Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، بیژن لطفی ظهر امروز در جلسه ستاد حریق شهرستان آبیک در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان اظهار داشت: با توجه به آغاز فصل برداشت محصولات پاییزه از جمله گندم، جو و کلزا در شهرستان آبیک و مناطق تابعه جهت جلوگیری از حریق در مزارع تدابیر و راهکارهای لازم ارائه شده است.

وی استفاده از نهرکن و ایجاد نهر در حاشیه مزارع، پاک کردن حاشیه مزارع با استفاده از شخم و یا دیسک از علف‌های هرز و خودداری از روشن کردن آتش در حاشیه مزارع را از توصیه‌های جهاد کشاورزی به کشاورزی برشمرد و افزود: پاکسازی حاشیه مزارع از علف‌های هرز خشک شده از هر طریق ممکن، ایجاد مرزهای خاکی مانند کانال، خاکریز و سنگ‌چین کردن جاده‌های بین مزارع و ایجاد خطوط فاصله بین قطعات بزرگ مزارع گندم و جو از راهکارهای مقابله با حریق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک ادامه داد: به کشاورزان و مالکان مزارع توصیه می‌شود از مزارع آماده برداشت مراقب و مواظبت کرده و از ورود افراد متفرقه و معتادان به مزارع اطراف شهرها و روستاها جلوگیری کنند.

لطفی اضافه کرد: جمع‌آوری اجسام براق و شیشه‌ای از حاشیه و درون مزارع، نگهداری آب در حوضچه‌های آب کشاورزی در زمان برداشت محصولات و آماده باش تراکتورهای محلی در نزدیک مزارع از راهکارهای مقابله با آتش‌سوزی است که کشاورزان می‌توانند نقش بسزایی در این زمینه ایفا کنند.

وی با اشاره به توضیح اطلاعیه ترویجی در خصوص سوزاندن بقایای گیاهی مانند آتش زدن مزارع پس از برداشت محصولات به کشاورزان خاطرنشان کرد: بسیاری از کشاورزان ممنوعیت آتش زدن مزارع را قبول دارند اما باید بدانند که در صورت سوزاندن مزارع آسیب‌هایی به همراه خواهد داشت.

این مسؤول کاهش حاصلخیزی خاک، مواد آلی خاک، نفوذپذیری آب در خاک و کاهش رطوبت خاک به هنگام کشت محصول جدید را از عواقب آتش زدن مزارع برشمرد و بیان کرد: از بین بردن موجودات مفید فعال خاک و کاهش توان زراعی تا 15 سانتیمتر و از بین رفتن مقداری زیادی علوفه از معایب سوزاندن مزارع است.

افزایش سرعت حرکت آب در سطح خاک و فرسایش تدریجی، آلودگی محیط زیست به دلیل سوختن ترکیبات آلی، خطر وقوع سیلاب در مناطق مسکونی مجاور جنگل‌ها ی مراتع و صرف هزینه زیاد جهت اطفای حریق و احیایی مجدد مناطق مورد حریق از دیگر عواقب آتش زدن مزارع پس از برداشت محصولات کشاورزی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک افزود: در حال حاضر به کشاورزان در زمینه پیشگیری از حریق کارشناسان جهاد کشاورزی اطلاع‌رسانی انجام شده است.

لطفی ادامه داد: در این برهه از زمان محصولات گندم و جو حکم باروت را دارد و در صورت وقوع آتش‌سوزی نمی‌توان اقدامی انجام داد مگر اینکه آتش‌نشانی به موقع در محل حاضر شوند.

وی اضافه کرد: در بسیاری از مزارع نهرکن ایجاد شده و همچنین در حاشیه مزارع برای علوفه‌ها دیسک زده شده و با خاک مخلوط کرده‌اند که اگر آتش بگیرد به دیگران مزارع سرایت نکند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: 14 هزار هکتار از اراضی شهرستان آبیک زیرکشت گندم، سه هزار و 700 هکتار زیرکشت جو و یک هزار هکتار زیرکشت کلزارفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک یادآور شد: سال گذشته حدود 60 هکتار از مزارع محصولات گندم و جو طعمه حریق شده بود.

انتهای پیام/خ

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۲۶۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود

 سیدمحمدرضا سیدحسینی  در نشست تخصصی پنبه استان سیستان و بلوچستان گفت: براساس این تفاهمنامه، کشاورزان با حمایت سازمان جهاد کشاورزی و شرکت گسترش صنایع بلوچ، مزارع خود را به کشت پنبه اختصاص داده و کارخانه بافت بلوچ، محصول وش پنبه تولیدی را با نرخ تضمینی در مزرعه خریداری می کند.
وی تصریح کرد: کشت پنبه از اوایل فروردین ماه سالجاری در سیستان‌وبلوچستان آغاز و تا مرداد ماه با همکاری کشاورزان شهرستان های دلگان، بمپور، ایرانشهر، خاش و تفتان ادامه خواهد داشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: تاکنون ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی زیرکشت پنبه رفته است.
حسینی تاکید کرد: با انجام کشت های قراردادی دغدغه کشاورزان برای فروش محصول رفع و زمینه توسعه کشت این محصول در سیستان وبلوچستان فراهم خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: به منظور ارتقاء دانش بهره برداران استان برای کشت پنبه، سفرهای آموزش و ترویجی به استان های پیشرو در کشت پنبه انجام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب را تهدید می‌کند
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • عملیات امحای مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • آغاز عملیات امحای مزارع آلوده به فاضلاب در شرق شیراز + فیلم و تصاویر
  • عملیات امحاء مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب خراسان رضوی را تهدید می‌کند
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • جلسه ستاد برداشت سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ برگزار شد
  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین
  • آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا