Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@17:05:41 GMT

بسته اخبار اجتماعی ایسنا در روز دوشنبه

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۴۴۰۲۷

اظهار نظر سخنگوی وزارت بهداشت درباره ادامه وزارت قاضی زاده هاشمی، شرایط سنجش سلامت کلاس اولی ها، تدابیر ترافیکی پلیس برای بازی فوتبال ایران-ازبکستان، سکوت شورای حل اختلاف در برابر افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی، گزارشی درباره روز جهانی کار کودک، اعلام جزئیات مرگ هیرکان تا هفته آینده، شرایط بازنشستگی پیش از موعد روستائیان، نیاز همیشگی به اهدای خون و وضعیت درمان عماد کودکی که در حادثه تروریستی مجلس نجات یافت از جمله مهمترین اخبار اجتماعی ایسنا در روزی که گذشت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، اداره اخبار اجتماعی در روز جاری 60 خبر را بر روی خروجی خود قرار داد که اهم این اخبار به صورت اجمالی در این گزارش درج شده و متن کامل آن از طریق کلیک بر روی عناوین قابل دسترسی است:

شرایط بازنشستگی پیش از موعد روستائیان

بر اساس قانون بازنشستگی پیش از موعدتمامی بیمه‌شدگان عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر که در زمان ارائه تقاضای بازنشستگی پیش از موعد، دارای حداقل ۷۰ سال تمام سن و همچنین حداقل 10 سال سابقه بیمه‌پردازی باشند می‌توانند بازنشسته شده و از مستمری ماهیانه متناسب با سابقه پرداخت حق بیمه بهره‌مند شوند.

از تحلیل «جغرافیای کار کودک» تا معیشت کودکان «زباله گرد»

سالانه ۲۵۰ میلیون کودک پنج تا ۱۴ ساله در جهان از کودکی محروم می‌شوند؛ طبق این آمار سازمان جهانی کار، ۱۲۰ میلیون‌ نفر از آنها وارد بازار کار شده و مشغول به کار تمام‌وقت هستند و اگرچه در دنیای واقعی سهم زیادی از زندگی و کودکی خود نبرده‌اند اما ۱۲ ژوئن همزمان با ۲۳ خرداد را در تقویم با عنوان «روز جهانی مبارزه با کار کودکان» از آن خود کرده‌اند.

در این روز حتی اگر اقدام موثر و راهگشایی در جهت کاهش آلام این کودکان از سوی برخی مسئولان و مردم صورت نگیرد اما حداقل آن اینست که با بازتاب‌های رسانه‌ای و انعکاس واقعیت حضور آنان در اقصی نقاط دنیا، بسیاری این آسیب را نه درک، بلکه می‌شنوند و می خوانند؛ در ایران نیز هرچند در دولت یازدهم با احیای شورای عالی کودکان پس از هشت سال وقفه، ساماندهی کودکان کار و خیابان در دستور کار قرار گرفت اما زخم پینه بسته کودکان کار و خیابان عمیق‌تر از اقدامات انجام شده از جمله صدور دفترچه بیمه برای آنها و ... است، به نحوی که درحال حاضر هزاران کودک دستفروش، بارکش، زباله‌گرد، کارگر، چرخی و غیره به عنوان "کودک کار" در ایران مشغول کار هستند.

ایسنا به بهانه روز جهانی مبارزه با کار کودکان با "سارا رضایی" و "سوسن مازیار فر" فعالان حقوق کودک و عضو جمعیت امام علی (ع) و "ثریا عزیزپناه" فعال حقوق کودک و عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان به منظور «بررسی وضعیت کودکان کار در ایران» گفت‌وگو کرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت: افکار عمومی می‌خواهد هاشمی وزیر بهداشت بماند

سخنگوی وزارت بهداشت درباره برخی گمانه زنی‌ها درباره وزیر بهداشت آینده گفت: نام افرادی که برای وزارت مطرح می شوند صرفا گمانه زنی است و رییس جمهور و کمیته‌های مربوطه دراین مورد تاثیرگذار هستند.

