بررسی غزوه بدر توسط آیت الله سبحانی
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۳۷۰۰۳
به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیتالله جعفر سبحانی در برنامه چشمه معرفتاظهار کرد: امشب سالگرد وقوع غزوه بدر است و سؤالی که امشب قرار است به آن پاسخ داده شود نیز به نوعی با غزوه بدر ارتباط دارد.
وی افزود: کسانی هستند که میگویند « پیامبر اکرم(ص) در مکه میفرمود:( لکم دینکم ولی دین) و این یعنی پیامبر گفته است من متعرض حال شما نیستم، شما بر دین خود باشید و من هم بر دین خود هستم، با این وضع میبینیم که در رمضان سال دوم غزوه بدر رخ داده و در این غزوه حدود 70 تن از قریشیان کشته و حدود 70 نفر از آنها نیز اسیر شدهاند و بقیه نیز فرار کرده و به مکه رفتهاند؛ این واقعه چگونه با این آیه جمع میشود؟
این مرجع تقلید در پاسخ به سؤال مطرح شده ابراز کرد: در آیه 31 سوره حج آمده است که اگر آنها نسبت پیامبر اکرم(ص) متعرض نبودند، یاران پیامبر(ص) را نمیکشتند، آنها را شکنجه نمیدادند و آنها را از مکه بیرون نمیکردند پیامبر اکرم(ص) نیز سراغ آنها نمیرفت؛ به کسانی که مورد هجوم قرار گرفتند اذن داده شد که از خود دفاع کنند، در این آیه باء سببیت نیز آمده است و بیان کرده است که چون آنها مورد ظلم و قتل قرار گرفتند به آنها اذن داده شد که از خود دفاع کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آیتالله سبحانی افزود: غزوه بدر نیز نوعی جنبه دفاعی و مجازاتی دارد، پیامبر(ص) در فکر غزوه بدر نبود بلکه آمده بود تا ابوسفیان را تعقیب کند که به شام رفته بود و از شام برمیگشت، خبر آمد که قریش حرکت کرده و در نزدیکیهای بدر رسیدهاند که این موقع پیامبر(ص) احساس مسؤولیت کرد و سربازان و یاران خود را که 313 نفر میشدند جمع کرد که همگی با سلاح کامل نیامده بودند بلکه با سلاح تصرف آمده بودند آن هم برای محدود کردن ابوسفیان، ولی در مقابل کار انجام شده قرار گرفتند.
وی ادامه داد: برخی از یاران پیامبر(ص) به جنگ و نزاع عقیدهای نداشتند و عرض کردند این قریش هرگز ذلیل نشده و ما نمیتوانیم با آنها بجنگیم به همین خاطر ما با ابرازهای جنگی از مدینه بیرون نیامدیم، پیامبر(ص) به او گفت:«اجلس: بنشین»، انصار پیامبر(ص) قوت قلب بیشتر برای پیامبر(ص) بودند، مقداد به پیامبر(ص) عرض کرد ما بنیاسراییل نیستیم که گفتند موسی برو و همراه با خدایت بجنگ و شهر را فتح کن، وقتی شهر را فتح کردی ما با توییم، بلکه ما میگوییم «تو با یاری خدایت بجنگ، ما نیز با تو همراهیم»، دیگران هم به همین عقیده بودند و کسانی که میگفتند برگردیم به مدینه در اقلیت بودند و دو نفر بیشتر نبودند و اکثریت آماده نبرد بودند.
این مرجع تقلید اذعان کرد: بازگشت پیامبر(ص) به مدینه قبل از مقابله با قریش نوعی ذلت بود، پیامبر(ص) تصمیم گرفت به سوی بدر برود و در بدر دو سپاه در مقابل یکدیگر قرار گرفتند. در این جریان در تاریخ مسائلی است که هرگز با روحیه پیامبر(ص) و نظام اسلامی سازگار نیست. گفته شده است که سعدبنمعاد به پیامبر(ص) گفت:« ای پیامبر(ص) ما برای تو برجی بسازیم، شما از همان برج فرمان بده، اگر ما پیروز شدیم که چه بهتر ولی اگر پیروز نشدیم و دچار شکست شدیم شما را با وسایل تندرو به مدینه میرسانیم، این نقل تاریخی اشتباه است هر چند که بقیه مانند سیره ابنهشام هم همین را نقل کرده است، وقتی فرمانده سپاه این باشد که موقع شکست فرار کند دیگر برای سربازان این مرد روحیهای نمیماند، حقیقت این است که پیامبر(ص) همیشه در جنگها بود.
آیتالله سبحانی عنوان کرد: امام علی(ع) فرموده است «در جنگ هر موقع کار مشکل میشد ما به پیامبر(ص) پناه میبردیم و هرگز کسی نسبت به دشمن از پیامبر(ص) جلوتر نبود»؛ اینکه برخی میگویند برای پیامبر برجی ساختند که از آنجا فرمان دهد و اگر شکست خوردند به مدینه بازگردد این با نظام اسلامی و روحیه پیامبر(ص) و با این کلامی که از امام علی(ع) نقل شده است سازگار نیست.
وی ادامه داد: جنگ بدر کاملا ثابت کرد که یاران پیامبر(ص) روی ایمان و برای خدا میجنگند، کسانی که برای خدا میجنگند پیروزی و شهادت برای آنها یکسان است به همین سبب پیروزی بر جبینشان نوشته شده است، ولی کسانی که معتقد به آخرت نبودند و فقط برای دنیا تلاش میکردند با دادن 70 کشته و 70 اسیر، با کمال رسوای به سوی مکه فرار کردند.
منبع: خبرگزاری برنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۳۷۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسیرهای دسترسی تقاطع محور فردوسی و بلوار پیامبر اعظم(ص) تکمیل میشود
مدیرکل نظارت بر امور عمرانی شهرداری قم از تکمیل راست گردها و دسترسی شوارع به تقاطع محور فردوسی و بلوار پیامبر اعظم (ص) خبر داد.
علیرضا رشیدینژاد در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در قم اظهار کرد: در حال حاضر در زمینه پلها و تقاطعهای غیر همسطح شش پروژه در حال فعالیت وجود دارد که اکثراً تکمیل تقاطعهای گذشته است، مانند تکمیل تقاطع فردوسی با بلوار پیامبر اعظم (ص)، که مسیر اصلی در سنوات گذشته احداث شده و در حال حاضر رمپهای راست گرد و دوربرگردانها در حال اجرا هستند.
وی با بیان اینکه تقاطعهای بلوار پیامبر اعظم (ص) به نحوی طراحی شده که هیچگونه اختلالی در مسیر پیاده روی ایجاد نکند، گفت: به همین منظور طرحی که تهیه شده به این صورت است که راست گردها و دسترسیهای شوارع به این بلوار به شکل زیرگذر شود.
مدیرکل نظارت بر امور عمرانی شهرداری قم افزود: برای حرکتهایی که لوپ تأمین میکرد، در دو طرف سازههای پلها دو دوربرگردان تعریف کردند، با توجه به اینکه دسترسی در سطح صفر برای این تقاطع محدوده شده، مجموعه دسترسیهای منفی یک به گونهای طراحی شده که برای تأمین تمام حرکتهای یک تقاطع، پاسخگو باشد.
رشیدی نژاد افزود: یکی از راستگردهای تقاطع غیر همسطح محور فردوسی و بلوار پیامبر اعظم (ص) رمپ c است که مسیر دسترسی جمکران به سمت بلوار شهیدان شاهرودی برای دسترسی به منطقه ۱ و منطقه ۵ بود و سال گذشته افتتاح شد.
وی افزود: سه تا رمپ دیگر مانده که یکی به سمت بلوار فردوسی برای منطقه ۴ دسترسی ایجاد میکند و یکی دیگر که رمپ a است، از مسیر شهیدان شاهرودی و انتهای بلوار فردوسی به سمت حرم مطهر راست گرد میشود.
مدیرکل نظارت بر امور عمرانی شهرداری قم خاطرنشان کرد: در حال حاضر رمپ b و d که دسترسی بلوار پیامبر (ص) به سمت میدان نماز و همچنین از سمت میدان نماز به سمت جمکران در حال اجرا است، رمپ a نیز اقدامات اصلیاش تمام شده و برای ارتباط با کتابخانه تاریخ اسلام که در بلوار پیامبر اعظم (ص) در حال ساخت است، باید تعیین تکلیف شود.
به گفته رشیدی نژاد، پیشرفت فیزیکی این دو رمپ با توجه به اینکه در آنها از شمعهای بتنی استفاده شده، بالغ بر ۴۰ درصد است.
وی با اشاره به اینکه بخشی از این پروژه به دست یک شرکت پیمانکار انجام شده اما در حال حاضر سازمان توسعه عمران این پروژه را تکمیل میکند تاکید کرد: امید است تا پایان سال این تقاطع به صورت کامل بهره برداری شود.
مدیرکل نظارت بر امور عمرانی شهرداری قم با اشاره به طولانی شدن روند اجرای پروژه گفت: با توجه به تعدد پروژههای عمرانی، اولویت بندی در مجموعه شهرداری صورت میگیرد و این پروژه پس از تکمیل دیگر دسترسیهای مسیر فردوسی در اولویت قرار خواهد گرفت و تا کنون اولویت فوری نداشته است.
رشیدی نژاد اضافه کرد: در حال حاضر مسیرهای دسترسی محور فردوسی کامل نیست اما در سال جاری به ویژه با اتمام تقاطع فردوسی و بلوار آیت الله صدوقی، این پروژه بیش از گذشته مورد توجه خواهد بود و نقش آفرینی خواهد کرد.
کد خبر 747896