Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@16:27:32 GMT

سهم فراکسیون ها از کمیسیون های تخصصی مجلس

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۴۱۹۹۰

سهم فراکسیون ها از کمیسیون های تخصصی مجلس

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، بعد از انتخابات هیات رییسه سال دوم مجلس دهم، برخی از نمایندگان عضو فراکسیون های مختلف از فراکسیون مقابل به دلیل بدعهدی در توافق صورت گرفته، انتقاد کردند.
اما حضور مسعود پزشکیان، علی مطهری و محمدعلی وکیلی در هیات رییسه با پافشاری فراکسیون امید صورت گرفت و دیگر کرسی های هیات رییسه به فراکسیون مستقلین یا نمایندگان ولایی رسید، بنابراین فراکسیون امید دو عضو خود در کارپردازها و ناظرین را از دست داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** تغییر جایگاه امید در کمیسیون آموزش
در کمیسیون آموزش و تحقیقات دو تغییر در نایب رییس و یک از دبیران این کمیسیون به وجود آمد که قاسم احمدی لاشکی نماینده عضو فراکسیون ولایی مجلس جانشین محمود نگهبان سلامی عضو فراکسیون امید در نایب رییسی این کمیسیون و فریده اولاد قباد جانشین فاطمه سعیدی ( هردو از امید) در دبیران این کمیسیون شدند.
بر اساس انتخابات هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، محمد مهدی زاهدی (ولایت - عضو جبهه پایداری) به عنوان رییس این کمیسیون باقی ماند، داوود محمدی نماینده مردم تهران(امید) به عنوان نایب رئیس اول و قاسم احمدی لاشکی(ولایت) به عنوان نایب رئیس دوم انتخاب شدند.
علیرضا سلیمی (ولایت) نماینده مردم محلات و فریده اولاد قباد (امید) نماینده مردم تهران به عنوان دبیران اول و دوم و میرحمایت میرزاده (امید) به عنوان سخنگوی کمیسیون انتخاب شدند.

**کمیسیون اجتماعی در تسخیر امیدی ها
در انتخابات کمیسیون اجتماعی نیز عبدالرضا عزیزی که با لیست امید در شهر شیروان نماینده ملت شده بود توانست جایگزین رییس این کمیسیون یعنی سلمان خدادادی عضو فراکسیون ولایت شود.
محمدرضا بادامچی نماینده تهران (امید) و مسعود رضایی نماینده شیراز (مستقلین) به عنوان نواب اول و دوم رییس کمیسیون اجتماعی مجلس انتخاب شدند.
زهرا ساعی نماینده تبریز و عضو فراکسیون امید سخنگو شد و روح الله بابایی صالح نماینده بویین زهرا و ناهید تاج‌الدین نماینده اصفهان (هر دو از فراکسیون امید) به عنوان دبیران هیات رییسه کمیسیون اجتماعی انتخاب شدند.

**پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی ماند
اعضای این کمیسیون محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان (اصولگرا) را به عنوان رئیس این کمیسیون انتخاب کردند.
همچنین علی اکبر کریمی (مستقلین) نماینده مردم اراک جایگزین سید ناصر موسوی لارگانی نماینده اصولگرای فلاورجان که چندی قبل در حادثه رانندگی مصدوم شده است، به عنوان نایب رییس اول انتخاب کردند.
سیدفرید موسوی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید به عنوان نایب رییس دوم انتخاب شدند، رحیم زارع (مستقل) جایگزین سید کاظم دلخوش اباتری نماینده مردم صومعه سرا (اصولگرا) به عنوان سخنگوی این کمیسیون شد.
سیدحسن حسینی شاهرودی نماینده مردم شاهرود (ولایت) و علی اسماعیلی (مستقل) به عنوان دبیر اول و دوم کمیسیون اقتصادی مجلس ابقا شدند.

**تداوم ریاست ده ساله بروجردی بر کمیسیون امنیت ملی
در کمیسیون بسیار مهم امنیت ملی و سیاست خارجی نیز علاءالدین بروجردی مانند علی لاریجانی رییس مجلس، برای دهمین سال متوالی به عنوان رییس این کمیسیون ابقا شد، کمال دهقانی فیروزآبادی نماینده مردم تفت (مستقلین) نیز به عنوان نایب رییس اول انتخاب شد.
ابوالفضل حسن بیگی (نماینده سمنان) اصولگرا جای خود به دیگر هم طیف خود محمدمهدی برومندی نماینده مرودشت برای نایب رییسی دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی داد.
همچنین سیدحسین نقوی حسینی نماینده ورامین (اصولگرای عضو جبهه پایداری) در سخنگوی این کمیسیون باقی ماند و محمدجواد جمالی نوبندگانی نماینده فسا (ولایت) و محمدابراهیم رضایی نماینده خمین (ولایت) به عنوان دبیر اول و دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس انتخاب شدند.

**جانشینی یک امیدی با امیدی دیگر در کمیسیون برنامه و بودجه
انتخابات در هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز در حالی برگزار شد که در این هیات رییسه این کمیسیون نیز تغییر زیادی رخ نداد و تقریبا این کمیسیون نیز بر همان ترکیب قبلی باقی ماند.
در دبیران محمد فیضی نماینده مدم اردبیل و عضو هیات رییسه فراکسیون امید دبیر اول جای خود را به علی کاظمی باباحیدری (نماینده مردم اردل و فارسان) دیگر عضو فراکسیون امید داد.
بر اساس ترکیب جدید هیات رییسه جدید کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، غلامرضا تاجگردون (امید)به عنوان رئیس و جهانبخش محبی نیا(ولایت) نماینده مردم شاهین دژ به عنوان نایب رئیس اول و هادی قوامی نماینده مردم اسفراین(ولایت) به عنوان نایب رئیس دوم انتخاب شدند.
محسن بیگلری(امید) نماینده مردم سقز و بانه به عنوان دبیر دوم و محمدمهدی مفتح (ولایت) به عنوان سخنگو انتخاب شدند.

**تغییر در دبیران و نواب رییس در کمیسیون انرژی
انتخابات هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس در حالی برگزار شد که حسین امیری خامکانی نماینده مردم زرند و کوهبنان از فراکسیون امید جای خود را به هدایت الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک (اصولگرا) به عنوان نایب رییس اول داد.
همچنین عبدالحمید خدری عضو فراکسیون امید و نماینده بوشهر جای خود را به قاسم ساعدی نماینده اصولگرای دشت آزادگان داد.
براین اساس فریدون حسنوند (ولایت) نماینده مردم اندیمشک به عنوان رییس کمیسیون ابقا شد، همچنین سید علی ادیانی (ولایت) نماینده مردم قائمشهر به عنوان نایب رییس اول و هدایت الله خادمی (ولایت) نماینده مردم ایذه و باغملک به عنوان نایب رییس دوم انتخاب شدند.
اسدالله قره خانی(ولایت) نماینده مردم علی آبادکتول نیز سخنگو ماند و قاسم ساعدی (ولایت) نماینده مردم دشت آزادگان به عنوان دبیر اول و کوروش کرمپور حقیقی (امید) به عنوان دبیر دوم انتخاب شدند.

**تثبیت جایگاه رییس در کمیسیون شوراها
در کمیسیون شوراها نیز محمدجواد کولیوند اصولگرای نماینده مردم کرج به عنوان رئیس باقی ماند، حمیدرضا کاظمی (ولایت) و امیر خجسته (ولایت) به ترتیب به عنوان نواب اول و دوم انتخاب شدند.
اصغر سلیمی (امید) نماینده سمیرم سخنگوی کمیسیون شد و احمد علیرضابیگی نماینده اصولگرای تبریز و سهراب گیلانی نماینده مردم شوشتر و گتوند (مستقلین) به ترتیب به عنوان دبیر اول و دوم کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس انتخاب شدند.

**تغییر 4 عضو هیات رییسه از 6 عضو
علی نوبخت حقیقی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید بار دیگر رییس کمیسیون بهداشت و درمان شد و محمد حسین قربانی نماینده آستانه اشرفیه (مستقلین) با یک پله بالاتر جانشین سید مرتضی خاتمی نماینده ماهنشان، نایب رییس اول و همایون یوسفی نماینده مردم اهواز (مستقلین) به عنوان نایب رییس دوم کمیسیون بهداشت انتخاب شدند.
احمد همتی نماینده مردم سمنان و عضو فراکسیون امید سخنگو شد.
عباس علی پوربافرانی نماینده مردم نایین (مستقلین) و یعقوب شیویاری نماینده مردم میانه (ولایت) نیز به عنوان دبیران این کمیسیون انتخاب شدند.

