Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@09:13:33 GMT

چرا افراد به هم دروغ مي گويند؟

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۴۶۵۱۰

خبرگزاري آريا -

 
 

 
اگر به افرادي که دراطرافتان هستند خوب توجه کنيد، درخواهيد يافت که بسياري از آنها در طول روز دروغهاي فراواني مي گويند. در واقع اين مسئله گوياي اين است که تقريبا همه افراد دراين سياره به شيوه هاي متفاوتي درزندگي دروغ مي گويند.

 

آنها بر اين باورند که غالب شدن شرايطي درآن لحظه افراد را وادار به دروغگويي مي نمايد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دربسياري از موارد، افراد براي حفظ علايق شخصي خود دروغ مي گويند. اما افرادي هم هستند که براي گول زدن ديگران دروغ مي گويند. گروه ديگري از افراد نيز به دروغگويي معتاد شده اند. خيلي ها هم به اين دليل دروغ مي گويند که از هرگونه مورد انتقاد قرار گرفتن دراجتماع دور باشند.

 

● چه کساني درمورد روابط خود دروغ مي گويند؟

 

شايد درک اين موضوع که چرا افراد درهنگام برقراري ارتباط با ديگران، درمورد خود دروغ مي گويند، کمي دشوار باشد.

 

ممکن است دليلي اصلي اين مسئله اين باشد که آنها مي ترسند اگر رازهاي خود را فاش کنند، آن شخص آنها را ترک کند. افراد در روابط خود دروغ مي گويند تا مسائل منفي شخصيتي شان را پنهان کنند. بسياري از افراد اشتباهات خود در روابط گذشته يا لجبازي خود را نپذيرفته اند، دوست ندارند طرف مقابلشان در فعاليتهاي روزمره آنها دخالت کند. علت دروغگويي و خيانت اشخاص اين است که آنها اغلب داراي عقده حقارت بوده و تمايلي ندارند تا شخصي که با او رابطه اي را برقرار مي کنند درمورد آن چيزي بداند. ترسي که در ذهن آنها نقش بسته است مسئول دروغگويي اين افراد مي باشد. براي نمونه، يک مرد براي اينکه رابطه خود را با نامزدش پايدار نگاه دارد، ممکن است در بيان مسائلي همچون موقعيت مالي، درآمد ساليانه و سرمايه هاي خود به دروغ متوسل شود.

 

بدين جهت ممکن است در صورتي که نامزدش بخواهد بيشتر درباره حقايق اطلاع کسب کند، براي مرد ترس امتناع ناگهاني زن از ازدواج به وجود آيد. نکته متحيرکننده اين است که با اين که همه مي دانند بعدها بسياري از مسائل درزندگيشان آشکار خواهد شد، باز هم دروغ مي گويند. با وجود اين، فرد دروغگو به نوعي به آرامشي موقتي و يک حس پيروزي دروغين و نابغه بودن دست مي يابد که آنها را غرق در لذت مي کند. اما غافل از آن که يک دروغ، دروغ هاي ديگري را نيز به دنبال خود خواهد داشت.

 

● چرا افراد درمحل کار خود دروغ مي گويند؟

 

براي اين پرسش دلايل زيادي وجود دارد. اغلب ميانبر زدن به گلوگاه رقابت براي تکميل وظايف و دستيابي به ارتقاي مقام، افراد را مجبور به دروغگويي مي کند. همچنين بسياري از افراد براي خوار کردن کارمندان رقيب و برداشتن آنها از سر راه خود از دروغ کمک مي گيرند تا سمت مورد نظر خود را بدست آورده و از ديگران پيشي بگيرند. در بسياري از مکانها، آوردن دلايل ساختگي براي به اثبات رساندن اهداف شخصي نيز مشاهده گرديده است. افراد براي بالا بردن تصوير بد شغلي خود درمحل کار نيز دروغ مي گويند. بسياري هم به دليل به دست آوردن سودهاي مالي سريع دروغ مي گويند.براي نمونه، ممکن است فروشنده اي در مورد کيفيت کالايي که به فروش مي رساند به مشتري خود دروغ بگويد.

 

● برخي دلايل ديگر دروغگويي

 

شايد دلايل دروغ گفتن افراد و اقدام به بيان آن هميشه جنبه منفي نداشته باشد. در برخي موارد به خاطر مصلحت يک شخص دروغي گفته مي شود. در بسياري از شرايط، وقتي کسي وقت کافي براي تشريح موقعيت به فردي و متقاعدکردن او براي مسائلي که رخ داده است، ندارد، به دروغ پناه مي آورد. در خيلي از مواقع نيز يک دروغ مي تواند به کنترل شرايطي خاص کمک کند تا درآن لحظه موقعيت دشوار نگردد.

 

¤ دروغ اجباري به خاطر بيماريها

 

¤ دروغ اجباري به خاطر مجموعه علائم ذهني و جسمي

 

¤ دروغ اجباري به خاطر ناهنجاريها

 

¤ دروغ اجباري به خاطر رفتارها

 

پس نتيجه مي گيريم که درک اين که چرا از نظر روانشناسي افراد دروغ مي گويند، بسيار دشوار است. با اين حال، نبايد در مورد شخصي که هدف خوبي براي دروغ گفتن دارد به عنوان شخصي که رفتاري غيرصادقانه دارد، قضاوت کرد. باز هم تا آنجا که امکان دارد بايد از دروغ گفتن بپرهيزيم زيرا سبب ايجاد تأثيرات بدي در زندگي گشته و اعتماد ديگران نسبت به ما را کاهش مي دهد.

 

● وابستگي

 

پايه و اساس وابستگي، روابط بسيار نزديک است. وابستگي به تأثيرگذاري دوطرفه اشاره دارد. حرکات و رفتارهاي شما اثر شديدي بر روي رفتار طرف مقابلتان دارد و برعکس.

 

وابستگي سبب ايجاد حقوق زيادي مي گردد. افراد با برقراري ارتباط با ساير اشخاص در زندگي پيش مي روند. هر قدر وابستگي بيشتر شود، بازگويي حقايق ضروري تر مي گردند. براي دستيابي به نتايج مثبت در طول روابطمان، زوجها بايد بيشتر درباره يکديگر بدانند و همديگر را درک کنند.

 

ازسوي ديگر، وابستگي قيد و بندهاي فراواني نيز بوجود مي آورد. هرچه وابستگي زيادتر باشد، افراد، ديگر آزادي زيادي براي انجام کارهايي که خواهان آن هستند، در زماني که دوست دارند يا با کسي که مي خواهند، ندارند.

 

پس هرچه به کسي نزديک تر مي شويم، بيان حقايق مهم تر مي شوند اما ريسک بيشتري نيز دارند. همسران صميمي بيشتر در مورد اين که درباره چه فکر مي کنند، چه احساسي دارند يا چطور رفتار مي کنند، نگران هستند. البته انديشه ها، احساسات و رفتارهاي ما تأثير مستقيمي در خوشحالي و خوشبختي يک زوج دارند.

 

● همه اينها به چه معناست؟

 

هنگامي که وابستگي ها کمتر هستند، بيان حقايق ساده ترين کار است، مانند آشکارساختن اطلاعات خيلي خصوصي، به شخص غريبه اي که در صندلي کناري شما در هواپيما نشسته است. در چنين شرايطي بيان واقعيت مشکلي ايجاد نکرده و همچنين نه هيچ نتيجه حقيقي اي براي انجام آن وجود دارد و نه حتي منفعتي در کار است.

 

زماني که وابستگي ها زياد شد، به همان اندازه بيان واقعيتها نيز با اهميت مي شوند. بيان واقعيت به افراد اين اجازه را مي دهد تا رفتارها و فعاليتهايشان را هماهنگ ساخته تا در نتيجه آن صميميت و نزديکي بوجود آيد وابستگي به احتمال زياد، باعث ايجاد نيرنگ نيز مي شود. زيرا دوطرف از همديگر توقع و تقاضاهاي زيادي دارند که با بيان حقيقت ريسک بيشتري مي پذيرد. گفتن واقعيت ها در يک ارتباط نزديک مي تواند سبب کاهش کشمکش ها و منفي نگري ها گردد و اهداف کلي را مهار کند. با اين اوضاع، هم بيان واقعيت ها و هم فريبها و نيرنگها براي به نتيجه رساندن رابطه مهم هستند.

 

صميميت نيازمند صداقت است، اما صداقت کامل، زوجين را از هم مي پاشد. يافتن تعادل مناسب، ممکن است براي بسياري از زوجين امري دشوار باشد.

 

● صداقت در رابطه

 

صداقت در رابطه چقدر حائزاهميت است؟

 

آيا صداقت در رابطه شما نقش مهمي دارد؟ آيا واقعا مسئله اي جدي محسوب مي شود؟

 

بسياري از افراد در مورد اهميت صداقت در روابطشان سخن مي گويند. اما چندنفر از زوجها به آن پرداخته اند؟ به راستي چند نفر از ما با طرف مقابلش صادق بوده است؟

 

براي برخي از افراد صداقت تنها واژه اي زينتي است که آنها صرفا از روي چاپلوسي به آن توجه مي کنند و از اين رو يکي از ابتدايي ترين مسائلي است که به شکل يک بحران درحال سقوط است.

 

اما صداقت در رابطه ارزشي واقعي دارد که ما بايد هر اندازه که در توان داريم براي پايدار نگاه داشتن آن تلاش کنيم. سلامت و طول عمر اين رابطه به اين مسئله بستگي دارد.

 

● عشق بدون اعتماد چيست؟

 

ارزش واقعي درستکاري در رابطه اين است که به اعتماد روح مي بخشد. اگر در روابطمان اعتماد و خلوص نيت را درنظر نگيريم، جراحت ها ظهور پيدا مي کنند.

 

چرا؟

 

زيرا اگر ما نتوانيم به نزديک ترين افراد در زندگي مان اعتماد کنيم، در زمان هاي سختي و بحران ها هم نمي توانيم به آنها تکيه نماييم. آنها به جاي اين که ما را از اعتماد و اطمينان اشباع کنند، با ترديد فراوان ما را رها مي کنند و به تدريج رابطه را فرسوده مي کنند تا اين که از بين برود.

 

آشکار است که اين نوع بنيانگذاري آن چيزي نيست که ما براي يک رابطه ابدي مي توانيم درنظر بگيريم. پس صداقت در رابطه اساسا بسيار بااهميت است زيرا نشانه تضميني است که مي توانيم به شخصي که دوستش داريم اعتماد و تکيه کنيم. اين بنيان عشق و دوست داشتن است.

 

وقتي از زوج هاي موفق که مدت طولاني است که با هم هستند بپرسيد که ريشه اصلي موفقيت آنها چه بوده، درخواهيد يافت که پاسخ هر نه نفر از ده نفر آنها شامل برخي از جنبه هاي اعتماد و صداقت خواهد بود.

 

● اصلي ترين مسائلي که افراد در روابط شان در مورد آن دروغ مي گويند.

 

1) احساسات منفي خود نسبت به خانواده يا دوستان طرف مقابل. افراد درباره دوست داشتن افرادي که براي طرف مقابل شان مهم هستند، دروغ مي گويند

 

2) در مورد سن، وزن و وضعيت سلامت خود.

 

3) وقت گذاشتن براي با هم بودن. افراد در مورد دليل اين که چرا نمي توانند باهم باشند يا يکديگر را ببينند، دروغ مي گويند. مثلا مي گويند: «سرم خيلي شلوغ است، کارهاي زيادي دارم، درحال حاضر وقت ندارم.»

 

4) چقدر پول درمي آورند، درآمدشان، ارثيه اي که به آنها رسيده و يا سرمايه هايشان و گاهي حتي در مورد ميزان بدهي هاي خود نيز به دروغ متوسل مي شوند.

 

5) احساس خود نسبت به همسر قبلي خود. آنها اغلب بيزاري هاي خود نسبت به آنها را بزرگ جلوه مي دهند. آنها درباره احساسات و علايق خود نسبت به دوستان و همکاران خود نيز دروغ مي گويند.

 

6) درباره مصرف موادمخدر، سيگار کشيدن.

 

7) فعاليت هايي که از آن لذت مي برند. آنها در مورد چيزهاي لذتبخشي که طرف مقابل شان دوست دارد آنها را انجام دهد، دروغ مي گويند.

 

8) احساسات منفي درباره ظاهر فيزيکي طرف مقابل. کساني که عاشق مي شوند در مورد علاقه خود به قيافه، سن و طرز لباس پوشيدن طرف مقابل به او دروغ مي گويند.

 

9) احساسات منفي خود در مورد شغل او. افراد به دروغ شغل، رشته، حرفه و انتخاب هاي طرف مقابل خود را دوست دارند و به آنها احترام مي گذارند.

 

● 5 دليل اصلي که زوج ها به هم دروغ مي گويند

 

صداقت يکي از ويژگي هايي است که ما در روابط سالم به دنبال آن هستيم. اين ويژگي پسنديده اي است که در هر دو طرف وجود داشته و مي تواند بين آنها اعتماد را پايه گذاري نمايد. رابطه بدون اعتماد مي تواند سبب سوءتفاهم هاي فراوان، رنج عاطفي، عدم اطمينان و شکست در ارتباط گردد. اين مسئله حتي در صورتي که کشمکش پايدار عدم اطمينان و عدم صداقت در ميان باشد، مي تواند به طور پنهاني موجب از هم پاشيدن رابطه شود.

 

همان طور که مي دانيم، روراست بودن در روابط از اهميت خاصي برخوردار است، اما اين هميشه بدان معنا نيست که همه زوج ها با هم صادق هستند. همه ما به احتمال زياد در برخي موارد در زندگي مان دروغي گفته ايم يا حداقل سعي کرده ايم که از بيان حقيقت سرباز زنيم. اين يک مکانيسم دفاعي است که ما از آن براي جلوگيري از ايجاد مشکل يا مقابله با آن استفاده مي کنيم. اگرچه، درک و فهم دلايل ترس از صادق بودن به طور شگفت انگيزي مي تواند به زوج ها کمک تا به واسطه آن عدم اطمينان و کمبود اعتماد در روابط شان را از بين ببرند.

 

● اين هم چند دليل براي دروغگويي افراد

 

1) ترس از به دردسر افتادن. اگر شما از آن دسته افرادي هستيد که به طور خودکار طرف مقابل تان را مورد انتقاد قرار مي دهيد تا با او روراست باشيد، فرصت خوبي است تا آنها را وادار کند تا نخواهند با شما صادق باشند و همه چيز را به شما بگويند. اين يک تقويت کننده منفي است که سبب ايجاد مانعي براي به اشتراک گذاري احساسات و واکنش ها آنها گشته و در نتيجه موجب پنهان شدن و در لاک خود فرو رفتن آنها مي شود.

 

2) ترس از آزار دادن طرف مقابل. اغلب مواقع، افراد به دليل محافظت از احساسات فردي که برايشان مهم است، دروغ مي گويند. در اين شرايط، عدم صداقت مسئله را درست يا قابل قبول نمي کند، اما منطقي است که آنها نخواهند شما حقيقت را کشف کنيد. زيرا اين موجبات ناراحتي و ايجاد احساسات بد در شما را فراهم مي آورد.

 

3) آنها مي خواهند ديگران آنها را تأييد کنند. بسياري از افراد دوست دارند طرف مقابل شان احساسات آنها را صادقانه تأييد کرده و دوست شان بدارند و اين همان موضوعي است که آنها هميشه با آن در کشمکش هستند. اين موضوع مي تواند باعث گردد تا افراد طوري دروغ بگويند که شايد درباره واقعيت مبالغه شود يا آنها مجبور شوند به خاطر اين که دوست دارند موافقت شما يا شخص ديگري را جلب کنند، داستاني را از خود بسازند.

 

4) جدا شدن از يک عادت ناپسند. ممکن است براي شخصي که هميشه با عدم صداقت يا سرپوش نهادن بر عواطف واقعي خود با مشکل مواجه بوده است، کنترل دروغگويي بسيار دشوار باشد. به محض بيان نکردن حقيقت، اين مسئله تبديل به يک عادت و الگو مي گردد و ممکن است براي شخصي که تصميم گرفته دست از اين کار بردارد و درستکار و راستگو باشد، مشکلاتي به وجود آورد.

 

5) ناتواني در بيان احساسات. براي برخي، گفت وگو در مورد احساسات شخصي کاري بسيار دشوار است. وقتي دوست نداشته باشيم درباره اين احساسات صحبت کنيم يا اين که ندانيم چگونه بايد به طور موثري رابطه برقرار کنيم، صحبت نکردن در مورد آنها يا پنهان کردن احساسات واقعي براي برخي افراد ساده تر مي گردد.

