Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@12:30:46 GMT

استفاده از نور در بازسازي منزلِ 40 ساله

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۴۸۱۳۱

خبرگزاري آريا - وب سايت تزئين: شما مي توانيد با استفاده از نور ، فضايي را وسيع‌تر و يا کوچک‌تر نمايش دهيد. براي اين منظور کافي است نورپردازي‌ را بر روي ديوارها و کنج‌هاي محيط انجام دهيد. به اين ترتيب اطراف محيط روشن تر از مرکز شده و بزرگتر جلوه مي‌کند .طراحي نور را در پروژه زير مشاهده نماييد؛ که چگونه يک فريم نور مخفي با ابعاد متناسب و تنظيم نور صحيح فضاي راهرو مانند را براي نشينمن مناسب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



استفاده از نور

طلوع خورشيد با پراکنده شدن اشعه‌هايي همراه است که مجموع آنها نور ناميده مي‌شود. نور از جمله مهم‌ترين مواهب الهي است؛ که در زندگي بشر از ارزش بسزايي برخوردار است. در واقع هيچ عنصري در دنيا بدون وجود نور هويت ديداري ندارد. نور واسطه‌اي ميان چشمان بيننده و محيط اطراف اوست. يعني در صورتي که نوري به چشم ما نرسد، تصويري در شبکيه تشکيل نشده و در نتيجه حس بينايي معنا و مفهوم کاربردي نخواهد داشت. ارزش واقعي نور هنگام تاريکي نمايان مي‌شود. اين تاريکي يا حاصل از غروب خورشيد و تابش آن بر عرصه ديگري از گيتي است. در يک تقسيم‌بندي کلي، استفاده از نور خورشيد را نور طبيعي و نور حاصل از نورپردازي‌هاي ديگر را نور مصنوعي مي‌ناميم.





در نورپردازي طبيعي تنها يک وسيله نورزا وجود دارد؛ که آن هم خورشيد است و نور طبيعي در واقع همان نور خورشيد است؛ که گذشته از ايجاد روشنايي در زمين، مزاياي بسيار ديگري نيز دارد. تحقيقات دانشمندان نشان داده است که شش درصد از مردمي که در مناطق شمالي اين کره خاکي زندگي مي‌کنند و از نور خورشيد به ميزان کافي و طولاني مدت بهره‌مند نيستند، از ناراحتي‌هاي روحي، شبيه به افسردگي رنج مي‌برند. دانشمندان ثابت کرده‌اند تغييرات تابش نور که در نتيجه تغييرات فصلي به وجود مي‌آيند، نيز بر روحيه افراد تاثير مي‌گذارند. آنها بر اين عقيده‌اند که قرار گرفتن در معرض نور خورشيد از توليد هورمون ملاتونين (melatonin) در خون جلوگيري به عمل مي‌آورد و به همين جهت است که افرادي به سندرم افسردگي فصلي يا همان (Seasonal Affective Disorder) مبتلا هستند. از ديگر مزاياي بسيار مهم نور خورشيد، کاربرد آن در صنعت و نقش آن در صرفه جويي انرژي‌هاي پايان پذير است.

ساخت چراغ‌ها و اتومبيل‌هاي خورشيدي از جمله آنها است. موضوع مهم ديگر نياز به وجود منابع نورزاي ديگري است که به هنگام تاريک شدن هوا و پايان اين نور پرارزش طبيعي، نوري را از خود ساطع مي‌سازند که آن را نور مصنوعي مي‌نامند. البته در هنگام روز نيز برخي از فضاها داراي شرايطي هستند که با وجود تابش نور خورشيد به نورپرداز ديگري، به عنوان تنها منبع نورزا يا نورپرداز مکمل نيازمندند. نور مصنوعي به زبان ساده نوري است که از خورشيد تابيده نشده و منابع ديگري عامل پديد آمدن آن هستند. حال از انواع نورها در يک تعريف کلي که بگذريم، به ارزش واقعي نور زماني پي خواهيم برد که تاثيرات ناشي از آن را بشناسيم. در حين طراحي يا بازسازي يک پروژه، تا جايي که امکان دارد روزنه‌هاي نفوذ نور طبيعي را به داخل فضا تقويت کنيد؛ تا حد امکان پنجره‌ها را وسيع و نورگيرها گسترش دهيد.

نور در اتاق خواب

اتاق خواب از آن مکان‌هايي است که نور يکي از اصلي‌ترين اجزاي آن است و رکن اساسي آن به حساب مي‌آيد. يک نور بسيار ملايم براي شب‌ها، باعث مي‌شود تا شما به راحتي خوابتان ببرد و يک خواب راحت و آسوده داشته باشيد. همچنين يک نور قوي باعث مي‌شود شما صبح‌ها دچار مشکل مذکور نشويد و براي پوشيدن لباس، لازم نباشد اتاق خوابتان را ترک کنيد. مهمترين چراغ و نور در اتاق خواب شما، چراغ‌هايي است که در کنار تخت خواب است. اين چراغ‌ها براي زماني کارايي دارند که يکي از شما مي‌خواهيد کتاب بخوانيد يا تلويزيون تماشا کنيد و فرد ديگري مي‌خواهد بخوابد.

ز




براي قرار دادن اين چراغ‌ها شما مي‌‌توانيد از ديوار پشت تخت استفاده کنيد و چراغ را روي ديوار نصب کنيد. دقيقاً مشابه چراغ‌هايي که در هتل‌ها و بالاي تخت از آنها استفاده مي‌شود. براي اين کار از يک ديوار کاذب هم مي‌شود استفاده کرد. چراغ‌ها را مي‌توانيد با استفاده از اين ديوار پشت آن نصب کرد. اگر استفاده از هيچکدام از اينها را قبول نداشته و توانايي اجراي آن را نداريد، مي‌توانيد از ساده‌ترين راه، يعني چراغ‌هاي خواب روي ميز و کنار تخت يا همان چراغ خواب روميزي استفاده کنيد. اگر از چراغ‌هاي پشت تخت استفاده مي‌کنيد، اين نکته را بايد مورد توجه قرار دهيد که ارتفاع چراغ‌هاي پشت سرتان نبايد زياد باشد.

اگر از تختخواب دو نفره استفاده مي‌کنيد حتماً آنها را جدا کنيد و کليد را هم به صورت جدا قرار دهيد. اگر هم به سراغ چراغ خواب‌هاي روميزي رفته‌ايد، دقت کنيد که ارتفاع آنها طوري تنظيم شود که نور مستقيم به صورت شما نخورد. اما راه حل‌هاي ديگري هم هست که شما مي‌توانيد در نور و تنظيم آن در اتاق خوابتان استفاده کنيد. 1٫ از کليدهاي ديمر يا همان تنظيم کننده‌هاي نور در اتاق خوابتان استفاده کنيد. از اين کليدها حتي براي چراغ اصلي اتاق خواب هم مي‌توانيد استفاده کنيد.





بدين ترتيب شما مي‌توانيد نور را به دلخواه تنظيم کنيد. 2٫ اگر نور خورشيد که از پنجره اتاق داخل مي‍‌شود، مستقيم به صورت شما مي‌خورد و باعث اذيت شدن شما مي‌شود، راه کار اين است که از پرده‌هاي حصيري يا کرکره‌اي استفاده کنيد؛ تا از اين مشکل نجات پيدا کنيد. 3٫ کليد چراغ‌ها را در کنار در ورودي اتاق قرار دهيد؛ تا به هنگام وارد شدن و همين طور خارج شدن از اتاق، بتوانيد چراغ‌ها را روشن و خاموش کنيد. کليد چراغ‌ها را علاوه بر کنار در، کنار تختخواب هم بگذاريد. بدين ترتيب شما ديگر نيازي به اين نداريد که براي خاموش کردن چراغ‌ها از تخت خواب بيرون بياييد. 4٫ اگر از صندلي در اتاق استفاده مي‌کنيد، ارتفاع آنها، براي شما مشکل ايجاد مي‌کند.

