Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - چاپ و صحافي اين کتاب بسيار نفيس با جلد چرمي قهوه اي و با گل و بوته فلزي در چهار گوشه و دو آرم برجسته فلزي و در وسط جلد نيز با لبه طلايي و داراي 79 برگ، 38 بخش و 53 نقشه به صورت رنگي از قاره ها و کشورهاي جهان تهيه شده است. به گزارش گروه اجتماعي خبرگزاري تسنيم، کتاب اطلس جغرافياي جهان، جزو آثار شاخص موزه کتابخانه سلطنتي نياوران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين اثر نسخه کامل و منحصر به فردي است که در سال 1971 توسط اشتوت کارت آلمان در 750 نسخه چاپ شد که نسخه موجود در موزه کتابخانه سلطنتي نياوران 41 امين نسخه آن است و نسخه اصلي متعلق به قرن هفدهم است.
همچنين زبان اصلي اين کتاب طبق بررسي ها و نظرسنجي هاي انجام شده به زبان بلژيکي است. از مجموع نسخ چاپي، تعداد محدود پنجاه جلد با اعداد يوناني در آرشيو کتابخانه ملي برلين به عنوان اثر مستند نگهداري مي شود.
چاپ و صحافي کتاب بسيار نفيس با جلد چرمي قهوه اي با گل و بوته فلزي در چهار گوشه و دو آرم برجسته فلزي در وسط جلد با لبه طلايي و داراي 79 برگ، 38بخش و 53 نقشه رنگي از قاره ها و کشورهاي جهان متعلق به آن زمان است.
در اوايل قرن هفدهم به دستور شاهزاده يوآن موريس (1604-1679)،پادشاه ناسو Nassau و توسط فردريش ويلهلم حاکم منتخب براندنبورگ گردآوري شد.
اطلس در دو نسخه تهيه شد که يک نسخه از آن نزد شخص فردريش ويلهلم و رونوشت دوم نزد شاهزاده يوآن موريس نگهداري مي شد.
درباره فردريش ويلهلم Fredrick William , Elector of Branden burg
فردريش ويلهلم،حاکم برگزيننده (الکتور-elector)1 براندنبورگ و دوک پروس2 ، درفاصله سال هاي 1640 تا پايان زندگي فرمانرواي سرزمين متحد براندنبورگ-پروس بود.وي شانزدهم فوريه سال1620 به دنيا آمد و در 28آوريل 1688از دنيا رفت.
از خاندان بزرگ هوهن زولرن Hohen Zollern بود که دودماني اشرافي مربوط به امراي انتخاباتي شاهان و امپراطوران پروس،آلمان و روماني بودند و نام خود را از قلعه هوهن زولرن واقع در نزديکي شنيگن برگرفته اند،اصل و منشا اين خاندان به قرن يازده ميلادي بازمي گردد. او در تاريخ نگاري اروپا بهبرگزيننده کبير شهرت دارد.
از آنجايي که از خاندان هوهن زولرن بود جزو امراي انتخاباتي پادشاهان وامپراطوران براندنبورگ محسوب مي شد. فردريش ويلهلم ، پسر ارشد جورج ويلهلمبراندنبورگ و اليزابت شارلوت پالاتينيت Palatinate بود که در سنين 14 تا 18 سالگي در هلند اقامت داشت و در اين سالها در دانشگاه شهر «لايدن يا ليدن» 3 هلند تحصيل کرد، و در هفتم دسامبر1642 با دختر فردريک هنري 4 شاهزاده اورانژ-ناسو ازدواج کرد.
فردريش ويلهلم در اروپا ودرنزد مردم بهبرگزيننده کبيرشهرت داشت،از نظرنظامي وموقعيت سياسي پادشاهي مقتدر به نظر مي رسيد. او يک فرد مذهبي وبسيار وفادار به مذهب خويش کالوينيسم به شمار مي آمد پادشاهي زيرک وهوشمند بودو درزمينه تجارت و اقتصاد نيز فردي مهم محسوب مي شد.
در امر اصلاحات داخلي سرزمين پروس آن زمان بسيار هوشمندانه عمل کرد که ازلحاظ سياسي موقعيت بسيارقوي درپروس ايجاد کرد و سرزمين پروس رادر اين زمينه قوي کرده و با فرماندهي اروپاي شمالي و مرکزي، سيستم حکومتي پروس را به يک سيستم پادشاهي قوي ترفيع داد و سپس فرزندش جانشين وي در سيستم پادشاهي شد. فردريش ويلهلم جزو پادشاهاني بود که در اروپاي دوره رنسانس، تلاش زيادي براي اتقاي سرزمين پروس کرد.
1- Elector : prince-elector or elector,a member of the electoral college of the Holly Roman Empire,having the function of electing the holy roman emperors.(from Wikipedia)
ترجمه کلمه Elector:
به معني شاهزاده اي که يکي از اعضاي کميته برگزيننده سيستم پادشاهي رم مقدس است که وظيفه اش انتخاب پادشاهان است، و فردريش ويلهلم نيز از جمله اعضاي کميته انتخاب کننده پادشاهان بود که به او برگزيننده کبير مي گفتند.
2- پروس:
پروس در آغاز منطقه کوچکي بود که شامل شمال لهستان ، استان کالينينگراد روسيه و قسمت هايي از ليتواني امروزي مي شد و بعدها به ايالتهاي پروس شرقي و پروس غربي در امپراطوري آلمان تقسيم شد. از سال هاي 1466 ميلادي اين مناطق بين پادشاه لهستان و دوک نشين هوهن زولرن پروس تقسيم شده بود.
در قرن 18 ميلادي نام پروس براي تمام مناطق تحت حکومت هوهن زولرن ها استفاده مي شد و حتي براي آنهايي که تکه اي از امپراطوري مقدس روم بودند بعد از سال 1866 گستردگي اين پادشاهي تقريبا به تمامي آلمان شمالي مي رسيد و بدين ترتيب حدود دو سوم امپراطوري آلمان را در برمي گرفت.
پايتخت و مرکز حکومت آن با گذشت زمان کالينينگراد، برلين بود.
پروس بزرگترين شکوفايي خود را در قرن 18 ميلادي و در زمان سلطنت فردريش دوم (معروف به بزرگ) بدست آورد.
هنگامي که به عنوان پنجمين قدرت بزرگ اروپا شناخته شد و همچنين در قرن 19 هنگامي که اتوفون بيسمارک به تشکيل امپراطوري آلمان اقدام کرد.
3- ليدن(leithon)
لايدن يا ليدن شهري دانشگاهي در استان هلند جنوبي و در نزديکي لاهه واقع شده است، که در قرن 17 و 16 ميلادي دانشگاه ليدن يکي از کهن ترين دانشگاههاي هلند به شمار مي آمد و اين دانشگاه داراي حوزه علميه بزرگي بود که فردريش ويلهلم در آن تحصيل مي کرد.
4- فردريک هنري:
فردريک هنري کوچکترين پسر ويليام خاموش است که پس از برادرش يوآن موريس بعنوان سومين حاکم موروثي جمهوري هلند انتخاب شد.

معرفي بزرگترين قطع کتاب موجود در موزه کتابخانه سلطنتي نياوران
عنوان کتاب: Atlas des Grossen Kurfursten
ترجمه عنوان کتاب: اطلس جغرافياي جهان
تاريخ انتشار: 1971
انتشارات : اشتوت کارت آلمان ((Stuttgart
ابعاد: 56*81سانتي متر
شماره رده بندي: G 1015.A721 1971
انتهي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۳۲۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خداحافظی 4 قهرمان توکیو با المپیک پاریس!

به گزارش "ورزش سه"، تقریبا تکلیف آزادکاران حاضر در 6 وزن المپیکی برای المپیک 2024 پاریس مشخص شده و چند روز دیگر با برگزاری آخرین مرحله گزینشی المپیک در ترکیه، همه کشتی گیران حاضر در المپیک معرفی خواهند شد.

اما با نگاهی به لیست المپیکی‌ها جای خالی 4 مرد طلایی المپیک توکیو در لیست راه یافتگان به پاریس 2024 کاملا مشهود است. در میان ایرانی‌ها قطعا مشهورترین نام در بین 4 طلایی غایب توکیو در پاریس، دیوید تیلور آمریکایی است که نتوانست از فیلتر انتخابی کشتی آزاد آمریکا عبور کند و نبرد سرنوشت‌ساز را به آرون بروکس واگذار کرد. 

تاکاتو اوتوگورو ژاپنی نیز سرنوشتی شبیه تیلور داشته و در انتخابی تیم ملی کشورش شکست خورده تا قهرمان وزن 65 کیلوگرم توکیو هم در پاریس غایب باشد. کیوئوکا در مسابقه انتخابی توانست قهرمان المپیک توکیو را در 30 ثانیه آخر شکست دهد و به جای او راهی پاریس شود. گیبل استیوسون، قهرمان وزن 125 کیلوگرم المپیک توکیو که با شکست تمامی نامداران یک سورپرایز بزرگ در آن رویداد بود، در سال‌های اخیر غایب بزرگ سنگین وزن بوده و به سوی مسابقات کشتی کج سوق پیدا کرده است. او حتی در انتخابی آمریکا هم حاضر نبود و قطعا در پاریس خبری از این کشتی آمریکایی نخواهد بود. 

دیگر کشتی‌گیر و قهرمان نامدار که بعد از طلایی شدن در توکیو نمی‌تواند در پاریس روی تشک برود، عبدالرشید سعداله‌یف بود. تانک روسی که چند سال قهرمان بلامنازع 97 کیلوی جهان بود، در سال‌های اخیر به خاطر مسائل سیاسی مربوط به روسیه فرصت قهرمانی را از دست داده و اخیرا هم به خاطر حمایت از جنگ روسیه با اوکراین از سوی IOC از شرکت در گزینشی المپیک منع شد. 

اما دو قهرمانی که در توکیو 2020 طلایی شدند و در پاریس هم حضور خواهند داشت، زائور اوگویف قهرمان 57 کیلو از روسیه و زائوربک سیداکوف قهرمان 74 کیلو از روسیه هستند که برخلاف سعداله‌یف مجوز حضور در المپیک را کسب کردند و برای دفاع از عنوان قهرمانی خود تلاش می‌کنند.

دیگر خبرها

  • شیرآلات سفید بهتر است یا شیرآلات طلایی؟
  • غلامحسین امیرخانی در مقابل خبرنگاران می‌نشیند
  • غلامحسین امیرخانی به پرسش‌های خوشنویسی پاسخ می‌دهد
  • نرخ بیکاری بزرگترین اقتصاد اروپا چه میزان است؟
  • طلایی شدن بانوی تیرانداز خراسان رضوی
  • خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد
  • فیلم تعجب و بهت عرب‌ها از دیدن نیسان طلایی سایپا!
  • واکنش عرب‌ها با دیدن نیسان طلایی ایرانی (فیلم)
  • واکنش عرب‌ها به وانت طلایی ایرانی
  • خداحافظی 4 قهرمان توکیو با المپیک پاریس!