**دو تغییر در هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس
در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی شاهد دو تغییر در نایب رییس و یکی از دبیران هیات رییسه این کمیسیون بودیم، داریوش اسماعیلی نماینده خرامه و سروستان (مستقلین) نایب رییس این کمیسیون جای خود را به رضا علیزاده نماینده ورزقان (ولایت) داد همچنین حمیده زرآبادی نماینده قزوین و عضو فراکسیون امید این کمیسیون جای خود را به رامین نورقلی پور عضو دیگر فراکسیون امید و نمایندهمردم بندرترکمن برای دبیری دوم داد.
بر اساس انتخابات هیات رییسه این کمیسیون عزیز اکبریان (فراکسیون ولایت عضو جبه پایداری) رییس و فریدون احمدی(ولایت) نماینده زنجان به عنوان نایب رییس دوم، سید جواد حسینی کیا (ولایت) نماینده سنقر به عنوان دبیر دوم و سعید باستانی (امید) نماینده تربت حیدریه سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ابقا شدند.

**دو تغییر در کمیسیون عمران مجلس
در انتخابات هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس نیز دو نایب رییس این کمیسیون تغییر کردند یعنی علیم یارمحمدی نماینده زاهدان (امید) و هادی بهادری نماینده ارومیه (امید) جایگاه خود را به قلی الله قلی زاده نماینده اصولگرای کلیبر و مجید کیان پور دورود و ازنا (مستقلین) دادند.
بر این اساس، محمدرضا رضایی کوچی(ولایت) نماینده جهرم بار دیگر به عنوان رییس و صدیف بدری(ولایت) نماینده اردبیل به عنوان سخنگوی این کمیسیون انتخاب شدند.
همچنین شادمهر کاظم زاده (ولایت) نماینده دهلران و حسین نیاز آذری (ولایت) نماینده بابل به عنوان دبیران هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.

** واگذاری جایگاه ریاست کمیسیون فرهنگی
نصرالله پژمان فر عضو شورای مرکزی جبهه پایداری و نماینده مردم مشهد تنها رییس کمیسیونی بود که هفته گذشته جا به جا شد، البته این جا به جایی از نظر دیدگاه سیاسی تفاوتی مهم محسوب می شود زیرا جبهه پایداری از ریاست سه کمیسیونی که در دست داشت، یک کمیسیون را واگذار کرد.
جای وی را به جمشید جعفرپور نماینده اصولگرای مردم لارستان گرفت و پژمانفر با یک پله سقوط در جایگاه نایب رییسی اول قرار گرفت و احمد سالک کاشانی نماینده مردم اصفهان از هیات رییسه حذف شد.
بر این اساس اصغر مسعودی(ولایت) نواب رییس دوم، سیده ‌فاطمه ذوالقدرنماینده تهران (امید) و علیرضا ابراهیمی نماینده رامیان (ولایت) به عنوان دبیر و همچنین احد آزادی‌خواه (ولایت) به عنوان سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.

**تقویت امید در کمیسیون کشاورزی
در انتخابات هیات رییسه کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی علی اکبری (امید) نماینده مردم بجنورد به عنوان رئیس جایگزین محمدعلی شاعری نماینده بهشر و گلوگاه (مستقل) شد و رضا کریمی (امید) نماینده مردم اردبیل (امید) جایگزین جلال محمودزاده (اصولگرا) نماینده مردم مهاباد و علی بختیاری (امید) نمیانده مردم بافت و رابر به عنوان نواب رئیس اول و دوم انتخاب شدند.
علی محمد شاعری جایگاه ریاست را با سخنگویی تعویض و جایگزین علی وقف چی نمیانده زنجان (اصولگرا) و جلال محمود زاده و نظر افضلی (هر دو اصولگرا) به عنوان دبیران اول و دوم انتخاب شدند.