سعي کنيد از صندلي‌هاي کوتاه افقي استفاده کنيد. در غير اين‌صورت سايه آنها روي صورت شما مي‌افتد. 5٫ از شمع در اتاقتان استفاده نکنيد. البته تا زماني که مطمئن نشده‌ايد قبل از اينکه خوابتان ببرد آن را خاموش خواهيد کرد. 6٫ اگر چراغ آويزان در نقطه‌اي بين ديوار و پنجره است، مطمئن باشيد هرکاري که شما انجام مي‌دهيد را همسايه شما از پنجره خواهد ديد. در بازسازي پروژه پيش رو تا حد امکان پنجره اتاق بزرگ شده است؛ که تا ساعات زيادي از روز نور دريافت کند. همين‌طور از 2 سايز هالوژن جهت تنظيم روشنايي در ساعات مختلف روز استفاده شده است. نور مخفي نيز مجهز به ديمر است؛ تا نور آن تا ميزان چراغ خواب کاهش داده شود.

اتاق خواب کودکان

اتاق خواب کودکان نياز به طراحي نوري متفاوت از اتاق خواب بزرگسالان دارد. اما بايد حواستان باشد، اين مدل را با بزرگتر شدن کودکتان تغيير دهيد. براي طراحي نور اتاق کودکان شيوه‌هاي مختلفي است. استفاده از چراغ‌هاي مختلف براي کودکان با رنگ‌هاي جذاب و کودکانه و يا چراغ‌هايي که الگوها يا طرح‌هايي را روي سقف و ديوار مي‌اندازند، مناسب است. همچنين راه‌هاي زير هم به شما کمک مي‌کند.




براي اتاق کودکانتان هم مي‌توانيد از کليدهاي ديمر استفاده کنيد. اين کار مي‌تواند جو اتاق را طوري تنظيم کند که کودکان احساس خواب آلودگي کنند و راحت‌تر و زودتر به خواب بروند.

اگر در اتاق کودکانتان تلويزيون يا کامپيوتر وجود دارد، به آنها اجازه ندهيد در تاريکي کامل از آنها استفاده کنند. بهتر است براي چشم آنها از يک نور ملايم استفاده کنيد. استفاده از ديمر يا کنترل کننده نور در اين مورد نيز خوب است. همچنين از چراغ روميزي هم براي اين کار استفاده کنيد.

از چراغ‌هاي ديواري به جاي آباژور يا چراغ‌هاي پايه‌دار براي اتاق استفاده کنيد. ممکن است کودکتان با آن برخورد کند.

نور پردازي درآشپزخانه، هال، حمام و ورودي

در آشپزخانه‌هاي قديم که مانند امروز داراي کابينت‌هاي ثابت و جاسازي شده و محل مشخصي براي اجاق گاز، يخچال و ديگر وسايل آشپزخانه نبودند، نورپردازي اغلب به وسيله يک چراغ آويز سقفي که در مرکز سقف آشپزخانه نصب مي‌شد، انجام مي‌گرفت. چرا که اغلب فعاليت‌هاي داخل آشپزخانه ( مانند آماده سازي مواد غذايي ) بر روي ميز وسط آشپزخانه انجام مي‌شد. اما آشپزخانه‌هاي امروزي با رديفي از کابينت‌ها ، اجاق و يخچال جاسازي شده به موازات و در کنار ديوارهاي آشپزخانه، نيازمند شيوه ديگري از نورپردازي هستند. در آشپزخانه‌هاي امروزي قسمت اعظم کار در آشپزخانه بر روي سطح کابينت‌ها در کنار اجاق گاز و يا شير آب و سينک ظرفشويي انجام مي‌شود؛ که در اغلب آشپزخانه‌ها همگي در کنار ديوار قرار دارند. اما هنوز چراغ‌هاي سقفي از وسط سقف آشپزخانه آويزان هستند.





در نتيجه افراد اغلب پشت به منبع نور و در زير سايه خود مشغول به کار هستند و هنگام کار از نور کافي برخوردار نيستند. با توجه به تغييرات ساختار آشپزخانه‌هاي امروزي نسبت به گذشته، ما در بخش‌هايي از آشپزخانه که اغلب محل انجام کار محسوب مي‌شود، به نور کافي نياز داريم. مانند سطح روي اجاق گاز، سينک ظرفشويي و سطوح روي کابينت‌ها که براي آماده سازي وسايل آشپزي و مواد غذايي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. علاوه بر نياز به روشنايي در اين اماکن، فضاي کلي آشپزخانه نيز بايد از نور کافي برخوردار باشد.

همچنين در بسياري از آشپزخانه‌ها بعضي از کابينت‌ها با درهاي شيشه‌اي و به صورت ويترين ساخته شده‌اند تا از آنها براي به نمايش گذاشتن ظروف زيبا و تزئيني استفاده شود. اين کابينت‌ها نيز نياز به نورپردازي داخلي دارند. به اين ترتيب ما نياز به يک مجموعه منابع نوري داريم؛ که هريک به صورت جداگانه قابل کنترل باشند. نور کافي براي سطح روي اجاق گاز در آشپزخانه‌هايي که داراي يک هواکش يا هود در بالاي اجاق گاز هستند، به راحتي توسط چراغ هواکش تأمين مي‌شود. اگر بالاي اجاق گاز، هواکش مجهز به چراغ وجود ندارد، بايد يک چراغ قابل تنظيم در بالاي اجاق گاز نصب شود. همچنين بالاي سينک ظرفشويي نيز به يک چراغ نياز است؛ تا شب هنگام نور کافي براي شست و شوي ظروف و مواد غذايي را براي ما فراهم کند.

ترجيحاً هر يک از اين چراغ‌ها بايد داراي کليد کنترل مجزا باشند؛ تا فقط در مواقع لزوم مورد استفاده قرار گيرند. براي تأمين نور کافي در سطح روي کابينت‌ها از آنجا که اغلب اين سطوح در زير کابينت‌هاي ديواري قرار دارند، به راحتي مي‌توان از چراغ‌هاي مهتابي که در زير کابينت‌ها نصب مي‌شوند، بهره گرفت. به اين ترتيب چراغ‌هاي نصب شده در زير کابينت‌هاي ديواري بي‌آنکه ديده شوند و يا موجب آزار چشم باشند، نور کافي را بر سطح روي کابينت‌ها مي‌تابانند.

چنانچه کابينت‌هاي زميني عميق باشند و نور محيط به اندازه کافي درون آنها را روشن نکند، براي دسترسي راحت به وسايل داخل اين نوع کابينت‌ها مي‌توان چراغ‌هاي کوچکي در آنها نصب کرد؛ که با کليدهاي اتوماتيک کنترل شوند و با باز و بسته شدن در کابينت‌ها روشن و خاموش شوند. اگر آشپزخانه شما محل صرف غذا نيز هست، استفاده از چراغ‌هاي سقفي که ارتفاعشان قابل تنظيم است، درست در بالاي ميز غذاخوري، ايده خوبي است.

اين چراغ‌ها مي‌توانند هنگام صرف غذا روي ميز را به خوبي روشن کنند و در مواقعي که از ميز استفاده نمي‌شود فضاي کلي آشپزخانه را روشنايي ببخشند. نورپردازي در فضا به سادگي با نصب چراغ‌هاي سقفي قابل اجرا است. در حمام و دستشويي علاوه بر چراغ‌هاي سقفي که براي تأمين روشنايي محيط مورد استفاده قرار مي‌گيرند، نصب يک چراغ ديواري در بالاي آينه نيز ضروري است. اما توجه داشته باشيد که براي اين منظور از چراغ‌هاي فلوئورسنت استفاده نکنيد. زيرا نور اين چراغ‌ها موجب تغيير برخي از رنگ‌ها شده و تصوير شما را با رنگ‌هاي غيرواقعي در آينه منعکس مي‌کنند. نورپردازي قسمت‌هاي مختلف خانه، هال ورودي، راهروها و راه‌پله‌ها را نيز فراموش نکنيد. اين اماکن در هر خانه‌اي بايد از نور فراوان برخوردار باشند. به خصوص راه‌پله‌ها که در حفظ ايمني و سلامتي خانواده و ميهمانان اهميت به سزايي دارد.

نورپردازي به شيوه نوين را در پروژه زير مشاهده نماييد:

نورپردازي راه پله

در اينجا ايمني مهم‌تر از زيبايي است و بهترين روش نورپردازي، روشن کردن مسير حرکت و سطح روي پلکان با چراغ‌هايي است که به ديوار نصب مي‌شوند و نور را به طرف پايين مي‌تابانند. استفاده از چراغ‌هاي ديواري، کار تعويض لامپ را نيز ساده‌تر مي‌ کند.




آنچه تاکنون بيان شد، در جهت تأمين نور کافي و روشنايي لازم براي انجام فعاليت‌هاي گوناگون در هر يک از اتاق‌ها بود. اما نورپردازي مي‌تواند در جهت زيباسازي و جلب توجه بيننده به سوي اشياي تزئيني و ويژگي‌هاي زيباي يک اتاق نيز باشد. براي اين منظور بهترين انتخاب چراغ‌هاي قابل تنظيمي هستند که به صورت تک، دوتايي و سه تايي در بازار موجودند و پس از نصب در يک نقطه از ديوار مي‌توان هر يک از آنها را به سمت دلخواه تنظيم کرد؛ به صورتي که محل مورد نظر ما را روشن کند. نور اين چراغ‌ها را مي‌توان به راحتي بر روي يک ديوار، يک تابلو و يا يک مجسمه دلخواه تنظيم کرد و يا حتي بخشي خاص از اتاق ( مانند محل قرارگيري شومينه و يا يک آرک در سقف ) را به وسيله آنها روشن کرد.

طبقات داخل کابينت‌هاي در شيشه‌اي را نيز مي‌توان با استفاده از روش‌هاي گوناگون روشنايي بخشيد. اما يکي از بهترين راه‌ها نصب چراغ‌هاي کوچک در زير هر يک از طبقات و يا در مواقعي که طبقات شيشه‌اي هستند، است و يا نصب يک لامپ در قسمت بالا و يا پايين کابينت. شيوه نورپردازي در فضاي آشپزخانه را در پروژه زير بررسي کنيد؛ که چگونه به وسيله منابع نور ضعيف‌تر نورپردازي روي شلف‌ها و دکورها صورت گرفته و با منابع قوي‌تر، يک نور يکدست و روشن در کل فضا وجود دارد.

تاثيرات نور در معماري و طراحي داخلي

در معماري براي تاکيد بيشتر بر روي برخي از بخش‌هاي نما مي‌توان از نور طبيعي بهره جست. بدين گونه که با ايجاد برآمدگي‌ها و فرورفتگي‌هايي بر روي محل مورد نظر، سايه‌هايي در بخش‌هايي از نما ايجاد نمود؛ که تاکيدي بر روي بخش مذکور باشند. براي مثال به منظور کشيده‌تر نمايش دادن ارتفاع يک حجم، مي‌توان با ايجاد برآمدگي‌هايي باريک و بلند، سايه‌هاي عمود و طويل ايجاد کرد؛ تا نما کشيده‌تر به نظر آيد. همچنين براي نمايش بخش‌هاي شاخص بنا، همانند ورودي‌ها، مي‌توان با ايجاد حفره‌هايي عميق بر روي حجم، بخش‌هاي مورد نظر را با سايه مشخص نمود.

از روش‌هاي ديگري که کاربرد پوشاندن سطوح يکپارچه نما با عناصر همسان و برجسته مي‌باشد؛ که منجر به ايجاد بافتي مرکب از نور و سايه است. در اين گونه بناها، سايه به عنوان عنصري مهم در طرح نماد دخيل مي‌باشد.استفاده از مصالح متنوع در کنار يکديگر که داراي خاصيت انعکاسي متفاوتي باشند نيز مي‌تواند جلوه‌هاي خاصي در نما ايجاد کند. براي مثال به منظور تاکيد بر روي بخش‌هايي از نما مي‌توان آنها را با پوشش‌هاي فلزي آراست و در ساير سطوح از مصالحي با خاصيت انعکاسي کمتر استفاده نمود. بدين ترتيب در اثر انعکاس شديد حاصل از برخورد نور به سطوح فلزي، بخش‌هاي مورد نظر مهمتر جلوه مي‌کنند.

تاثيرات نور در طراحي فضاهاي داخلي

نور طبيعي يکي از عناصري است که در تغيير ماهيت فضاي داخلي بنا تاثير بسزايي دارد. ما مي‌توانيم نور را به گونه‌اي بارز و مشخص، داخل بنا هدايت کرده و بدين ترتيب با ايجاد عرصه‌هايي از نور و تاريکي، فضاي يکپارچه را بدون استفاده از عناصر و مصالح جداکننده، به بخش‌هاي مجزا تقسيم کنيم. روش ديگر استفاده از نور، براي شدت بخشيدن به هدفي مانند مرتفع نشان دادن فضاست. براي مثال در معبد پانتئون نوري که از نورگير موجود در مرکز گنبد معبد به درون مي‌تابد، فضاي تاريکتر داخلي را از لحاظ عمودي، کشيده‌تر نشان مي‌دهد. همانگونه که مي‌دانيم نور در تاريکي حامل پيام‌ها و اشاراتي براي انسان است.

از اين خاصيت مي‌توان در مشخص نمودن مسيرهاي ورودي و خروجي مربوط به فضاهاي تاريک و عاري از نور داخلي بهره گرفت. بدين ترتيب که فرد در يک محيط نيمه تاريک، با مشاهده يک منبع نور در محل ورودي که در حکم راهنما است، مي‌تواند مسير حرکت و موقعيت خود را در فضاي داخلي شناسايي کند. از نور براي القاي حسي خاص در انسان نيز مي‌توان استفاده کرد. براي مثال فضايي که با نور ضعيف مزين شده باشد، مي‌تواند نوعي حالت خلسه در انسان ايجاد کند. از اين رو در بسياري از آرامگاه‌ها و يا بناهاي مذهبي مي‌توانيم شاهد تابش شعاع‌هاي خفيف‌تر به درون فضاي تاريک داخلي باشيم.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۴۸۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات فرد مجروح از بین شعله‌های آتش توسط آتش نشانان

 ابراهیم بابایی گفت: این حادثه صبح امروز ١٠ اردیبهشت ماه با تماس شهروندان در بلوار آزادگان به ستاد فرماندهی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی گزارش شد که بدون درنگ آتش نشانان از ایستگاه شماره ۴ در کمتر از ٢ دقیقه در محل حادثه حضور یافتند.

وی که در محل این حادثه حضور داشت افزود: آتش نشانان پس از رسیدن به محل حادثه با آتش سوزی گسترده و حجم بسیار زیاد دود در منزل روبه رو شدند و با توجه به محبوس شدن یک مرد حدودأ ۴٠ ساله که در منزل تنها بوده است و به دلیل بیماری زمینه‌ای دچار تشنج شده بود، بلافاصله با عملیات جستجو و نجات از دل شعله‌های آتش نجات یافت.

وی گفت:آتش نشانان با اطفاء حریق و تحویل مصدوم به عوامل اورژانس، به عملیات خود پایان دادند.

بابایی خاطرنشان کرد: علت بروز این حادثه توسط کارشناسان علت یابی که در محل حادثه حضور داشتند در دست بررسی است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • نجات فرد مجروح از بین شعله‌های آتش توسط آتش نشانان
  • حریق در پشت بام یک منزل مسکونی در مشهد اطفا شد
  • آیا می توان چراغ خطی را در کف نصب کرد؟
  • تصاویری از بازسازی حرم امیرالمومنین علی (ع) + فیلم
  • (تصاویر) حضور شخصیت‌های حوزوی در منزل سید حسین خمینی
  • چراغ شور خودروهای کلاسیک (فیلم)
  • انفجار منزل مسکونی در قم
  • انفجار منزل مسکونی در قم یک مصدوم داشت
  • فیلم/ لحظه واژگونی خودروی بن‌گویر با عبور از چراغ قرمز
  • ببینید | تصاویری از دزدی تلفن همراه در پشت چراغ قرمز در کمتر از 30 ثانیه!