Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@22:01:19 GMT

ثبت تاریخ شفاهی بازار اصفهان در سال 95

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۳۷۸۷۸

تاریخ‌نگاری ذهنی و زبان به زبان و دهان به دهان، به عنوان یکی از علوم قابل توجه و موثر در راستای ثبت و ضبط تاریخ شفاهی، از ماه‌ها پیش مورد توجه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، موزه عصارخانه شاهی، از سال گذشته با هدف ثبت و ضبط تاریخ شفاهی اصفهان اقدام به برگزاری برنامه‌های مختلف کرده که با استقبال قابل توجهی از سوی مردم اصفهان مواجه شده و مطمئنا نتایج مختلفی را به دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته بسیاری از کارشناسان و مدیران موزه عصارخانه شاهی نتیجه آن آشنایی بسیاری از مردم با تاریخ شفاهی بوده و برنامه‌ریزی موزه برای برگزاری کلاس آموزشی در این زمینه شد.

رئیس موزه عصارخانه شاهی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به رویکردهای این موزه اشاره کرد و گفت: این موزه یکی از مراکز زیر مجموعه سازمان فرهنگی تفریحی اصفهان بوده که به عنوان مرکز مطالعات فرهنگ عامه و مشاغل سنتی اصفهان شناخته شده است.

وی با اشاره به آغاز برنامه " تاریخ شفاهی اصفهان" از سال 95، اظهارکرد: تاریخ شفاهی علمی است که به مطالعه رویدادهایی که در ذهن و خاطرات انسان‌ها باقی‌مانده می‌پردازد و به نوعی یک نوع تاریخ نگاری ذهنی، دهن به دهن و شفاهی است.

تاریخ شفاهی ایران و قدمت 50 ساله آن

معماریان با بیان اینکه قدمت تاریخ شفاهی درایران به 50 سال می‌رسد، تصریح کرد: با توجه به قدمت فراوان اصفهان مصمم شدیم تا برای نخستین بار به شکل حرفه‌ای وارد بخش آموزش "تاریخ شفاهی" شویم.

وی با اشاره به ثبت و ضبط تاریخ شفاهی اصفهان از سال 95، خاطرنشان کرد: در سال گذشته موفق شدیم تا طرح تاریخ شفاهی در بازار قیصریه را به سرانجام برسانیم.

رئیس موزه عصارخانه شاهی اصفهان با اشاره به ظرفیت تاریخی بالای اصفهان، گفت: در زمان جمع‌آوری تاریخ شفاهی بازار قیصریه متوجه شدیم که به نیروی آموزش دیده فراوانی در زمینه جمع‌آوری تاریخ شفاهی اصفهان نیازداریم. این مسئله زمینه را برای راه‌اندازی بخش آموزشی آن فراهم کرد.

وی به برگزاری نخستین همایش" اهمیت وکارکرد تاریخ شفاهی ایران" در کتابخانه مرکزی اصفهان با سخنرانی دکتر ابوالحسنی و دکتر مولود ستوده اشاره کرد و افزود: در این برنامه شهروندان با اهمیت و کاربرد تاریخ شفاهی آشنا شده و در پایان برنامه تعداد زیادی از افراد برای شرکت در برنامه آموزشی از اساتید، دانشجویان و حتی مردم عادی ثبت‌نام کردند.

آغاز دوره آموزشی تاریخ شفاهی اصفهان بعد از ماه رمضان

معماریان با بیان اینکه این دوره آموزشی پس از پایان ماه مبارک رمضان از ساعت 16 تا 20 در دو سطح مقدماتی و پیشرفته در سالن آموزشی کتابخانه مرکزی برگزار می‌شود، اظهار کرد: سطح مقدماتی برای تمامی شرکت‌کنندگان بوده دروس پایه و مقدماتی تاریخ شفاهی ارائه می‌شود و در بخش پیشرفته به دسته‌بندی افراد بر حسب علاقه آنان در بخش تاریخ شفاهی مذهبی، اقتصادی، هنری و معماری و ... می‌پردازیم.

وی ادامه داد: این دوره‌ها شامل 32 ساعت آموزشی بوده که 16 ساعت آن مربوط به دوره مقدماتی و 16 ساعت مربوط به دوره پیشرفته است که به صورت دو بار در هفته به مدت چهار ساعت برگزار می‌شود.

به کارگیری دوره‌دیدگان در ثبت تاریخ شفاهی اصفهان

رییس موزه عصارخانه شاهی از به کارگیری قبول‌شدگان این دوره در پروژه‌های ثبت و ضبط تاریخ شفاهی اصفهان اشاره کرد و گفت: در زمان برگزاری همایش حدود 80 نفر برای شرکت در دوره آموزشی تاریخ شفاهی ثبت‌نام کرده‌اند ضمن اینکه متقاضیان از 16 خرداد تا 31 فرصت دارند تا در این دوره‌ها ثبت‌نام کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۳۷۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دوره‌های آموزشی توانمندسازی شاغلان و فعالان صنعت گردشگری در یزد

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، هما خورشیدی با اعلام این خبر گفت: دوره صرفه‌جویی انرژی در تأسیسات گردشگری و دوره بازآموزی راهنمایان گردشگری از سری دوره‌های آموزشی توانمندسازی شاغلان صنعت گردشگری، امروز و فردا در یزد برگزار می‌شود.
معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد افزود: این دوره‌ها به صورت رایگان با محوریت این اداره‌کل و توسط مؤسسات آموزشی خدمات گردشگری و باهدف آشنایی با مباحث روز صنعت گردشگری برای شاغلان و فعالان این صنعت برگزار می‌شود و در پایان برای هر کدام از شرکت‌کنندگان گواهینامه صادر می‌شود.
وی، ضمن اشاره به اهمیت آموزش و بازآموزی فعالان صنعت گردشگری گفت: تأمین نیروی انسانی ماهر یکی از مهمترین بخش‌های تاثیرگذار در حوزه گردشگری است که با حمایت دفتر مطالعات و آموزش گردشگری کشور و به منظور ارتقای سطح شاغلان این صنعت زمینه اجرای دوره‌های توانمندسازی فراهم شده است.

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی محیط زیست گیلان در روز ملی موزه‌ها
  • بهترین دوره آموزشی تعمیرات موبایل برای خانم‌ها 
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • بازدید رایگان از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان برای یک هفته
  • برگزاری دوره‌های آموزشی فعالان صنعت گردشگری در یزد
  • برگزاری دوره‌های آموزشی توانمندسازی شاغلان و فعالان صنعت گردشگری در یزد
  • همایش بهاباد شناسی برگزار می شود
  • ۴ ویژگی منحصربه‌فرد در کتاب‌های تاریخ شفاهی
  • سالفه دریانوردان، دورهمی اهل دریا با داستان‌هایی از قشم تا هند و آفریقا
  • راه اندازی نخستین موزه برق و روشنایی تبریز