Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@10:56:01 GMT

تعطيلي بيش از 90 درصد معادن سنگ آهن درکشور

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۳۴۷۹۳

خبرگزاري آريا-نايب رئيس انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ايران: از 145 معدن فعال کوچک و متوسط حوزه سنگ آهن در سال 92 فقط 9 معدن داير است.
به گزارش خبرگزاري آريا،بهرام شکوري با اشاره به روند تعطيلي معادن سنگ آهن در سال‌هاي اخير اشاره کرد و افزود: در سال 93 معادن کوچک و متوسط سنگ آهن به 98 معدن و در سال 95 بر اساس آمار انجمن سنگ آهن اين تعداد به 9 معدن کاهش يافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با اشاره به خصوصي بودن معادن کوچک و متوسط گفت: حدود 8 هزار نفر در بخش استخراج سنگ آهن مشغول بکار بودند که تعطيلي آن‌ها طي سالهاي اخير بيکاري حداقل 5 هزار کارگر و بهره بردار معدن را درپي داشته است.
شکوري با بيان اينکه 11 معدن بزرگ دولتي هم در حوزه سنگ آهن فعال است، افزود: سالانه حدود 52 ميليون تن سنگ آهن از معادن سنگ آهن کشور برداشت مي‌شد که سهم معادن کوچک و متوسط در توليد سنگ آهن 65 درصد و در اشتغال 85 درصد بود.
وي گفت: در سال اقتصاد مقاومتي و توليد و اشتغال بايد به اين فکر کنيم که چگونه مي‌توان جلوي بيکاري را گرفت، اشتغال بيشتري ايجاد کرد و بخش‌هاي اقتصادي بويژه بخش معدن و صنايع معدني را فعال و تقويت کرد.
شکوري دسترسي به آمار و اطلاعات را يکي از مشکلات اساسي کشور دانست و افزود: از جمله اين مشکلات غير قابل استناد بودن آمار و اطلاعات است ضمن اينکه اطلاعات دير بدست ما مي‌رسد و در نتيجه بر مبناي اين آمار نمي‌توان براي آينده برنامه ريزي درستي کرد.
وي گفت: برخلاف ما که در سال 96 آمارهاي سال 93 را منتشر مي‌کنيم و برخي سازمان‌ها مثل سازمان تامين اجتماعي کمي جلوتر آمارهاي سال 94 را روي سايت خود قرار داده اند، شاهديم که آمار 2016 در دنيا منتشر مي‌شود و در دسترس قرار مي‌گيرد.
شکوري به دلايل تعطيلي معادن به ويژه معادن سنگ آهن اشاره کرد و افزود: کاهش قيمت مواد معدني در دنيا و به تبع آن در ايران، تحريم‌هاي داخل کشور، وضع حقوق دولتي بالا، افزايش ماليات، نبود زيرساخت‌هاي لازم مثل آب و برق و شبکه‌هاي حمل و نقل ريلي باعث شده است معدن در ايران مزيت رقابتي خود را از دست بدهد که تعطيلي و بيکاري از پيامدهاي آن است.
نايب رئيس انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن گفت:: در دنيا شاهديم که با هدف حمايت از فعالان بخش معدن ماليات و حقوق دولتي اين بخش را کاهش مي‌دهند که بعضاً باعث افزايش درآمد دولت مي‌شود، در سال 93 اخذ يکهزار و هشتصد ميليارد تومان حقوق دولتي از بخش معدن پيش بيني شد که عملاً 450 ميليارد تومان يعني حدود 25 درصد آن وصول شد، اين رقم در سال 94 به 1500 ميليارد تومان کاهش يافت که باز هم نامعقول بود و فقط 330 ميليارد آن محقق شد، در سال 95 نهصد ميليارد تومان حقوق دولتي تعيين، اما 358 ميليارد آن وصول شد.
شکوري افزود: بنابر اعلام سازمان تأمين اجتماعي در سال 94 به 189 هزار و 110 نفر به مدت يکسال حق بيمه بيکاري پرداخت شد که البته با احتساب بيکاران فصلي و پرداخت‌هاي ماهانه اين تعداد به بيش از 370 هزار نفر مي‌رسد، در همين سال به 6208 نفر بيکار بخش معدن بيمه بيکاري پرداخت شده است.
وي گفت: با توجه به اينکه به ازاي هر شغل در معدن 5 شغل غير مستقيم ايجاد مي‌شود، در نتيجه تعطيلي معادن بيش از 35 هزار نفر بيکار شدند، اين به معناي اين است که اگر به ازاي هر نفر سالانه يک ميليون تومان حق بيمه بيکاري پرداخت شده باشد سالانه 360 ميليارد تومان پرداخت شده است درصورتي که ما سال گذشته مجموعاً 358 ميليارد تومان حقوق دولتي وصول کرديم، در واقع هر چه حقوق دولتي وصول شد در قالب بيمه بيکاري پرداخت کرديم.
شکوري افزود: در آلمان وقتي صنعت خودرو دچار بحران و بيکاري مي‌شود، دولت براي جلوگيري از اين اتفاق با صاحبان اين صنعت تفاهم مي‌کند و پرداخت 50 درصد حقوق کارگران را با هدف جلوگيري از بيکاري و بحران تقبل مي‌کند درحاليکه اينجا اينگونه نيست.
وي گفت: با توجه به نامگذاري امسال به نام سال اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال بايد همت ما اين باشد که فضايي ايجاد کنيم تا صاحبان سرمايه و فعالان عرضه توليد ضمن حفظ سرمايه‌هاي خود در فعاليت‌هاي اقتصادي مشارکت کنند چرا که ايجاد اشتغال بدون سرمايه گذاري ممکن نيست.
شکوري، تامين مواد اوليه صنايع فولادسازي را از مشکلات آينده اين واحد‌ها دانست و افزود: بايد زنجيره ارزش به گونه‌اي ايجاد شود که مواد معدني مورد نياز آن‌ها تأمين و تعادل برقرار شود و ما شاهديم که در چند سال اخير سنگ آهن و کنسانتره بيشتر توليد شده است که مازاد آن را صادر کرديم در حالي که گندله کمبود داشتيم و وارد کرديم.
وي با بيان اينکه بايد مجوز به گونه‌اي صادر شود که نياز داخلي تأمين شود، گفت: دغدغه فولادسازي، صادرات است زيرساخت‌ها در بخش ريل و جاده مشکل دارد و هزينه‌هاي حمل و نقل دريايي و جاده‌اي ما دو برابر رقباست و لذا مزيت صادراتي نداريم.
شکوري افزود: خصوصي سازي بايد واقعي انجام شود و دولت جلو رانت‌ها را بگيرد، خيلي از شرکت‌هاي خصولتي وارد معدن شدند که ماليات نمي‌دهند، رقيب خصوصي‌ها شدند که اين رفتار‌ها به اين بخش اقتصادي به ويژه معدن آسيب مي‌رساند.
وي گفت: اگر مي‌خواهيم کشور توسعه يابد و مناطق محروم که عمدتا معادن در اين مناطق واقع شده است، آباد شود بايد به فعالان اين بخش وام کم بهره داد و از آن‌ها با اعمال معافيت مالياتي حمايت کرد.
شکوري افزود: سنگ آهن توليدي به ذوب آهن تحويل مي‌شود، ولي توان پرداخت پول را ندارد، اما بايد هر سه ماه ماليات پولي را که دريافت نکرده ايم، پرداخت کنيم.
وي با اشاره به ربوي بودن فعاليت بانک‌ها گفت:: بانک‌ها برخلاف نامشان نه تن‌ها اسلامي نيستند بلکه کاملا ربوي عمل مي‌کنند، چنين نرخ بهره هايي در کجاي دنيا ديده مي‌شود، بانک‌ها به جاي کار اصلي بنگاه دار شده اند، شرکت سرمايه گذاري ايجاد کردند و با پول ديگران کار اقتصادي مي‌کنند.
شکوري افزود: به جاي اينکه بانک‌ها محرک توليد باشند از وظيفه اصلي خود خارج شده اند بطوريکه بخشي از سهام بانک‌ها در بخش ملک درگير شده، بخشي را دولت استقراض کرده است و بانک‌ها عملاً قدرت کمک به توليد را ندارند و اين موضوعات از دغدغه‌هاي ماست.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۳۴۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی پنجشنبه‌ها مراودات اقتصادی را به سه روز کاهش می‌دهد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس گفت: باید توجه کرد که مسئله تعطیلی روز پنجشنبه کشور باعث اختلاف چهار روزه مراودات اقتصادی کشور ما با بازارهای جهانی می‌شود. - اخبار سیاسی -

الهام آزاد عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره بحث افزایش تعطیلات آخر هفته و تعطیلی شنبه یا پنجشنبه، اظهار کرد: باید توجه کرد که مسئله تعطیلی روز پنجشنبه کشور باعث اختلاف چهار روزه مراودات اقتصادی کشور ما با بازارهای جهانی می‌شود.

وی با اشاره به مزایای تعطیلی روزهای شنبه، گفت: به نظر می‌رسد تعطیلی شنبه‌ها گام بلندی با هدف بهبود شرایط اقتصادی کشور باشد و به نوعی ما را به بازار‌های جهانی می‌رساند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعداد روزهای تعطیل در کشور، گفت: در کشور ما (با احتساب 26 روز تعطیل رسمی و 52 روز تعطیل روز جمعه) تعداد تعطیلات سالانه 104 روز است که نسبت به متوسط جهانی پایین‌تر است؛ لذا اگر تعداد تعطیلات آخر هفته در ایران 2 روز باشد، میزان تعطیلات سالانه، 125 روز می‌شود که با متوسط جهانی هم همخوانی دارد.

آزاد بیان کرد: اگر در ایران تصمیم به تعطیلی پنجشنبه گرفته شود، تنها کشوری در جهان خواهیم بود که این روز را تعطیل کرده است و احتمالاً این موضوع، مراودات مالی و اقتصادی ایران با دنیا را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد چرا که تنها 3 روز در هفته فرصت باقی می‌ماند.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • تغییر تعطیلی آخر هفته از پنج‌شنبه به شنبه و تاثیر آن در آموزش
  • توسعه فراوری معدنی عامل تحقق رشد اقتصادی ۵.۷ درصدی در استان سمنان
  • افزایش ۲۰۰ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در معادن فعال آذربایجان شرقی
  • ۲۰۰ میلیارد ریال از حقوق دولتی معادن برای عمران خواف تخصیص یافت
  • معادن کلید مهم توسعه کردستان/جاده‌های معادن موجب نارضایتی مردم
  • تعطیلی پنجشنبه‌ها مراودات اقتصادی را به سه روز کاهش می‌دهد
  • راه‌اندازی واحد CRM در شرکت صنایع معادن و عمران رضوی
  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی
  • معادن؛ ثروتی نهفته در خاک/ بی بهره چون کهگیلویه و بویراحمد
  • جان باختن یک کارگر در معدن زغال‌سنگ هشونی کوهبنان