وحدت حقیقی بر پایه محبت صورت میگیرد
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۳۴۴۰۳
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: وحدت حقیقی بر پایه محبت صورت میگیرد چرا که مبنای اطاعت و پیروی افراد بر محبت استوار است.
به گزارش بیباک،آیتالله محسن اراکیظهر دیروز(یکشنبه) در درس فلسفه وحدت که در سالن جلسات پژوهشگاه مطالعات تقریبی در قم برگزار شد، با بیان اینکه ملاک درجه نخست شهروندی اطاعت از فرمانروایی فرمانرواست، اظهار کرد: این اطاعت برخواسته از محبت فرمانرواست وشهری را به وجود میآورد که ملاک آن مساحت جغرافیایی مشخصی نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی اضافه کرد: هر فردی در هر نقطهای از دنیا که بر اطاعت از فرمانروایی فرمانروا پایبند باشد عضو شهر مذکور است چرا که رابطه شهروندی او با امام برقرار است؛ هر فردی حاکمیت اسلامی را بپذیرد ساکن دارالاسلام است.
آیتالله اراکی با تاکید بر اینکه ملاک وحدت شهروندان امر اعتباری سکونت در منطقه دارالاسلام و عمل به قوانین است، اظهار کرد: وحدت حقیقی بر پایه محبت صورت میگیرد چرا که مبنای اطاعت و پیروی افراد بر محبت استوار است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه در نظامهای سیاسی، قدرت نظام حاکم مبنای تبعیت شهروندان است، گفت: در مفهوم نخست محبت مبنای وحدت است، خداوند متعال نیز در آخرین آیه سوره مجادله از روح دمیده شده میان اهل ایمان به عنوان عامل وحدت آفرین نام برده است چرا که این روح وحدت حقیقی را تحقق بخشیده و اهل ایمان را به یکدیگر میرساند.
وی عنوان کرد: وحدت بر مبنای محبت و اطاعت نشأت گرفته از محبت فقط به جامعه اسلامی محدود نمیشود بلکه برای جوامع غیر اسلامی نیز راهکار مطلوبی است هر چند وحدت کسانی که بر مبنای ولایت طاغوت گردهم میآیند موقتی است.
آیتالله اراکی با اشاره به اینکه در روز قیامت رابطه بین وحدت حقیقی اهل ایمان ادامه دارد، تصریح کرد: این رابطه در بین اهل کفر ادامه نخواهد داشت چرا که بر اساس روایات و احادیث افرادی که در دنیا به ظاهر وحدت حقیقی دارند با آتش جهنم از یکدیگر جدا میشوند.
وی با تاکید بر اینکه وجود پیامبر اسلام(ص) منشا برادری میان مومنان است، مطرح کرد: بر اساس روایات انسان دارای پنج مرتبه روح است که حیات نباتی و حیوانی در کفار وجود دارد اما روح سوم انسانی و بر مبنای تعقل است در قرآن و روایات مورد تاکید قرار گرفته است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب افزود: تفاوت میان انسان و حیوان این است که انسان نسبت به شنیدهها و دیدههای خود تعقل میکند و در این صورت به روح ایمان که مرتبه چهارم از روح و بر مبنای محبت است، میرسد.
وی با بیان اینکه حیات ایمانی به معنای عشق الهی بوده و معرفت الهی در این مرتبه حاصل میشود، گفت: با این شکوفایی بشر به مرحله لذت توجه به پروردگار میرسد که این مرحله پیش از معرفت فلسفی و عقلانی قرار دارد.
آیتالله اراکی اضافه کرد: کسانی که اهل ایمان میشوند به مرحله جدیدی میرسند که می توانند با چشم دل دیده و با خداوند ارتباط داشته باشند؛ مرتبه پنجم روح، روح الطاهره و عصمت و روحالقدس است که ویژه ائمه اطهار(ع) بوده که اگر کسی به مقتضای روح چهارم عمل کند به این مرحله میرسد که امکان دارد برخی نیز به این جایگاه برسند.
وی با تاکید بر اینکه ارتباط مومنان با حضرت محمد(ص) و خاندان ایشان قطع شدنی نیست، اظهار کرد: گریههای مردم برای اهل بیت(ع) تصنعی نیست چرا که شیعیان در باطن از غم اهل بیت(ع) اندوهگین و از شادی آنها شاد میشوند.
--------------------------------------------------------------------------
تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بیباک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای بازنشر میشود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانهای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفههای لازم، منتشر گردد.
