Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-09@07:49:28 GMT

آغاز برداشت زیره سیاه از دل کوهستانهای زیرکوه+تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۴۴۱۳۸

آغاز برداشت زیره سیاه از دل کوهستانهای زیرکوه+تصاویر

برداشت زیره سیاه به عنوان یکی از محصولات و گیاهان دارویی زیرکوه،از دل کوهستانهای سر بع فلک کشیده این شهرستان آغاز شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری زیرکوه نیوز،شهرستان زیرکوه به علت برخورداری از کوهستانهای مرتفع و آب و هوایی خاص،باعث شده تا این شهرستان به ویترینی از انواع گیاهان دارویی تبدیل شود که اکثر این گیاهان نیز به صورت طبیعی و در کوهستان‌ها و دشت‌های این منطقه رشد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از منحصر بفردترینگیاهان دارویی که جنبه طعم‌دهنده به غذاهای ایرانی را نیز پیدا کرده‌، زیره سیاه است که در مناطق کوهستانی مرتفع این شهرستان یافت می‌شود و با نام زیره کوهی به عنوان یکی از محصولات و گیاهان دارویی با ارزش این شهرستان و یکی از سوغات‌های شهرستان مرزی زیرکوه قلمداد می‌شود.

اگر چه بیشتر مناطق کوهستانی شهرستان شاهد رویش گیاهان دارویی نظیر،آویشن،کاکوتی،بومادران،مستار،کلپوره و ... است اما رویشگاه اصلی زیره کوهی مناطق سخت و مرتفعی چون ارتفاعات لاخ صوفه، داشگران، گزخت، تجنود و دامنه‌های شرقی کوه‌های سر بهفلک کشیده شوشکاست.

زیره کوهی محصولی است که نیاز به آب و هوای سرد و آب کافی دارد به همین جهت این محصول در سال‌هایی که بارندگی نسبتا مناسبی در شهرستان وجود داشته باشد رشد می‌کند.

اگر چه در سال جاری به علت کمبود بارندگی ها در نیمه اول سال شاهد رویش کمتر این محصول هستیم اما با این وجود باز هم فرا رسیدن فصل برداشت این محصول مهم،افراد زیادی رااین روزها به دل کوهستان‌هایزیرکوه کشانده است.

بهترین زمان برداشت این محصول نیمه خرداد تا نیمه تیرماه است زیرا در این زمان بهترین قابلیت را برای چینش دارد ضمن اینکه کیفیت و مرغوبیت بیشتری را در این دوره داراست.

از آنجا که رویشگاه این گیاه دارویی مناطق سخت و مرتفع است اکثرا جوانان و کسانی که تجربه کافی در کوهنوردی داشته باشند اقدام به برداشت این گیاه با ارزش می‌کنند.

زیره کوهی یا زیره سیاه یکی از محصولات با ارزش شهرستان زیرکوه است که به عنوان منبع درآمد فصلی برای بسیاری از خانواده‌هایی که در مناطق کوهستانی زندگیمی‌کنند به شمار می‌رود.

اما با وجود سختی و مشکلات جمع‌آوری زیره، بیشترین عایدات آن نصیب واسطه‌ها و دست‌فروشان می‌شود و برداشت‌کنندگان محلی از جمع‌آوری و فروش آن سود چندانی نمی‌برند.

ارزش قیمتی و محدود بودن رویشگاه‌های این گیاه دارویی به حدی است که اکثر مردم درصدد پیشی گرفتن از دیگران برای برداشت این محصول هستند و از این رو اقدام به برداشت محصول قبل از فصل برداشت و هنگامی که این گیاه دارای گل‌های سفید رنگ است می‌کنند که این موضوع یکی از مواردی است که باید مد نظر مردم قرار گیرد.

چنانچه زیره سیاه در آغوش بوته خود بالغ نشود، چیدن آنها عاری از هرگونه خواص و ارزش واقعی است و این گیاه به طور طبیعی بذر افشانی می‌کند و در همان نقاط و محدوده همیشگی، رویش آن را شاهد هستیم.

فواید زیره سیاه

زیره سیاه مقوی معده، محرک اشتها، محرک ترشح غدد معده، ضد نفخ، ضد اسپاسم، معرق و ضد قارچ است و در طب عوام، از آن به عنوان شیرافزا استفاده می‌شود.

علاوه بر خواص دارویی، برطرف کننده سوء هاضمه، ضد انگل و پر خاصیت است و به صورت ادویه، غذا را خوشمزه، مقوی و خوشبو می‌کند از عرق و جوشانده محصول این گیاه نیز استفاده مفید می‌شود.

زیره سیاه طعم‌دهنده بسیار قوی است که علاوه بر استفاده در دمنوش‌هاییمثل چای اکثرا در غذاهای مردم شهرستان زیرکوه استفاده می‌شود و طعم و بوی بسیار خوشمزه‌ای به غذاهای مردم این منطقه می‌دهد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۴۴۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشریح جزئیات برگزاری مجدد نوبت اول آزمون سراسری ویژه داوطلبان سیل‌زده شهرستان زیركوه

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا کریمیان با اشاره به مشکلات تعدادی از داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم انسانی و علوم ریاضی و فنی نوبت اول آزمون سراسری سال 1403 در صبح روز پنج‌شنبه 6 اردیبهشت‌ ماه به دلیل وقوع سیل در منطقه شهرستان‌ زیرکوه استان خراسان جنوبی، گفت: با هماهنگی انجام شده با استانداری خراسان جنوبی و مسئولان شهرستان زیرکوه کلیه پیش بینی های لازم برای برگزاری آزمون مجدد صورت گرفته است و آزمون مذکور در صبح روز جمعه 21 اردیبهشت ماه فقط در همان حوزه امتحانی قبلی یعنی شهرستان زیرکوه با شرایط و ضوابط آزمون اصلی، برگزار می¬شود. 

مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور با تأکید بر این که همه داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و علوم‌انسانی شهرستان زیرکوه اعم از حاضر یا غایب می‌توانند در آزمون مجدد شرکت کنند، گفت: داوطلبانی که در آزمون سراسری 6 اردیبهشت ماه در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و علوم‌انسانی  شرکت کرده‌اند در صورت شرکت در آزمون مجدد، آزمون قبلی آنان باطل شده و نتیجه آزمون مجدد مورخ 21 اردیبهشت ماه ملاک اعلام نتیجه قرار می‌گیرد. 

مشاور رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مورد تعداد داوطلبان آزمون مجدد ویژه داوطلبان سیل‌زده استان خراسان جنوبی گفت: در مجموع 465 نفر برای شرکت در این آزمون داوطلب شده‌اند از این تعداد سه نفر داوطلب گروه علوم ریاضی و فنی و 462 نفر داوطلب گروه آزمایشی علوم انسانی هستند.  

کریمیان در پایان یادآور شد: کارت شرکت در آزمون مذکور از روز سه‌شنبه 18 اردیبهشت ماه از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قابل مشاهده و پرینت است و فرآیند برگزاری آزمون از ساعت 8:00 صبح روز جمعه 21 اردیبهشت ماه سال جاری آغاز خواهد شد. ضرورت دارد داوطلبان هرچه سریعتر نسبت به مشاهده و پرینت کارت شرکت در جلسه آزمون خود اقدام نمایند و یک ساعت قبل از شروع فرایند آزمون در حوزه امتحانی حضور داشته باشند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برداشت ۷کیلوگرم زعفران در هر هکتار از مزارع لرستان
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۹۳ هزار تن گندم از مزارع شهرستان میاندوآب
  • جزئیات برگزاری مجدد کنکور ویژه داوطلبان سیل‌زده
  • تشریح جزئیات برگزاری مجدد نوبت اول آزمون سراسری ویژه داوطلبان سیل‌زده شهرستان زیركوه
  • پیش‌بینی برداشت ۱۴۰ تن گل محمدی از باغات گناباد
  • زیرکوه زیر بار دو هزار میلیارد خسارت سیل/جبران با اجرای ۲۷ مصوبه
  • تحقیقات دانشگاه می‌سی‌سی‌پی در مورد رفتارهای نژادپرستانه
  • آغاز جمع آوری زکات غلات در شهرستان های جنوبی استان ایلام
  • آیین شکرگزاری برداشت گل‌محمدی در سربیشه برگزار شد
  • اعلام قیمت خرید تضمینی کلزا در گلستان