوین+ فیلم
  • ذخیره سد زاینده رود ۳۸۳ میلیون مترمکعب/ آب امشب به زاینده‌رود می‌رسد
  • ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسید