Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@23:23:21 GMT

MPS؛ یکی از 6000 بیماری نادر شناخته شده در دنیا

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۴۷۶۶۲

در جهان بیماری‌های نادری وجود دارد که افکار عمومی اطلاع چندانی از آن ندارند برخی از آنها با چالشی مانند چالش آب سرد شناخته می‌شوند و برخی دیگر نیز پس از ابتلای یکی از سلبریتی‌ها معروف می‌شوند. در آخرین نمونه هم حادثه تروریستی هفته گذشته سبب توجه افکار عمومی به یک بیماری شده است بیماری به نام MPS که عماد کودک نجات یافته حمله تروریستی داعش به آن مبتلا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داوودیان مدیرعامل و موسس بنیاد بیماری‌های خاص در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بیماری MPS و مبتلایان به آن اظهار کرد: در دنیا حدود 6000 نوع بیماری نادر شناخته شده است. از این تعداد 200 نوع شیوع بیشتری داشته‌اند و 58 نوع آن نیز در ایران شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه از این 58 بیماری نادر شناخته شده در ایران برای 20 نوع اقدامات مربوط به ساماندهی و حمایتی انجام شده و مابقی در دست انجام است، گفت: MPS یکی از این بیماری‌هاست که دارای شش سطح بوده و برابر آمار ثبت شده در بانک‌های اطلاعاتی ما بین 300 تا 400 نفر در کشور به آن مبتلا هستند که البته ممکن است آمار دقیق بیشتر از این تعداد باشد و افرادی تا کنون موفق به تشخیص بیماری خود یا شناسایی بنیاد بیماری‌های نادر نشده‌اند.

وی با بیان اینکه در حدود یک میلیون و 200 هزار نفر به بیماری نادر در کشور ما زندگی می‌کنند، گفت: برابر تعریف‌ها و استانداردهای جهانی بیماری نادر به بیماری گفته می‌شود که از میان هر 10 هزار نفر دستکم یک تا پنج نفر به آن مبتلا شده باشند.

داوودیان با بیان اینکه لازم است انجمنی برای حمایت از بیماران مبتلا به MPS تشکیل شود گفت: این انجمن باید از افراد مبتلا به این بیماری حمایت کرده و آنان را تحت پوشش خود قرار دهد تا هزینه‌های درمان و دارویی آنها کمتر شود.

داوودیان در بخش دیگری از سخنان خود به بیماری عماد اسماعیل نژاد کودک دو ساله مبتلا به MPS اشاره کرد و گفت: نجات این فرد از ساختمان مجلس شورای اسلامی باعث شد تا بسیاری از افراد با بیماری MPS آشنا شوند. بیماری MPS به شش سطح تقسیم می‌شود که بیماری عماد از سطح نوع دوم این بیماری بوده و متاسفانه برای سطح یک و دوی این بیماری درمان دارویی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه راه درمان این بیماری در حال حاضر یا از طریق آنزیم درمانی بوده و یا از طریق پیوند مغز استخوان است به ایسنا گفت: البته درمان قطعی برای بیماری‌های نادر وجود نداشته و پس از آن درمان باید با مراقبت انجام شود. مانند دیابت که همواره باید اقدامات مراقبتی از سوی فرد مبتلا انجام شود.

وی درباره اقدامات انجام شده برای درمان عماد اظهار کرد: وظیفه درمان عماد و مبتلایان به بیماری‌های نادر بر عهده معاونت درمان وزارت بهداشت است و ما نیز هر آنچه که از دستمان بر بیاید به ویژه در انجام آزمایشات و حمایت از مبتلایان به این بیماری را انجام خواهیم داد.

مدیرعامل و موسس بنیاد بیماری‌های خاص اضافه کرد: بنیاد با نهادهای اروپایی، امریکایی و سازمان ملل ارتباطات خوبی داشته و ما با کشورهایی همچون آلمان، سوئد، سوئیس، فرانسه و ... در ارتباط هستیم و مشکلات مبتلایان به بیماری‌های نادر را پیگیری می‌کنیم.

داوودیان در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره اینکه آیا برداشته شدن تحریم‌ها تاثیری در فعالیت‌های بنیاد و تامین دارو برای بیماران داشته یا خیر؟ تصریح کرد: کار بنیاد خرید و فروش دارو نیست و البته باید توجه داشته باشیم که داروهای بیماران نادر نیز داروهای کم و نایابی است که این موضوع در سراسر جهان وجود دارد اما ما با توجه به ارتباطات و قراردادهایی که با کشورهای همچون آلمان و دیگر کشورهای اروپایی داشتیم می‌توانستیم داروهای این افراد را تامین کنیم البته اقدامی در مورد رایگان بودن هزینه‌ها نمی‌توانستیم انجام دهیم ولی طبیعتا دیگر واسطه‌ها و چنین افرادی از چرخه تهیه دارو حذف می‌شدند.

وی در بخش دیگری از سخنانش انتقاداتی را متوجه ساختار وزارت بهداشت کرد و افزود: مشکل ما محدودیت‌هایی است که در داخل کشور مقابل ما قرار دارد. متاسفانه سازمان غذا و دارو و سازمان تجهیزات پزشکی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی دارند که نمی‌گذارند برای افراد مبتلا به بیماری‌های نادر آنطور که باید و شاید اقداماتی انجام شود.

مدیرعامل و موسس بنیاد بیماری‌های خاص اضافه کرد: آنطور که من می‌بینم وزیر بهداشت نگاه خوبی به حل مشکلات دارد اما محدودیت‌هایی که در غذا و دارو و سازمان پزشکی وجود دارد نمی‌گذارد که این اقدامات انجام شود. ما پیشنهاد دادیم که کارگروهی در این زمینه تشکیل شده و درمان بیماری‌های نادر تحت پوشش قرار بگیرد که متاسفانه تا کنون این پیشنهاد انجام نشده است.

داوودیان با طرح این پرسش که چرا نباید در معاونت درمان بخشی برای رسیدگی به بیماری‌های نادر و خاص وجود داشته باشد گفت: باید تشکیلاتی مشابه بنیاد بیماری‌های نادر در معاونت درمان ایجاد شود تا مبتلایان به این دسته از بیماری‌ها با مراجعه به آنجا خدمات مضاعف دریافت کنند.

وی درباره اینکه آیا مبتلایان به این بیماری‌ها تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند یا خیر؟ به ایسنا گفت: متاسفانه مبتلایان به این بیماری‌ها تحت پوشش بیمه نیستند و همین موضوع هزینه‌های آنان را افزایش می‌دهد.

وی در پایان از مبتلایان به MPS و دیگر بیماری‌های نادر خواست که به بنیاد بیماری‌های نادر مراجعه و اطلاعات خود را ارائه کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۴۷۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دم گیلاس ؛ معجونی شفابخش برای درمان بیماری‌ها

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیتوته، دور انداختن ساقه های گیلاس ممکن است ایده خوبی نباشد زیرا ساقه های آن درست مانند میوه برای سلامتی شما مفید است!

گیلاس‌های خوش‌رنگ و آبدار، از قرمز روشن تا تیره، یکی از دوست‌داشتنی‌ترین میوه‌هایی هستند که در سراسر دنیا طرفدار دارند. این میوه‌های کوچک که تعادل بی‌نظیری از شیرینی و ترشی دارند، علاوه بر استفاده در انواع دسر، با دارا بودن انبوهی از آنتی‌اکسیدان‌ها و خواص ضدالتهابی، فواید دیگری نیز برای سلامتی دارند. اما نکته کمتر شناخته‌شده‌ای وجود دارد: دور ریختن ساقه‌های گیلاس اصلا کار درستی نیست! این ساقه‌ها درست مانند خود میوه، منبعی غنی از مواد مغذی بوده و فواید قابل توجهی برای سلامتی همه ما دارند.

فواید سلامتی دم گیلاس

۱. سم زدایی
دم گیلاس یکی از موادی است که به دفع سموم از بدن کمک می کند. بسیاری از شما ممکن است آگاه نباشید که می توانید ساقه های گیلاس را در برنامه سم زدایی قرار دهید و تمام سموم را از بدن خود خارج کنید. مقدار آنتی اکسیدان موجود در دم گیلاس به خوبی بدن را تمیز می کند.

۲. پیشگیری از سنگ کلیه
همانطور که قبلا ذکر شد، دم گیلاس دارای خاصیت ضد التهابی است که کلیه ها را تصفیه کرده و از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند. همچنین دارای ترکیبات فرار و نمک های پتاسیم خاصی است که باعث می شود کلیه ها سالم تر و بهتر عمل کنند.

۳. برای بیماران نقرس مفید است
دم گیلاس برای درمان نقرس و روماتیسم بسیار مفید است. این بیماری ها مفاصل، رباط ها را ضعیف کرده و باعث درد شدید می شود. خاصیت ضد التهابی همراه با فلاونوئیدها، مفاصل، تاندون ها، رباط ها و ماهیچه ها را تقویت می کند که نقرس و روماتیسم را درمان می کنند.

۴. سطح کلسترول را مدیریت می کند
اگر کلسترول بالایی دارید، دم گیلاس یک راه حل عالی است. نوشیدن ۱ یا ۲ فنجان چای دم گیلاس در روز سطح کلسترول را به خوبی کاهش می دهد.

۵. مسکن درد
بیشتر ما وقتی درد شدیدی به ما وارد می کند، مصرف آسپرین را ترجیح می دهیم. اما، به جای استفاده از چنین داروهایی، همیشه می توانید دم گیلاس مصرف کنید، زیرا این کار باعث تسکین درد می شود. ساقه گیلاس همچنین اعصاب را تقویت می کند و اثر آرام بخشی می دهد.

۶. کاهش وزن
آنتی اکسیدان ها، خواص ضد التهابی و فلاونوئیدهای موجود در دم گیلاس نیز به کاهش وزن کمک می کنند. این نه تنها سموم بلکه چربی را نیز از بدن خارج می کند. حرکات روده را برای کسانی که از یبوست رنج می برند راحت تر می کند.

۷. عفونت مجاری ادراری را درمان می کند
UTI یا عفونت مجاری ادراری این روزها مشکلی بسیار دردناک و شایع است. تکرر ادرار، درد هنگام ادرار و خونریزی در موارد شدید از علائم شایع این عفونت است. با این حال، خواص ضد عفونی کننده موجود در دم گیلاس عفونت را درمان کرده و آن را آرام می کند.

نحوه مصرف دم گیلاس
دفعه بعد ، بعد از مصرف گیلاس، ساقه های آن را دور نریزید. آنها را در آفتاب خشک کنید و در یک ظرف در بسته نگهداری کنید. می توانید از آن پودر درست کنید یا آن را همانطور که هست نگهداری کنید. یک لیوان آب را بجوشانید و ۱ قاشق چایخوری پودر ساقه گیلاس یا چند ساقه گیلاس به آن اضافه کنید. یک پیمانه دارچین اضافه کنید و ۵-۶ دقیقه بجوشانید. صاف کنید و وقتی داغ است مصرف کنید. چای ساقه گیلاس طعم و بوی میوه ای دارد. این چای فواید فوق العاده و طعم خوبی دارد.

کد خبر 849763 برچسب‌ها سلامت خبر مهم

دیگر خبرها

  • دم گیلاس ؛ معجونی شفابخش برای درمان بیماری‌ها
  • افزایش میزان حمایت از بیماران تالاسمی با تأسیس صندوق بیماری‌های نادر و صعب‌العلاج
  • هزینه‌های درمان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های زاهدان رایگان شد
  • هزینه‌های درمان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان رایگان شد
  • درمان بیماری‌های کلیوی با سم این حشره خطرناک
  • سل تراپی معجزه نمی کند/ حداقل دو سوم سرطانی ها در ایران حتماً زنده می مانند
  • مدیر عامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران مطرح کرد؛ جلوگیری جدی از بیماری «کوتاه قامتی» در کشور
  • درمان بیماری کلیوی با سَم صدپایان!
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند