Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@04:29:30 GMT

شبکه تحقیقات در حوادث ترافیکی کشور ایجاد شد

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۳۸۷۷۴

گروه آموزشی سلامت در حوادث ترافیکی و دبیرخانه دائمی شبکه تحقیقات در حوادث ترافیکی کشور با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افتتاح شد.

به گزارش ایسنا،گروه پژوهشی «سلامت در حوادث ترافیکی» دانشگاهعلوم بهزیستی و توانبخشی با همکاری پلیس راهور طی مراسمی با حضور رئیس ‌پلیس راهنمایی و رانندگی کشور و ریاست و معاونان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در این دانشگاه آغاز به کار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همزمان با آغاز به کار این گروه پژوهشی که مسؤولیت آن طی حکمی از سوی ریاست دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به سردار دکتر موسی امیری، استادیار دانشگاه علوم انتظامی «امین» و جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور سپرده شد، گروه آموزشی سلامت در حوادث ترافیکی و دبیرخانه دائمی شبکه تحقیقات در حوادث ترافیکی کشور نیز با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افتتاح شد.

سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در این مراسم که اساتید حوزه سلامت در حوادث ترافیکی دانشگاه‌های مستقر در تهران و دانشگاه‌های علوم پزشکی شیراز و تبریز حضور داشتند، با تشریح وضعیت کشور به لحاظ ترافیکی و حوادث آن ابراز امیدواری کرد که این کارگروه تحقیقاتی بتواند چالش بزرگ حوادث ترافیکی را که خاص ایران نبوده و مساله جهانی بشمار می‌رود، رفع کند.

وی گفت: سالانه بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در جهان، جان خود را در حوادث ترافیکی از دست می‌دهند و قریب به پنج میلیون نفر نیز مصدوم می‌شوند.

سردار مهری با اشاره به کاهش چشمگیر مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در کشور ، افزود: در سال ۸۴، ۲۷ هزار و ۷۰۰ نفر در حوادث ترافیکی جان خود را از دست دادند، در حالی که این رقم در سال گذشته به کمتر از ۱۶ هزار نفر رسید و اگر همان روند صعودی ادامه می‌یافت، پیش‌بینی ۹۶ هزار کشته در حوادث ترافیکی قطعی بود.

وی تصریح کرد: هرچند که این روند رو به کاهش گذاشته است، اما میزان جان‌باختگان کشور ما در این حوزه همچنان نسبت به اروپا، بیش از دو برابر است و متاسفانه ۵۱ درصد جان‌باختگان کشور ما در سال گذشته مربوط به افرادی بود که در صحنه پیش بیمارستانی و بیمارستانی جان خود را از دست دادند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با تاکید بر این نکته که هر مشکل بر اساس یافته‌های علمی قابل بررسی و حل شدن است، گفت: امیدوارم با فعال شدن کارگروه تحقیقاتی سلامت در حوادث ترافیکی، به راهکارهای لازم برای حل این معضل برسیم و با برنامه‌ریزی‌ها در این خصوص که قطعاباید «انسان» را محور قرار بدهد، به راه‌حل‌های ارزشمندی جهت ارائه به دولتمردان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه دست یابیم.

سردار مهری افزود: همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی با متخصصان در دانشگاه‌ها سبب می‌شود که محققان بجای استفاده از اطلاعات کشورهای خارجی، از اطلاعات کشوری و منطقه‌ای کشور خودمان که نزد پلیس راهنمایی و رانندگی است و با توجه به شرایط و اقلیم کشورمان تهیه شده، استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه ۵۱ درصد جان‌باختگان حوادث ترافیکی در ایران بین سنین ۲۱ تا ۵۰ سال بودند ، اظهار کرد: این آمار نشان می‌دهد که ما هرچقدر در زمینه کاهش حوادث ترافیکی و تصادفات تلاش کنیم، به ارتقای سلامت نیروی کار کشورمان کمک کرده‌ایم و قطعا با همکاری بین پلیس و دانشگاه‌ها ، به راه‌حل‌های مناسب در پیشگیری از حوادث دست می‌یابیم.

سردار مهری همچنین در ارتباط با تولید خودرو در کشور و ایمنی خودروها به عنوان عاملی در پیشگیری از حوادث ترافیکی، گفت: هم‌اکنون ۱۹ میلیون خودرو در حال تردد در کشور داریم که با احتساب موتورسیکلت‌ها، بیش از ۳۰ میلیون دستگاه وسیله نقلیه در کشور ، در حال تردد است که ایمنی آنها نقش موثری در پیشگیری از حوادث ترافیکی دارد.

وی افزود: طبق بررسی‌های پلیس، طی سال‌های گذشته، هشت هزار نقطه حادثه‌خیز در کشور داشتیم که هم اکنون با توجه به اقدامات انجام شده، به پنج هزار نقطه حادثه‌خیز کاهش یافته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور تاکید کرد: تقویت بخش امداد و نجات به لحاظ کمی و کیفی، تقویت آمبولانس‌های هوایی و زمینی، تقویت تیم‌های امدادی با آموزش‌های لازم و رفع نیازهای پزشکی آنان، تامین تجهیزات مورد نیاز در امداد و نجات، کاهش زمان ارجاع مصدوم به مرکز درمانی، رعایت استانداردهای لازم در تولید خودرو، رعایت مسایل زیست محیطی و رعایت کامل قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از جمله مسایلی است که محققان باید مورد بررسی قرار داده، چرا که در پیشگیری از مرگ و میر آسیب‌دیدگان ناشی از حوادث ترافیکی موثر هستند.

دکتر حمیدرضا خرم خورشید، رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز در این مراسم همکاری این دانشگاه با پلیس راهنمایی و رانندگی و امضای تفاهم‌نامه دوجانبهرا مربوط به سه سال پیش دانست و گفت: مشکلات مربوط به حوادث ترافیکی یک معضل ملی است که یک یا دو ارگان نمی‌تواند نسبت به رفع آن اقدام کند، بلکه نیاز به همکاری تمامی ارگان‌های ذیربط است و می‌طلبد که راهکاری برای همکاری‌های بیشتر بین بخشی نیز داشته باشیم.

خرم خورشید افزود: باید بر اساس تحقیقات، به کارهایمان زمینه علمی بدهیم و برای دانشگاه علوم بهزیستی باعث افتخار است که بتواند از تجربیات پلیس راهنمایی و رانندگی در انجام تحقیقات این حوزه استفاده کند و به ویژه که دانشگاه علوم بهزیستی تفاوت عمده ای با دیگر دانشگاه‌ها دارد و با وجود دپارتمان‌های علوم انسانی در کنار علوم پزشکی، زمینه تحقیقات از ابعاد مختلف فراهم است و می‌توانیم به تمام مباحثی که مورد نیاز حوادث ترافیکی است، بصورت یکجا در دانشگاه علوم بهزیستی، دسترسی داشته باشید.

وی ادامه داد: ضمن آنکه اطلاعات و امکانات پلیس راهنمایی و رانندگی کشور ، فیلد مناسب کشوری را برای محققان و متخصصان این حوزه فراهم می‌آورد و می‌توانند از این پتانسیل به نفع جامعه و رفع مشکلات این حوزه استفاده کنند.

دکتر حمیدرضا خانکه، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز در این مراسم با اشاره به تاریخچه همکاری این دانشگاه با پلیس راهور طی سه سال اخیر، گفت: با امضای تفاهم ‌نامه همکاری دوجانبه، چندین طرح پژوهشی در سطح دکتری و فوق دکتری با پلیس راهور شکل گرفت و در حال پیگیری آن هستیم.

خانکه افزود: امیدواریم با راه‌اندازی گروه و مرکز تحقیقات سلامت در حوادث ترافیکی و دپارتمان مربوطه، بتوانیم اولین داوطلبان مستر حوزه حوادث ترافیکی را جذب کنیم.

وی همچنین با اشاره به تاسیس دبیرخانه شبکه ملی تحقیقات سلامت در حوادث ترافیکی در دانشگاه علوم بهزیستی، اظهار کرد: در عین حال که پتانسیل ارزشمندی به لحاظ نیروی متخصص در این دانشگاه موجود است، اما منابع مالی نیز در حمایت از این بخش مهم و حائز اهمیت است و امیدوارم با تلاش همه و همکاری پلیس راهور ، طرح‌های ملی در این حوزه تعریف شود.

خانکه به هزینه‌کرد ۷ تا ۱۰ درصدی تولید ناخالص ملی در حوزه حوادث ترافیکی اشاره کرد و افزود: متاسفانه ۵۰ درصد آسیب‌ها مربوط به ضعف در اقدامات پیش بیمارستانی است و امیدواریم بتوانیم با طراحی نقشه علمی کشور در این حوزه، شواهدی تولید کنیم که راهگشای مسؤولان کشور در این خصوص باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۳۸۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صنایع عسلویه مشکلات شدید ترافیکی برای «شیرینو» به وجود آورده است

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم بهمنی صبح چهارشنبه در نشست شورای ترافیک درشیرینو اظهار کرد: صنعت عسلویه مشکلات شدید ترافیکی و زیرساختی برای شهر شیرینو به وجود آورده و کوچه‌های شهر درقلمرو کامیون‌ها شده و اکثر شهروندان شیرینو گلایه دارند.

وی افزود: رانندگان کامیون ها و خودروهای سنگین در راستای اجرای قانون و احقاق حقوق شهروندی باید وسیله نقلیه خود را خارج از محدوده شهری و در پارکینگ و گاراژ ها پارک کنند و از تردد در معابر درون شهری و مناطق مسکونی پرهیز کنند.

بهمنی اضافه کرد: اگرچه بر اساس موادی از قانون برای سلب آسایش همسایه ها و ایجاد مزاحمت حتی مجازات هایی پیش بینی شده است، اما اینکه این قانون در این مورد خاص صدق می کند و یا می توان عنوان ایجاد مزاحمت برای همسایه را نیز به آن اطلاق کرد، موضوعی است که نیازمند بررسی بیشتر و کارشناسانه از سوی مراجع ذیصلاع و دستگاه قضایی است.

بهمنی گفت: با توجه به ترافیک موجود در سطح شهر شیرینو به ویژه خیابان اصلی، نیازمند اقدامات ترافیکی بیشتر و با کیفیت تری وجود دارد.

در این نشست مواردی همچون درخواست اصلاح چارت راهور شهرستان، ایجاد ایستگاه پلیس راهور جهت شهر شیرینو، خرید دوربین هوشمند پایش ترافیک و اخذ مجوز، نصب علائم افقی و عمودی تابلوهای راهنمایی و رانندگی(هدایت مسیر شهری)، قید کردن در بارنامه های شرکت های محل تخلیه جهت تردد از سه راه عسلویه و بررسی مشارکت شرکت های خصوصی در پروژه های عمرانی شهری مطرح شد.

آماده کردن طرح ترافیکی ویژه شهر با نظارت راهور و اداره راه، طراحی تابلو اخباری ورود کامیون به شهر شیرینو ممنوع و نصب آن در اتوبان توسط راهداری، پیشنهاد به شهرداری برای اصلاح ورودی شهر (گسترش،زیباسازی و روشنایی) و نصب تابلوهای ۱۵ ، ۲۰ ، ۳۰ کیلومتر مانده به شهر شیرینو و ... کیلومتر شمار در اتوبان از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

اصلاح سرعت گیرها طبق استانداردها با رعایت ضوابط سرعت گیرهای ترافیکی، نصب تابلو های هشداری در سطح شهر، مشخص کردن گذرگاه های عابر پیاده (روبه روی مدارس و ... )، مشخص شدن حریم پلیس راه شهر شیرینو با عسلویه و عقب نشینی هتل ها، خوابگاه های صنایع از میدان پرچم تا پازارلند جهت اجرای خیابان ۳۲ متری نیز مطرح شد.

کد خبر 6093879

دیگر خبرها

  • اعلام جرم پلیس علیه سازمان‌هایی که در قبال کاهش سوانح ترافیکی کرمانشاه کوتاهی می کنند
  • ۲ مصدوم در حادثه انفجار گاز در اهواز
  • مدل دانشگاه آزاد برای رسیدن به توانایی گروهی، شبکه سرای نوآوری است
  • کلاهبرداری اینترنتی خودش را خواننده سرشناس جا زد
  • ضرورت نظارت بر دوربین‌های راهنمایی و رانندگی
  • صنایع عسلویه مشکلات شدید ترافیکی برای «شیرینو» به وجود آورده است
  • مصدوم شدن مرد ۶۰ ساله براثر حمله خرس در دزفول
  • حضور کودکان در تظاهرات حمایت از فلسطین در آمریکا
  • تصادف پراید منجر به فوت عابر پیاده در رشت شد
  • عدم توجه به جلو سبب مرگ عابر پیاده در رشت شد