Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-30@04:05:39 GMT

چرا آمریکا بار دیگر به تحریم ایران طمع کرده؟

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۲۸۱۸۷

چرا آمریکا بار دیگر به تحریم ایران طمع کرده؟

خبرگزاری میزان- کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در داخل کشور باید به آمریکایی ها ثابت کنیم ابزار تحریم، هم مانند حمله نظامی موثر نخواهد بود؛ ما باید به دشمن نشان دهیم می توانیم با مدیریت صحیح و درست اقتصاد پیشرفته و مقاوم داشته باشیم ضمن اینکه ظرفیت هایی که ایران از آن برخوردار است را باید به فعلیت رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، عبدالملکی کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در داخل کشور باید به آمریکایی ها ثابت کنیم ابزار تحریم، هم مانند حمله نظامی موثر نخواهد بود؛ ما باید به دشمن نشان دهیم می توانیم با مدیریت صحیح و درست اقتصاد پیشرفته و مقاوم داشته باشیم ضمن اینکه ظرفیت هایی که ایران از آن برخوردار است را باید به فعلیت رساند.

سنا آمریکا چهارشنبه هفته گذشته درست ساعاتی بعد از حملات تروریستی داعش در تهران، فرایند پیشبرد لایحه تحریم ایران به بهانه فعالیت‌های موشک بالستیک و سابقه حقوق بشری و حمایت از گروههایی که واشنگتن انها را تروریستی می‌داند را آغاز کردند.

سنا در حالی به آغاز چنین فرایندی رأی مثبت داد که دولت ایران تأکید کرده است که تصویب لایحه تحریم‌ها علیه ایران نقض برجام است.

هدف آمریکا از اتخاذ تحریم های جدید چیست؟ ایران برای مقابله با تحریم های آمریکا باید چه رویکردی را اعمال کند؟ چرا با وجود توافق هسته ای «برجام» سنای آمریکا تصمیمی مبنی بر استمرار تحریم ها علیه ایران گرفته است؟

حجت الله عبدالملکی"استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی"ضمن پاسخ به این پرسش های مطرح شده، گفت: شاید آمریکایی ها تصور می کنند در سال های تحریم، اقتصاد کشور فلج شده و این آنها بودند که با فشارهای وارده ملت ایران را در بعد اقتصادی به زانو در آورده اند.

وی با بیان اینکه اوج تحریم ها سال ۲۰۱۲ بود در حالی که تا اواسط سال ۲۰۱۳ کارشناسان بین المللی و اقتصادی جهان تحلیلی ارائه کرده بودند مبنی بر اینکه تحریم ها بر اقتصاد ایران اثر گذار نبود، اظهار داشت: اما شاهد بودیم از اواسط ۲۰۱۳ تحلیل های غربی تغییر کرد و مدعی شدند: تحریم ها ظاهرا موثر بوده است؛ شاید به خاطر چرخشی که در حوزه سیاست خارجی داشتیم آنها(آمریکایی ها) تصور کردند تحریم های اقتصادی است که باعث شده ایران در مذاکرات حضور و به توافق هسته ای دست پیدا کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح می کند: دو رویکرد باعث شد تا آمریکایی ها به این نتیجه دست یابند که استمرار تحریم ها و یا اتخاذ تحریم های جدید باید در قبال ایران صورت گیرد. مسئله اول این بود"اثرات تحریم ها در داخل کشور از سوی مسئولان بعضا در دولت سابق و در دولت فعلی بزرگ نمایی شد" و مسئله دوم هم موضوع توافق هسته ای بر شکوفایی اقتصادی کشور بود.

وی ادامه داد: اگر این دو رویکرد را در کنار هم قرار دهیم متوجه خواهیم شد ادبیات بیان شده باعث شد آمریکایی ها دچار توهم شوند و فکر کنند مشابه جریان مذاکرات هسته ای می توانند قدم به قدم به جلو حرکت کنند و با تهدید تحریم جدید و یا تهدید به برگرداندن تحریم ها باعث شوند انقلاب از مواضع اصیل خود عبور کند.

عبدالملکی در پاسخ به این پرسش"چرا حرف و عمل آمریکایی ها یکسان نیست و بر خلاف توافق هسته ای برجام به دنبال اتخاذ تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران هستند؟ "، تاکید کرد: همه کسانی که نگاه سیاسی عمیق به فلسفه وجود استکبار یا همان آمریکا داشته باشند می دانند نظام مستکبر به هیچ عنوان به دنبال امتیاز گرفتن و پس رفتن نیست بلکه وقتی جلو می آید و امتیازی دریافت می کند پیش روی هم می کند و می خواهد گام به گام به جلو بیاید.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که آمریکا کشور و نظامی است که در دهه های اخیر به شدت از انقلاب اسلامی ضربه دیده است و به عبارتی تمدن غرب در سالهای بعد از انقلاب دچار چالش جدی شده و سرکرده تمدن غرب نیز آمریکا است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به تصمیم جدید سنا پیرامون پیشبرد لایحه تحریم ایران به بهانه فعالیت‌های موشک بالستیک، گفت: طبیعتا آنها اگر به این نتیجه برسند یک ابزار می تواند در تضعیف انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران موثر باشد استفاده و آن ابزار را به راحتی کنار نمی گذارند. آمریکایی ها به غلط تصور می کنند تحریم ها توانسته کشور ما را با چالش مواجه کند از این رو می خواهند با تداوم تحریم ها و حتی اجرا نکردن برجامی که خودشان هم وقت زیادی روی آن گذاشتند فشارها به نظام افزایش یابد.

عبدالملکی درباره اینکه باید چه پاسخی به تحریم های امریکا داد؟، گفت: تنها راهی که داریم این است که به آمریکایی ها ثابت کنیم این ابزارشان(ابزار تحریم) هم مانند حمله نظامی موثر نخواهد بود؛ ما باید به دشمن نشان دهیم می توانیم با مدیریت صحیح و درست اقتصاد پیشرفته و مقاوم داشته باشیم ضمن اینکه ظرفیت هایی که ایران از آن برخوردار است را باید به فعلیت رساند.

/انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود. منبع: نماینده

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۲۸۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایندگان آمریکایی در سودای تحریم بانک‌های چینی

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از وال استریت ژورنال، نمایندگان کنگره آمریکا در حال تهیه طرحی در راستای تحریم بانک‌های چینی که با روسیه همکاری می‌کنند، هستند.

این اقدام با هدف جلوگیری از مراودات روز افزون بین چین و روسیه در دستور کار آمریکایی‌ها قرار گرفته و آنها می‌خواهند دسترسی بانک‌های چینی که در تعاملات تجاری مسکو و پکن نقش دارند را به نظام مالی بین الملل قطع کنند.

نکته قابل تأمل اینکه ممکن است آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر خود به پکن که قرار است این هفته انجام شود از ابزار تحریم به عنوان اهرمی برای فشار به مقامات چینی استفاده کند.

منابع آگاه می‌گویند که وی می‌خواهد در صورتی که گفتگوها برای مجاب کردن مقامات چینی به کاهش تعاملات خود با روسیه به‌نتیجه نرسند، به عنوان آخرین حربه، از اهرم تحریم بانکی استفاده کند.

بلینکن چند روز پیش در حاشیه اجلاس گروه ۷ گفته بود: ما شاهد تأمین ابزار آلات ماشینی، تراشه‌های الکترونیکی و برخی دیگر از اقلام با کاربرد دوگانه نظامی و غیر نظامی از سوی چین به روسیه هستیم که می‌توان به این کشور در بازسازی صنعت دفاعیش کمک کند.

کد خبر 6089584 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • حضور ۲۵ هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • حضور ۲۵ هیئت تجاری در اکسپو نشان از رشد ایران با وجود تحریم
  • رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نرسیده
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • نمایندگان آمریکایی در سودای تحریم بانک‌های چینی