**دو تغییر در دبیران و نواب هیات رییسه کمیسیون حقوقی مجلس
هیات رییسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز شاهد دو تغییر در دبیر و نواب رییسه این کمیسیون بود.
بر اساس این تغییرات، حسین رضازاده نماینده کازرون (امید) جای یحیی کمالی پور (مستقل) نماینده جیرفت را به عنوان نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گرفت.
همچنین یحیی کمالی پور جایگزین حسین رضازاده به عنوان دبیر این کمیسیون شد، به این صورت که دبیر و نایب رییس مجلس جایگزین یکدیگر شدند.
بر این اساس، الهیار ملکشاهی (ولایت- اصولگرا) رییس این کمیسیون باقی ماند، حسین رضازاده(امید) نماینده مردم کازرون و محمد کاظمی (امید) نماینده مردم ملایر به عنوان نواب رئیس اول و دوم این کمیسیون انتخاب شدند.
حسن نوروزی(ولایت) نماینده مردم رباط کریم نیز به عنوان سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس باقی ماند.
جلیل رحیمی جهان‌آبادی (امید) نماینده مردم تربت جام و یحیی کمالی ‌پور(امید) نماینده مردم جیرفت به عنوان دبیران اول و دوم کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس انتخاب شدند.

**انتخاب رییس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی باقی ماند
به نظر می رسد که انتخاب رییس کمیسیون اصل 90 قانون اساسی که باید به پیشنهاد هیات رییسه در صحن مجلس انجام شود، پس از تعطیلات عید فطر نمایندگان صورت گیرد.
سیام**9103**
گزارش از حمید شهریاری*انتشار:امیرکاردان راد

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۴۱۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: سفر رییس‌جمهور به پاکستان منجر به تقویت امنیت مرز‌های ایران می‌شود

حیدری گفت: از آنجایی که ما مرز‌های طولانی با پاکستان داریم، سفر رییس‌جمهور به پاکستان تأثیر به سزایی بر تقویت امنیت مرز‌های کشورمان خواهد داشت.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، «شهریار حیدری» نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به پاکستان، اظهار کرد: پاکستان یکی از کشور‌های مهم در همسایگی ایران است و از آنجایی که ایران و پاکستان دارای اشتراکات دینی، فرهنگی و تاریخی زیادی با یکدیگر هستند، سفر رئیس‌جمهور و دیگر مقامات کشورمان به پاکستان، بسیار مهم بوده و منجر به توسعه روابط دو کشور خواهد شد.

وی افزود: سفر رئیس‌جمهور به پاکستان در شرایطی انجام شده که دولت جدید پاکستان به تازگی بر سر کار آمده است و قطعاً یکی از دغدغه‌های جدی ما آن است که دولت جدید پاکستان، اقدام جدی‌تری برای حفظ امنیت مرز‌ها انجام بدهد.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از آنجایی که ما مرز‌های طولانی با پاکستان داریم، امنیت این مرز‌ها بسیار مهم است و سفر رئیس‌جمهور به پاکستان تأثیر به سزایی بر تقویت امنیت مرز‌های کشورمان خواهد داشت.

نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: علاوه بر ضرورت توجه به مسائل امنیتی، قطعاً سفر رئیس‌جمهور به پاکستان برای تقویت روابط دو کشور در حوزه مسائل اقتصادی نیز دارای اهمیت است و لازم است موانع تجاری روابط ایران و پاکستان رفع شوند.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست کمیسیون‌های سه گانه فدراسیون دوومیدانی | انتخاب روسا و نمایندگان کمیسیون ها در مجمع
  • ۲ وزیر احمدی نژاد رقیب قالیباف شدند /ذوالنوری هم وارد گود شد /اولین گزینه نایب رئیسی مجلس مشخص شد
  • برگزاری نشست کمیسیون‌ ورزشکاران و مربیان فدراسیون دوومیدانی
  • برای حج تمتع هیچ نماینده‌ای از مجلس اعزام نمی‌شود/ افزایش قیمت ارز نرخ حج را گران کرده است
  • خبر مهم وحیدی درباره مرحله دوم انتخابات مجلس
  • انتخاب ۴۵ نماینده در دور دوم انتخابات مجلس
  • نماینده مجلس: از فراجا برای اجرای طرح نور حمایت می‌کنیم
  • نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: سفر رییس‌جمهور به پاکستان منجر به تقویت امنیت مرز‌های ایران می‌شود
  • انتخاب پنجمین رئیس‌جمهور در وقت فوق‌العاده
  • نقدعلی، نماینده مجلس: نیروی انتظامی پیش‌دستی کرد؛ قدردان شماییم