ایرج حریرچی در نشست خبری امروز وزارت بهداشت ضمن تسلیت به مناسبت حادثه تروریستی 17 خرداد ماه در تهران درباره انتشار اخباری مبنی بر گزینه‌های وزارت بهداشت در دولت دوازدهم گفت: نام افرادی که برای وزارت مطرح می شوند صرفا گمانه زنی است و رییس جمهور و کمیته‌های مربوطه دراین مورد تاثیرگذار هستند. پیش بینی می‌کنیم با توجه به حجم رضایت رییس جمهور و معاون اول در چهار سال گذشته و تأکید آنها بر ادامه طرح و دستاوردهای آن این برنامه در دولت آینده ادامه و ارتقاء پیدا می‌کند. اما حتما باید اشکالات آن رفع شود. در این مورد با من و شخص دیگری صحبت نشده است. افکار عمومی نیز با توجه به استقبالی که از این طرح شده درخواست دارند دکتر هاشمی وزیر بمانند.

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت:عماد در بیمارستان شریعتی معاینه شد/ درمان "عماد" کاملا رایگان است

مشاور وزیر و مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت تاکید کرد: هیچ هزینه‌ای برای درمان عماد نیاز نیست و یک تیم ماموریت رسیدگی پزشکی به او را دارد.

عباس زارع‌نژاد در مورد وضعیت درمانی "عماد" گفت: فرایند درمان عماد درحال پیگیری است و با توجه به اینکه بیماری او ژنتیکی است، مقدمات برای انجام عمل پیوند فراهم شده است.

تدابیر ترافیکی پلیس برای بازی ایران و ازبکستان

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تمهیدات ترافیکی برای بازی میان دو تیم ایران و ازبکستان را تشریح کرد.

سرهنگ محمد رازقی درباره تدابیر پلیس برای برگزاری بازی امروز فوتبال میان دو تیم ایران و ازبکستان اظهار کرد: از ساعت 12 امروز عوامل پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در محدوده ورزشگاه آزادی مستقر شده و اقدام به هدایت خودروها به سمت پارکینگ‌ها و نظم بخشی به تردد خواهند کرد. تا پایان بازی آزاد راه تهران کرج و بلوار غربی استادیوم آزادی به صورت ویژه تحت پوشش ترافیکی قرار می‌گیرد و تا کنون تصمیمی برای اعمال محدودیت ترافیکی اتخاذ نشده اما در صورت نیاز محدودیت از آزاد راه به سمت بلوار غربی استادیوم اجرا خواهد شد.

رازقی از تماشاگران خواست که برای حضور در ورزشگاه از ناوگان حمل و نقل عمومی همچون مترو و اتوبوس استفاده کنند.

چرا شورای حل اختلاف مصوبه "افزایش نرخ کرایه‌ها" را ابلاغ نمی‌کند؟

بیش از سه ماه از جلسه‌ای که اعضای شورای شهر تهران به افزایش 10 تا 15 درصدی نرخ کرایه حمل و نقل عمومی اعم از مترو، تاکسی و اتوبوس رای مثبت دادند، گذشته است؛ اما هنوز این طرح در راهروهای شورای حل اختلاف مانده و با وجود آنکه با افزایش 10 درصدی موافقت کرده‌اند و بیش از دو ماه و نیم از شروع سال جدید گذشته اما هنوز نرخ کرایه‌های سال جدید ابلاغ نشده و این مسئله داد رانندگان تاکسی را در آورده است.

شرایط سنجش سلامت نوآموزان/ غربالگری کودکانتان را به روزهای پایانی موکول نکنید

حدود 1000 پایگاه‌ سنجش در سطح کشور از هفته گذشته غربالگری و سنجش سلامت چشم، گوش، قد و وزن و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان با شش سال سن تمام را شروع کردند. برای سنجش سلامت، ابتدا اولیای دانش آموزان به مدارسی که فرزندشان را ثبت نام کرده‌اند رفته و با ارائه مدارک ، نوبت مراجعه به پایگاه‌ها را دریافت می‌کنند. بر این اساس خانواده در تاریخ و ساعت اعلام شده به نزدیکترین پایگاه سنجش سلامت که از سوی مدرسه اعلام شده می‌روند.

در پایگاه‌های سنجش سلامت معاینات اولیه مربوط به پوست و مو، قد و وزن، دهان و دندان، بینایی وشنوایی و آمادگی تحصیلی انجام می‌شود و در نهایت پزشک مستقر در پایگاه پس از چکاپ نوآموز و در صورت تایید سلامت، برگه معرفی نامه برای مدرسه صادر می‌کند و امر ثبت نام در مدرسه صورت می‌پذیرد

برخورد قاطع با دستفروشان بازار تجریش

عزت الله خانمحمدی، فرماندار شمیرانات از برخورد قاطع با دستفروشانی که از نقاط مختلف تهران به بازار تجریش می آیند خبر داد و افزود: مخالفت کسبه با حضور دستفروشان در بازار تجریش دغدغه دستگاه‌های اجرایی شهرستان و فرمانداری نیز محسوب می شود لذا از بساط گستری در این بازار جلوگیری می شود.

وی افزود: در فرمانداری جلسه‌ای با همین موضوع و با حضور نیروی انتظامی و دستگاه های مرتبط برگزار شد، مقرر شد تا با هماهنگی سرکلانتری یکم و شرکت شهربان شهرداری تهران از بساط گستری در این بازار جلوگیری شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون:نیاز به خون همیشگی است / اهداکننده مستمر بمانید

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به شعار روز جهانی اهداکنندگان خون، مبنی بر «نیاز به خون همیشگی است،‌ اهداکننده مستمر بمان»، گفت: طبق مطالعه‌ای که در ایران هم انجام شده، طی سه سال گذشته ۷۵ درصد موارد مثبت هپاتیت B ، C و HIV در اهداکنندگان بار اول بوده است و به ندرت چنین موارد مثبتی را در اهداکنندگان مستمر مشاهده کرده‌ایم.

دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ما در آستانه روز جهانی اهداکنندگان خون هستیم، گفت: بر اساس پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی ۲۴ خرداد ماه روز جهانی اهداکنندهگان خون است و در سراسر دنیا برای تجلیل از اهداکنندگان خون، این مراسم را برگزار می‌کنند. بر این اساس شعار امسال سازمان بهداشت جهانی برای این روز این است که «نیاز به خون همیشگی است، ‌ اهداکننده مستمر بمان.»

اعلام جزئیات مرگ «هیرکان» تا پایان هفته

چهارشنبه هفته گذشته در جریان نشست خبری معاونت محیط زیست طبیعی، علی تیموری - مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست- از مشخص شدن جزئیات مرگ هیرکان تا ابتدای هفته آینده خبر داد. در شرایطی که سه روز از آغاز هفته موعود می‌گذرد، سازمان حفاظت محیط زیست هنوز نتایج بازرسی‌ها را اعلام نکرده است.

در همین راستا مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست،ارائه اطلاعات دقیق در مورد مرگ هیرکان (پلنگ ماده رهاسازی شده در پارک ملی گلستان) را به پایان هفته جاری موکول کرد.

پربازدیدترین اخبار ایسنا نیز به این شرح است:

خواص بی‌شمار پیاز برای سلامتی

شرایط بازنشستگی پیش از موعد روستائیان

از تحلیل «جغرافیای کار کودک» تا معیشت کودکان «زباله گرد»

نیاز به خون همیشگی است / اهداکننده مستمر بمانید

صدور ۷۰۰ پروانه تولید داروی سنتی در کشور

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۴۴۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است

ایتنا - سازمان جهانی بهداشت گزارشی را منتشر کرده است که تأیید می‌کند بین همه‌گیری کووید-۱۹ و افزایش نرخ چاقی کودکان ارتباط وجود دارد.
بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، یافته‌های این مطالعه که روی ۵۰ هزار کودک در ۱۷ کشور اروپایی بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ انجام شده است نشان می‌دهد شیوع کرونا منجر به زمان شرکت کودکان در فعالیت بدنی، صرف زمان بیشتر پای صفحه نمایش‌های الکترونیکی و در نتیجه افزایش چاقی کودکان در سراسر اروپا شده است.

این سازمان می‌گوید این چاقی در پسران و دختران ۷ تا ۹ ساله شایع بوده است.

این مطالعه نشان داد که در طول مدت همه‌گیری و قرنطینه‌های ناشی از آن، بیش از یک سوم از کودکان (۳۶ درصد) زمان بیشتری را برای حضور آنلاین، انجام بازی‌های کامپیوتری، استفاده از رسانه‌های اجتماعی یا تماشای تلویزیون در روزهای هفته گذرانده‌اند.

۳۴ درصد از کودکان ۷ تا ۹ ساله نیز در روزهای شنبه و یکشنبه زمان این فعالیت‌های خود را افزایش دادند.

طبق یافته‌های منتشره، تقریباً یک سوم (۲۸ درصد) از کودکان به طور قابل توجهی زمان کمتری را در فعالیت‌های خارج از منزل در طول هفته و تقریباً یک چهارم (۲۳ درصد) زمان کمتری را در تعطیلات آخر هفته در خارج از منزل گذرانده‌اند.

با این حال همه نتایج این تحقیق تلخ نیست. برخی از جنبه‌های مثبت همه‌گیری کووید-۱۹ این بوده که تقریباً یک سوم (۳۰٪) خانواده‌ها افزایش در تهیه غذاهای خانگی را گزارش کردند. امری که نشان از مصرف غذاهای سالم‌تر به جای غذاهای فرآوری شده و حاوی درصد بیشتری نمک و شکر بوده است.

 

۲۹ درصد از پاسخ دهندگان گفته‌اند که به عنوان یک خانواده با هم غذا می‌خورده‌اند و ۲۶ درصد نیز گفته‌اند هم‌اکنون نیز به برخی عادات شکل‌گرفته در طول همه‌گیری از جمله آشپزی و پختن غذا با فرزندان خود ادامه می‌دهند.

دکتر کرملین ویکراماسینگ، مشاور منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در امور تغذیه، فعالیت بدنی و چاقی، در این باره گفت: «چشم‌اندازی که این گزارش ترسیم می‌کند بسیار ظریف است؛ در برخی کشورها تغییرات مثبتی رخ داده است مانند اینکه خانواده‌ها بیشتر با هم غذا می‌خورند، اما یافته‌های نگران‌کننده‌ای نیز وجود دارد از جمله افزایش عادات غذایی ناسالم و زمان بی‌تحرکی.»

وی اضافه کرد: «ما نمی‌توانیم این روندها را نادیده بگیریم. امیدوارم این گزارش زنگ خطری را به صدا درآورد و ما را وادار به انجام اقدامات فوری برای بهبود الگوهای تغذیه و فعالیت بدنی کند.»

دکتر آنا ریتو، رئیس مرکز همکاری سازمان بهداشت جهانی برای تغذیه و چاقی کودکان، نیز گفت: «این مطالعه و یافته‌های آن اولین دیدگاه در نوع خود را از پیامدهای جسمی و روانی همه‌گیری برای کودکان مدرسه‌ای با تمرکز بر بیماری طولانی‌مدت و پرخطر چاقی به ما می‌دهد.»

وی که در تهیه این گزارش مشارکت داشته است اضافه کرد: «اطلاع‌رسانی به کشورهای عضو درباره شواهد ملموس از پیامدهای مشکل‌ساز تغییرات رفتاری مبتنی بر بیماری همه‌گیر جهانی، ما را قادر می‌سازد تا با استراتژی بهتر و همدلی بیشتری برای بحران‌های بهداشتی آینده آماده شویم.»

پیش از این نیز گزارش شده بود که کووید-۱۹ با تاخیر رشد در کودکان صفر تا ۵ ساله مرتبط است.

دیگر خبرها

  • درمان رایگان کودک مشروط بر داشتن بیمه پایه
  • درمان رایگان کودک با داشتن بیمه پایه
  • خدمات درمانی رایگان برای کودکان؛ نمایش یا واقعی؟
  • استقرار ۱۴۵ خانه بهداشت کارگری در واحدهای تولیدی استان زنجان‌
  • این مورد جزو خدمات درمان رایگان کودکان نیست | ۲ سامانه برای ثبت شکایت از بیمارستان‌ ها 
  • سامانه بارشی جدید در راه خوزستان
  • یک رواشناس اجتماعی بیان کرد؛ رواج قلیان در ایران نتیجه کم کاری وزارت بهداشت
  • انتقاد یک رواشناس اجتماعی بیان کرد؛ رواج قلیان در ایران نتیجه کم کاری وزارت بهداشت
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه ها سهم دولت است