Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- صادق عاشورپور پس از تماشای نمایش «شاه فتاح» گفت: متن و موضوع اصلی تعزیه برای اجرای یك تئاتر خام است. این شبیه مرده‌ای است كه برای زندگی و حیات به دم مسیحایی محتاج است. به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، صادق عاشورپور، استاد دانشگاه، نویسنده، پژوهشگر و كارگردان تئاتر كشورمان كه زنگ افتتاح نمایش «شاه فتاح» را نواخت و مهمان اولین اجرای این نمایش بود،گفت: نمایش «شاه فتاح» یك نمایش ایرانی به مفهوم درست كلمه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر چه نویسنده این اثر عین نسخه خطی را به نام خود ثبت كرده است؛ چرا كه تعزیه‌دانان قدیمی در پای اشعار تعزیه خود امضا نمی‌زدند و این نمایش بر اساس یكی از نسخ تعزیه نوشته شده است. اما باید به توانایی نویسنده در پختن موضوع اصلی تعزیه برای اجرای یك تئاتر اعتراف كنیم.

وی ادامه داد: متن و موضوع اصلی تعزیه برای اجرای یك تئاتر خام است. این شبیه مرده‌ای است كه برای زندگی و حیات به دم مسیحایی محتاج است. این كار توسط نویسنده نمایش «شاه فتاح» صورت گرفت.

این پژوهشگر و كارگردان تئاتر گفت: این اثر، به جوانمردی مولا علی(ع) در قالب یك كشاورز و برخورد با شاه فتاح اشاره دارد. نویسنده اثر به خوبی داستان را به نگارش درآورده است. آنچنان خوب كه تمامی صفات شجاعت، شرافت، صولت، صداقت و صفای مولا علی(ع) به طور مشخص و فارغ از هرگونه شعارزدگی، وهم، تعصب و غیر عقلانی بیان شده است. به بیانی دیگر، موضوع و روایت داستان نمایش بسیار روان است.

عاشورپور در مورد كیفیت اجرای این نمایش گفت: قبل از هر چیزی باید از حوزه هنری تشكر و تقدیر كنم. حوزه هنری به سمت و سویی قدم برداشته كه منجر به زنده شدن تئاتر خودمان شده است. منظور من از تئاتر خودمان، تشویق و حمایت حوزه هنری از تئاتر ایرانی است. چرا كه تئاتر ایرانی و سنتی در كشور در حال فراموش شدن بود. مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری بار دیگر به داشته‌های خودمان پرداخته و آن را جانی دوباره بخشیده است.

وی افزود: خیلی ‌ها تصور می‌كردند كه تئاتر سنتی ایران با آن عظمت خود دیگر جایگاهی نخواهد یافت. اما نمایش «شاه فتاح» در حوزه هنری با اجرای جمع و جور و شسته و رفته خود، توانایی و قابلیت‌های تئاتر ایرانی را به نمایش گذاشت. گروه نمایشی تئاتر «شاه فتاح» توانایی خود در یك اجرای قوی را به رُخ مخاطبان خود كشید.

عاشورپور با تقدیر از مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: حوزه هنری تئاتر ایران را به سمت هویت اصیل خود حركت داده است. ضمن احترام به مركز هنرهای نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد، عدم توانایی این مركز در پرداخت تئاتر سنتی و ایرانی مشخص است. متاسفانه مركز هنرهای نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد در حرف ماند و به عمل آنچنان كه شایسته است رسیدگی نكرد. اما حوزه هنری در عرصه نمایش، حیات و پویایی تئاتر ایران را بار دیگر ثابت كرد.

وی بار دیگر از اجرای خوب نمایش «شاه فتاح» تمجید كرد و افزود: تئاتر سنتی ایرانی را در اجرای نمایش «شاه فتاح» دیدم. چرا كه عناصر تئاتر سنتی و ایرانی را به خوبی مورد استفاده قرار داده بودند. حتی آن‌هایی كه مدعی تئاتر سنتی‌اند هنوز از صحنه گِرد مطلب درستی نمی‌دانند. اما نمایش «شاه فتاح» از آن به خوبی، درستی و زیبایی استفاده كرده‌ است. طراحی صحنه این نمایش خلاقانه عناصر تئاتر ایرانی و سنتی را به كار گرفته است.

