Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@02:02:27 GMT

بيانات رهبر انقلاب در ديدار کارگزاران نظام

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۴۶۴۵۳

خبرگزاري آريا - گروه ورزشي: حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر امروز (دوشنبه) در ديدار سران قوا، مسئولان و کارگزاران نظام و جمعي از مديران کشور، اعتماد همه رأي دهندگان به صندوق انتخابات نظام اسلامي را مهمترين واقعيت انتخابات 29 ارديبهشت خواندند و با تأکيد بر ضرورت ايجاد فضايي جديد از همکاري و کار و تلاش براي پيشرفت ايران و اعتلاي نظام افزودند: براي اداره درست کشور و مديريت فرصتها و تهديدها بايد ضمن استفاده از تجربيات که مهمترين آنها وحدت ملي و اعتماد نکردن به امريکاست، به ملاکهاي درست تصميم گيري اتکا کرد که اصلي ترين اين ملاکها، «تأمين منافع مليِ حقيقي» يعني منافعي است که با هويت ملي و انقلابي ملت در تعارض نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حضرت آيت الله خامنه‌اي در ابتداي سخنان خود، ماه مبارک رمضان را فرصتي طلايي و مغتنم براي «تضرع به درگاه خداوند متعال»، و «نوراني کردن دلها» خواندند و خاطرنشان کردند: دستيابي به اهداف و خواسته‌هاي والا در گرو ارتباط با خداوند و تلاش صادقانه و مؤمنانه است و اگر جامعه اسلامي و انقلابي از ذکر و تضرع به درگاه پروردگار غافل شود، ضربه خواهد خورد.

رهبر انقلاب اسلامي سپس در نگاهي به مسائل روز، درخصوص «انتخابات 29 ارديبهشت» گفتند: انتخابات کار بزرگي بود و قدرت انقلاب و عمق نفوذ نظام اسلامي را در دلهاي مردم نشان داد، اگرچه رسانه‌هاي جهاني در تبليغات پر حجم خود هيچ اشاره‌اي به اين مسئله مهم نمي‌کنند.

ايشان، کار با ارزش همه مشارکت‌کنندگان در انتخابات را «ابراز اعتماد به نظام اسلامي» خواندند و افزودند: کار مشترک مردم فارغ از اينکه به چه کسي رأي دادند، اين بود که به صندوق رأيِ جمهوري اسلامي و به حرکت عظيم مقرر شده در قانون اساسي يعني انتخابات، «اعتماد» کردند.

حضرت آيت الله خامنه‌اي با انتقاد از برخي افراد که با تفسيرهاي غلط به دنبال تقسيم کردن مردم هستند، افزودند: نبايد با بگومگوها و تقسيم کردن مردم، کار بزرگ ملت در انتخابات را خراب و ضايع کرد.

ايشان با اشاره به اقدامات وقيحانه امريکايي‌ها بعد از انتخابات رياست جمهوري ايران در افزايش تحريم‌ها و کوبيدنِ بيش از پيش بر طبل دشمني، افزودند: در مقابل اين دشمني‌ها، بايد فضاي جديدي از همکاري، کار و تلاش براي رسيدن به هدف مشترک يعني «پيشرفت کشور و اعتلاي جمهوري اسلامي» ايجاد کرد و همه در آن فضا، سهيم و شريک شوند.

رهبر انقلاب اسلامي، لازمه تحقق اهداف و به زانو درآوردن دشمن را «تلاش و ايستادگي» خواندند و گفتند: همه بايد به مسئولين کشور کمک کنند و مسئولين نيز بايد با رعايت حال مردم، در بخشهاي مختلف با يکديگر همکاري کنند.

حضرت آيت الله خامنه‌اي تأکيد کردند: مشي هميشگي بنده اين بوده و هست که از همه دولتهايي که بر سر کارند، حمايت مي‌کنم و بعد از اين نيز همين‌گونه خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامي سپس با ورود به بحث اصلي خود يعني چگونگي مديريت صحيح کشور و تشخيص راه از بيراهه، گفتند: اداره صحيح کشور در وهله اول نيازمند مشخص شدن «ملاک‌هاي تصميم سازي و تصميم گيري» و در مرحله بعد، نيازمند «استفاده از تجربه هاي 38 سال گذشته» است.

حضرت آيت الله خامنه اي در تبيين ملاک هاي تصميم گيري صحيح، به «منافع ملي» به عنوان ملاک اصلي اشاره کردند و افزودند: البته منافع ملي آن زماني واقعاً منافع ملي است که با «هويت ملي و انقلابي ملت ايران» در تعارض نباشد.

رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: منافع ملي بايد با هويت ملي تطبيق داده شود نه اينکه هويت ملي تابعي از موضوعاتي تحت عنوان منافع ملي قرار گيرد، زيرا در واقع آن موارد، «منافع تخيلي» است نه منافع ملي.

حضرت آيت الله خامنه اي در ادامه به بيان معناي هويت ملي پرداختند و افزودند: هويت ملي ايران براساس سه عنصر «مسلمان بودن، انقلابي بودن و عمق تاريخي»، شکل مي گيرد و در تعريف هويت ملي حتماً بايد اين سه عنصر مد نظر قرار گيرند.

ايشان گفتند: مسئولان کشور اعم از دولت محترم، قوه قضاييه، قوه مقننه و همه کساني که تصميم هاي کلان مي گيرند، بايد از هر تصميمي که شائبه بيگانه بودن با اسلام، انقلاب و تاريخ ملت ايران و يا ضديت با آنها را داشته باشد، پرهيز کنند.

رهبر انقلاب اسلامي با تأکيد بر اينکه تعريف ارائه شده از منافع ملي به معناي ناديده گرفتن پيشرفتهاي بشري و محروم کردن خود از اين پيشرفتها نيست، افزودند: متأسفانه اين روزها تأويل برخي سخناني که مسئولان بيان مي کنند، بصورت وسيع، رايج شده است و نبايد تعريف منافع ملي در چارچوب هويت اسلامي، انقلابي و تاريخي، به معناي بسته شدن راه استفاده از پيشرفتهاي بشري، تأويل شود.

حضرت آيت الله خامنه اي يک نکته مهم را درخصوص منافع ملي متذکر شدند و تأکيد کردند: منافع ملي ما نبايد تحت تحميل خارجي قرار گيرد.

ايشان با تأکيد بر اينکه قدرتهاي استکباري براي تحميل خواسته هاي خود شيوه هاي مختلفي بکار مي گيرند، افزودند: يکي از اين شيوه ها تأمين منافع مستکبران تحت عنوان «هنجارهاي بين المللي» است تا از اين راه، کشورهاي مستقل و ظلم ستيز را به هنجارشکني متهم کنند.

رهبر انقلاب اسلامي گفتند: اخيراً امريکايي‌ها در سخنان خود درباره ايران، تحت عنوان هنجارهاي بين المللي موضوع «بي ثبات سازي منطقه» را مطرح مي کنند که در پاسخ آنها بايد گفت اولاً اين منطقه چه ارتباطي به شما دارد و ثانياً عامل بي ثباتي منطقه، شما و عمّالتان هستيد.

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به نقش امريکايي‌ها در ايجاد گروهک داعش و حمايت‌هاي نظامي و تدارکاتي از اين گروهک، خاطرنشان کردند: ادعاي تشکيل ائتلاف بر ضد داعش يک دروغ است، البته امريکايي‌ها با «داعشِ کنترل‌نشده» مخالفند اما اگر کسي بخواهد واقعاً داعش را نابود کند، با او مقابله مي کنند.

رهبر انقلاب اسلامي اتهام اخير رئيس جمهور امريکا به ايران مبني بر حمايت از تروريسم و نيز اتهام هاي حقوق بشري امريکايي‌ها را در چارچوب شيوه هنجارتراشي براي تأمين منافع مستکبران برشمردند و خاطرنشان کردند: اينکه امريکايي‌ها، در کنار حکام قرون وسطايي و قبيله اي سعودي، از حقوق بشر سخن مي گويند و در جايي که بويي از دموکراسي نبرده، به جمهوري اسلامي که مظهر مردم سالاري است، تهمت مي زنند واقعاً مضحک است و به عنوان يک لکه ننگ تاريخي بر پيشاني آنها خواهد ماند.

رهبر انقلاب اسلامي در بخش بعدي سخنانشان به تبيين چگونگي استفاده از تجربه ها در اداره صحيح کشور، و مديريت فرصتها و تهديدها پرداختند.

ايشان با اشاره به «تأثير تعيين کننده انسجام و وحدت ملي» در موفقيتهاي 4 دهه اخير افزودند: بايد از اين تجربه موفق در اداره کشور استفاده کرد، البته وحدت منافاتي با اعلام مخالفت با سياستهاي دستگاهها ندارد اما نبايد در زمينه مسائل کلان در کشور کشمکش و بگومگو باشد.

حضرت آيت الله خامنه اي «دو قطبي شدن کشور» و «دو دستگي مردم» را تجربه اي خطرناک دانستند و افزودند: در سال 59، رئيس جمهور وقت جامعه را دو قطبي، و مردم را به دو دسته مخالف و موافق تقسيم کرد که نبايد اين تجربه تکرار شود.

رهبر انقلاب اسلامي «فاصله گذاري واضح با دشمن» را زمينه‌ساز وحدت ملي دانستند و افزودند: مسئولان بايد با دشمن خارجي و عوامل داخلي او فاصله گذاري جدي کنند.

ايشان با يادآوري تجربه تلخ حوادث سال 88 گفتند: در آن حوادث عده اي در خيابانها به صراحت عليه اساس انقلاب و باورهاي ديني شعار دادند و چون با آنها مرزبندي و فاصله گذاري نشد مشکلات ادامه يافت.

«تکيه بر ظرفيتهاي داخلي و اولويت دادن به توليد ملي» نکته ديگري بود که رهبر انقلاب در بحث اداره صحيح کشور بر آن انگشت گذاشتند.

ايشان افزودند: کشور داراي نيروي انساني جوان و بسيار خوب و کارآمد است که ظرفيت خود را در پيشرفتهاي علمي از جمله مسئله انرژي هسته اي نشان داده است و بايد از تجربه مفيد استفاده از جوانان براي پيشبرد بخشهاي ديگر کشور نيز استفاده کرد.

حضرت آيت الله خامنه اي، «اعتماد نکردن به دشمن» را از ديگر تجربه هاي اساسي و جدي خواندند که بايد در مديريت کشور به آن توجه کامل شود.

ايشان افزودند: مي توانستيم به دشمن اعتماد نکنيم اما در جاهايي به علتهايي مثلاً براي گرفتن بهانه از دست آمريکايي ها کوتاه آمديم که البته بهانه گرفته نشد و ضربه هم خورديم.

رهبر انقلاب به مسئولان تأکيد کردند: هر جا عرصه کار با بيگانگان است بايد با دقت، وسواس و احتياط کامل وارد شد و در لحن و بيان هم بگونه اي سخن گفت که اعتماد به دشمن در آن احساس نشود، زيرا هم در داخل و هم نزد بيگانگان تأثير منفي خواهد داشت.

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به قضيه «برجام» گفتند: به مسئولاني که پيگير اين مسئله بودند اعتماد داشتيم و داريم چرا که آنها را خودي و مؤمن مي دانيم اما در همين ماجرا در مواردي به علت اعتماد به حرف طرف مقابل از مسائلي صرف نظر کرديم يا اهتمام لازم را به خرج نداديم که در نتيجه خلاهايي باقي ماند که دشمن در حال استفاده از آنهاست.

رهبر انقلاب به نامه آقاي ظريف به مسئولان اروپايي درباره موارد نقض برجام به‌دست امريکايي ها اشاره کردند و افزودند: وزير امور خارجه که مخالف مذاکرات نيست اما چون انسانِ «متدين، با وجدان و داراي احساس مسئوليت» است، در اين نامه موارد مختلف «نقض روح و جسم برجام» را تشريح کرده است.

حضرت آيت الله خامنه اي، «هيأت نظارت بر برجام» را به دقت و اجراي کامل وظايف خود فراخواندند و افزودند: در پذيرش برجام، شرايط صريحي را بصورت مکتوب مشخص کرده ايم که هيأت نظارت بر برجام بايد مراقبت کند تا اين شرايط به دقت رعايت شود.

ايشان تأکيد کردند: وقتي دشمن با وقاحت در مقابل شما ايستاده است، هر نوع کوتاهيِ شما را حمل بر ضعف و ناچاري مي کند و گستاخ تر مي شود، بنابراين بايد کاملاً مراقب بود.

«تقويت اقتدار نظامي و امنيتي» نکته ديگري بود که رهبر انقلاب در ترسيم بايدها و نبايدهاي «اداره صحيح کشور و مديريت فرصتها و تهديدها» مورد تأکيد قرار دارند.

ايشان افزودند: بديهي است که امريکا براي حذف عناصر اقتدار ايران از سپاه و نيروي قدس بدش بيايد و شرط و شروط بگذارد که مثلاً سپاه نباشد، بسيج دخالت نکند، در مسائل منطقه‌اي اينطور رفتار کنيد و امثال اين حرفها، اما همه مسئولان بايد برعکس دشمن، عناصر اقتدار و عزت ايران يعني نيروهاي مسلح، سپاه، بسيج و همه عناصر مؤمن و انقلابي را تقويت کنند.

حضرت آيت الله خامنه اي در ادامه سخنانشان به بيان چند نکته مهم و تأثيرگذار اقتصادي در اداره صحيح کشور پرداختند.

ايشان خاطرنشان کردند: رئيس جمهور محترم در سخنانشان مواردي را گفتند که «بايد بشود» اما مخاطب و مجريِ عمده اين موارد، خود ايشان و تيم کاريِ دولت هستند.

رهبر انقلاب با اشاره به تأثير جذب سرمايه گذاري داخلي و خارجي در اداره اقتصادي کشور، «رسيدگي حقيقي به روستاها از جمله ايجاد صنايع روستايي» را حلّال برخي مشکلات از جمله حاشيه نشيني و مفاسد ناشي از آن خواندند و گفتند: ايجاد امکاناتِ رفت و آمد و انتقال راحت محصولات روستاها براي روستاييان، بسيار مهم است.

«مديريت صحيح واردات از جمله جلوگيري شديد از وارداتِ محصولاتي که به توليد مشابه داخلي ضربه مي زند»، «استفاده مردم از محصولات داخلي به عنوان زمينه لازم براي ارتقاي کيفيت اين محصولات»، «مقابله با قاچاق»، «اجراي صحيح و شايسته اصل 44» و مسئله «امنيت سرمايه گذاري» از ديگر نکاتي بود که رهبر انقلاب اسلامي در اين بخش از سخنانشان به آنها اشاره کردند.

ايشان در جمع بندي مطالب اقتصادي سخنانشان گفتند: ما مسئولان در اين چند سال درباره مسائل اقتصادي خيلي حرف زده ايم اما اکنون بايد وارد عمل شد، به همين علت «ارائه نقشه راه روشن و جامع» از اولين کارهايي است که دولت بايد انجام دهد.

حضرت آيت الله خامنه اي «فضاي مجازي» را از ديگر مسائل مهم و تأثير گذار در اداره صحيح کشور خواندند.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: بهمني از مسائل ضد ارزشي و مخالف منافع ملي، مطالب درست و نارست، اطلاعات غلط يا صحيح و حتي شبه اطلاعات بر ذهن جامعه فرود مي آيد که بايد اين فضا کنترل شود، اما نبايد ملت را از فضاي مجازي محروم کرد.

ايشان با انتقاد از کوتاهي ها در زمينه ايجاد شبکه ملي اطلاعات افزودند: شماري از کشورها با ايجاد شبکه ملي اطلاعات، ضمن رعايت خطوط قرمز خود و کنترل صحيح فضاي مجازي از اينترنت براي تأمين منافعشان بهره گرفته اند.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: بايد همه مردم بتوانند از منافع فضاي مجازي استفاده کنند و در زمينه هايي که به ضرر کشور، افکار عمومي و به ويژه جوانان نيست، سرعت اينترنت افزايش يابد و هر کار لازم ديگر نيز انجام شود.

مسئله «امريکا» آخرين موضوعي بود که رهبر انقلاب اسلامي به آن پرداختند و افزودند: بسياري از مسائل با امريکا اساساً قابل حل نيست زيرا مشکل امريکا با ما ناشي از مسائلي همچون انرژي هسته‌اي و حقوق بشر نيست، بلکه مشکل آنها با اصل جمهوري اسلامي است.

حضرت آيت الله خامنه‌اي، سر کار آمدن نظام اسلامي در منطقه‌اي مهم و در سرزميني ثروتمند همچون ايران و در پيش گرفتن سياستهاي مستقل را عامل اصلي دشمني امريکايي‌ها با جمهوري اسلامي دانستند و گفتند: آنها با اصل استقلال کشور مخالفند و حتي اگر حکومتي در کشور بر سر کار بود که ديني و انقلابي نبود اما مستقل بود، مخالفت‌ها و معارضه‌هايي با آن وجود داشت.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به منابع و امکانات فراوان ايرانِ اسلامي گفتند: قدرتهايي که کارشان دست‌اندازي در کشورهاست، حاضر نيستند از چنين لقمه‌اي بگذرند، اما انقلاب اسلامي نمي‌گذارد اين لقمه از گلوي آنها پايين برود.

حضرت آيت الله خامنه‌اي مسائلي همچون «حقوق بشر، تررويسم و ادعاي ايجاد بي‌ثباتي از سوي ايران در منطقه» را بهانه‌هاي امريکا عليه نظام اسلامي دانستند و خاطرنشان کردند: امريکا، خود تروريست و تروريست‌پرور و حامي رژيمي همچون رژيم صهيونيستي است که مغزِ تروريسم است و از روز اول با ترور و ظلم بوجود آمده است، بنابراين، با امريکا نمي‌توان کنار آمد.

ايشان در همين زمينه تأکيد کردند: نبايد حرفهاي مبهم و دوپهلو زد که موجب سوء استفاده شود بلکه بايد مطالب و مواضع، صريح و روشن بيان شود.

رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: امريکايي‌ها بدانند جمهوري اسلامي از مواضعي همچون ظلم‌ستيزي و دفاع از فلسطين دست بر نمي‌دارد و از تلاش براي احقاق حقوق ملت کوتاه نمي‌آيد.

حضرت آيت الله خامنه‌اي در جمع‌بندي سخنانشان، ملت ايران را ملتي زنده و انقلاب اسلامي را بالنده و جوان خواندند و خاطرنشان کردند: اين شرايط، آينده خوبي را به ملت نويد مي‌دهد و اميدواريم وضع مردم روز به روز بهتر شود و تهديدها را به بهترين وجه دفع کند.

پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، رئيس‌جمهور با تشکر از مردم و رهبر معظم انقلاب بخاطر شکل‌گيري حماسه انتخابات 96 گفت: پيروز انتخابات ملت است و دوران رقابت‌ها و بگومگوها ديگر پايان يافته و امروز بايد به خواسته‌ها و مطالبات مردم توجه کنيم.

رئيس‌جمهور مهمترين مطالبات مردم را رفع مشکلات اقتصادي بويژه اشتغال و بهبود معيشت برشمرد و افزود: بي‌ترديد اگر همه در کنار هم پشت سر رهبر معظم انقلاب قرار گيريم مي‌توانيم بر مشکلات فائق آييم.

روحاني با بيان اينکه بدخواهان دنيا از جمله آمريکا بيش از گذشته از عظمت ايران نگران هستند، خاطرنشان کرد: بايد منتظر نقشه‌ها و توطئه‌هاي جديد دشمنان باشيم، البته اين توطئه‌ها براي ملت ايران تازگي ندارد و مردم ما در حوادث سخت‌تر و پيچيده‌تر در برابر دسيسه‌هاي آنها پيروز شده اند و در آينده نيز پيروز خواهند شد.

رئيس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به قرار داشتن در هفته‌هاي پاياني دولت يازدهم و نزديک شدن به آغاز فعاليت دولت دوازدهم، به تشريح خدمات دولت پرداخت.

روحاني، «کنترل تورم و تک رقمي کردن آن»، «رشد اقتصادي بالاي هشت درصد»، «ايجاد اشتغال، رشد مثبت در تراز بازرگاني»، «ثبات قيمت ارز»، «کاهش اتکاي بودجه به نفت و افزايش اتکا به ماليات»، «افزايش توليد و صادرات نفت و محصولات پتروشيمي»، «گازرساني به 9 هزار روستا و آبرساني به بيش از پنج هزار روستا، برق‌رساني به همه روستاهاي بالاي 10 خانوار» و «اتصال 28 هزار روستا به اينترنت» را از جمله دستاوردهاي دولت يازدهم اعلام کرد.

رئيس‌جمهور با اشاره به نامگذاري سال جاري به نام «اقتصاد مقاومتي: توليد- اشتغال»، گفت: همه تلاش‌ها در دولت دوازدهم در جهت تحقق اين شعار خواهد بود.

روحاني حل مشکل اشتغال را نيازمند کاري بزرگ و ملي دانست و با بيان اينکه براي تحقق برنامه ششم در حوزه اشتغال بايد بيش از 900 هزار شغل در سال ايجاد شود، خاطرنشان کرد: براي ايجاد شغل نيازمند سرمايه، اصلاح امور بانکي، افزايش مهارت‌هاي جوانان و توسعه شرکت‌هاي دانش‌بنيان هستيم.

رئيس‌جمهور، حمايت از محرومان و مستضعفان را يکي ديگر از برنامه‌هاي مهم دولت دوازدهم خواند و با تاکيد بر اهميت مسئله عدالت اجتماعي خاطرنشان کرد: فاصله درآمدي دهک دهم و دهک اول جامعه حدود 14 برابر است که بايد به يک رقم متعادل برسد.

روحاني در پايان از ملت ايران بخاطر تلاش و حضور فعالانه و همچنين از رهبر معظم انقلاب اسلامي بخاطر حمايت‌ها و هدايت‌هاي ايشان قدرداني کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۴۶۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«خاستگاه خود» و «آرمان‌های نظام اسلامی» را نباید فراموش کنیم

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رمضانی با دانشجویان که در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان سال جاری برگزار شد، از بایدها و نبایدهای تشکل‌های دانشجویی سخن گفته و توصیه‌ها و انتظارات خود از این تشکل‌ها را بیان کردند. به همین مناسبت و در گفت‌وگو با برخی از نمایندگان «تشکل‌های دانشجویی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)» وابسته به تشکیلات آستان قدس رضوی به این موضوع پرداختیم. آنچه در ادامه می‌خوانید بخش‌هایی از سخنان آنان در گپ و گفت دوستانه با خبرنگار روزنامه قدس است.

«دانشجویان» و «تشکل‌های دانشجویی» بدون دغدغه نمی‌توانند باشند

«رضا جانکی» 20ساله، دانشجوی رشته حقوق در مقطع کارشناسی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) (واحد برادران) است. وی که دبیر تشکل دانشجویی «آزاداندیشی» در این دانشگاه است، می‌گوید: دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی باید همواره به‌روز بوده و از مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... و همچنین مسائل بین‌المللی دنیا آگاه باشند. دانشجویان از متن جامعه بوده و با توده مردم و دغدغه‌های آنان زندگی می‌کنند و طبیعی است از خواسته‌ها و دغدغه‌های مردم و کشور خود نباید جدا باشند. تشکل‌های دانشجویی نیز از متن دانشجویان به وجود می‌آیند و باید به کمک دانشجویان، نقش اثرگذار خود را در محیط دانشگاه و در میان دانشجویان ایفا کنند.

او ادامه می‌دهد: هر چند مطابق فرمایش رهبر معظم انقلاب، وظیفه اصلی دانشجویان درس خواندن و کسب علم و دانش در محیط دانشگاه است، اما به نظر من یک دانشجو یا یک تشکل دانشجویی از دغدغه‌ها و مشکلات کشور خود در عرصه‌های گوناگون نمی‌تواند جدا باشد.

«فاطمه شکوری» نماینده یکی دیگر از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) است که در این گفت‌وگو شرکت می‌کند. او 23 ساله و دانشجوی رشته مترجمی زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی این دانشگاه بوده و هم اکنون معاونت فرهنگی بسیج دانشجویی (واحد خواهران) این دانشگاه را بر عهده دارد. وی نیز می‌گوید: دانشجو مهم‌ترین «نیروی آینده‌ساز» کشور است. بدین ترتیب وضعیت آینده‌ جامعه با شرایط علمی، مهارتی و صدالبته «جهان‌بینی» دانشجویان ارتباط مستقیم دارد. دانشجویان به تعبیر رهبر معظم انقلاب، افسران جوان جنگ نرم هستند، بنابراین دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی در کنار وظیفه اصلی خود یعنی کسب علم و دانش و درس خواندن و اثرگذاری در محیط دانشگاه، باید گفتمان و آرمان‌های انقلاب اسلامی را در محیط دانشگاهی تبلیغ و ترویج کنند. بنابراین اینکه بگوییم دانشجو فقط باید تنها دغدغه درس خواندن داشته باشد، تصور درستی نیست، بلکه او باید نسبت به وضعیت کشور و حساسیت‌های موجود در سرنوشت کشور دغدغه‌مند باشد.

مسئولیتی مضاعف با انتساب «رضوی»

جانکی درباره تشکل‌های دانشجویی منتسب به دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) اظهار می‌دارد: هر انتساب و تعلقی، مسئولیت‌آور است. اعضای هر تشکل دانشجویی یک مسئولیت اساسی نسبت به برخورد با موضوعات مرتبط با دانشجو، دانشگاه و کشور دارند و تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه علاوه بر این مسئولیت باید مراقب این انتساب مهم به تشکیلات بارگاه مطهر امام رضا(ع) هم باشند. البته وجود مبارک امام هشتم(ع) و آموزه‌های ایشان ویژه گروه، صنف و قشر خاصی نیست و تمام آحاد جامعه بشریت مخاطب این آموزه‌ها هستند، اما هر مجموعه و گروهی از جمله «تشکل‌های دانشجویی رضوی» نسبت به معارف و سیره امام ثامن و ضامن(ع) مسئولیت مضاعفی دارند.

شکوری نیز در این باره بیان می‌کند: وجود مبارک امام رضا(ع) به عنوان عالم آل محمد(ع) به عنوان یک الگو و اسوه باید همواره مورد دقت و توجه دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه قرار داشته باشد و علاوه بر آن، دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی منتسب به تشکیلات آستان قدس رضوی علاوه بر دغدغه‌مندی نسبت به انتظارات رهبر معظم انقلاب از آنان، به موضوع مهم و اساسی‌تر یعنی مسئولیت و وظایف خود نسبت به ترویج و بیان و از همه مهم‌تر عمل به فرامین، سنت، سیره و معارف حضرت ثامن الحجج(ع) هم باید بیندیشند و هم نسبت به آن احساس مسئولیت کنند. دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی رضوی باید بیش از دیگران در این زمینه خود را مسئول بدانند.

«امید آفرینی»، «جهاد تبیین» و «بصیرت افزائی»

 دبیر تشکل دانشجویی «آزاد اندیشی» این دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود اشاره می‌کند:

هر تشکل دانشجویی باید نقشه راهبردی و جامعی نسبت به فعالیت‌های خود داشته و یکی از مهم‌ترین شاخص‌های نقشه راهبردی این تشکل، توجه به دو موضوع اساسی مورد توجه رهبرمعظم انقلاب، یعنی «امید آفرینی» و «جهاد تبیین» است. همچنان‌که رهبربزرگوار انقلاب در دیدار با اقشار مختلف و به ویژه دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی به این دو موضوع بارها تأکید کرده‌اند، ما نیز در این تشکل بر این دو اصل اساسی تأکید داریم.

جانکی تصریح می‌کند: البته موارد و موضوعات دیگری همچون توجه به جنگ رسانه‌ای، دشمن شناسی، تقویت بنیان خانواده، توجه به نقش و رسالت دانشجو و دانشگاه، پیگیری مشکلات و مطالبات عموم مردم، حساسیت نسبت به تحولات سیاسی جامعه و دنیا و... نیز مورد توجه اعضای این تشکل قرار دارد.

معاون فرهنگی بسیج دانشجویی (واحد خواهران) این دانشگاه نیز به بحث «بصیرت افزایی» اشاره کرده و معتقد است:

دانشجویان باید بیش و پیش از سایر اقشار جامعه نسبت به این دغدغه رهبر معظم انقلاب یعنی «بصیرت افزائی»، حساسیت داشته باشند و به همین دلیل در کنار سایر مطالبات رهبر گرانقدر انقلاب، ما در بسیج دانشجویی در تلاش هستیم تا نسبت به ارتقاء سطح معارفی و بصیرتی اعضای تشکل و همچنین عموم دانشجویان این دانشگاه نسبت به وقایع و اوضاع سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و... کشور و جهان و تهدیدهایی که جامعه عمومی کشور و به ویژه دانشجویان با آن روبه‌رو هستند، برنامه‌های تأثیرگزاری را اجرا کنیم.

شکوری اضافه می‌کند: بسیاری از رفتارها یا موضع‌گیری‌های نامناسب و اشتباه افراد و از جمله دانشجویان در سطح کشور و نسبت به موضوعات داخلی و بین المللی، ناشی از عدم بصیرت و معرفت لازم است و به همین دلیل در کنار کسب علم و دانش، باید نسبت به ارتقاء بصیرت و درک و شناخت از موضوعات و اتفاقات مهم جامعه ایرانی و جهانی در بین آحاد ملت و از جمله دانشجویان به روش‌های صحیح و مرتبط اقدام کرد.

«خاستگاه خود» و «آرمان‌های نظام اسلامی» را نباید فراموش کنیم

نمایندگان این دو تشکل دانشجویی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از دغدغه‌های تشکلی که در آن عضویت دارند پرداخته و مهم‌ترین موضوعی را که به آن اشاره می‌کنند، «خاستگاه»، «انتساب» و «آرمان‌های نظام اسلامی» است.

جانکی، دبیر تشکل دانشجویی «آزاداندیشی» این دانشگاه معتقد است: خاستگاه و ریشه وجودی هر شخص، مجموعه، نهاد و... باید همواره مورد توجه باشد. دانشجویان ایران، فرزندان و آینده‌سازان این کشور هستند. خاستگاه آنان، ایران است، آن‌ها برای سرافرازی این کشور و رشد و پیشرفت آن در برابر همه تهدیدها و حوادث ناگوار داخلی و جهانی باید بیش از پیش تلاش کنند. دانشجویان ایرانی با همه هوش و استعداد، ظرفیت و تلاش و همتی که از آنان سراغ داریم، باید در کنار همه عوامل و شاخص‌های فکری، رفتاری، عقیدتی و... به این خاستگاه یعنی ایران و پیشرفت آن بیش از گذشته بیندیشند.

شکوری، معاون فرهنگی بسیج دانشجویی (واحد خواهران) این دانشگاه نیز بیان می‌کند: در کنار همه مواضع درست و صحیحی که همکاران ما در دیگر تشکل‌ها دارند، ما نیز بر توجه به آرمان‌های نظام اسلامی که مورد توجه رهبر معظم انقلاب است، تأکید داریم. دانشجویان ایرانی باید با دقت نسبت به فهم و تفسیر فرمایش رهبر معظم انقلاب در بیان دو آرمان کلی نظام اسلامی یعنی «اداره کشور به شیوه اسلامی» و «ارائه الگویی به مردم جهان برای اداره خوب کشور» تلاش کنند و برای ارائه راهکارها، طرح‌ها و برنامه‌های لازم برای نو به نو شدن راه‌های تحقق این دو آرمان اصلی و کلی بیش از دیگر اقشار ملت همت و تلاش داشته باشند.

محمدحسین مروج کاشانی

دیگر خبرها

  • تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح اتمی + عکس
  • (اینفوگرافیک) تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی
  • بیانات مهم رهبر انقلاب درباره تسلیحات ایران
  • صوت بیانات رهبر انقلاب در دیدار با کارگران
  • ببینید | بیانات رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران
  • ببینید | بیانات رهبر انقلاب درباره تسلیحات ایران
  • فیلم| رهبر معظم انقلاب: نظام اسلامی محال است که تسلیم زورگویی شود
  • ببینید | رهبر انقلاب: هدف از تحریم در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است
  • رهبر انقلاب: با جهش تولید، جیب و دست کارگر پر می‌شود /هدف از تحریم در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است
  • «خاستگاه خود» و «آرمان‌های نظام اسلامی» را نباید فراموش کنیم