Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-03@17:36:36 GMT

آمادگی خوزستان برای تامین لحظه‌ای خون در حوادث بزرگ

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۴۴۳۴۴

مدیرعامل سازمان انتقال خون خوزستان با بیان این‎که در سال گذشته میزان خون‎گیری در استان خوزستان افزایشی هفت درصدی داشت از آمادگی صددرصدی این مجموعه جهت تامین لحظه‎ای خون درصورت وقوع حوادث احتمالی بزرگ خبر داد. آفتاب‌‌نیوز : دکتر عبدالحسین قاسم‌‎زاده در نشست خبری که امروز (دوشنبه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد:‌ موضوع اهدای خون نیازی همیشگی و مستمر است و با توجه به شعار امسال روز جهانی اهداکنندگان خون، " نیاز به خون همیشگی است؛ اهداکننده مستمر بماند" می‌توان به اهمیت اهدای خون پی‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ادامه عنوان کرد: ‌اهداکنندگان خون به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول اهداکننده بار اول نام دارند که همان‌گونه که از ماهیت اسم آن برمی‎آید به اهداکننده‌ای گفته می‌‎شود که برای نخستین بار در طول عمر خود به سازمان مراجعه می‌کند و نیت اهدای خون دارد.
مدیرعامل سازمان انتقال خون خوزستان افزود: ‌دسته دوم، اهداکنندگان باسابقه نام دارند و به اهداکنندگانی اطلاق می‎شود که حداقل یک بار در طول عمر خود اهدای خون انجام داده‌اند. دسته سوم، اهداکنندگان مستمر نامیده می شوند و کسانی هستند که حداقل در سال دو بار خون اهدا می‌کنند.
وی اضافه کرد: با وجود این، اهداکنندگانی هستند که تاکنون بیش از 100 بار خون اهدا کرده‌اند و همچنین کسانی وجود دارند که در سال حداقل چهار بار خون اهدا می‌کنند.
قاسم‎زاده خاطرنشان کرد: از جمله شرایط اهداء خون این است که اهداکنندگان مرد می‌توانند در صورت سلامت کامل جسمی سالی چهار بار ( هرسه ماه یک بار) اهدای خون انجام دهند، بنابراین کلیه کسانی که سالی چهار بار و یا حداقل سالی دو بار اهداکننده باشند، می‌توانند در جمع اهداکنندگان مستمر سازمان قرار گیرند.
وی با بیان این‎که امسال و بنا بر شعار اعلام‌شده از اهداکنندگان مستمری که بیشترین میزان اهدا را داشته‌اند، در رده‎های خود تقدیر می‌شود، افزود:‌ بر همین اساس صبح امروز از این عزیزان در اهواز تقدیر شد.
مدیرعامل سازمان انتقال خون خوزستان در خصوص عملکرد این مجموعه در سال گذشته گفت:‌ سازمان انتقال خون خوزستان در سال گذشته بیش از 120 هزار واحد خون تولید کرد که این میزان حاکی از افزایش بیش از هفت درصدی میزان خون‎گیری در استان بود. همچنین بیش از 270 هزار واحد نیز فرآورده‌ از این محصولات تولید شد و بیش از 40 هزار واحد پلاسمایی برای تبدیل شدن به داروی مورد نیاز بیماران خاص به خارج از کشور ارسال شد و پس از تبدیل شدن به دارو بار دیگر به کشور بازگشت و مورد استفاده بیماران خاص و نیازمند قرار گرفت.
وی با اشاره به عملکرد این مجموعه در بخش زیرساخت‌ها و توسعه سازمانی نیز تصریح کرد: در ابتدای سال جاری مرکز جامع خون‎گیری در سطح استان خوزستان و با مرکزیت ساختمان امانیه راه‎اندازی شد.
به گزارش ایسنا،قاسم‎زاده در خصوص فعالیت این مرکز گفت: مرکز جامع خون‎گیری به مرکزی گفته می‎شود که اهداکننده در آن در زمینه اهدا اجازه انتخاب را دارا است و می‌تواند به انتخاب خود، خون (گلبول قرمز متراکم)، پلاسما و یا پلاکت اهدا کند و در این مرکز دیگر نیاز نیست همانند سابق یک واحد خون کامل از اهداکننده گرفته شود.
وی افزود: مردی که خون کامل اهدا می‌کند حداقل سه ماه و زن اهداکننده نیز حداقل تا چهار ماه پس از اهدا قادر به اهدای خون دوباره نخواهند بود اما یکی از مزیت‌های مرکز جامع این است که به عنوان مثال چنانچه فردی پلاسما یا پلاکت اهدا کرد به فاصله دو هفته بعد از آن نیز می‌تواند باز هم مراجعه کند و اهدا را انجام دهد.
مدیرعامل سازمان انتقال خون خوزستان با اشاره به دیگر مزیت این مرکز جامع تصریح کرد: کیفیت محصولاتی که به این شیوه تولید می‌شوند بسیار بالاتر از سایر محصولات است، به گونه‌ای که توان پلاکتی که از راه دستگاه ماشینی تولید می‌شود، پنج برابر بیش از پلاکتی است که به صورت دستی و سنتی تولید می‌شود و از ارزش بالاتری برخوردار خواهد بود.