------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامههای کشور را رایگان مطالعه کنید -------------
روزنامههای عمومی | روزنامههای اقتصادی | روزنامههای ورزشی | سایر روزنامهها| هفتهنامه و ماهنامه | نشریات استانی
منبع: بی باک نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۳۴۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ملاصدرا و محبت کردن
خبرگزاری علم و فناوری آنا- آزاده پورحسینی؛ ملاصدرا یک فیلسوف ایرانی و انسان خردمندی بود. او میگفت محبت و مهربانی خیلی مهم است. ملاصدرا معتقد بود مهربانی به معنای رفتار ملایم و توجه به خواست دیگران است. او فکر میکرد که محبت و مهربانی دنیا را جای بهتری میکند. یک نمونه مهربانی این است که وقتی کسی غمگین و ناراحت بود، او را به گرمی در آغوش بگیرید یا بگذارید دوستان تان با اسباب بازیهایتان بازی کنند. مهربانی اصولاً به معنی کمک به دیگران در زمانی است که به آن نیاز دارند. ملاصدرا معتقد بود که حتی کارهای کوچک محبت آمیز میتواند تأثیر زیادی بگذارد. به کار بردن کلماتی مانند «متشکرم» یا «لطفاً» میتواند افراد را خوشحال کند. وقتی کسی مهربان است همه او را دوست دارند، بنابراین از دید بقیه مانند ابرقهرمانی با قلبی مهربان به نظر میرسید.
همه موجودات زنده مخلوق خداوند تبارک و تعالی هستند. بنابراین محبت را نباید تنها نسبت به انسانها داشت. ازاینرو آبیاری گیاهان برای کمک به بزرگ شدن آنها یا غذا دادن به حیوانات نیز محبتآمیز است. به عقیده ملاصدرا وقتی مهربان باشید تمام جهان نیز با شما مهربان خواهند بود. با ابراز محبت به همه (بدون چشمداشت)، تبدیل اخم به لبخند میتوانید گامهای بلندی را به سوی مهربانی بردارید. ملاصدرا معتقد بود که دنیا برای شاد بودن به مهربانی بیشتری از جانب انسانها نیاز دارد. مهربانی حتماً به این معنی نیست که باید کارهای خیلی بزرگ بکنید، گوش دادن به صحبت دوستان تان زمانی که به شخصی نیاز دارند نیز مهربانی به حساب میآید. به عقیده ملاصدرا «مهربان بودن» همیشه کار درستی است. افکار و دیدگاههای ملاصدرا در مورد محبت و مهربانی همچنان بر مردم سراسر جهان تأثیر میگذارد. مهم این است که درسهای ملاصدرا را به خاطر بسپاریم و هر روز تلاش کنیم به انسان بهتری تبدیل شویم.
ایستگاه فکر
آیا مهربانی فقط بین انسانها است؟ یعنی فقط انسانها باید با هم مهربان باشند؟
داستان کوتاه
روزی روزگاری دختر کوچک مهربانی بود به نام لیلی.
لیلی عاشق حیوانات بود و همیشه میان وعدههایش را با گربهها و سگهای ولگرد تقسیم میکرد.
یک روز لیلی یک گنجشگ زخمی را پیدا کرد که در خیابان سرگردان بود، بنابراین او را به خانه برد و از او نگهداری کرد.
گنجشگ رفته رفته حالش بهتر شد. او با خوشحالی پرواز میکرد و روی شانههای لی لی مینشست تا قدردانی خودش را ابراز کند.
لیلی اسم گنجشک را جوجو گذاشت و آنها بهترین دوستان هم شدند و هر روز با هم در پارک بازی میکردند.
یک شب طوفانی، جوجو ناپدید شد و لیلی دلش شکست. او همه جا را گشت و زیر باران شدید نامش را صدا زد.
بالاخره لیلی جوجو را زیر یک درخت در حالی دید که میلرزد. او را در آغوش گرفت و به خانه آورد تا کنار شومینه خشک شود. از آن روز به بعد، لیلی و جوجو جدایی ناپذیر بودند، همیشه مراقب یکدیگر بودند. لی لی گنجشکش را در قفس نمی کرد بلکه با محبت با او برخورد میکرد. دوستی آنها اهمیت محبت و مهربانی را نسبت به همه موجودات زنده به همه افراد محله آموخت. آنها همیشه با خوشی و شادی کنار هم زندگی کردند.
انتهای پیام/