بولتن موسیقی و تئاتر: توضیحات بنیامین بهادری دربارهی قطعه «کبیر»/ برندگان اسکار دنیای تئاتر معرفی شدند
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۴۳۱۷۲
گروه موسیقی و تئاتر: اخبار حوزه تئاتر و موسیقی نیز همواره مخاطبان خاص خود را داشته و دارد؛ به همین خاطر در مطلب پیش رو تلاش کردیم مهمترین و جذاب ترین مطالب این حوزه را جمع آوری نموده و تقدیم علاقه مندان کنیم تا اگر امکان پیگیری مطالب در طول روز را ندارد، در یک زمان مشخص و یکجا از آنها مطلع شوند.به گزارش بولتن نیوز، تیتر مهمترین خبرهای امروز 22 خرداد ماه 96، به صورت هایپرلینک در زیر آمده که شما می توانید با کلیک بر روی آنها به صورت اختصاصی وارد آن مطلب شوید؛ البته متن کامل این مطالب در ادامه مطلب نیز آمده است و شما می توانید متن کامل و تصاویر مرتبط عناوین را در ادامه مشاهده فرمایید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شاخ نبات عبيد زاكاني در تالار وحدتتئاتر آیینی و تعزیه در انتظار مکان دائمی است/ سرنوشت نامه شهردارتوقف چند روزه اجرای «سه خواهر»جراحی بهنام صفوی توسط پروفسور سمیعیجشنواره تئاتر تك طنزتكخنددرایستگاه ششمپایان«دیروز»امشب با «یک دقیقه سکوت»برندگان اسکار دنیای تئاتر معرفی شدندتوضیحات بنیامین بهادری دربارهی قطعه «کبیر»
مشروح اخبارشاخ نبات عبيد زاكاني در تالار وحدت
وحدت روی صحنه میرود. در اين دور تازه اجراي اين نمايش برخلاف آن دو اجراي قبلي سعي شده كه از چهرههاي بنام بهرهگيري شود و اينبار ماهچهره خلیلی، شهرام قائدی، سارا خوئينیها، داریوش موفق، عباس شادروان، روزبه اختری و... در «شاخ نبات» به ایفای نقش میپردازند. «شاخ نبات» به کارگردانی مهدی شمسایی از ٢٩ خردادماه در تالار وحدت روی صحنه میرود. این نمایش اولینبار در سال ٨٩ روی صحنه رفت و در سال ٩٣ در تالار وحدت ٢٠ شب اجرا شد. حالا مهدی شمسایی ٢٩ خرداد برای سومینبار این نمایش را در تالار وحدت روی صحنه میبرد.
«شاخ نبات» برگرفته از «موش و گربه» عبید زاکانی البته با نگاهی متفاوت به این منظومه طنز نوشته شده است. مهدی شمسایی بر آن بوده که یک اپرت یا نمایش موزیکال را از این قصه منظوم بر صحنه تئاتر اجرا کند و در این راه نیز بر آن بوده تا دراماتورژیای نوین، درخور تأمل و متناسب با زمانه را به صحنه ظهور برساند. «همایون نوراحمر» در کتاب فرهنگ اصطلاحات تئاتر درباره operetta مینویسد: «اپرت؛ نمایشی سبک با آواز فراوان و گفتوگوی کم و امروزه گاه به کمدی موزیکال نیز اطلاق میشود و برای آنکه از دید این نویسنده بهتر با مفهوم کمدی موزیکال نیز آشنا شویم، درباره
(musical comedy) مـینــویســد: «نمایشی با طرح کمدی سبک، آواز، گفتوگو که غالبا از اپرا (balladopera) اپـــرای سبــک (liqhtopera) و یا اپرای خندهآور (operacomique) قابل تفکیک نیست». با همین تعریف بهراحتی میتوان «شاخ نبات» را در زمره یک اپرت قرار داد؛ اپرتی که بر آن است تا تماشاگرش را سرگرم کند، بخنداند و درعینحال او را با برخی از مفاهیم و غورکردن در کلیت فضا درگیر کند.دراماتورژی متن نیز در کلیت آنچه شمسایی زیرنظر علی تدینصدوقی بازآفرینی کرده است، کاملا مشهود است. عبید زاکانی، طنزپرداز و نویسنده قرن هشتم هجری است که با روش انتقادی به بیان مفاسد اجتماعی با زبانی شیرین و به طریق طنز در آثار منظوم و منثور شهره است.
او منظومه انتقادی «موش و گربه» را با بیانی شیرین و طنزآمیز مینویسد تا اینگونه به طور غیرمستقیم مسائل اجتماعی را بیان کند. این منظومه یک قصیده ٩٠ بیتی است در صفت گربه حیلهگر از ولایات کرمان و کیفیت ریاکاری و تزویرش در جلب اعتماد موشان و آنگاه دریدن و نوردن آنها و درپیشگرفتن رفتار درشتی که منجر به جنگی سخت در میان موشان و گربهها در بیابان فارس میشود و موشان بیچاره را تارومار کرده و تاج و تخت و خزانه را به غارت برده و از میان میبرند. عبید در این منظومه وضع توده مردم را نشان میدهد و از طرف دیگر به وضعیت سیاسی و والیان امور میپردازد. این طنزپرداز خبره بر آن است در رویارویی حاکم و محکوم این نکته را بیان کند که طبقه ضعیف چرا با تمام شورشها و صفآراییها در نهایت اسیر میشود و تن به شکست و نابودی میدهد و درواقع همیشه اسیر شرایط حاکم میماند. در آن روزگار اوضاع ایران در نهایت آشفتگی بود. هرجومرجی که پس از انقراض دولت ایلخانان بزرگ مغول (٧٥٠ هـ ق) در ایران رخ داده بود، پیوسته رو به ازدیاد و توسعه میگذاشت.تئاتر آیینی و تعزیه در انتظار مکان دائمی است/ سرنوشت نامه شهردار
داود فتحعلی بیگی رییس انجمن تعزیه ایرانیان درباره وضعیت و سرانجام مکان دائمی اجرای نمایش های آیینی و تعزیه گفت: با آقای قالیباف شهردار تهران در زمان افتتاح پردیس تئاتر تهران درباره اینکه خانه ای قدیمی را به عنوان مکان دائمی اجرای نمایش های آیینی و تعزیه اختصاص دهد، صحبت کردیم و نامه ای نیز برای ایشان نوشتیم. آقای قالیباف با این پیشنهاد موافق بود و قول مساعد به ما داد.
وی یادآور شد: نامه ای که به شهردار تهران نوشته بودیم به شهرداری منطقه ۱۲ ارجاع داده شد تا در آن منطقه خانه ای قدیمی در اختیار ما قرار گیرد، اما شهرداری منطقه ۱۲ در پاسخ به درخواست ما اعلام کرد که چنین فضایی را در اختیار ندارد.
رییس انجمن تعزیه ایرانیان اظهار کرد: در حال حاضر ساختمان اتحادیه که از ساختمان های قدیمی خیابان لاله زار است، در دست مرمت و بازسازی است. چنین ساختمان یا مکانی اگر در اختیار ما قرار گیرد می توانیم آن را به مرکز جهانی نمایش های آیینی و سنتی ایران تبدیل کنیم.
فتحعلی بیگی همچنین درباره برنامه های انجمن تعزیه ایرانیان گفت: چند کمیته در انجمن فعال می شود که از جمله این کمیته ها می توان به کمیته موسیقی، گردآوری تاریخ شفاهی تعزیه و کمیته آموزش اشاره کرد.
وی در پایان توضیح داد: کمیته موسیقی ردیف آوازی تعزیه را استخراج می کند زیرا طی سال های اخیر ردیف آوازی تعزیه دستخوش دخل و تصرف شده است. کمیته گردآوری تاریخ شفاهی تعزیه نیز از طریق گفتگو با پیشکسوتان این عرصه به گردآوری این تاریخ می پردازد.توقف چند روزه اجرای «سه خواهر»
نمایش «سه خواهر» تازه ترین اثر محمدحسن معجونی کارگردان تئاتر که از تاریخ ۱۷ خرداد در تماشاخانه پالیز روی صحنه رفت است به دلیل فرا رسیدن شب های قدر به مدت یک هفته متوقف خواهد شد و از تاریخ ۲۸۸ خرداد دوباره روی صحنه خواهد رفت.
پیش خرید بلیت های این اثر نمایشی برای هفته آینده در سایت های اینترنتی آغاز شده است، همچنین امکان خرید حضوری بلیت برای مخاطبان، از گیشه تماشاخانه موجود است.
به دلیل سفر محمد عاقبتی بازیگر این اثر نمایشی، محمدحسن معجونی به مدت یک هفته از تاریخ ۲۸ خرداد به جای او روی صحنه خواهد رفت.
نمایش «سه خواهر» تازه ترین اثر نمایش گروه تئاتر لیو محسوب میشود و هر شب ساعت ۲۱:۳۰ در تماشاخانه پالیز روی صحنه می رود.
حسین امیدی، فریبا جدیکار، سعید چنگیزیان، حسین حسینیان، آناهیتا درگاهی، پوریا رحیمی سام، فراز سرابی، میلاد شجره، آوا شریفی، محمد عاقبتی، بهآفرید غفاریان، فرزانه میدانی، محمدحسن معجونی، سیاوش البخشی نائینی بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش میپردازند.جراحی بهنام صفوی توسط پروفسور سمیعی
بهنام صفوی خواننده موسیقی پاپ در خصوص تشدید دوباره بیماری خود گفت: این مسئله واقعیت دارد و من در یکی از اجرا هایم که حدود 10 روز پیش بود، گفته بودم که متاسفانه به دلیل تشنج شدیدی که چند وقت پیش داشتم، تومور مغزی من به علت بد خیم بودنش، دوباره رشد کرده است و باید فوری برای درمان کامل به آلمان بروم ولی زمان دقیق آن مشخص نیست.
وی ادامه داد: طی روز های آینده حتما باید در بیمارستان بستری شوم و زیر نظر پروفسور مجید سمیعی تحت عمل جراحی مجدد قرار بگیرم.
خواننده کشورمان افزود: من حدود 4-3 ماه باید از عرصه موسیقی به دور باشم تا به درمانم بپردازم.گفتنی است سال گذشته بود که خبر سرطان بهنام صفوی رسانهای شد اما بعد از انجام مراحل درمانی بهبود یافت.جشنواره تئاتر تك طنزتكخنددرایستگاه ششم
ششمین دوره جشنواره تئاتر تك طنز با عنوان «تكخند» به شكل سراسری در شهریورماه سال جاری برگزار می شود.
با تشكیل شورای سیاستگذاری و تهیه فراخوان، جشنواره تئاتر تك در ششمین دوره خود همچون سال گذشته با رویكرد طنز و با عنوان «تكخند» برگزار خواهد شد. این جشنواره در دهه 70 فعالیت خود را از استان البرز و به شكل كشوری آغاز كرد. جشنواره تئاتر تك طنز جشنواره ای بازیگرمحور بوده كه نمایشهای آن تنها با حضور یك بازیگر اجرا میشوند. بعد از چند سال وقفه، این جشنواره دوره جدید فعالیت خود را در سال گذشته در استان البرز و با رویكرد طنز آغاز كرد كه با استقبال بسیار خوب مخاطبین و هنرمندان نمایش روبهرو شد. در سال جاری نیز دبیرخانه این جشنواره در حوزه هنری استان البرز تشكیل شده و برنامه ریزیهای لازم برای برگزاری سراسری این جشنواره نمایشی به انجام رسیده است.گفتنی است به زودی فراخوان این جشنواره اعلام می شود و هنرمندان تئاتر در سراسر كشور می توانند آثار خود را با رویكرد طنز در این جشنواره شركت دهند.پایان«دیروز»امشب با «یک دقیقه سکوت»
طبق گزارش رسیده،«دی روز» عنوان پروژهای نمایشی به کارگردانی علی سرابی است که از 18 خرداد با نمایشنامه «افرا» اثر بهرام بیضایی و با حضور بازیگران عرصه نمایش در سالن اصلی تئاترشهر نمایشنامهخوانی و اجرا شد و با « یک دقیقه سکوت» محمد یعقوبی به کار خود پایان خواهد داد.
«افرا» بهرام بیضایی، «کوکوی کبوتران حرم» علیرضا نادری، « تهران زیر بال فرشتگان» نادر برهانی مرند، «در مصر برف نمی بارد» محمد چرم شیر و «یک دقیقه سکوت» اثر محمد یعقوبی پنج نمایشنامه برتر از دهه 80 بودند که در این پروژه نمایشی خوانش و اجرا شدند و بیش از ۲۵۰۰ نفر در پنج شب به تماشای این آثار نشستند.
بلیتهای این پروژه در ساعات اولیه آغاز پیش فروش به پایان رسید و با اینکه هر اثر قابلیت اجراهای متوالی را داشت تنها در پنج شب به کار خود پایان میدهد.
امیر آقایی، خاطره اسدی، پری ناز ایزدیار، لیلا برخورداری،مارال بنی آدم، پانته آ بهرام، سارا بهرامی، نازنین بیاتی،ستاره پسیانی،بهنام تشکر،رویا تیموریان، بهناز جعفری،پژمان جمشیدی، سحر دولتشاهی،معصومه رحمانی، سارا رسول زاده، لیلا زارع، میناساداتی، مهدی سلطانی، غزل شاکری، مهراوه شریفی نیا، بانی پال شومون، تینو صالحی، فرشته صدرعرفایی، بهرنگ علوی، مهرداد صدیقیان، دیانا فتحی، نادر فلاح، فروغ قجابگلی، مهدی قربانی، مسعود کرامتی، بابک کریمی، حامد کمیلی، ناهید مسلمی، بهاره مصدقیان، پریسا مقتدی، داریوش موفق، رویا نونهالی، سعیده نیاز خانی، افشین هاشمی و هدایت هاشمی به ترتیب حروف الفبا بعنوان نقش خوانان و بازیگران این پروژه حضور داشتند.
عوامل و دست اندرکاران « دی روز» عبارتند از:کارگردان : علی سرابی، آهنگساز : فردین خلعتبری، طراح صحنه : آتوسا قلمفرسایی، مجری طرح : نورالدین حیدری ماهر، مشاور پروژه : صمد طالقانی، دستیاراول کارگردان و برنامه ریز : علی مردانه ، منشی صحنه : شیما مرادی ، دستیار دوم کارگردان : محمدرضا آل طاها ، مدیران صحنه : میلاد آریافر، محمد حبیبی، سجاد محمدی ، مشاور رسانه ای : منصوره بسمل ، عکاس و مجری تبلیغات : پیام ایرایی، گرافیست : سپیده رجب، ویدیو : مهراب مشهدبان، افکت : صفا کامدیده، گروه موسیقی : روشنک کی منش (سوپرانو)، یکتا اعتمادی (سوپرانو)، بتینا هوسپیان( آلتو)، بهنام ابوالقاسم (آکاردیون و رهبر گروه)،کاوه عابدین (صدا).برندگان اسکار دنیای تئاتر معرفی شدند
در این مراسم که اجرای آن بر عهده «کونی اسپیسی» بازیگر سرشناس سینما و تئاتر آمریکا بود، جایزه بهترین نمایش درام به «اسلو» به کارگردانی «جی.تی راجر» رسید و جایزه تونی بهترین نمایش موزیکال نیز به نمایش «ایوان هانسن عزیز» اختصاص یافت.
نمایشهای«آگوست ویلسون جیتنی» و «سلام دالی!» به ترتیب جوایز بهترین بازسازی یک نمایش درام و بهترین بازسازی یک نمایش موزیکال را دریافت کردند و در بخش بهترین کارگردانی درام «ربکا تایچمن» برای «بیشرم» موفق به کسب جایزه شد.
جایزه بهترین کارگردانی نمایش موزیکال نیز به «کریستوفر اشلی» برای «از دور بیا» رسید.
«کوین اسپیسی» مجری مراسم اعطای جوایز تونی 2017
اما جایزه بهترین بازیگر زن درام به «لاری متکالف»برای «خانه عروسک، قسمت دوم» اختصاص یافت و «بتی میدلر» نیز برای نمایش «سلام دالی!» این جایزه را بخش موزیکال از آن خود کرد.
«کوین کلاین» برای بازی در نمایش «خنده حاضر» و «بن پلات» برای «ایوان هانسن عزیز» به ترتیب جایزه بهترین بازیگر مرد نمایش درام و موزیکال هفتادویکمین دوره جوایز تئاتر تونی را به دریافت کردند.
همچنین جایزه بهترین ترانه اورجینال جوایز تونی 2017 به نمایش «ایوان هانسن عزیز» اختصاص یافت و جایزه ویژه «تونی» نیز نصیب «گارد فرای» و «پیت مالکین» صدابرداران نمایش «آشنایی» شد و جایزه یک عمر دستاورد هنری در عرصه تئاتر به «جیمز ارل جونز» تعلق گرفت
طبق اعلام پپیشین جایزه «تونی» تئاتر بومی به مرکز تئاتر دالاس تگزاس اعطا شد و جایزه «ایزابل استیونسون» به «بایورک لی» رسید و جوایز افتخاری درخشش در عرصه تئاتر نیز به «نینا لانان» و «آلن واسر» اهدا شدند.
جوایز «تونی» در دنیای تئاتر، همپای «اسکار» در سینما، «گرمی» در موسیقی و «امی» در عرصه تلویزیون است. همتایان انگلیسی و فرانسوی این مجموعه جوایز هم «اولیویر» و «مولیر» هستند.
برندگان جوایز بهترین موسیقی تئاتر
برنده جایزه بهترین بازیگر زن نمایش درام
برنده جایزه بهترین بازیگر مرد نمایش درامتوضیحات بنیامین بهادری دربارهی قطعه «کبیر»
بنیامین بهادری گفت: من پیش از انتشار قطعه «کبیر»، این اثر را برای بسیاری از مسئولین و افراد مذهبی اسم و رسمدار و قابل احترام فرستادم و از آنها نظر خواستم. بارها و بارها با هم گپ زدیم. قابل پیش بینی بود که عدهای نسبت به این اثر گارد خواهند گرفت و حتی سعی تخریب و اتهام زنی خواهند کرد، هیچ کس در این چند روز نبوده که «جوشن کبیر» را بشناسد و با این قطعه دیگر نخواهد «جوشن کبیر» را بخواند.
انتشار قطعه «کویر» بنیامین بهادری در روزهای گذشته واکنشهای مختلفی را درپی داشت و دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیز اطلاعیهای را درباره آن منتشر کرد و در آن اعلام کرد که این قطعه در خارج از کشور منتشر شده و مجوز دفتر موسیقی را نداشته است؛ بنیامین در این قطعه دعای «جوشن کبیر» را با موسیقی اجرا کرده است.
حالا این خواننده شامگاه گذشته (21 خرداد) به دلیل عدم حضور در ایران ،در یک کنفرانس اینترنتی پاسخگوی پرسشهای خبرنگاران درباره این قطعه بود.
بنیامین بهادری در ابتدا گفت: این مدل آثار آسمانی متعلق به امسال و پارسال و ... نیست. با اولین اثری که اسم بنیامین به عنوان خواننده مطرح شد، آثاری بودند که مضامین مذهبی داشتند و آسمانی. ما با موسیقی آنها را اجرا می کردیم. آن آثار که تم مذهبی با زبان فارسی داشتند مثل «عموم ابوالفضل»، «اقام آقام»، «بوی محرم اش میاد» در قالب آلبومی به نام «ماه مهربان» منتشر شد. البته این آلبوم با صدای من برای اخذ مجوز به دفتر موسیقی وزارت ارشاد رفت و هیچ کدام از آثار مجوز انتشار نگرفتند. آثاری که عمدتا در فضایی آرام بودند و تنها چند اثر از آن آلبوم به صورت ریتمیک تولید شده بودند.
او ادامه داد: هیچ کدام از آن آثار مجوز انتشار نگرفتند. بعد که آثار بعدی من مطرح شد و مورد توجه قرار گرفتند، قطعات آن آلبوم «ماه مهربان» در فضای موسیقی پخش شد و ما هیچوقت نفهمیدیم آن آثار چطور و از کجا لو رفتند. بارها هم به صورت شفاهی و کتبی به این موضوع اعتراض و اعلام کردیم که این اتفاق باعث بوجود آمدن نوعی تناقض در بین مخاطبان موسیقی میشود و آنها ذهنشان مخدوش میشود که بنیامینی که عاشقانه میخواند، چطور در این فضاهای مذهبی فعالیت کرده است؟ آن زمان به آثار مذهبی من مجوز نداده بودند و بعد که بقیه کارها شنیده شد، به یک باره دیدیم که آن کارها هم در فضای موسیقی لو رفت و این واقعا برای من عجیب بود، چگونه این آثار لو رفتهاند.
بنیامین با بیان اینکه «من پیش از انتشار قطعه «کبیر» این اثر را برای بسیاری از مسئولین و افراد مذهبی اسم و رسمدار و قابل احترام فرستادم و از آنها نظر خواستم»، اظهار کرد: بارها و بارها با هم گپ زدیم. قابل پیش بینی بود که عدهای نسبت به این اثر گارد خواهند گرفت و حتی سعی تخریب و اتهام زنی خواهند کرد. اولا اینکه هیچ ایراد و اشکال فنی و فقهی درباره عدم اجرای ادعیهها با موسیقی وجود نداشته و ندارد. این دعا، دعایی معنوی است و هزار و یک اسم خدا را برمیشمرد.
ماجرای قطعه «کبیر»
بنیامین درباره تاریخچه قطعه کبیر توضیح داد: بگذارید من یک بار تاریخچه قطعه «کبیر» را بازگو کنم. این قطعه سال 93 ساخته شده و همان موقع رایزنی شده که به صورت سینگل تراک منتشر شود و به صورت تلفنی گفتند که صبر کنیم. با آلبوم 94 در ابتدای سال 94 به ارشاد فرستاده شده و مدیر دفتر موسیقی وقت به من زنگ زدند و گفتند من این قطعه عربی را از سی دی که فرستادهاید درمیآورم. درواقع به ما گفتند سی دی دیگری بفرستید که این قطعه عربی در آن نباشد. من علت را پرسیدم و گفتند چون میخواهیم به شورا بدهیم. من گفتم چه اشکالی دارد که همین قطعه را هم به شورا بدهید؟ و به من گفتند این قطعه الان مناسب نیست.
او ادامه داد: من همان موقع این حرفها را زدم و گفتم بالاخره این کار ساخته شده و اگر نظر شما اسلامی و شرعی بودن این کار است، بلاخره من هم مسلمان هستم و خانواده مسلمانی دارم و حتما درمورد آن سوال کردهام و میدانم کلیات آن اشکالی ندارد و فقط ممکن است انتشار این اثر اعتراضهایی را در پی داشته باشد. حالا شما کار را به شورا بدهید و فوقش کار را رد میکنند. بالاخره شما ساز و کاری دارید یا اینکه خود شما به عنوان مسئول مستقیم قضیه این کار را رد کنید. یعنی نامهای بزنید که این قطعه رد شده است. قبول نکردند و به من گفتند که نمیتوانند کار را به شورا بدهند.
این خواننده اضافه کرد: البته آنها دلیل فنی داشتند و میگفتند اگر این کار را کپی کنند و به شورا بدهند و رد بشود ممکن است همین کپی کار پخش بشود و چون حساسیت اثر بالا است ممکن است بیرون بیاید. نظر آنها این بود که ممکن است جامعه را ملتهب کند و حاشیه داشته باشد. من خواستم کتبا برای من بنویسند ولی قبول نکردند. من از آن جا بیرون آمدم و به ارشاد رفتم. به سراغ مدیر بالا دستی ایشان رفتم که سلام و علیک گرمی باهم داریم. همان موقع به ایشان گفتم و قطعه را برایشان فرستادم و ایشان شنیدند و به من قول دادند که کمک کنند و گفتند که چه راهی برای انتشار آن میتوانیم پیدا کنیم. هیچ چیزی درمورد اینکه این موسیقی چطور است به من نمیگفتند البته قطعه کبیر که آن موقع به ارشاد دادیم با این قطعه تفاوت داشت و حتی در سال 95 هم من از طریق تلگرام کار را برایشان فرستادم و دوبار هم تنظیمش را عوض کردم.
بنیامین با تاکید بر اینکه این قطعه ساخت یک شب نبوده است، بیان کرد: مجددا من یک ماه پیش تماس گرفتم و با مسئول ارشاد صحبت کردم و گفتم دو سال از ارائه این قطعه به شما گذشته و یک جواب بدهید که «نه»؛ یا بالاخره همین قطعات تک تراکها که ابتدا مجوز نمیگیرد و خودمان هم تجربهاش را داشتهایم که منتشر میشوند و بعدا برای آلبوم و اجرای زنده مجوزش گرفته میشود. ایشان باز هم به من گفتند که دست نگه دار و از من خواستند که کمی تنظیم را تغییر بدهم. شاید راست میگفتند و تنظیمی که کار را به آن ها ارائه میدادم از چیزی که الان منتشر شده ریتمیکتر بود. حدودا یک ماه پیش من در اینجا قطعه را به یک آقای مکزیکی دادم و به او توضیح دادم که این دعایی است که در فرهنگ و کشور ما برایمان خیلی مقدس است و میخواهیم این کار را به عنوان یک موسیقی بیرون بدهیم. من به آقای مکزیکی موزیسین توضیح دادم که این قطعهای است که در آن اسمها و صفتهای خدا گفته شده و برای مردممان عزیز و محترم است. ضمن اینکه روی قطعه قبلی که ریتمیکتر بود من به دوستانی که اکثرا مذهبی بودند یا روی بخشی از جامعه شناخت داشتند تماس گرفتم و کار را برایشان فرستادم. بعضیها به قطعاتی از کارهای گذشته من نسبت داده بودند یا حرفهایی زدند که این نسبت به قطعات قبلی من داده شده بود که قطعات شیطان پرستی و امثال آنهاست و بعدا هم ظاهرا تکذیب کردند.
او در ادامه گفت: من کار را برای آنها هم فرستادم و مدنظر داشتم که از عواقب بعدی کارم مطلع شوم. من کار را برای همه فرستادم تا هر تستی که لازم است انجام دهیم و همه به اتفاق موافق بودند و میگفتند این قطعه مشکلی ندارد. حتی آدمهای سختگیر هم موافق بودند ولی میگفتند بله احتمالا از بخش دیگر جامعه و آدمهای مذهبی اعتراضهایی میشود. همه اینها یک طرف و اتفاق دیگری که افتاده و افراد مذهبی که فکر میکنند شان این کار رعایت نشده را کنار بگذاریم؛ دسته دیگر دقیقا مخالف اینها هستند. یعنی آدمهای عرب ستیز و کسانی که قائل به نوعی تبعیض نژادی هستند هم واکنش نشان دادند. دوستان من گفتند که تو می خواستی کار را منتشر کنی و با اتفاقی که در ایران و جاهای دیگر میافتد یک مقدار جو عرب ستیزی به وجود آمده است. من وقتی میخواستم کار را منتشر کنم یک شب تا صبح روی آن فکر کردم و دلم برای همه ایرانی ها سوخت. این همه عرب زبان و این همه عرب ایرانی داریم. ما به دنیا کاری نداریم و اگر فقط مملکت خودمان را ببینیم و به اتحاد که مهمترین مسئله در کشورمان است توجه کنیم نباید دل هیچکس را بشکنیم.
این خواننده در بخشی دیگر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه واکنش دفتر موسیقی در این زمینه منطقی بوده است یا خیر؟ گفت: من شرایط مسئولین فرهنگی کشور را درک می کنم که علیه این اثر بیانیه صادر کردهاند. آن هم در ساعات آخر یک روز جمعه. به هر حال حواشی مختلفی در حول و حوش این اثر بوجود آمد و باعث این رفتارها شده است. دوستان مسئول قصدی برای جواب دادن به من مبنی بر اینکه این قطعه مجوز گرفته یا نه، نداشتند. من این اثر را در آمریکا نساختهام. در ایران ساخته شده است و دو بار برای ارشاد ارسال شده است. با هر تغییری نسخه جدید را برای مدیران محترم فرستادم و نظرشان را پرسیدم. ولی هرگز جواب درستی نگرفتم و بهتر اگر قرارباشد بگویم، هیچ جوابی به من ندادند.
او همچنین در پاسخ به این پرسش که با وجود حساسیت بالا و پیشبینی دردسر، چرا اقدام به انتشار این قطعه کرده است، گفت: بله من میدانستم که این اثر حواشی مختلفی را در پی خواهد داشت. من نمیدانم آثار قبلی که با صدای چهره های مختلف با مضامین قرانی و تلفیق آن با موسیقی تولید و منتشر شده، چطور و با چه سبکی منتشر شده اند که از آنها تعبیر به وهن به قران شده است. به هرترتیب وقتی «ربنا» زیر سوال می رود و به خوانش استاد ایراد وارد میشود (هر چند ربنا باز هم جزئی از آیات قرآن است)، من متوجه میزان حساسیتها هستم. از لحاظ فقهی و شرعی ایراداتی به تلاوت و قرائت آیات قران با موسیقی وارد است ولی نسبت به ادعیهها هرگز چنین میزان حساسیت و قوانینی وجود نداشته و ندارد.
بنیامین با بیان اینکه شایعاتی به گوشش میرسد که می خواهد درمورد آن شفاف سازی کند، گفت: من قبل از عید به آمریکا آمدم و مسافرت خانوادگی داشتم و باید در اینجا به یک سری مسائل رسیدگی
منبع: بولتن نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۴۳۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دلش برای «آسید کاظم» پر میکشید
دلش تنگ شده بود برای دنیای آسید کاظم، برای آن همه عاطفهای که در آن دوران جریان داشت، برای مردی که برای کبوترش گریه میکرد ...
محمود استادمحمد دلش برای همه این چیزها پر میکشید.
به گزارش ایسنا، حالا سالهاست که محمود استادمحمد مهمان قطعه هنرمندان بهشت زهراست ولی «آسید کاظم» او همچنان به زندگی خود ادامه میدهد. در این سالها چند بار کارگردانهای جوان تئاتر این نمایشنامه را به صحنه بردهاند و فردا (شنبه ۸ اردیبهشت ماه) هم قرار است قاسم زارع آن را در تماشاخانه ایرانشهر نمایشنامهخوانی کند.
این برنامه، بهانهای شد برای ما که کمی به سالهای دورتر برگردیم و با مرور خاطرات گذشته، بخشی از دلتنگیهای خود را برای تئاتری که داشتیم، برطرف کنیم.
محمود استادمحمد که نامش با نمایشنامه «آسید کاظم» گره خورده است، در گفتگویی که به مناسبت برگزاری بزگداشتش در سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر با ایسنا داشت، درباره نمایشنامه «آسید کاظم» که خودش هم آن را بسیار دوست میداشت، گفته بود : «آسید کاظم» را خیلی دوست دارم، خودم هم به عنوان یک فرهنگ عتیق به آن نگاه میکنم. چند وقت پیش که محمد رحمانیان آن را نمایشنامهخوانی کرد، یک اجرایش را دیدم. محمد نه تنها زبان مردم را خوب میشناسد، ادبیات را هم خوب میشناسد اما وقتی بازیگران محمد، متن را اجرا میکردند احساس کردم که این متن نسبت به این بازیگران چقدر عتیق است! چقدر زبان این نمایش، دنیا آدمهای این نمایش در فرهنگ سپری شده معاصر قرار گرفته است. من دنیای «آسیدکاظم» را خیلی دوست دارم، گاهی حسرت این دنیا را میخورم که چقدر محترم بود، چقدرعاطفی و چقدر ریشهدار بود. از اینکه یک انسان بنشیند برای کبوترش گریه کند، حسی به من دست میدهد که نمیتوانم بگویم زیباست چیزی فرای زیبایی است.»
او که در ۲۰ سالگی این نمایشنامه را نوشته بود، درباره حال و هوای جوانان همدوره خودش چنین گفته بود: «فکرش را بکن، مونولوگ «آدم از روزی که تو خشت مییاد تا روزی که رو خشت بیفته، بدبخته...»، ما کجا بودیم و یک جوان ۲۰ ساله چگونه به زندگی نگاه میکرد!»
ما اما شگفتزده شده بودیم که او چگونه در نخستین روزهای جوانی خود چنین نمایشنامهای نوشته و او در پاسخ به حیرتزدگی ما گفته بود: «متن را در ۲۰ سالگی نوشتم. در ۲۰ سالگی خیلی کارهایم را کرده بودم. قبل از ۲۰ سالگی دو نمایش کارگردانی کرده بودم. آن وقتها ریتم ما تند بود. حکم زمانه بود. فقط من نبودم. بیضایی در چند سالگی «نمایش در ایران» را نوشت. اینکه یک نفر زیر ۲۰ سالگی نگاه تاریخی داشته باشد، خیلی مهم است چون نوشتن تا نوشتن با نگاه تاریخی دو مساله است. عباس نعلبندیان هم زیر ۲۰ سالگی چند اثرش را نوشته بود.»
حالا و با تغییرات هر روزهای که تئاتر ما داشته است، نمایشنامه «آسید کاظم» هم واقعا گویی از عهد عتیق میآید و اما همچنان بخشی از بدنه تئاتر ما دلتنگ جهانی است که این نمایشنامه روایت میکرد. شاید به دلیل همین دلتنگی است که قاسم زارع هم تصمیم به خوانش این نمایشنامه گرفته. او قرار است با همراهی مسعود کرامتی، قاسم زارع، بهرام ابراهیمی، فرهاد بشارتی، بهرام درخشان، علی عطاییحور، حسن شفیعی، دانیال ابراهیمی، آیدا قدرتی ساعت ۲۰ فردا، در هشتمین روز ماه اردیبهشت این نمایشنامه را در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر نمایشنامه خوانی کند.
انتهای پیام