وی اضافه کرد:‌ در مرکز جامع جزو معدود استان‎های کشور هستیم که دارای مرکز اشعه خون هستیم که به واسطه آن می‌توانیم بنا بر نیاز پزشکان، خون‌های مورد نیاز آن‎ها را اشعه بدهیم.
قاسم‌زاده در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص دریافت وجه از بیماران در قبال تحویل خون عنوان کرد: ‌سازمان انتقال خون از بیماران هیچ‎گونه وجهی را بابت خون و یا محصولاتی که به آن‎ها تحویل داده می‌شود، دریافت نمی‌کند و کلیه خون‌هایی که از سوی سازمان به بیماران داده می‌شود، رایگان است.
مدیرعامل سازمان انتقال خون خوزستان با تاکید بر این‎که بیش از 20 سال است که دیگر مانند قدیم چیزی به نام "خون‌فروشی" وجود ندارد و این موضوع ممنوع است، گفت:‌ در سطح خوزستان و سازمان انتقال خون کشور بابت دریافت پلاسما وجهی به کسی پرداخت نمی‎شود.
وی با اشاره به این‎که تولید خون همواره بر اساس نیاز تعریف می‌شود، عنوان کرد: ‌این‎که ما در یک سال 120 هزار واحد تولید کنیم و در سال دیگر 110 هزار واحد، موید این نیست که فعالیت سازمان کاهش یا افزایش یافته است. در واقع شاخص تولید خون، مبنایی برای افزایش یا کاهش فعالیت انتقال خون نیست بلکه اعلام نیاز بیمارستان‎ها شاخص محسوب می‎شود؛ ضمن این‎که ما به استان‌های دیگر خون ارسال نمی‌کنیم ولی در مواقعی که پلاسما نیاز داشته‎اند، همواره ارسال پلاسما را داشته‎ایم.
قاسم‌زاده تصریح کرد: بر اساس طرح توزیع شبکه خون‎رسانی در سطح کشور و استان خوزستان برابر مصوبه سال 1384 و براساس مجموعه‌ای شاخص‌های فنی، جمعیتی، پزشکی و همچنین سطح دسترسی مردم استان خوزستان معین شده است که در چه شهرهایی و چه تعداد پایگاه باید وجود داشته باشد. در حال حاضر نزدیک به صد درصد طرح توزیع شبکه خون‎رسانی در خوزستان عملی شده است و کلیه شهرهایی که دارای پایگاه انتقال خون در سطوح مختلف هستند، در طرح توزیع شبکه خون‎رسانی فعال شده‌اند. همچنین در حال حاضر 13 پایگاه فعال در سطح استان خوزستان (سه پایگاه در اهواز) وجود دارد که در حال خون‌گیری هستند.
وی با اشاره به درصد توزیع خون بین مراکز درمانی دولتی و غیردولتی گفت: واقعیت امر این است که برای ما فرقی میان مراکز دولتی و غیردولتی وجود ندارد زیرا ما بیمار را می‎بینیم. درصد توزیع نیز وابسته به درصد اعلام نیاز از سوی بیمارستان است. از آن‎جا که شاخص‎های ما متفاوت از دستگا‎ه‎های دیگر است، منتظر اعلام نیاز هستیم و بدون اعلام نیاز خونی را تحویل بیمارستان نمی‎دهیم.
قاسم‌زاده ادامه داد: ممکن است بیمارستانی بزرگ، ولی نیاز به خون آن کمتر باشد و از طرفی این امکان وجود دارد که در عین کوچک بودن بیمارستانی، نیاز خون آن بالا باشد. بنابراین کوچک بودن یا بزرگ بودن برای ما شاخص محسوب نمی‎شود؛ ضمن این‎که به همان نسبتی که به بخش دولتی سرویس‎دهی می‎کنیم، در صورت اعلام نیاز، به همان نسبت نیز به بخش خصوص سرویس‎دهی انجام می‎دهیم زیرا بیماران برای ما تفاوتی ندارند.
وی در پاسخ به این سوال که در صورت بروز حوادث احتمالی بزرگ آیا انتقال خون خوزستان آمادگی لازم را جهت خدمت‌رسانی در استان دارا است، بیان کرد: سازمان انتقال خون خوزستان با توجه به برنامه‌ریزی و نوع ذخیره‌سازی که از کلیه گروه‌ها و فرآورده‌های خونی از سال‌های پیش انجام داده است، صددرصد این آمادگی را دارد که در صورت بروز هر نوع حادثه‌ای تمام گروه‌های مورد نیاز را در لحظه تامین کند. ذخایر خونی ما به گونه‌ای است که چنانچه جریان خون‌گیری ما در همین ساعت قطع شود، می‌توانیم تا ۱۰ روز آینده به همین شدت به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خون‌رسانی کنیم.
مدیرعامل سازمان انتقال خون خوزستان تضمین سلامت خون و فرآورده تولیدشده برای بیماران و تامین خون به اندازه کافی را دو وظیفه خطیر سازمان انتقال خون برشمرد و عنوان ‌کرد:‌ سیستم‎های آزمایشگاهی ما همگی رباتیک هستند و این سیستم‌ها کار آزمایش خون کل استان را انجام می‌دهند. از طرفی برای بالا بردن درجه امنیت خون برای انتخاب اهداکننده پزشک از دستورالعمل‌های خاصی استفاده می‌کند. وی پس از اطمینان از سلامت کامل مراجعه‌کننده، در لحظه تست هموگلوبین روی مراجعه‌کننده انجام می‌دهد و اگر مشکل کم‌خونی مشاهده نشد از وی خون‌گیری انجام می‌شود.

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۴۴۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران

رضا افراسیابی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران از ورود و توزیع روزانه ۸۰۰ تا هزار تن کود کشاورزی به کشاورزان شالیکار استان خبر داد و گفت:برای توسعه کشت برنج و حمایت از کشاورزان، تامین و توزیع کود‌های کشاورزی مورد نیاز استان، روند افزایشی داشت.

او افزود: با هماهنگی‌های بعمل آمده با مبادی تامین کود‌های کشاورزی و مجتمع‌های پتروشیمی تولید کود اوره در کشور، در حال حاضر روند تامین و توزیع کود‌های کشاورزی مورد نیاز با توجه به شروع فصل کشت برنج در استان، روند افزایشی داشته است.

افراسیابی گفت: کود‌ها از طریق حواله الکترونیک و براساس نیاز هر منطقه به کشاورزان متقاضی توزیع می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • کلانشهر تهران ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس برقی نیاز دارد
  • خودکفایی ارتش در ساخت تجهیزات و ادوات مورد نیاز
  • نیاز مصرف برق کشور در سال جدید رشد شتابانی دارد
  • مسابقات امداد و نجات معادن و صنایع معدنی کشور
  • برگزاری جشنواره ملی تدریس خلاق در دانشگاه کردستان
  • تدارک تمام زیرساخت های گردشگری سرعین
  • زنگ خطر کمبود «آب» در شاهرود/ اهمیت بیش از پیش حفظ «شاهوار»
  • آغاز کوچ بهاره عشایر خراسان شمالی به مناطق ییلاقی
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی در مازندران
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران