Web Analytics Made Easy - Statcounter

در جلسه کارگروه اشتغال استان مرکزی تاکید کرد: معضلات بانکی و اعمال سلیقه‌های شخصی در بانک‌های استان مرکزی برطرف شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، جلسه کارگروه اشتغال استان امروز به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی و با حضور جمعی از مدیران ارشد استانی و فرمانداران استان برگزار شد

این جلسه حول محور تسهیلات اشتغالزایی برگزار و اعضای جلسه نظرات و پیشنهادات خود دراین‌باره را ارائه کردند و اکثر فرمانداران از نحوه همکاری بانک‌ها در ارائه تسهیلات اشتغالزایی گله‌مند بوده و انتقاد داشتند و معتقد بودند که اعمال سلیقه‌های شخصی مانع سهولت در پرداخت این تسهیلات شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در این جلسه برخی از فرمانداران مدعی بودند که میزان اشتغالی که آمار داده می‌شود در استان ایجاد نشده و تنها تسهیلات ایجاد اشتغال آن پرداخت شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی در این جلسه با اشاره به تسهیلات اشتغالزایی گفت: برای اطمینان از هزینه شدن تسهیلات پرداخت شده به منظور اشتغال در جای خود لازم است که فرمانداران با تشکیل کارگروه اشتغال در شهرستان‌ها بر روند ایجاد اشتغال نظارت داشته باشند.

ظفر افشون افزود: کارگروه اشتغال براساس شعار امسال مبنای جدیدی به خود می‌گیرد و طرح مهارت‌آموزی و کارورزی همه در راستای همین شعار مقام معظم رهبری است، مردم حجت را در حق دولت به نحو احسن به اتمام رساندند و الان وظیفه مدیران است که دیگر باید تمام تلاش خود را در راستای برطرف کردن نیازهای مردم به کار بگیرند.

وی تصریح کرد: شاخصه‌های استان نشان می‌دهد که رونق در استان ایجاد شده و واحدهای تولیدی از آن رکود محض خارج شده‌اند، در طرح رونق تولید سال گذشته هم دیدیم که استان مرکزی بسیار خوب عمل کرده و بیش از مبلغ تعیین شده تسهیلات پرداخت کرد، رقم پیش‌بینی شده برای استان 340 میلیارد تومان برای استان پیش‌بینی شده بود که به 820 میلیارد تومان افزایش یافت و از 350 واحد پیش‌بینی شده به بالای یک هزار واحد تسهیلات پرداخت شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی بیان کرد: از طرفی نرخ بیکاری استان کاهش یافت، استان نقشی در تعیین این نرخ ندارد بلکه یک دستگاه کشوری این آمار را رصد می‌کند، اینها نشان‌دهنده این است که برخلاف نظر افرادی که تلاش مدیران اقتصادی استان را زیر سوال بردند این مدیران تلاش زیادی را در راستای رونق تولید و ایجاد اشتغال داشته‌اند.

افشون ادامه داد: مدیران دستگاه‌های اجرایی خوب عمل کردند و نتیجه انتخابات این را نشان می‌دهد، توقع و انتظار مردم از مدیران بیشتر از این است، ما هنوز به شرایط ایده‌آل نرسیدیم که رسیدن به این نقطه نیازمند عزم جدی این مدیران اقتصادی است که باید با تلاش خود افرادی را که قصد زیر سوال بردن فعالیت آنها را دارند به حاشیه بکشانند.

وی عنوان کرد: فرمانداران تلاش کنند تا به میزان پرونده‌های موجود در بانک برای مددجویان امداد اعتبارات جذب شود، پرونده بیش از حد در بانک نماند اگر شرایط دریافت وام ندارند ساز و کاری طراحی شود که اعتباری که تخصیص می‌شود در شرایط قانونی و زمان مقرر جذب شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی با اشاره به متقاضیان دریافت وام تحت پوشش کمیته گفت: مجوزهای قانونی در این زمینه دراختیار فرمانداران قرار بگیرد زیرا با ورود فرمانداران به این عرصه بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود و از فرمانداران هم تقاضا می‌شود که با جدیت زمینه جذب 100 درصدی اعتباری را که برای محرومان دیده شده فراهم کنند.

افشون با اشاره به دستورالعمل طرح کارورزی هم گفت: اشکالاتی به این طرح وارد است و قانون وحی منزل نیست و قابل تغییر بوده، بنابراین مراتب را از طریق استانداری به مرجع مربوطه اعلام می‌کنیم، ریرا با توجه به اینکه استان مرکزی یک استان صنعتی است پیش‌بینی چهار هزار و 500 نفر برای شرکت در این طرح در سال 96 کم بوده و باید برای افزایش این رقم تلاش کنیم، صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم باید کارخانجات را از مزایای این طرح مطلع کنند.

چهار هزار و 500 نفر برای طرح کارورزی سال 96 در استان مرکزی پیش‌بینی شده است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی با اشاره به طرح کارورزی گفت: تا به امروز چهار هزار نفر در استان مرکزی در این سامانه ثبت نام کرده‌ و 18 واحد پذیرنده هم تاکنون اعلام آمادگی کرده‌اند.

محمدتقی آبائی‌هزاوه افزود: به منظور این سامانه برای امسال در سطح کشور 150 هزار نفر پیش‌بینی شده که طبق آن سهمیه استان مرکزی حدود چهار هزار و 500 نفر می‌شود، در این طرح دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی داخل و خارج از کشور که مدرک تحصیلی آنها مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است می‌توانند شرکت کنند.

وی تصریح کرد: کارورز هم به فرد دانش‌آموخته دانشگاهی جویای کار اطلاق می‌شود که براساس دستورالعمل و در چارچوب استانداردهای آموزشی به فراگرفتن مهارت با ارتقاء آن در واحد پذیرنده مبادرت می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی بیان کرد: برای پذیرش کارورز واحد پذیرنده باید دارای مجوز فعالیت از دستگاه‌ اجرایی ذیربط و مجوز آموزش کارورز از سازمان آموزش فنی و‌حرفه‌ای کشور باشد و دستگاه اجرایی هم می‌تواند از ظرفیت تشکل‌های تخصصی بخشی اعم از سازمان‌های نظام مهندسی، اتاق‌ها و اتحادیه‌ها در شناسایی ظرفیت‌های واحدهای پذیرنده استفاده کند.

آبائی‌هزاوه ادامه داد: اهداف این طرح شامل، افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش‌آموختگان از طریق انتقال مهارت و تجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار، ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار در دانش‌آموختگان، ارتقاء اخلاق و صلاحیت حرفه‌ای دانش‌آموختگان و فراهم ساختن زمینه انتقال دانش از دانش‌آموخته به بنگاه اقتصادی می‌شود.

وی عنوان کرد: طول دوره کارورزی حداقل چهارماه و حداکثر 9 ماه برای هر کارورز متناسب با ظرفیت بنگاه و استانداردهای آموزشی مهارت تعیین می‌گردد، حداکثر 24 سال سن برای مقطع کاردانی، 26 سال برای مقطع کارشناسی و 30 سال برای مقطع ارشد و 33 سال برای مقطع دکتری پذیرفته است و دانشجویان درحال تحصیل هم از شمول طرح خارج هستند.

مدیرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان مرکزی با اشاره به تسهیلات ایجاد اشتغال در حوزه کمیته امداد و بهزیستی هم گفت: میزان اعتبار ابلاغی به کمیته امداد امام خمینی(ره) استان در زمینه تسهیلات ایجاد اشتغال از محل تبصره 26 معادل 21 میلیارد و 600 میلیون تومان و از محل مصوبات سفر هیئت دولت هم 50 میلیارد تومان بوده که از این میزان 19 میلیارد و 360 میلیون تومان از اعتبارات تبصره 26 و 37 میلیارد و 350 میلیون تومان از اعتبارات سفر تخصیص داده شده است.

آبائی‌هزاوه افزود: چهار هزار و 962 نفر برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده بودند که اعتباری برابر 38 میلیارد و 940 میلیون تومان تسهیلات معادل 68.66 درصد اعتبارات به سه هزار و 879 نفر از آنها پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: در حوزه بهزیستی هم اعتباری معادل 6 میلیارد و 800 میلیون تومان ابلاغ شده بود که پنج میلیارد و 653 میلیون تومان آن تخصیص شده و 463 نفر به بانک معرفی شدند که تسهیلاتی برابر 6 میلیارد و 210 میلیون تومان برای آنها تعیین شده بود که مبلغ 5 میلیارد تومان معادل 81 درصد اعتبار تخصیصی به 370 نفر از آنها پرداخت شد.

مدیرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: بانک‌ها موظف به پرداخت تسهیلات از اعتبارات تبصره 16 سال گذشته به تمام پرونده‌هایی که تا امروز به بانک معرفی شده‌اند هستند، دو هزار پرونده در بانک‌ها داریم که اگر برای یک هزار نفر از آنها هم اشتغال ایجاد شود خیلی است.

طرح‌های نیمه‌تمام به‌عنوان اولویت سازمان صنعت و معدن استان اشتغالزایی خوبی را به همراه ‌دارند

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی هم با اشاره به اشتغالزایی در حوزه صنعت و معدن استان گفت: طرح‌های نیمه‌تمام جزو برنامه‌های اصلی سازمان بوده و سهم اشتغال هر یک از دستگاه‌ها مشخص شده است و حدود 6 هزار نفر اشتغال در بحث تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام سازمان پیش‌بینی شده است.

محمدرضا حاجی‌پور افزود: طرح کارورزی در دولت هفتم و هشتم مطرح شده بود و خود صنعت و معدن هم داشت آن را پیگیری می‌کرد و محل اعتبارات متفاوت از طرح کارورزی الان بود اما درمجموع طرح خوب و مطلوبی است.

وی تصریح کرد: در زمان دولت هفتم و هشتم دوره کارآموزی این طرح 11 ماهه بود که الان 9 ماه برای آن درنظر گرفته شده است، برخی از موارد در این طرح وجود دارد که نیاز به تغییراتی در آن هست.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: برای مثال خیلی از افرادی که بیکار هستند از افرادی بوده که در سنوات گذشته نتوانستند جذب بازار کار شوند و سن آنها بالا رفته و با شرایط سنی درنظر گرفته شده برای این طرح سازگار نیست.

برخی از بانک‌های استان مرکزی هنوز مصوبات سفر ریاست جمهوری را ابلاغ نکرده‌اند

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری مرکزی با اشاره به اعتبارات استان گفت: ‏ 90 درصد اعتبارات تبصره 26 سال گذشته در استان مرکزی جذب شد که نشان از جذب بالای این ‏اعتبارات در استان دارد.‏

مجید نیکی‌ملکی افزود: بخشی از اعتبارات سفر ریاست جمهوری هم جذب شده اما بعضی بانک‌ها هنوز مصوبات ‏سفر ریاست جمهوری به استان را ابلاغ نکرده‌اند که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.‏

وی تصریح کرد: یکی از این موارد 6 و ‏نیم میلیارد تومان ابلاغیه بانک صادرات است که باید پیگیری شود، بانک سپه، رفاه، رسالت، ‏پست‌بانک هم از دیگر بانک‌هایی هستند که نسبت به ابلاغ مصوبات اقدام نکرده‌اند.‏

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استان مرکزی بیان کرد: این پنج بانک باید ظرف مدت یک هفته پس از این جلسه مصوبات سفر مربوط ‏به خود را پیگیری کنند و نتیجه فعالیت خود را به استانداری اعلام کنند.‏

ترس از قطع شدن مستمری مانع تقاضای مددجویان کمیته برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی شده است

فرماندار محلات هم در این جلسه با اشاره به اعتبارات درنظر گرفته شده برای ارائه تسهیلات در جامعه هدف بهزیستی و کمیته امداد در این شهرستان گفت: در بهزیستی 100 درصد جذب داشتیم، اما در کمیته امداد 50 درصد اعتبارات تخصیصی به منظور اشتغالزایی جذب شده است.

علی زینی‌وند افزود: یکی از عوامل جذب نشدن 100 درصدی اعتبارات در کمیته عدم تمایل مددجویان برای دریافت وام است و اینکه فکر می‌کنند اگر نسبت به درسیافت تسهیلات اقدام کنند مستمری آنها قطع می‌شود که باید در جریان باشند که اینگونه نیست.

احمد حسنی فرماندار آشتیان با اشاره به تسهیلات اشتغالزایی در این شهرستان گفت: یک محدوده زمانی برای جذب اعتبارات در شهرستان‌ها مشخص شود و اگر در زمان مقرر نتوانستند اعتبارات را جذب کنند این اعتبارات برای جذب به شهرستان‌های دیگر داده شود.

بروکراسی زائد بانک‌های استان مرکزی در پرداخت تسهیلات حذف شود

فرماندار خمین هم با اشاره به تسهیلات اشتغالزایی گفت: لازم است بستری فراهم شود تا تسهیلاتی که قرار است پرداخت شود سختی‌های غیرمعمول در سایر استان‌ها را که تنها گویی ویژه استان مرکزی است به همراه نداشته باشد و شرایط سهل‌الوصول‌تری در پرداخت این تسهیلات حاکم باشد و بروکراسی زائد بانک‌ها بله‌عنوان مطالبه عمومی در استان مطرح شود.

سید مهدی ساداتی تصریح کرد: همان‌گونه که مردم در انتخابات به سیاست‌های صدقه‌ای رای ندادند و به دولت اعتماد کردند، این بوروکراسی‌ها هم برای رغایت حال مردم و در راستای برطرف کردن نیازهای آنها باید حذف شود، درحال حاضر شاهد هستیم که بستر لازم برای پرداخت اعتباراتی که با استان می‌آید فراهم نیست.

اعمال سلیقه شخصی مدیران بانک‌ها مانعی بر سر راه پرداخت تسهیلات

فرماندار کمیجان هم در این جلسه با اشاره به مشکلات موجود در مسیر ارائه تسهیلات اشتغالزایی در این شهرستان گفت: در کمیجان معضلات بانکی یکی از موانع بر سر راه پرداخت تسهیلات اشتغالزایی است، اعمال سلیقه شخصی مدیران بانکی از بزرگترین معضلات بانکی است که در این شهرستان وجود دارد.

سیامک سلیمانی بیان کرد: یکی از بانک‌ها در این شهرستان اعلام کرده که تنها ضامنی را قبول می‌کند که حقوق‌بگیر خود آن بانک باشد و بسیاری از مشکلات دیگر به گونه‌ای که در میلاجرد درصد پرداختی‌ها از میانگین استان کمتر است.

غلامعباس میرزایی فرماندار شازند هم با اشاره به معضلات بانکی گفت: در شازند هم مشکلات بانکی بسیاری مانع از پرداخت تسهیلات شده، یکی از بانک‌های این شهرستان اعلام کرده که تنها ضامن معلم می‌پذیرد و درواقع آمار ایجاد سه هزار شغل توسط کمیته در استان به نظر می‌رسد که در عمل اجرا نشده باشد و این میزان شغلی که گفته می‌شود ایجاد نشده است.

ضعف بنیه کارشناسی بانک‌ها با تعدد ضامن برطرف نمی‌شود

فرماندار فراهان هم با اشاره به معضلات بانکی گفت: بانک‌ها قصد دارند ضعف بنیه کارشناسی خود را با تعدد ضامن برطرف کنند که این موضوع باید رسیدگی شود و گیرهای آن برطرف شود.

احمد سجادی ادامه داد: مشکل دیگر اینکه در مواردی دیده می‌شود که سه نفر از اعضای یک خانواده این تسهیلات با سود کم را دریافت کرده و در بانکی دیگر با سود بالا سپرده‌گذاری کرده‌اند و درواقع می‌توان گفت این تسهیلات بیشتر به سود شرکت‌‎هایی مانند سامسونگ و ال جی تمام شده ولی سه هزار شغلی که در استان آمار داده می‌شود اجرا نشده و تنها تسهیلات ایجاد اشتغال پرداخت شده است.

محمد بهاروند فرماندار ساوه هم با انتقاد از طرح کارورزی گفت: برخی از قوانین این طرح ایراد داشته و باید اصلاح شود زیرا میزان تحصیلات و سن تعیین شده برای کارورزان با واقعیت موجود هم‌خوانی ندارد و خیلی از افرادی بیکار افرادی هستند که به سبب هشت سال سیاه گذشته بیکار مانده‌اند و باید سازوکاری برای اشتغال آنها تعریف شود، از طرفی اغلب بیکاران دارای مدرک دیپلم یا کاردانی هستند که این نکته هم باید مورد توجه باشد.

گزارش از سمیرا عیدی گل تپه‌ای

انتهای پیام/

R41371/P1377/S6,73/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۴۳۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در کرمانشاه پرداخت شد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه از ایجاد ۴۰ هزار فرصت شغل در استان طی سال گذشته با پرداخت تسهیلات اشتغالزایی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، نادر نورایی امروز _ سه‌شنبه چهارم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران تعهد اشتغال استان در سال گذشته را ۳۴ هزار نفر اعلام و اظهار کرد: خوشبختانه با پرداخت مناسب تسهیلات توانستیم بیش از تعهد و به میزان ۴۰ هزار نفر شغل ایجاد کنیم.

وی رقم تسهیلات پرداختی اشتغالزایی استان در سال گذشته را ۷,۵۰۰ میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: این تسهیلات در حوزه‌های مختلف به متقاضیانی که از سوی دستگاه‌های مختلف به بانک‌ها معرفی شده بودند، پرداخت شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: این تسهیلات اشتغالزایی از محل منابع مختلف همچون تبصره ۱۸، سفر ریاست جمهوری و مشاغل خانگی پرداخت شده است.

وی ابراز امیدواری کرد، در سال جاری هم با کمک دستگاه اجرایی و مجموعه بانک‌های استان شاهد افزایش آمار اشتغالزایی در استان و رونق تولید و افزایش مشارکت مردم در این عرصه باشیم.

کد خبر 747354

دیگر خبرها

  • نرخ کرایه تاکسی‌ در قزوین کاهش یابد
  • مقررات جدید اروپا برای مبارزه با پولشویی
  • بهترین راه برای برطرف شدن معضلات اجتماعی استفاده از ظرفیت‌های مردمی است
  • پرداخت بخشی از وام ودیعه مسکن به متقاضیان
  • برطرف شدن اغلب دغدغه‌های حوزه سلامت
  • چتر حمایتی بانک کشاورزی بر سر کشاورزان کردستانی + فیلم
  • طلا و جواهرات خود را با سلیقه خود سفارشی سازی کنید
  • ۷۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در کرمانشاه پرداخت شد
  • اعمال ارفاق قانونی برای ۲۱ زندانی واجدشرایط در باوی
  • رتبه اول و دوم استان مرکزی در جذب تسهیلات و اشتغال‌زایی