 

اکنون که دلايل بي صداقتي افراد با همسران يا طرف مقابل شان را متوجه شديم، به طور قطع اين تصديقي براي خوب بودن دروغ و پنهان کردن حقايق نيست. با وجود اين، مطالب ذکر شده مي تواند نوعي بينش بر اين مسئله باشد که هر دو طرف چگونه مي توانند بر برقراري حقيقت و رابطه اي آشکار و صادقانه موثر واقع شوند. زوجين مي توانند بر مهارت هاي برقراري ارتباط که آنها را در بيان حقيقت ياري مي کند، بدون اين که خطر يا پيامدي برايشان به وجود آورد، کار کنند. مشاوره هاي فردي هم مي تواند به آنها کمک کند تا بر احساس عزت نفس يا شناخت و بيان عواطف خود تأثير بگذارند. فهم علت دروغگويي هم مي تواند در افزايش صداقت و تقويت روابط موثر باشد.

منبع: kayhannews.ir




منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۴۶۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: رزمایش ناتو برای تقابل با ماست؛ ادعای حمله ترکیبی دروغ است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه هدف کشورهای ناتو از رزمایش «مدافع ثابت‌قدم» آمادگی برای تقابل با روسیه است، گفت ادعای ناتو مبنی بر حمله ترکیبی روسیه علیه اعضای این ائتلاف تلاشی است برای توجیه نظامی‌گری اعضای ناتو.

به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت رزمایش بزرگ «مدافع ثابت‌قدم» ناتو نشان می‌دهد این ائتلاف نظامی در تدارک یک «مناقشه احتمالی» با روسیه است.

این رزمایش بزرگ ناتو از ژانویه ۲۰۲۴ آغاز شده و تا پایان ماه میلادی جاری ادامه خواهد داشت. این رزمایش با حضور بیش از ۹۰ هزار سرباز از تمامی ۳۲ کشور عضو ناتو برگزار شده و هدف آن آزمودن آمادگی نیروهای این ائتلاف در یک تقابل احتمالی با کشوری «تقریباً هم‌قدرت» ناتو است.

زاخارووا در پیامی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، نوشت: «ناتو اکنون در نزدیکی مرزهای روسیه در حال برگزاری بزرگ‌ترین رزمایش خود از زمان جنگ سرد است. بر اساس سناریوی ناتو، آن‌ها از تمامی ابزارهای خود شامل سلاح‌های متعارف و ترکیبی استفاده می‌کنند و در حال تمرین عملیات مشترک علیه روسیه هستند.»

زاخارووا ادامه داد: «باید اعتراف کنیم که کشورهای عضو ناتو واقعاً در تدارک یک مناقشه احتمالی با ما هستند و مقامات عالی‌رتبه این ائتلاف هم به‌صورت علنی درباره آن صحبت می‌کنند.»

این دیپلمات روس گفت کشورهای ناتو با متهم‌ کردن روسیه به انجام حملات ترکیبی علیه اعضای ناتو، سعی دارند جوامع اروپایی و آمریکایی را فریب داده و توجه آن‌ها را از اقدامات کشورهای عضو این ائتلاف منحرف کنند.

هفته گذشته شورای آتلانتیک شمالی بیانیه‌ای صادر کرد که در آن روسیه را به انجام حملات ترکیبی علیه کشورهای عضو ناتو متهم کرده بود.

 زاخارووا در واکنش به این ادعا گفت: «ائتلاف آتلانتیک شمالی (ناتو) و رهبرانش کاری را می‌کنند که در آن خبره هستند، یعنی اشاعه اطلاعات نادرست و افزایش سطح روس‌هراسی.»

 بر اساس بیانیه‌ای که وزارت خارجه روسیه از زاخارووا منتشر کرده، هدف ناتو و سردمدارانش از این قبیل اقدامات توجیه نظامی‌گری و بودجه‌های نظامی هنگفتی است که اعضای این ائتلاف تصویب کرده‌اند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • شلوغ‌بازی رسانه‌ای برای دروغ‌پراکنی
  • گل محمدی: تعهد کتبی برای کار در تراکتور دروغ است
  • ۳ دروغ بزرگ درباره تظاهرات دانشجویی در آمریکا
  • بنگاه دروغ پراکنی انگلیس
  • دروغ پردازی صهیونیست‌ها/ نتفلیکس و رابرت دنیرو تکذیب کردند
  • مجازات شهادت دروغ در محاکم قضایی چیست؟
  • افزایش مجازات شهادت دروغ در محاکم قضایی
  • تاثیر مخرب دروغگویی بر سلامت مغز
  • پمپاژ دروغ‌های رسانه‌ای علیه دانشجویان معترض دانشگاه‌های آمریکا + فیلم
  • روسیه: رزمایش ناتو برای تقابل با ماست؛ ادعای حمله ترکیبی دروغ است