وی در مورد موسیقی كار گفت: موسیقی نمایش نقش بسیار مهمی در فهم مخاطب از لحظات طلایی داستان دارد. این وظیفه را یك نفر در نمایش «شاه فتاح» به عهده داشت. اما با این حال تمامی سازها را به خوبی و در جای مناسب خود به كار می‌گرفت. آنچنان كه لحظاتی از نمایش همراه با موسیقی قلبم را به تپش وامی‌داشت.

عاشورپور در مورد نوع خوانش‌های این نمایش گفت: خوانش و آوازها در دستگاه درست خود اجرا می‌شود. این نشان از كار تحقیقی و پژوهشی درست گروه نمایش دارد.

وی نورپردازی نمایش را هوشمندانه دانست و گفت: نورهای رنگی و نور سفید در رساندن پیام و ارزش‌های معنوی به‌خوبی مورد استفاده قرار گرفته است. گاهی از نور زیاد و گاهی كم‌كاری می‌شود. اما در این نمایش همه چیز در جای درست و به‌موقع خود به كار گرفته شده است.

وی افزود: آنان كه رفتند كار حسینی كردند و آنان كه ماندند باید كار زینبی كنند. رسالت فرهنگ و هنر بر عهده هنرمند است. مردم ما همه چیز در اختیار دارند. اما آنچه باید در جامعه تقویت شود فرهنگ مردم است. این امر تنها با مسئولیت‌پذیری و وظیفه‌شناسی هنرمندان این مرز و بوم محقق خواهد شد.

عاشورپور ادامه داد: دست همه اهالی زحمتكش این نمایش و بانیان آن را به‌خاطر اجرای خوب و تاثیرگذار می‎بوسم و به آن ها درود می‌فرستم.

وی در پایان گفت: لازم می‌دانم از زحمات كوروش زارعی در مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری قدردانی كنم. زارعی با آنكه جوان است اما مدیریت آینده‌داری برای تئاتر حوزه هنری را آغاز كرده است. آنچنان كه هرجایی پا می‌گذارم برای تئاتر حوزه هنری تبلیغ می‌كنم. حتی اعضای گروه نمایش جوان خودم را موظف كرده‌ام كه ارتباط با حوزه هنری و كوروش زارعی را مغتنم بدانند. از مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری تشویق و جذب گروه‌های نمایشی همچون نمایش «شاه فتاح» را خواستارم. هنرمندانی با این توانایی شایسته توجه هستند.

گفتنی است مجلس تعزیه‌ «شاه فتاح» با كارگردانی و دراماتورژی ناصر عاشوری از 17 خرداد تا 4 تیرماه در تماشاخانه‌ ماه حوزه هنری به صحنه می‌رود.

علاقه‌مندان برای رزرو بلیت می‌توانند با شماره‌ 09352223721 تماس بگیرند یا برای خرید آنلاین به سایت تیوال www.tiwall.com مراجعه كنند.


انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۴۰۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید

به گزارش خبرگزاری مهر، لیلا بلوکات بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران پس از سال‌ها دوری از بازی در تئاتر، با نمایش «خارشتر» روی صحنه می‌رود.

این اثر نمایشی به نویسندگی هدی آهنگر و کارگردانی سیدعلی موسویان و تهیه‌کنندگی وحید کریمی به‌زودی میزبان علاقه‌مندان خواهد شد.

از فعالیت‌های تئاتری لیلا بلوکات می‌توان به بازی در نمایش‌های «شکار مرغابی»، «رام کردن مرد سرکش»، «خرده جنایت‌های زن و شوهری»، «هفت عصر، هفتم پاییز»، «شیروانی داغ»، «ماسک»، «اولئانا»، «هوس و هفت دقیقه»، «روز سیاوش» و… اشاره کرد.

در نمایش «خارشتر» علاوه بر لیلا بلوکات دیگر بازیگران مطرح تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران نیز حضور دارند که اسامی آن‌ها و دیگر اطلاعات اجرا به‌زودی اعلام می‌شود.

تمرین‌های این نمایش آغاز شده و در حال گذراندن مراحل آماده‌سازی است.

کد خبر 6091061 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • نشست «اقلیم، طبیعت، بیان هنری» برگزار شد/ نگاه فلسفی به زیبایی
  • لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان